Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moniko teistä on edes käynyt USAssa? Saati asunut, vaikka vaihto-oppilaana?

Vierailija
19.01.2026 |

Kovasti täällä tiedetään kuinka kurjaa ihmisillä on USAssa. Minulla on kyllä ihan päinvastainen käsitys. Ihan tavallisessa perheessä olin vaihto-oppilaana 80-luvulla ja käynyt siellä (perheessä) sen jälkeen 3 kertaa, nyt olen  60 vuotias.

Muuten yhdysvalloissa olen käynyt lomalla 3 kertaa joista yksi oli 3 vkon kiertely autolla lasten kanssa. Sitten työn puolesta en edes jaksa laskea monestiko kävin, 15 hengen tiimikin oli siellä. 

Ei kyllä pahaa sanottavaa yhtään mistään siis yhtään mistään. Maailman helpoin maa matkailla. No ehkä hieman steriili ja tylsä verrattuna eksoottisimpiin kulttuureihin kuten Italia tai mikä tahansa kaukoaasian maa mutta ei mitään vikaa sinänsä. Voisin mieluusti asua jos olisi pakko Suomesta johonkin maahan lähteä. Toki osavaltioilla on eroa, USAhan koostuu 50 Suomea suuremmasta maasta, Euroopan päälle piirrettynä peittäisi Euroopan ja ulottuisi osin Afrikkaan ja Lähi-itään ja Venäjälle. Mahtuuhan siihen, monenlaista kyllä, niin kuin täälläkin, joten ei riitä minun elinikä käymään kaikissa USAn osavaltioissa mutta niissä missä olen käynyt hyvin helppoa on ollut olla. 

Kehoitankin menemään jo tänään nettiin ja varaamaan liput edestakaisin nykiin, maksaa ehkä san verran rahaa kuin pari tankillista bensaa ne lentoliput ja olet siellä alle 8 tunnissa eli ennen kuin kaverit Suomessa ehtii edes työpäivästä kotiin. Auto kentältä ja aja johonkin ihan summassa ja nouse autosta ja pysäytä lähimrketin pihalle. Et selviä edes lähimpään hyllyväliin kun joku moikkaa ja heti kun kuulee että et ole sikäläisiä saat hyin ystävällstä kohtelua.

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut menneestä ajasta. Kukaan Trumpin takia ei enää mene Usaan taikka osta jenkkimaa.

Vierailija
2/56 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sinne haluaa mennä tänä päivänä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskalla. Voi olla skinwalkereita ja krokotiileja.

Vierailija
4/56 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, 30 vuotta sitten...

Vierailija
5/56 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkumaan meno aika tietämätön lapsi.

Vierailija
6/56 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut siellä vuoden mutta nyt en menisi. Ihan periaatteesta boikotoin nyt.

Vierailija
7/56 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steriili maa? 

Vierailija
8/56 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä, 30 vuotta sitten...

Vaihto-oppilaana siis.  Muuttunut on maa, enkä sinne kaipaa.  Joitain lomareissuja tehtiin.

Kanada sen sijaan on hieno paikka.

Vierailija
9/56 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap nyt nukkumaan. Niin huonot horinat tällä kertaa.

Vierailija
10/56 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa voisi kysyä myös Venäjästä.  Useimmat suomalaiset ei todellisuudessa tiedä juuri mitään naapuristaan, josta ovat kuitenkin tietävinään kaiken.

Vierailija
11/56 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

USA:ssa on kallista ja ihmiset ovat omituisia. Mielummin käyn Venäjällä, jossa on halvempaa ja naiset ovat kauniimpia.

Vierailija
12/56 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut FBI:n ratsiassa kun kaksi G-miestä kuin Neville ja Jeremiah Aaron Cotton puhutteli kahdesta murhasta epäiltyä ratsatessaan 43rd kadulla. Pyysin päästä Federal Plazalle mutta heitä kiinnosti vain olinko nähnyt sinistä Mercuryä parkissa hotellista viistoon vastapäätä. Pääsin kuitenkin käymään John F Kennedy tukialuksella kun se vieraili kaupungissa. Näin siis joskus kasarin lopussa/ysärin alussa.

Vierailija
13/56 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhut menneestä ajasta. Kukaan Trumpin takia ei enää mene Usaan taikka osta jenkkimaa.

Olen asunut Trumpin USA:ssa ja on se hieno paikka ihan presidentistä riippumatta.

Vierailija
14/56 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käynyt 17 kertaa. Lempparimaa matkustella, voisin vaikka loppuelämän lomailla ainoastaan jenkeissä, sieltä löytyy varmasti jokaiselle jotain.

Vierailija
15/56 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn taas kun on demokraatti presidenttinä. Hieno maa.

Vierailija
16/56 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vaihto-oppilas kertoili että oli koulussakin monilla pyssyt mukana,huumeita ja väkivaltaa.

Vierailija
17/56 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokihan lomanstka on ihan samanlainen kokemus kuin asua jossain maassa vuosia. Parin viikon lomalla tulee tutuksi sairaanhoito, päivähoito ja koulutus ekaluokasta yliopistoon kaikkine kuluineen.

Vierailija
18/56 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käynyt kymmeniä kertoja oli pressana kuka vaan.

Ei ole ongelmaa tavallisten ihmisten kanssa missään, hommat hoituvat hyvin.

Vierailija
19/56 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen siellä ollut vuoden vaihtarina 90-luvulla, mutta en ole niin tyhmä että kuvittelisin minkään maan olevan vielä nykyään samanlainen kuin 30 vuotta sitten.

Vierailija
20/56 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin USA:ssa vuosina 2024 - 2025. Olen käynyt siellä myös 80-luvulla vaihdossa 3 kk. Se on nykyään aivan erilainen paikka kuin 80-luvulla. Silloin USA oli vielä hieno ja teknisesti ja taloudellisesti edistyksellinen maa verrattuna Suomeen tai melkein mihin vain Euroopassa ja varsinkin Aasiassa. Tosin uskonnollisuus ja siihen liittyvä vanhoillisuus oli silloinkin vahvasti läsnä. Nykyään USA on enää paikoilleen jämähtänyt, taantunut, rapistuva yhteiskunta. Se maa on todellakin parhaat päivänsä nähnyt, enkä usko että sellaista ihmettä tapahtuu, että USA voisi nousta lähellekään entisenlaista loistoaan. Trumpista ei sellaiseen ole, hänellä on vain suuret puheet, eikä poliittisessa kentässä ole ketään muitakaan näköpiirissä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan