Olen ihan down talousasioitteni kanssa.

Vierailija

Minulla on osamaksuja sinne tänne (autolaina, opintolaina, luottokorttivelka, pari kalustelainaa kun täytyi ostaa mm. uusi sänky 20v vanhan kulahtaneen joustinp. takia).
Palkkani on ihan ok. Ei suurensuuri muttei pahin mahdollinenkaan. Br tuloni ovat siis 3500e.

Olen nyt puoli vuotta yrittänyt hoidella lainoja pois sellaisin erin että saisin pöydän puhtaaksi vajaassa vuodessa, mutta se tarkoittaa sitä että elämiseen jää n 300e kuussa (harrastukset, ruoka, autoilu) ja silti tuntuu ettei taakka kevene. Joka kuukausi joudun hakemaan takaisin luottokortilyhennyksen verran masteriltani ja homma ei etene. Alan olla epätoivoinen. Pidän kuukausi budjettia exelissä jossa jokainen meno ja summa vaikuttaa tuleviin ja näen joka kuukausi miten lainojen loppumispäivä siirtyy taas seuraavalle kuulle. Ja kaiken kruunaa se tieto, että jos saisin pitää edes kaksi palkkaani verottomana itselläni, koko talousahdinkoni olisi historiaa, eikä se edes tekisi lovea yhteiskunnan kassaan. Motivaationi on niin hukassa!!!

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Anna itsellesi enemmän aikaa, jolloin rahaa jää käyttöön enemmän kuukaudessa. Vai miksi sinulla on tarve saada kaikki hoidettua vajaassa vuodessa kun se ei selvästikään ole realistinen vaihtoehto?

reijonen

autolaina on niin virhe kuin vain olla ja voi. paljonko olet jo ottanut siinä takkiin, saatko omiasi enää pois ja autolainan kuitattua jos nyt myyt sen ja vaihdat halvempaan kotteroon? jos auto on aivan välttämätön niin laske auton vuoden ylläpitokulut vs taksimatkat, saatat yllättyä.

Vierailija

Minä en nyt komppaa ykköstä. Hän kun loppulauseissaan viittaa siihen että yhteiskunta maksaisi hänen velkansa.

On vain saamattomuutta että ei noilla bruttotuloilla saa hommaa kuntoon, niin että ei tarvitsisi maksaa koko ajan noiden kulutusluottojen korkoja.  Olen näkevinäni  velanmaksu haluttomuutta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä en nyt komppaa ykköstä. Hän kun loppulauseissaan viittaa siihen että yhteiskunta maksaisi hänen velkansa.

On vain saamattomuutta että ei noilla bruttotuloilla saa hommaa kuntoon, niin että ei tarvitsisi maksaa koko ajan noiden kulutusluottojen korkoja.  Olen näkevinäni  velanmaksu haluttomuutta.

Missä ihmeen kohdassa vihjaan siihen suuntaan, että yhteiskunta maksaisi ap:n velat?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Missä ihmeen kohdassa vihjaan siihen suuntaan, että yhteiskunta maksaisi ap:n velat?

En tiedä kuka olet, osittain lukutaidoton vai ap. joka puhuu itsestään kolmannessa persoonassa vai ?

Ap:n loppulausista ilmenee haikailua että saisi palkkansa puhtaana käteen että  voisi maksaa velkansa.

Vierailija

Vaikea ottaa kantaa, kun ei tiedä, mitä nuo lyhennys- ja korkosummat ovat. Mutt ailmeisesti maksuaikataulua pitäisi tosiaan väljentää esim vuodesta puoleentoista, tai jos korkokertymä ei kasva ihan eksponentiaalisesti, jopa kahteen vuoteen.

Jatkossa saatat oppia, että autolaina kannattaa ottaa (jos ylipäänsä kannattaa) vasta kun opintolaina on maksettu ja sillä kulahtaneellakin joustinpatjalla on parempi kärvistellä vuoden ajan kuin velkojen takia unensa menettäneenä. Ajattele: jos olisit odottanut sängyn kanssa vaikka vuoden, sun velkakertymä olisi ehkä pysynyt hanskassa koko ajan...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

En tiedä kuka olet, osittain lukutaidoton vai ap. joka puhuu itsestään kolmannessa persoonassa vai ?

Ap:n loppulausista ilmenee haikailua että saisi palkkansa puhtaana käteen että  voisi maksaa velkansa.

Mutta jos katsot noita vietien numeroita, niin ap ei suinkaan ollut vastaaja ykkönen, jota sanoit, että et komppaa!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Eli siis tarkoitit, että et komppaa ykköstä (eli minua) ja sitten kun puhut edelleen "hänestä" (tulee oletus, että tarkoitat viestin 1. kirjoittajaa kun sanot, että hän vihjailee yhteiskunnan maksavan), niin tarkoitatkin, että ap itse toivoisi yhteiskunnan maksavan velkansa?

Sinun ulosantisi on hiukan sekavan oloista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Siis tässä ei ole mitään epäselvää jos osaa lukea.

" ( kakkoselle ) Minä en nyt komppaa ykköstä. Hän ( ap) kun loppulauseissaan viittaa siihen että yhteiskunta maksaisi hänen velkansa. 

jne....

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Anna itsellesi enemmän aikaa, jolloin rahaa jää käyttöön enemmän kuukaudessa. Vai miksi sinulla on tarve saada kaikki hoidettua vajaassa vuodessa kun se ei selvästikään ole realistinen vaihtoehto?

Haluan päästä säästämään omaa asuntoa varten. Asun vuokralla.

Vierailija

Puoli vuotta.

Ymmärrän, että tuntuu kurjalta kun olet kuitenkin työssäkäyvä, jonka mielestäsi pitäisi pystyä nauttimaan palkastaan. Nyt on vaan niin, että olet käyttänyt rahasi etukäteen, ei sen kummempaa.

Itse sain nyt maksettua autoa varten otetun kulutusluoton pois (ostin siis menopelin yksityiseltä, rahoitus piti hoitaa itse). Tämän jälkeen keskityn visan poismaksamiseen.

Velat olisi olleet maksettu jo ajat sitten pois, mutta kun elämässä on tullut eteen yhtä sun toista, mikä on pitänyt kuitenkin maksaa ja tällä hetkellä se on tarkoittanut velan ottamista.

Mutta uusi sänky - sen ostin käytettynä. Vaikka olin sitä mieltä, etten ikinä voisi nukkua kenenkään vanhassa sängyssä... No, köyhä saa olla nöyrtyä tiettyjen asioiden edessä.

En halua viisastella, mutta opettele sanomaan itsellesi "ei, en tarvitse" tai "ostan sitten ensi tilistä" (toistetaan tarpeeksi monta kertaa) ja aina on vaihtoehtoja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Omaat selvästi  jonkinlaisia harhakuvitelmia.

Visiosi on säästää omaa asuntoa varten ja ajattelet että se innostaa enemmän kuin velanmaksu.

Näytä itsellesi ja maksa ensin velkasi. Tämmöistä tämä elämä on.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Siis tässä ei ole mitään epäselvää jos osaa lukea.

" ( kakkoselle ) Minä en nyt komppaa ykköstä. Hän ( ap) kun loppulauseissaan viittaa siihen että yhteiskunta maksaisi hänen velkansa. 

jne....

Ohi keskustelun. Jos yhteiskunta niin auliisti maksaa pakolaiset miksei se suo verohelpotuksia töissäkäyvilleen. Vähän kuin pankkilainan malliin -voisi ottaa yksi tai kaksi verovapaata (lyhennysvapaata) kuussa. Siis yksityinen veronmaksaja, ei multikansallinen korporaatio joka jokatapauksessa harrastaa verosuunnittelua.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

No olisit ajatellut sitä aiemmin.

Nyt on ihan turha kiukutella, ettei ole rahaa säästää omaan asuntoon. Maksa velkasi pois ja kituuta tai venytä maksuaikataulua ja elä ennen asunnonhankintaa.

Muksuillekin olen aina sanonut, että kaikkea saa haluta. Sinulle voisin lisätä, että tee sitten realistinen suunnitelma haluamasi saamiseksi.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat