Mikä MBTI-tyyppi olet ja keiden kanssa tulet/et tule toimeen?
En usko, että MBTI-persoonallisuustyyppiluokituksella on mitään nykyaikaista tieteellistä pohjaa, mutta olen kuitenkin saanut siitä paljon irti oman persoonallisuuteni ymmärtämisessä.
Minkä tuloksen saatte MBTI-testissä (esim. www.16personalities.com) ja minkä tyyppien kanssa koette tulevanne kaikkein parhaiten toimeen?
Itse saan tulokseksi aina INFP. Parhaiten koen tulevani toimeen muiden N-ihmisten kanssa ja etenkin toisten diplomaattien eli NF-ihmisten kanssa.
Olen kuitenkin usein yrittänyt läheistä ystävyyttä INTJ-ihmisten kanssa ja se on aina ollut haastavaa. Jossain vaiheessa INTJ-ihmisellä menee hermot minun tunteellisuuteeni ja spontaanisuuteeni (jota järjestelmällisenä ihmisenä pitää laiskuutena). Kaikki on hyvin niin kauan, kun jaksan käyttää sovittelevuuttani, mutta kun uuvun ja en enää jaksa sovitella, niin se ystävyys kariutuu.
Millaisia kokemuksia muilla on?
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä tuollainen jaottelu on aika hyvä, koska se ottaa huomioon sellaisia ajattelutyylejä ja periaatteita, jotka ovat ihmisillä hallitsevia. Tietenkään mikään noista ei voi kuvata ketään ihmistä sataprosenttisesti, mutta yhtenevyydet ovat suuret. Sinänsä mielenkiintoista, että noin hienon jaottelun on keksinyt kotirouva 40-luvulla. Se vaatii jo keskimääräistä parempaa ajattelukykyä ja ihmistuntemusta kuin ihmisillä keskimäärin.
Joo heillä ollut ilmeisesti hyvin aikaa, kun ovat noin syvällisen analyysin saaneet aikaiseksi....
Minäkin olen INFJ. Tiedä syytä, mutta meitä näyttääkin olevan tällä palstalla melkoinen yliedustus, kun INFJ:n pitäisi olla tyypeistä harvinaisin. :) Kuten joku toinen ylempänä, tulen toimeen molenlaisten ihmisten kanssa, mutta ystävystyn suhteellisen harvoin. Ihmissuhteissa laatu merkitsee minulle enemmän kuin määrä. Vaikka tulen toisten kanssa paremmin juttuun kuin toisten, minusta on todella hienoa, että meitä on tässä maailmassa monenlaisia. Ihailen usein jotain itseltäni puuttuvaa ominaisuutta niissä ihmisissä, joiden kanssa olen erilainen.
Minulla intuitiivisuus (N) on selkeästi dominoivin ominaisuus. Varmaan siitä syystä en tunnu useinkaan löytävän yhteistä säveltä S-ihmisten kanssa. SJ-tyyppien kanssa kommunikoin sujuvasti small talk -asteella, mutta he taitavat pitää minua usein outona nörttinä ja minä heitä arkeen suuntautuneina, korostuneen normaaleina ja epäkiinnostavina. SP:t ovat mielestäni usein hurmaavia ja aikaansaavia taiteilijapersoonia, mutta katselen mieluummin heitä etäältä, sillä heidän ailahtelevaisuutensa on minulle vähän liikaa.
Ekstroverttien juttuja kuuntelen mielelläni silloin tällöin esimerkiksi kaveriporukan illanvietoissa, mutta pidempi keskustelu oikein ekstrovertin ihmisen kanssa uuvuttaa minut lopulta. Tuntuu, etten saa sanottua asiaani loppuun, kun toinen alkaa jo puhua päälle. En myöskään jaksa kovaäänistä puhetta kovin pitkään.
Liikun nörttipiireissä ja merkittävä osa hyvänpäiväntutuistani tuntuu olevan NT-tyyppejä. Heidän kanssaan minulla on yhteistä intensiivinen kiinnostus maailmaa kohtaan ja halu analysoida kaikkea maan ja taivaan väliltä. Huonona puolena on, ettemme hahmota ihmissuhdeasioita aivan samalla tavalla. Olen törmännyt toistuvasti tilanteeseen, jossa puolituttu INTJ/INTP haluaisi ystävystyä kanssani paremmin tai jopa seurustella, vaikka minusta meillä ei synkkaa erityisen hyvin. Ilmeisesti he kiinnittävät minussa enemmän huomiota niihin yhteisiin kiinnostuksenkohteisiin, kun minä jään kaipaamaan syvempää tunnetason yhteyttä.
Kaikkein lähimmät ihmiseni ovat poikkeuksetta INFP- ja INFJ-tyyppejä. Saan heihin kaikkein parhaan keskustelu- ja tunneyhteyden. Toisen INFJ:n kanssa voimme sukeltaa todella syvälle ja analysoida esimerkiksi ongelmiamme lähes loputtomasti. Joudunkin välillä varomaan, ettemme parin kaverin kanssa kuormita liikaa toisiamme raskassoutuisuudellamme. :)
Mieheni on INFP. Ymmärrämme toisiamme, sillä meillä on hyvin paljon yhteistä, mutta eroavaisuutemme tuntuvat täydentävän toisiaan. Saamme yhdessä aikaiseksi enemmän kuin erikseen, sillä hän on aloitteellisempi ja minä järjestelmällisempi. Pidän hänen pyyteetöntä ihmisrakkauttaan ja positiivisuuttaan hyvin koskettavina. Saatan kysyä häneltä jonkin hyvin abstraktin ja filosofisen kysymyksen hetkeä ennen nukkumaanmenoa, eikä hän koskaan häkelly. En vaihtaisi mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen INFJ. Tiedä syytä, mutta meitä näyttääkin olevan tällä palstalla melkoinen yliedustus, kun INFJ:n pitäisi olla tyypeistä harvinaisin. :) Kuten joku toinen ylempänä, tulen toimeen molenlaisten ihmisten kanssa, mutta ystävystyn suhteellisen harvoin. Ihmissuhteissa laatu merkitsee minulle enemmän kuin määrä. Vaikka tulen toisten kanssa paremmin juttuun kuin toisten, minusta on todella hienoa, että meitä on tässä maailmassa monenlaisia. Ihailen usein jotain itseltäni puuttuvaa ominaisuutta niissä ihmisissä, joiden kanssa olen erilainen.
Minulla intuitiivisuus (N) on selkeästi dominoivin ominaisuus. Varmaan siitä syystä en tunnu useinkaan löytävän yhteistä säveltä S-ihmisten kanssa. SJ-tyyppien kanssa kommunikoin sujuvasti small talk -asteella, mutta he taitavat pitää minua usein outona nörttinä ja minä heitä arkeen suuntautuneina, korostuneen normaaleina ja epäkiinnostavina. SP:t ovat mielestäni usein hurmaavia ja aikaansaavia taiteilijapersoonia, mutta katselen mieluummin heitä etäältä, sillä heidän ailahtelevaisuutensa on minulle vähän liikaa.
Ekstroverttien juttuja kuuntelen mielelläni silloin tällöin esimerkiksi kaveriporukan illanvietoissa, mutta pidempi keskustelu oikein ekstrovertin ihmisen kanssa uuvuttaa minut lopulta. Tuntuu, etten saa sanottua asiaani loppuun, kun toinen alkaa jo puhua päälle. En myöskään jaksa kovaäänistä puhetta kovin pitkään.
Liikun nörttipiireissä ja merkittävä osa hyvänpäiväntutuistani tuntuu olevan NT-tyyppejä. Heidän kanssaan minulla on yhteistä intensiivinen kiinnostus maailmaa kohtaan ja halu analysoida kaikkea maan ja taivaan väliltä. Huonona puolena on, ettemme hahmota ihmissuhdeasioita aivan samalla tavalla. Olen törmännyt toistuvasti tilanteeseen, jossa puolituttu INTJ/INTP haluaisi ystävystyä kanssani paremmin tai jopa seurustella, vaikka minusta meillä ei synkkaa erityisen hyvin. Ilmeisesti he kiinnittävät minussa enemmän huomiota niihin yhteisiin kiinnostuksenkohteisiin, kun minä jään kaipaamaan syvempää tunnetason yhteyttä.
Kaikkein lähimmät ihmiseni ovat poikkeuksetta INFP- ja INFJ-tyyppejä. Saan heihin kaikkein parhaan keskustelu- ja tunneyhteyden. Toisen INFJ:n kanssa voimme sukeltaa todella syvälle ja analysoida esimerkiksi ongelmiamme lähes loputtomasti. Joudunkin välillä varomaan, ettemme parin kaverin kanssa kuormita liikaa toisiamme raskassoutuisuudellamme. :)
Mieheni on INFP. Ymmärrämme toisiamme, sillä meillä on hyvin paljon yhteistä, mutta eroavaisuutemme tuntuvat täydentävän toisiaan. Saamme yhdessä aikaiseksi enemmän kuin erikseen, sillä hän on aloitteellisempi ja minä järjestelmällisempi. Pidän hänen pyyteetöntä ihmisrakkauttaan ja positiivisuuttaan hyvin koskettavina. Saatan kysyä häneltä jonkin hyvin abstraktin ja filosofisen kysymyksen hetkeä ennen nukkumaanmenoa, eikä hän koskaan häkelly. En vaihtaisi mihinkään.
En voi muuta sanoa kuin että kokemukseni perusteella hyvin INFJ:n tapainen vastaus. :D Siis hyvällä tavalla, yksi elämäni rakkaimmista ihmisistä on INFJ ja ihailen suuresti hänen tiedonjanoaan, keskustelutaitojaan ja järjestelmällisyyttään.
ap (INFP)
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä tuollainen jaottelu on aika hyvä, koska se ottaa huomioon sellaisia ajattelutyylejä ja periaatteita, jotka ovat ihmisillä hallitsevia. Tietenkään mikään noista ei voi kuvata ketään ihmistä sataprosenttisesti, mutta yhtenevyydet ovat suuret. Sinänsä mielenkiintoista, että noin hienon jaottelun on keksinyt kotirouva 40-luvulla. Se vaatii jo keskimääräistä parempaa ajattelukykyä ja ihmistuntemusta kuin ihmisillä keskimäärin.
Tässä on taustalla jungilainen psykoanalyysi. Ei sitä kukaan kotirouva ole keksinyt. -2
Ymmärrän testin saamaa kritiikkiä ja itse en ainakaan koe, että saamani tulos oikeuttaisi käytöstäni tai olisi absoluuttinen totuus persoonastani. Itseäni testi auttoi ymmärtämään miten muut minut näkevät ja miten he toimiini suhtautuvat. Tosin ei tätä voi verrata horoskooppiin, sillä ollaanpa testi tieteellisyydestä mitä mieltä tahansa, tässä kun vastataan kysymyksiin jotka määrittävät lopputuloksen eikä syntymäaika. Tämä pitää ottaa sopivan kevytmielisesti, tyypistä riippumatta emme tule kaikkien ihmisten kanssa toimeen ja kaikista ei tarvitse pitää. Silti voi olla asiallinen ja kohtelias, niinkun hyviin tapoihin kuuluu. Joka asiaan löytyy ne tosi uskovaiset, puhutaanpa sitten urheilusta, virkkaamisesta tai horoskoopeista jotka julistavat miten oma sanoma on se ainoa oikea. Eli ei näihin ole kenenkään pakko uskoa ja aiheesta vastaan vänkääminen aiheeseen liittyvässä keskustelussa ei ole kovin kehittävää. Ei tätä ole pakko lukea jos tähän ei usko tai kokee tämän vääräksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
INFJ, tosin mieheni mielestä voisin olla terveenä (ei masentuneena) ENFJ. Joiltain osin se osuukin. Viihdyn hyvin yksin mutta en liian pitkiä aikoja. Ehkä parhaiten viihdyn muiden NF-tyyppien seurassa, tosin inhoan ENFP-ihmisten jatkuvaa valehtelua ja kaksinaamaisuutta. SF:t ovat puistattavia ja NT:t liian kylmiä. Nämä ovat vain omasta kokemuspiiristäni. Mieheni on ENTJ eikä ollenkaan kylmä laskelmoija.
Miehissä F-tyyppi on paljon harvinaisempi kuin naisissa, olisinpa itsekin aikoinaan törmännyt sellaiseen...
Hei, kerro lisää tuosta, miksi SF:t ovat mielestäsi puistattavia.
Tuntemani sf:t ovat ehkä sellaista hössöttäjätyyppia. Mutta tarkemmin ajatellen, ehkä se onkin ennemmin SJ kuin SF jota on siedä. Yleensäkin kaikki pomottajatyypit. Olen itse hyvin vahva I ja N. Ap
Campaigner, ENFP-t
En yleensä usko tällaiseen hömppään, mutta nyt kyllä osui ja kolahti!
Tulen parhaiten toimeen avarakatseisten ihmisten kanssa. Kapeakatseisten ihmisten seura alkaa nopeasti ahdistaa.
Olen joka kerta saanut testistä INFJ.
Luulen, että olin nuorempana enemmän kallella INFP:hen, mutta kasvoin siitä jotenkin ulos. Ehkä tämän takia en usein jaksa INFP-ihmisiä. Inhosin ennen myös ekstrovertteja, mutta nyttemmin olen tavannut mukaviakin ekstrovertteja, jotka osaavat ottaa muut huomioon. Miesystäväni on INTP, ystäväni ovat kaikki introvertteja, mutta sen tarkemmin en heistä osaa sanoa. Vanhempani ovat selkeästi-INFJ ja luultavasti-ENFP, molemmat läheisiä.
En usein tule toimeen täysin-T-eikä-yhtään-F-ihmisien kanssa, tuntuvat kylmiltä, jäykiltä ja etäisiltä. Toisaalta en myöskään jaksa täysin-F-eikä-yhtään-T-ihmisiä, tuntuvat usein rasittavan epäjärjestelmällisiltä ja kykenemättömiltä loogiseen ajatteluun. Olen itse pohjimmiltani F, jolle järjestelmällisyys on kuitenkin hyvin tärkeää. Olen perfektionisti. Opiskelen matemaattis-luonnontieteellistä alaa, joten ymmärrän tavallaan T-ihmisiä ja heidän logiikan kaipuutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on mukatieteellisyyteen puettu horoskooppi. Uppoo ihmisiiin parhaiten sen vuoksi, että ei kerro sinusta mitään negatiivista. Pukee tuloksen sellaiseen positiivisuuden kaapuun, johon on helppo uskoa.
Kukaan oikea psykologi ei tätä käytä mihinkään, naurettaisiin pihalle sekunnissa. On tosiaan 2 kotirouvan kehittämä tsydeemi. Ihan hyvä pajatso, kun korporaatiot käyttää.
Jos laitat yhteen riviin sata INTJ:tä ja toiseen riviin sata oinasta, kumpi ryhmä on yhtenäisempi? Ja mitä sillä on väliä kuka sen testin on kehittänyt? Kotirvouvillakin on joskus hyviä päähänpistoja.
Lueppa vaikka alkuun tämä:
http://www.vox.com/2014/7/15/5881947/myers-briggs-personality-test-mean…
"It's 2015. Thousands of professional psychologists have evaluated the century-old Myers-Briggs, found it to be inaccurate and arbitrary, and devised better systems for evaluating personality. Let's stop using this outdated test — which has about as much scientific validity as your astrological sign — and move on to something else."
Tuhannet ammattipsykologit ovat todenneet satavuotisen Myers-Bigg testin virheelliseksi ja mielivaltaiseksi ja laatineet parempia tapoja persoonallisuuden arviointiin. Lopetetaan tämän vanhentuneen testin käyttö - jonka oikeellisuus on horoskoopin luokkaa - ja siirrytään johonkin muuhun.
Artikkelissa kerrotaan myös, miten tuolla rahastetaan. Joudut maksamaan 40 dollaria saadaksesi tehdä testin, ja 1700 dollarilla pääset "sertifioiduksi testaajaksi". Eli mäkin tästä voisin, tai naapurin Pirjo. Psykologi ei tarvitse olla, ja siitä taitaa itse asiassa ollakin vain haittaa...
Luulen että tää on taas joku naisjuttu, valitettavasti oma sukupuoleni ei aina tuppaa olemaan se analyyttisin ja kriittisin ajattelija..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on taustalla jungilainen psykoanalyysi. Ei sitä kukaan kotirouva ole keksinyt. -2
Tjooh, eivät keksineet vaan sovelsivat varsin oikoen Jungin jo valmiiksi oiottuja näkemyksiä. Ja psykoanalyysi nyt on oma härski lukunsa ihmisen tutkimuksen historiassa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän testin saamaa kritiikkiä ja itse en ainakaan koe, että saamani tulos oikeuttaisi käytöstäni tai olisi absoluuttinen totuus persoonastani. Itseäni testi auttoi ymmärtämään miten muut minut näkevät ja miten he toimiini suhtautuvat. Tosin ei tätä voi verrata horoskooppiin, sillä ollaanpa testi tieteellisyydestä mitä mieltä tahansa, tässä kun vastataan kysymyksiin jotka määrittävät lopputuloksen eikä syntymäaika. Tämä pitää ottaa sopivan kevytmielisesti, tyypistä riippumatta emme tule kaikkien ihmisten kanssa toimeen ja kaikista ei tarvitse pitää. Silti voi olla asiallinen ja kohtelias, niinkun hyviin tapoihin kuuluu. Joka asiaan löytyy ne tosi uskovaiset, puhutaanpa sitten urheilusta, virkkaamisesta tai horoskoopeista jotka julistavat miten oma sanoma on se ainoa oikea. Eli ei näihin ole kenenkään pakko uskoa ja aiheesta vastaan vänkääminen aiheeseen liittyvässä keskustelussa ei ole kovin kehittävää. Ei tätä ole pakko lukea jos tähän ei usko tai kokee tämän vääräksi.
Tällä testillä rahastetaan ihmisiä ja sitä väitetään tieteellisesti objektiiviseksi metodiksi, jota se ei ole. Ei silloin enää liikuta tasoilla, joissa pitää olla "kohtelias". Jos tätä mainostettaisiin kevyenä hömppänä, jossa voi olla totuuden siemen, niin sitten olisikin ihan sama. Sinä pystyt ehkä suhtautumaan tähän oikein, mutta todella monet eivät pysty, tämäkin keskustelu ylittää parodiahorisontin niin monessa kohtaa, kun moni puhuu itsestään kuin absoluuttisesti tuon testin tuloksen kaltaisena ihmisenä.
Kun tämän testin pohjalta on kehitetty metodeja, jotka OVAT toimivia, niin eiköhän joukolla kiinnostuta niistä ja jätetä tämä rahastuspseudotiede omaan arvoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Campaigner, ENFP-t
En yleensä usko tällaiseen hömppään, mutta nyt kyllä osui ja kolahti!
Tulen parhaiten toimeen avarakatseisten ihmisten kanssa. Kapeakatseisten ihmisten seura alkaa nopeasti ahdistaa.
Ahh, monihan varmaan haluaisikin ajatela itsestään että "tulen toimeen vain kapeakatseisten ihmisten kanssa, olenhan itsekin sellainen."
Tuollaiset havainnot vain todentavat sitä, että tuon testin antamat tulokset ovat kivaa kuultavaa. Kukapa ei haluaisi ajatella tulevansa toimeen avarakatseisten ihmisten kanssa.
ENTP-persoonallisuustyyppi on varsinainen paholaisen asianajaja, menestyen riekaleisten argumenttien ja uskomusten ristitulessa ja antaen kaikkien lankojen lentää tuulessa kaikkien nähtävillä. Toisin kuin heidän määrätietoisemmat Suunnittelevat (J) vastakohdat, ENTP:t eivät tee tätä saavuttaakseen jotakin syvempää merkitystä tai strategista maalia, vaan siksi, että se yksinkertaisesti on hauskaa. Kukaan ei rakasta mentaalista sparrausta niin kuin ENTP:t, joille se antaa mahdollisuuden harjoittaa tehokkaasti nopeaa älyä, laaja tietämystä ja kykyä yhdistää erilliset ajatukset oman näkemyksen perusteluksi.
Meitä on muka 3% maailmassa. Avatkaa, mikä must kantsii tulla ison
Ja siis, totta kai te koette yhteisyyttä muiden oman "tyyppinne" ihmisten kanssa, kun tuo testi tuloksineen on nostanut teistä esille sen yhteisen tarttumapinnan kanssa. Vähän kun kohtaisit toisen suomalaisen ollessasi toisella puolella maapalloa. Hän voi olla mikä INFPJT tahansa ja sinä vaikka mikä ÖGXTH, mutta siinä teitä se kulttuuri ja salmiakki ja sauna sitten yhdistävät.
Vierailija kirjoitti:
ENTP-persoonallisuustyyppi on varsinainen paholaisen asianajaja, menestyen riekaleisten argumenttien ja uskomusten ristitulessa ja antaen kaikkien lankojen lentää tuulessa kaikkien nähtävillä. Toisin kuin heidän määrätietoisemmat Suunnittelevat (J) vastakohdat, ENTP:t eivät tee tätä saavuttaakseen jotakin syvempää merkitystä tai strategista maalia, vaan siksi, että se yksinkertaisesti on hauskaa. Kukaan ei rakasta mentaalista sparrausta niin kuin ENTP:t, joille se antaa mahdollisuuden harjoittaa tehokkaasti nopeaa älyä, laaja tietämystä ja kykyä yhdistää erilliset ajatukset oman näkemyksen perusteluksi.
Meitä on muka 3% maailmassa. Avatkaa, mikä must kantsii tulla ison
Sun älynlahjat ei ihan hirveen valtavat voi olla, jos ylipäätänsä alennut tekemään tällaisen reginan horoskooppia vastaavan testin. Mut jatka toki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taustalla joo, mutta Jung itse nimenomaan tähdensi, ettei missään tapauksessa usko tuollaiseen joko/tai-jaotteluun mikä on MBTI-tyypityksen ydin.
Itse olen tuon tyypityksen mukaan INTP ja tunnistan kuvauksesta toki osittain itseni, mutta toisaalta kannattaa muistaa vaikkapa Forerin testi 40-luvulla, jossa hän jakoi kaikille oppilailleen salaa saman horoskoopin ja opiskelijat arvioivat sen paikkansapitävyyden asteikolla 0-5 johonkin 4.5 tietämille.
Lisäksi minusta tällainen mustavalkoinen kategorisointi on jos ei nyt vaarallista, niin ainakin haitallista. Tämänkin ketjun monista vastauksista saa sellaisen kuvan, että tuo tyypitys saattaa olla paitsi henkilökohtaisen henkisen kasvun este tai jopa oikeutus kyseenalaiselle käytökselle niin myös värittää sosiaalista kanssakäymistä muidenkin ihmisten kanssa haitaksi asti ("Tuohan on selkeä DSFG, eihän minun joka olen ERYF, kuulukaan tulla hänen kanssaan toimeen"). Sama efekti on havaittavissa myös horoskooppiuskovaisilla - ensin isketään leima otsaan ("Kauris", "DVFS") ja sen jälkeen koko myöhempi sosiaalinen kanssakäyminen tulkitaan siinä aiemmin päätetyssä kontekstissa, keskittyen niihin "diagnoosia" tukeviin seikkoihin ja ohittaen ristiriidat.