Mikä MBTI-tyyppi olet ja keiden kanssa tulet/et tule toimeen?
En usko, että MBTI-persoonallisuustyyppiluokituksella on mitään nykyaikaista tieteellistä pohjaa, mutta olen kuitenkin saanut siitä paljon irti oman persoonallisuuteni ymmärtämisessä.
Minkä tuloksen saatte MBTI-testissä (esim. www.16personalities.com) ja minkä tyyppien kanssa koette tulevanne kaikkein parhaiten toimeen?
Itse saan tulokseksi aina INFP. Parhaiten koen tulevani toimeen muiden N-ihmisten kanssa ja etenkin toisten diplomaattien eli NF-ihmisten kanssa.
Olen kuitenkin usein yrittänyt läheistä ystävyyttä INTJ-ihmisten kanssa ja se on aina ollut haastavaa. Jossain vaiheessa INTJ-ihmisellä menee hermot minun tunteellisuuteeni ja spontaanisuuteeni (jota järjestelmällisenä ihmisenä pitää laiskuutena). Kaikki on hyvin niin kauan, kun jaksan käyttää sovittelevuuttani, mutta kun uuvun ja en enää jaksa sovitella, niin se ystävyys kariutuu.
Millaisia kokemuksia muilla on?
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Tuolla testillä ei ole mitään nykyaikaista tieteellistä pohjaa ja se antaa millä tahansa vastauksilla ihmiselle miellyttävää ja imartelevaa luettavaa. Ihan kivahan se on tollaiseksi pikkutestiksi mutta jos joku luulee sen kuvaavan muuttumatonta persoonaa ja auttavan jossain niin huh.
Höpönlöpön. Et tiedä aiheesta yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen INTJ. Tulen toimeen älykkäiden, rauhallisten, huumorintajuisten ja arvoiltaan humaanien ihmisten kanssa. Ylisosiaaliset koohottajat, tunteelliset fanaatikot ja lipevät menestyjätyypit ovat minusta vastenmielisiä. Työni on itsenäistä, joten minulla ei ole suurta painetta tulla toimeen ihmisten kanssa, jos en pidä heistä. Ystäväpiirini on laaja ja olen melko sosiaalinen.
Heh, kuulostat mieheltäni. Juuri tuo "vastenmielisiä" on jotain, mitä vain INTJ voi omassa ylemmyydentunteessaan sanoa.
Olen itse ISFP ja naimisissa INTJ:n kanssa. Täydennämme hyvin mieheni (INTJ) kanssa toisiamme ja opimme paljon toisiltamme. Tulen toimeen oikeastaan kaikkien ihmisten kanssa paitsi ilkeiden tai itsensä jalustalle asettavien kanssa.
Jos joku ihminen on epämiellyttävä, eikö se tarkoita suurin piirtein samaa kuin vastenmielinen? :) Miten muutenkaan sen voisi sanoa niin, että asian todellisuus välittyy? Vaikea nähdä, kenen mieliksi asiaa tulisi pehmennellä, kun nämä ihmiset eivät elämään kerran kuulu.
Lähetä miehellesi terkkuja. :) -2
PS. Huomaa hymiöt.
Se on yleistä kohteliaisuutta. Puhu ja käytä sellaista kieltä, kuin millaisessa maailmassa haluat elää. Voit vain sanoa, että "en pidä ihmisistä,jotka..." tai "en tule ihmisten kanssa toimeen, jotka...". Vastenmielinen on todella voimakas sana. Siitä saa kuvan, että joku ihminen on oksettava ja inhottava, eikä kukaan ole sellainen vain siksi, että sinä et pidä kyseisestä henkilöstä.
Huomaan hymiöt, kiitos niistä. Mieheni ei käytä niitä koskaan (paitsi viestitellessään minulle).
Ainakaan me INTJ:t ei jakseta lässyttää yhtään. Asiat sanotaan niin kuin ne ovat. Jos mielipide ei miellytä, voi suksia kuuseen.
Toi kuulostaa enemmän kusipäisyydeltä ku persoonallisuustyypiltä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen INTJ. Tulen toimeen älykkäiden, rauhallisten, huumorintajuisten ja arvoiltaan humaanien ihmisten kanssa. Ylisosiaaliset koohottajat, tunteelliset fanaatikot ja lipevät menestyjätyypit ovat minusta vastenmielisiä. Työni on itsenäistä, joten minulla ei ole suurta painetta tulla toimeen ihmisten kanssa, jos en pidä heistä. Ystäväpiirini on laaja ja olen melko sosiaalinen.
Heh, kuulostat mieheltäni. Juuri tuo "vastenmielisiä" on jotain, mitä vain INTJ voi omassa ylemmyydentunteessaan sanoa.
Olen itse ISFP ja naimisissa INTJ:n kanssa. Täydennämme hyvin mieheni (INTJ) kanssa toisiamme ja opimme paljon toisiltamme. Tulen toimeen oikeastaan kaikkien ihmisten kanssa paitsi ilkeiden tai itsensä jalustalle asettavien kanssa.
Jos joku ihminen on epämiellyttävä, eikö se tarkoita suurin piirtein samaa kuin vastenmielinen? :) Miten muutenkaan sen voisi sanoa niin, että asian todellisuus välittyy? Vaikea nähdä, kenen mieliksi asiaa tulisi pehmennellä, kun nämä ihmiset eivät elämään kerran kuulu.
Lähetä miehellesi terkkuja. :) -2
PS. Huomaa hymiöt.
Se on yleistä kohteliaisuutta. Puhu ja käytä sellaista kieltä, kuin millaisessa maailmassa haluat elää. Voit vain sanoa, että "en pidä ihmisistä,jotka..." tai "en tule ihmisten kanssa toimeen, jotka...". Vastenmielinen on todella voimakas sana. Siitä saa kuvan, että joku ihminen on oksettava ja inhottava, eikä kukaan ole sellainen vain siksi, että sinä et pidä kyseisestä henkilöstä.
Huomaan hymiöt, kiitos niistä. Mieheni ei käytä niitä koskaan (paitsi viestitellessään minulle).
Ainakaan me INTJ:t ei jakseta lässyttää yhtään. Asiat sanotaan niin kuin ne ovat. Jos mielipide ei miellytä, voi suksia kuuseen.
Tässä juuri esimerkki siitä miten toi testi voi olla vahingollinen. Persoonaa ei voi pitää noin pysyvänä asiana eikä tuollaisen testin tulos voi olla pohjana siihen miten ihmisten kanssa pyrkii toimimaan...
Tuhansille ihmisille on ollut paljon apua persoonallisuuspsykologiasta nimenomaan siinä, että se helpottaa muiden, erilaisten ihmisten kanssa toimimista. Kun ymmärtää, millä tavalla itse käsittelee uutta tietoa, ja miten eri tavoin muut voivat tehdä niin, tiimityöt, ystävyyssuhteet ja kaikenlainen muu vuorovaikutus soljuvat paremmin. -2
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla testillä ei ole mitään nykyaikaista tieteellistä pohjaa ja se antaa millä tahansa vastauksilla ihmiselle miellyttävää ja imartelevaa luettavaa. Ihan kivahan se on tollaiseksi pikkutestiksi mutta jos joku luulee sen kuvaavan muuttumatonta persoonaa ja auttavan jossain niin huh.
Vai niin. Jännä väite, "yhtään mitään." Kyseisen testin on kehittänyt kaksi kotirouvaa 40-luvulla ja nykyaikainen psykologia ei sitä käytä. Googletappa vaikka itse pikaisesti että MBTI ja criticism.
Pari lainausta ja lähteet:
"The publishers do a very good job of promoting the test and providing support for its users. The MBTI also has much intuitive appeal. The descriptions of each type are generally flattering and sufficiently vague so that most people will accept the statements as true of themselves. If you tell people that they are "innovative thinkers and good problem solvers, and good at understanding and motivating people, but may have trouble following through on details of a project," they will believe that the statement is an accurate description of themselves regardless of the truth of the statement. This phenomenon is known as the "Barnum Effect," named in honor of the great entertainer."
http://www.indiana.edu/~jobtalk/Articles/develop/mbti.pdf
"There are many possible reasons why the MBTI is so entrenched in workplaces and promoted so enthusiastically. There's the expense and training involved, mentioned above. It may be because everyone uses it, so people conclude it must be reliable, and thus its success becomes self perpetuating. Also, any personality type you get assigned is invariably positive. There is no combination of answers you could give on the MBTI which says 'you're an arsehole'."
http://www.theguardian.com/science/brain-flapping/2013/mar/19/myers-bri…
[/quote]
Ainakaan me INTJ:t ei jakseta lässyttää yhtään. Asiat sanotaan niin kuin ne ovat. Jos mielipide ei miellytä, voi suksia kuuseen.[/quote]
Tässä juuri esimerkki siitä miten toi testi voi olla vahingollinen. Persoonaa ei voi pitää noin pysyvänä asiana eikä tuollaisen testin tulos voi olla pohjana siihen miten ihmisten kanssa pyrkii toimimaan...[/quote]
Jaa mikä esimerkki mistä? Miten kommettini kertoo yhtään mitään MBTI-testistä?
Kyllä persoona nyt vain on aika pysyvä asiantila. Ei se muutu päivittäin kuten vaikka sää. Mielialaa ei pidä sotkea persoonallisuuteen.
Luuletko, että minä (muista ihmisistä en tiedä) muka elän ja toiminsen mukaan, mitä jossain lukee, tyyliin kun sä olet tällainen ihminen, niin siksi sinun tulee käyttäytyä seuraavasti...:
Vierailija kirjoitti:
Tässä juuri esimerkki siitä miten toi testi voi olla vahingollinen. Persoonaa ei voi pitää noin pysyvänä asiana eikä tuollaisen testin tulos voi olla pohjana siihen miten ihmisten kanssa pyrkii toimimaan...
Jaa mikä esimerkki mistä? Miten kommettini kertoo yhtään mitään MBTI-testistä?
Kyllä persoona nyt vain on aika pysyvä asiantila. Ei se muutu päivittäin kuten vaikka sää. Mielialaa ei pidä sotkea persoonallisuuteen.
Luuletko, että minä (muista ihmisistä en tiedä) muka elän ja toiminsen mukaan, mitä jossain lukee, tyyliin kun sä olet tällainen ihminen, niin siksi sinun tulee käyttäytyä seuraavasti...:
No tulkitsin sen kertovan MBTI-testistä sinun kokemusmaailmasi perusteella, koska viittasit omaan persoonallisuusluokitteluusi, siihen millainen persoona "teillä" on ja miten se näkyy päivittäisessä vuorovaikutuksessasi. Menikö kauhean metsään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai niin. Jännä väite, "yhtään mitään." Kyseisen testin on kehittänyt kaksi kotirouvaa 40-luvulla ja nykyaikainen psykologia ei sitä käytä. Googletappa vaikka itse pikaisesti että MBTI ja criticism.
"The publishers do a very good job of promoting the test and providing support for its users. The MBTI also has much intuitive appeal. The descriptions of each type are generally flattering and sufficiently vague so that most people will accept the statements as true of themselves. If you tell people that they are "innovative thinkers and good problem solvers, and good at understanding and motivating people, but may have trouble following through on details of a project," they will believe that the statement is an accurate description of themselves regardless of the truth of the statement. This phenomenon is known as the "Barnum Effect," named in honor of the great entertainer."
"There are many possible reasons why the MBTI is so entrenched in workplaces and promoted so enthusiastically. There's the expense and training involved, mentioned above. It may be because everyone uses it, so people conclude it must be reliable, and thus its success becomes self perpetuating. Also, any personality type you get assigned is invariably positive. There is no combination of answers you could give on the MBTI which says 'you're an arsehole'."
Voi apua, että ihan Googlella hait ja samaa suosittelet. Ei, ei ei, en jaksa. Lähden kahville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi apua, että ihan Googlella hait ja samaa suosittelet. Ei, ei ei, en jaksa. Lähden kahville.
Niin no, se kuuluu ihan perus keskustelulogiikkaan, kun esitetään väitteitä niin sitten esitetään myös se mihin ne pohjataan. Pohjasin tuossa parilla esimerkillä omaa väitettäni. Jos et jaksa tehdä samoin, ei se mitään. Se vaan poistaa pohjan väitteeltäsi "höpönlöpön, et tiedä asiasta mitään". Voit sinä niin ajatella ja tuntea, mutta ei siitä nyt kummoiseksi keskustelun välineeksi ollut tällä kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä kaikki on ihan valideja huomioita aiheesta. Mutta huomauttaisin, että on eri asia kritisoida testiä ja sen käyttöä, kuin kritisoida sitä ajatusta, että meillä olisi muutama tällainen määräävä kognitio, jotka on eri ihmisillä eri vahvuisia, ja jotka vaikuttaa siihen miten elämme ja ajattelemme ja vuorovaikutamme. Psykologiaa tämä ei ole, ei ainakaan ajankohtaista psykologista tutkimusta. Se että on pikatesti ja suppeat kuvaukset kogn.funktioihin mahdollisesti liittyvistä, pääasiassa positiivista piirteistä, on eri asia. Itse ainakin olen paljon kiinnostuneempi niistä funktioista, kuin testituloksista.
Se että yksikään yhdistelmä ei ihan suoraan ole sama kuin "you're an arsehole" on suurin piirtein yhtä suuri ongelma, että oikea-vasen-kätisyyttä arvioitaessa ei huomioida sitä, että yksi henkilö on täysin tumpelo käsistään ja toinen pystyy tekemään taideteoksia vahvalla kädellään ja aika hienoja juttuja sillä heikommallakin kädellään. Jokainen tajuaa, että arseholejakin on erilaisia, ja yksi erottava tekijä voi ihan hyvin olla nuo väitetyt MBTI-persoonallisuuspiirteet, siksi ei ole välttämättä oltava arsehole-persoonallisuuspiirteitä jotta teoria olisi uskottava.
Vaikka tuo koko homma jatkuvasti epäilyttää, on ihmeellistä miten samanlaisia ajatuksia omaa tyyppiä edustavien joukosta löytää. On totta kai erojakin, monestakin syystä, mutta monissa asioissa se hämmästyttää todella. Eikä ihan missä tahansa asioissa, vaan sellaisissa joista on ajatellut, että on ihan yksin ajatustensa kanssa. Siksi uskon, että on tässä oltava jotain perääkin, vaikka hankalaa se on todistaa.
t. ENTP2
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä kaikki on ihan valideja huomioita aiheesta. Mutta huomauttaisin, että on eri asia kritisoida testiä ja sen käyttöä, kuin kritisoida sitä ajatusta, että meillä olisi muutama tällainen määräävä kognitio, jotka on eri ihmisillä eri vahvuisia, ja jotka vaikuttaa siihen miten elämme ja ajattelemme ja vuorovaikutamme. Psykologiaa tämä ei ole, ei ainakaan ajankohtaista psykologista tutkimusta. Se että on pikatesti ja suppeat kuvaukset kogn.funktioihin mahdollisesti liittyvistä, pääasiassa positiivista piirteistä, on eri asia. Itse ainakin olen paljon kiinnostuneempi niistä funktioista, kuin testituloksista.
Se että yksikään yhdistelmä ei ihan suoraan ole sama kuin "you're an arsehole" on suurin piirtein yhtä suuri ongelma, että oikea-vasen-kätisyyttä arvioitaessa ei huomioida sitä, että yksi henkilö on täysin tumpelo käsistään ja toinen pystyy tekemään taideteoksia vahvalla kädellään ja aika hienoja juttuja sillä heikommallakin kädellään. Jokainen tajuaa, että arseholejakin on erilaisia, ja yksi erottava tekijä voi ihan hyvin olla nuo väitetyt MBTI-persoonallisuuspiirteet, siksi ei ole välttämättä oltava arsehole-persoonallisuuspiirteitä jotta teoria olisi uskottava.
Vaikka tuo koko homma jatkuvasti epäilyttää, on ihmeellistä miten samanlaisia ajatuksia omaa tyyppiä edustavien joukosta löytää. On totta kai erojakin, monestakin syystä, mutta monissa asioissa se hämmästyttää todella. Eikä ihan missä tahansa asioissa, vaan sellaisissa joista on ajatellut, että on ihan yksin ajatustensa kanssa. Siksi uskon, että on tässä oltava jotain perääkin, vaikka hankalaa se on todistaa.
t. ENTP2
Joo, hyviä pointteja. Ja myönnän itsekin, että testissä on omat kiinnostavat ulottuvuutensa ja vaikka Jungin alkuperäinen persoonallisuustyyppiluettelointi oliskin aika intuitiivista perää, niin ei intuitiota sinällään tietenkään tule sivuuttaa.
Pyrin nostamaan esille ton testin heikkoa tieteellistä pohjaa ja luotettavuutta (ja tota kaksinapaisuutta mitä se edustaa) juuri siksi, että saisi kyseenalaistettua etenkin näitä negatiivisia puolia siinä. "Olen XXYY ja siksi en tule toimeen AABB:n kanssa", "kaikki CCDD:t ovat inhottavia tyyppejä joiden kanssa en vaan tule toimeen". Itsetutkiskeluun kiinnostavaa matskua, mutta harmillista jos se laittaa tyypeillä luukut kiinni sen suhteen, kenen kanssa voi tulla toimeen. Eri asia jos se rohkaisee etsimään yhteistyön mahdollisuuksia.
Terveisin tuo alkuperäinen linkittelijä.
ENTP tuli ja kieltämättä kovin osuva :D
Hei, eikö tuota systeemiä käytetä eniten työelämässä? JOtkut treffisysteemit tosin myös käyttää kun etsitään sopivia deittejä. Olen tehnyt tuon joskus johtamiskurssilla, ja nyt tekaisin tämän linkitetyn version. Sain osittain erilaisen tuloksen. Tuo varmaan hyvin yleistä. Harvoin ihmiset ovat ihan jotain ääripäitä, ja erot vastauksissa sattavat johtua ihan hetkellisistä eroista itsessä (oli aikoja jolloin korostin arvoja, nyt työssä joudun korostamaan faktoja, töissä korostuu ekstroverttiys, kotona intropuoli). Ihan hauska harjoitus, ja ainakin minulla auttoi ymmärtämään miksi joidenkin ihmisten kanssa oli ollut hankala tulla toimeen töissä - ja auttoi löytämään sopivan tavan kommunkoida (pikkutarkalle suorittajalle tarkasti jne). Ehkä mieluummin kuin julistaisin olevani INTP, toteaisin, että minulle tyypillisiä piirteitä on halu omaan rauhaan, mietin ennen kuin puhun, pohdin asioita abstraktisti ja kokonaisuuksina mieluummin kuin takerrun yksityiskohtiin - enkä ole hyvä pitämään kiinni aikatauluista, vaan improvisoin monesti vauhdissa... Ja välillä olen hyvinkin ekstrovertti, omiin arvoihini uskova - ja jos lapsilta kysytään, niin pomottavakin )
Vierailija kirjoitti:
Hei, eikö tuota systeemiä käytetä eniten työelämässä? JOtkut treffisysteemit tosin myös käyttää kun etsitään sopivia deittejä. Olen tehnyt tuon joskus johtamiskurssilla, ja nyt tekaisin tämän linkitetyn version. Sain osittain erilaisen tuloksen. Tuo varmaan hyvin yleistä. Harvoin ihmiset ovat ihan jotain ääripäitä, ja erot vastauksissa sattavat johtua ihan hetkellisistä eroista itsessä (oli aikoja jolloin korostin arvoja, nyt työssä joudun korostamaan faktoja, töissä korostuu ekstroverttiys, kotona intropuoli). Ihan hauska harjoitus, ja ainakin minulla auttoi ymmärtämään miksi joidenkin ihmisten kanssa oli ollut hankala tulla toimeen töissä - ja auttoi löytämään sopivan tavan kommunkoida (pikkutarkalle suorittajalle tarkasti jne). Ehkä mieluummin kuin julistaisin olevani INTP, toteaisin, että minulle tyypillisiä piirteitä on halu omaan rauhaan, mietin ennen kuin puhun, pohdin asioita abstraktisti ja kokonaisuuksina mieluummin kuin takerrun yksityiskohtiin - enkä ole hyvä pitämään kiinni aikatauluista, vaan improvisoin monesti vauhdissa... Ja välillä olen hyvinkin ekstrovertti, omiin arvoihini uskova - ja jos lapsilta kysytään, niin pomottavakin )
Juuri näin persoonaa on syytä lähestyäkin: se on myös tilanteittain muuttuva ja vaihteleva, ei pysyvä ja ääripäinen.
Vierailija kirjoitti:
t. ENTP2
Juuri näin. Tähän viittasinkin tuolla edellä. Se, että löytää jonkinlaista sielunyhteyttä toisiin samalla lailla ajatteleviin ihmisiin on todella arvokasta. -2
Tietysti korrelaatio ja kausaliteetti... Joukko ihmisiä haluaa nähdä itseensä liittyneenä tiettyjä attribuutteja ja päätyvät siksi samaan tyyppimääritykseen. Tosiasiassa määritys ei anna varmaa tulosta, vaan vaihtelee, joten niistä tuloksista sitten haarukoidaan mikä itseä eniten miellyttäisi. Samat ihmiset ajattelevat muissakin asioissa samalla tavalla ja siksi kokevat että löytävät toisistaan samanhenkisiä ihmisiä. Tyyppimäärityksen ei tarvitse perustua mihinkään todelliseen aivojen ominaisuuteen (niihin kognitioihin).
t. ENTP2
Vierailija kirjoitti:
mutta puolisoni on myös INFP-T ja uskon monien ystävienikin olevan.
Mikä on INFP-T? Siis tuo -T?? En ole tuollaiseen tyyppiin koskaan törmännytkään. Jotain erityisharrastajien juttuja?
Olen INFJ ja tulen toimeen kaikkien kanssa, jos he vaan haluavat tulla toimeen mun kanssani. Siedän mielestäni hyvin erilaisuutta ja mielestäni onkin rikkaus tutustua monenlaisiin ihmisiin. Voimia vieviä ovat kuitenkin aggressiiviset ja hyökkäävät ihmiset, heitä en mielelläni pitkiä aikoja säännöllisesti pitäisi elämässäni mukana, tosin aina se ei ole omasta valinnasta kiinni (esim. töissä).
ENTP enkä minäkään tuota kuvausta pidä hirveän hyvänä. Ehkä se on kirjoitettu ulkopuolisen näkövinkkelistä, ehkä joku muu tunnistaisi minut siitä vaikka itse itseäni niinkään en. Haluan kyllä tulla nähdyksi "as sensitive and compassionate".
Mulle eniten ongelmia tällä hetkellä aiheuttaa -FP-tyyppien ja myös -TJ-tyyppien kyky vetää omia rajoja, toisin sanoen kun loukkaantuvat niin siitä tulee hirveä Syvästi Loukattujen Tunteiden Show, jota jonkun muun kuin syvästiloukkaantujan pitäisi sitten selvittää. Syvästiloukkaantujan loukkaantumista pitää ymmärtää oikealla tavalla. Enkä voi olla sekaantumatta tai ainakin miettimättä asiaa heidän puolestaan ja aina kuvittelen että he kyllä pääsee tästä yli ja kaikki on taas niin kuin ennenkin, vaikka eivät edes haluaisi päästä. Se on raivostuttavaa.