Mikä MBTI-tyyppi olet ja keiden kanssa tulet/et tule toimeen?

Vierailija

En usko, että MBTI-persoonallisuustyyppiluokituksella on mitään nykyaikaista tieteellistä pohjaa, mutta olen kuitenkin saanut siitä paljon irti oman persoonallisuuteni ymmärtämisessä.

Minkä tuloksen saatte MBTI-testissä (esim. www.16personalities.com) ja minkä tyyppien kanssa koette tulevanne kaikkein parhaiten toimeen?

Itse saan tulokseksi aina INFP. Parhaiten koen tulevani toimeen muiden N-ihmisten kanssa ja etenkin toisten diplomaattien eli NF-ihmisten kanssa.

Olen kuitenkin usein yrittänyt läheistä ystävyyttä INTJ-ihmisten kanssa ja se on aina ollut haastavaa. Jossain vaiheessa INTJ-ihmisellä menee hermot minun tunteellisuuteeni ja spontaanisuuteeni (jota järjestelmällisenä ihmisenä pitää laiskuutena). Kaikki on hyvin niin kauan, kun jaksan käyttää sovittelevuuttani, mutta kun uuvun ja en enää jaksa sovitella, niin se ystävyys kariutuu.

Millaisia kokemuksia muilla on?

Sivut

Kommentit (99)

Vierailija

INFP-T. Viihdyn hyvin harvojen ihmisten kanssa, enkä jaksa väkisin ylläpitää tyhjänpäiväisiä kaverisuhteita. Minulla ei oikeastaan ole kavereita, vain todella tärkeitä ja rakkaita ystäviä.

Olen kuitenkin melko sosiaalinen ja tulen hyvin toimeen kaikkien kanssa. Lasten myötä olen opetellut jopa sellaisen "leikkipuisto-smalltalkin" ja tavallaan nautin siitä.

Muiden persoonallisuustyypeistä en tarkkaan tiedä, mutta puolisoni on myös INFP-T ja uskon monien ystävienikin olevan.

Vierailija

Olen INTJ. Tulen toimeen älykkäiden, rauhallisten, huumorintajuisten ja arvoiltaan humaanien ihmisten kanssa. Ylisosiaaliset koohottajat, tunteelliset fanaatikot ja lipevät menestyjätyypit ovat minusta vastenmielisiä. Työni on itsenäistä, joten minulla ei ole suurta painetta tulla toimeen ihmisten kanssa, jos en pidä heistä. Ystäväpiirini on laaja ja olen melko sosiaalinen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
INFP-T. Viihdyn hyvin harvojen ihmisten kanssa, enkä jaksa väkisin ylläpitää tyhjänpäiväisiä kaverisuhteita. Minulla ei oikeastaan ole kavereita, vain todella tärkeitä ja rakkaita ystäviä.

Olen kuitenkin melko sosiaalinen ja tulen hyvin toimeen kaikkien kanssa. Lasten myötä olen opetellut jopa sellaisen "leikkipuisto-smalltalkin" ja tavallaan nautin siitä.

Muiden persoonallisuustyypeistä en tarkkaan tiedä, mutta puolisoni on myös INFP-T ja uskon monien ystävienikin olevan.

Mahtavaa, että olet löytänyt puolisokseni toisen INFP:n, sitä toivoisin itsellenikin. Se tunne- ja keskusteluyhteys, joka minulla löytyy INFP/INFJ-ihmisten kanssa, on aivan vertaansa vailla.

Tunnistan myös itsessäni vahvasti tuon, että tulen toimeen kaikkien kanssa, mutta harvoista suhteista kehittyy oikeasti syviä ystävyyssuhteita. Niin käy useimmiten vain toisten NF-ihmisten kanssa.

ap

Vierailija

MBTI on täyttä skeidaa

ei perustu millekään todistetulle korrelaatiolle jonka avulla voisi oikeasti määrittää luotettavasti persoonallisuuspiirteitä

mutta sopii hienosti keittiöpsykologeille pätemiseen!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen INTJ. Tulen toimeen älykkäiden, rauhallisten, huumorintajuisten ja arvoiltaan humaanien ihmisten kanssa. Ylisosiaaliset koohottajat, tunteelliset fanaatikot ja lipevät menestyjätyypit ovat minusta vastenmielisiä. Työni on itsenäistä, joten minulla ei ole suurta painetta tulla toimeen ihmisten kanssa, jos en pidä heistä. Ystäväpiirini on laaja ja olen melko sosiaalinen.

Heh, kuulostat mieheltäni. Juuri tuo "vastenmielisiä" on jotain, mitä vain INTJ voi omassa ylemmyydentunteessaan sanoa.

Olen itse ISFP ja naimisissa INTJ:n kanssa. Täydennämme hyvin mieheni (INTJ) kanssa toisiamme ja opimme paljon toisiltamme. Tulen toimeen oikeastaan kaikkien ihmisten kanssa paitsi ilkeiden tai itsensä jalustalle asettavien kanssa. 

Vierailija

Olen INTJ-mies ja yksi parhaista kavereista on INTP. Tullaan mitä parhaiten juttuun. Olemme introverttejä molemmat ja siksi ei haittaa kumpaakaan, että nähdään aika harvoin. Muiden kavereideni persoonallisuustyyppiluokituksia en tiedä, tokkopa ovat ko. testejä tehneetkään. Introvertteja (I) joka tapauksessa suurin osa. Niitä pari ekstroverttikaveriani jaksaa, kun pitää sopivasti etäisyyttä.

Ekstrovertit (E) ihmiset ovat niitä, jotka käyvät hermoilleni. Tuntuu kuin koko maailmankuvansa olisi heillä täysin päinvastainen kuin itselläni, kun aina kysyvät "kenen kanssa/millä porukalla olit siellä?", "Tapasitko kiinnostavia ihmisiä?" "Eikö se ole tylsää yksin?" ja vastaavia. Ja kuinka heille on käsittämätöntä, että joku on, jos mahdollista mieluummin yksin kuin jonkun toisen kanssa.

Lisäksi inhoan ihmisiä, jotka puhuvat koko ajan ilman mitään oikeata asiaa. Näitäkin on. Tiedän erään, joka puhui 6 kk 8 tuntia päivässä aivan taukoamatta, enkä muista mitään järkevää aihetta olleen. Pelkkää loputonta pulputusta vain. Ole nyt saatana edes hetki hiljaa, oli koko ajan kielenpäällä, mutta sitä ei voinut sanoa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

MBTI on täyttä skeidaa

Aina joku jaksaa tästäkin reuhota. MBTI on erittäin toimiva itsetutkimisen työkalu, josta voi olla paljon hyötyä yksilölle. Itse esimerkiksi luulin aina olevani "outo", kunnes löysin netistä INTJ-yhteisön. Siellä on paljon ihmisiä, jotka ajattelevat aivan samalla tavalla kuin minä. En olekaan täysin omituinen!

Jolta puuttuu tämä kokemus, ei varmaan arvostakaan tätä luokittelua. Ei se mitään. Mutta peruskohteliaisuuteen pitäisi silti kyetä. -2

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Toinen INTJ komppaa tätä kommentti. Tosin sanana älykäs on vähän harhaanjohtava, sillä älykkyyttä on monenlaista ja oma ystäväpiirini kuuluu monilla eri tavoilla älykkäitä ihmisiä. Pidän tärkeämpänä avointa suhtautumista uusiin asioihin ja kykyä keskustella rakentavasti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Heh, kuulostat mieheltäni. Juuri tuo "vastenmielisiä" on jotain, mitä vain INTJ voi omassa ylemmyydentunteessaan sanoa.

Olen itse ISFP ja naimisissa INTJ:n kanssa. Täydennämme hyvin mieheni (INTJ) kanssa toisiamme ja opimme paljon toisiltamme. Tulen toimeen oikeastaan kaikkien ihmisten kanssa paitsi ilkeiden tai itsensä jalustalle asettavien kanssa. 

Jos joku ihminen on epämiellyttävä, eikö se tarkoita suurin piirtein samaa kuin vastenmielinen? :) Miten muutenkaan sen voisi sanoa niin, että asian todellisuus välittyy? Vaikea nähdä, kenen mieliksi asiaa tulisi pehmennellä, kun nämä ihmiset eivät elämään kerran kuulu.

Lähetä miehellesi terkkuja. :) -2

PS. Huomaa hymiöt.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Jos joku ihminen on epämiellyttävä, eikö se tarkoita suurin piirtein samaa kuin vastenmielinen? :) Miten muutenkaan sen voisi sanoa niin, että asian todellisuus välittyy? Vaikea nähdä, kenen mieliksi asiaa tulisi pehmennellä, kun nämä ihmiset eivät elämään kerran kuulu.

Lähetä miehellesi terkkuja. :) -2

PS. Huomaa hymiöt.

Se on yleistä kohteliaisuutta. Puhu ja käytä sellaista kieltä, kuin millaisessa maailmassa haluat elää. Voit vain sanoa, että "en pidä ihmisistä,jotka..." tai "en tule ihmisten kanssa toimeen, jotka...". Vastenmielinen on todella voimakas sana. Siitä saa kuvan, että joku ihminen on oksettava ja inhottava, eikä kukaan ole sellainen vain siksi, että sinä et pidä kyseisestä henkilöstä. 

Huomaan hymiöt, kiitos niistä. Mieheni ei käytä niitä koskaan (paitsi viestitellessään minulle).

Vierailija

ENTP.
Aika mielenkiintoinen analyysi, en juurikaan tunnusta itseäni paitsi sen osalta että voin keskustella asiasta kuin asiasta vaikka en olusi mitään mieltä koko asiasta. Sitäpaitsi kunnon väittely on mukavaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vastenmielinen on todella voimakas sana. Siitä saa kuvan, että joku ihminen on oksettava ja inhottava, eikä kukaan ole sellainen vain siksi, että sinä et pidä kyseisestä henkilöstä.
Ei, kyllä minä todella pidän mainitsemiani ihmistyyppejä inhottavina. -2

Vierailija

Olen entinen INFP nykyinen ENFP ja kyllä: olin nuorena I ja nyt keski-ikäisenä E, jos joku luulee, että tuo ominaisuus ei voi muuttua. Yksiviivaiset ja huumorintajuttomat ihmiset on minulle aika raskaita, kaikkein ärsyttävimpiä minulle ovat millään tavoin epärehelliset ihmiset. Sen olen myös huomannut, että nuoret INFP-naiset ovat minulle väsyttäviä, en vaan enää jaksa sitä tajunnanvirtaa ja toisen sisäiseen maailmaan sukeltamista mitä se vaatii.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat