Pesettekö talvitakkinne?
Pesettekö omat talvitakkinne? Kuinka usein? Itselläni on pari vuotta vanha toppatakki ja mietin että pitäisikö se pestä ennen tämän talven käyttöön ottoa... Voiko siitä lähteä lämpö? Ei se ole likainen eikä haise, mutta mietin vaan että peseekö ihmiset yleensäkin talvitakkejaan?
Kommentit (53)
Tietysti pesen, noin kerran kuussa ulkoillessa käyttämääni toppatakkia ja 2-3 kertaa talvessa työmatka- ja ostosreissutakkia. En osta untuvatakkeja, koska kuivatus on hankalaa. Villakangastakkia pesetän kerran vuodessa pesulassa. Tuli vahingossa ostettua sellainen, jota ei saa itse pestä.
Vierailija kirjoitti:
Saa oikeesti olla joko todella saapas tai mielikuvitukseton ihminen joka ei ymmärrä näitä. Eikä kaikki lika ole näkyvää kuten jotkut ketsuppitahrat.
Nehän tässä on jankuttaneet jotka ei ymmärrä, että toisilla se takki ei ihan oikeasti likaannu, eikä kyse ole epähygieenisyydestä ja hajuaistin puutteesta... Mielikuvituksetonta kuvitella että kaikilla on lähmäkäpälisiä penskoja tai puliukkoja kuolaamassa ulkovaatteisiin.
Herranjestas, millainen on joidenkin hygienian taso! Eilisiltana järkytyin, miten harvoin jotkut pesee rintaliivejään ja alapäätään. Nyt jätetään takkikin pesemättä. Oikeasti...yäk!
Totta kai pesen. Välillä kaupoissa liikkuu niin kauhean hajuisia ihmisiä, ettei oikein voisi edes todeksi uskoa. En jätä takkiin likaa pinttymään sitten on vaikea saada missään pesussa pois.
Mä pesen oikeestaan vaan sillon kun on likainen. Esim yhtä mustaa toppatakkia en oo tainnut pestä koskaan vaikka se on ollut mulla useemman vuoden. En käytä samaa takkia kuitenkaan joka päivä kun on useempia ja vaihtelen niitä tilanteen mukaan. Nyt pitäs pestä yksi vuoden vanha osittain villaa oleva takki ja taidan pestä sen ihan pesukoneessa koska oli sen verran halpa ettei nyt kaada mun maailmaa jos menee pilalle. Pesulaan en viitsi viedä koska se on niin kallista.
Totta kai pesen. Välillä kaupoissa liikkuu niin kauhean hajuisia ihmisiä, ettei oikein voisi edes todeksi uskoa. En jätä takkiin likaa pinttymään sitten on vaikea saada missään pesussa pois.
Ymmärrän hyvin, miksi ihmiset pukeutuvat niin usein mustaan. Mustassa ei lika näy.
Vaalean takin hihansuista kyllä huomaa, että jostain sitä likaa kertyy vaikka kuinka siististi elää. Hihojen ja taskujen suut, saumakohdat ja kaulukset tummuvat ja se erottuu vaaleassa tekstiilissä oikein hyvin. Kyllä, pesen talvitakkejani.
Tietysti pesen, ihan kuin muutkin vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin, miksi ihmiset pukeutuvat niin usein mustaan. Mustassa ei lika näy.
Vaalean takin hihansuista kyllä huomaa, että jostain sitä likaa kertyy vaikka kuinka siististi elää. Hihojen ja taskujen suut, saumakohdat ja kaulukset tummuvat ja se erottuu vaaleassa tekstiilissä oikein hyvin. Kyllä, pesen talvitakkejani.
Näin on. Nämä sottapytyt, jotka kuvittelevat, että takki ei likaannu, saattaisivat herätä todellisuuteen, jos pitäisivät yllä muutakin kuin mustaa. Se, että takki ei muka likaannu päivittäisessä käytössä, ei perustu mihinkään todellisuuteen. Elleivät he sitten liiku paikasta toiseen jonkun kuplan sisällä. Johan nyt ilmastakin tulee kaikkia pienhiukkasia.
Millaisella pesuohjelmalla kannattaa pestä toppatakki?
Vierailija kirjoitti:
Millaisella pesuohjelmalla kannattaa pestä toppatakki?
Vinkkejä kannattaa katsoa ensisijaisesti takin omasta pesulapusta.
Riippuu materiaalista. Ulsteria en lähtisi itse pesemään, vaan veisin pesulaan, jos on pakko.
Toppatakkia pesen kyllä. Kaulukseen tarttuu puuteria ja tuntuu että rupeavat haisemaankin tunkkaiselta, jos en pese. Taidan hikoilla takissa liikaa, ja siitä tuo tunkkaantuminen johtuu. Eli olisi ihan hyvä vain, jos pesussa takista katoaisi lämmittävyys, kuten täällä pelotellaan. Minulla ei ole tapana talvisin seisoskella ulkona, vaan olen koko ajan liikkeessä, joten en mitään kovin lämmintä tarvitse. Ohut tuokin on mutta silti liian kuuma.
Talvitakit pesen aina keväällä ennen kun laitan ne säilöön. Toki jos takki talvella oikeasti likaantuu, niin heitän tietenkin pesukoneeseen.
Villakangastakkeja en ole ehtinyt koskaan pestä omassa käytössä, sillä ostan uuden joka vuosi ja entisen vien kirpparille (pesemisen jälkeen).