Miksi laihuutta on hyväksyttävää kauhistella suureen ääneen?
Sukulaisten luona saa poikkeuksetta kuulla miten heiveröinen on ja pitäis syödä pullaa. Raivostuttavaa tämä tämmöinen.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Töissä arvostellaan joka viikko laihuuttani ja laihuus tuntuu ärsyttävän ikuisia laihduttajia. Tälläkin viikolla olen ahminut töissä karkkeja ja pullaa ja sitä katsotaan pahasti. Haluaisin olla muutamaa kiloa pulleampi, mutta minkäs teet. Jos selitän tästä, ihmiset ovat kiukkuisia päiväkausia. Menepä sanomaan jollekin lihavalle, että miten voit pysyä noin pullukkana.
Vastaa seuraavan kerran, että "mä vaan käyn usein paskalla :)" Sehän se totuus monesti on. Joillakin toimii suoli vain muutaman kerran viikossa, ihmekös se jos ruoka varastoituu joillakin "paremmin". Elämä on ihmeellistä. Kaikkein absurdeimmassa tapauksessa saattaa olla, että luulevat sinun käyvän vessassa oksentamassa karkit ja pullat. Joskus tullut vähän sellainen fiilis, kun on mennyt vessaan ruoan jälkeen.
Jep, jopa tuntemattomat saattaa kadulla päivitellä suureen ääneen. Sairasta hommaa.
Eritysen rumaa laihuuden arvostelu on, koska kaikki eivät todellakaan ole laihoja omasta tahdostaan, sen parem in kuin kaikki lihavatkaan eivät ole valineet olla lihavia. Samoin "oikeilla naisilla on kurvit" -puhe on lievästi sanottuna häijyä. Kaiken muotoiset naiset ovat oikeita ja hyviä.
Minun painoni putosi lapsen saamisen ja fyysisen sairauden vuoksi 45 kiloon. Sukulaisten (erityisesti anopin ja muiden naissukulaisten) kommentit olivat jatkuvaa ilkeilyä ja kauhistelua. Näytin kuulemma aivan sairaalta, "olisi pitänyt syödä enemmän" ja "olin pikkupojan muotoinen". Onpa kauniisti sanottu naiselle, joka syö joka päivä 4000-5000 kilokalorin edestä terveellistä, monipuolista ruokaa ja näkee jatkuvasti vaivaa toipumiseen. Annoskokoni olivat tuolloin sellaisia, että itku oli välillä päästä, ja jouduin jopa rajoittamaan liikuntaa sen verran kevyempään, että paino pysyi noususuunnassa. Aloin kulkea sukuloimassa "jätesäkki päällä" mahdollisimman löysissä vaatteissa, ettei "tikkukäsiäni" ja "olematonta vyötäröä" arvosteltu jatkuvasti. Nyt kolme vuotta myöhemmin olen vihdoin saanut takaisin menettämäni npainon ja voin vihdoin näyttäytyä tavallisisssa vaatteissani, harrastaa kaikkea liikuntaa ja syödä tavallisempia annoksia. En vieläkään käsitä, miksi nämä (itse keskimäärin satakiloiset) mammat kokivat tarvetta haukkua painoani jatkuvasti. En missään vaiheessa ylpeillyt laihuudella vaan päinvastoin kerroin avoimesti ruokavaliosta ja lääkärin kanssa suunnitellusta painonnoususta. En myöskään ole koskaan haukkunut kenenkään pyöreyttä, päinvastoin oma silmääni miellyttää kovasti pehmeä ja päärynämäinen naisvartalo.
Vierailija kirjoitti:
Eipä lihavalle koskaan sanota: olepa, läski söisit vähemmän.
Niinkö luulet? Kyllä itse olen saanut kuulla tuota aika paljon tuntemattomilta, ja jopa tutuilta, vaikka ylipainoa on "vain" 7 kg.
En silti hyväksy laihuuden tai minkään ulkonäköön liittyvän asian negatiivista kommentointia. Lapsellista, typerää ja ... noh, junttimaista.
Tökeröä huomautella toisten ulkonäöstä negatiivisesti (ja välillä positiivisestikin, tyyliin kivat tissit). Ihan sama onko kyseessä paino, hiukset, vaatteet vai mitä. Silloinkin jos kysytään rehellistä mielipidettä niin voi miettiä miten sanansa asettaa, totuuden voi sanoa muutenkin kuin töräyttelemällä mitä ekana mieleen tulee.
Se on opittua. Toisille on luonnollista ahdistua toisten lihomisesta ja syömisestä; toiset taas ahdistuvat siitä, jos joku ei syö pullaa. Ne ovat ihmisten alkukantaisia vaistoja. Perimmäinen tarkoitus läheisen suojeleminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä lihavalle koskaan sanota: olepa, läski söisit vähemmän.
Niinkö luulet? Kyllä itse olen saanut kuulla tuota aika paljon tuntemattomilta, ja jopa tutuilta, vaikka ylipainoa on "vain" 7 kg.
En silti hyväksy laihuuden tai minkään ulkonäköön liittyvän asian negatiivista kommentointia. Lapsellista, typerää ja ... noh, junttimaista.
Sitä tapahtuu, tuskin kukaan voi sitä kiistää. Mutta pointti taisi olla se "hyväksyttävyys". Lihavan kommentointi on yleistä, mutta paheksuttavaa. Laihuuden kommentoinnissa ei jotenkin koeta olevan mitään väärää tai inhottavaa.
Mutta en nyt laita mitään vastakkainasettelua tai kurjuuskisaa alulle, tuon pointin vain halusin sanoa.
Monet luulee laihojen olevan laihuutta ihannoivia laihduttajia ja tarkoittavat kommenteillaan sitä, että toinen kelpaa jo eikä tarvitse enää laihduttaa. Sitten on tietysti ne katkerat, joiden pitää päästä lyttäämään toinen, ettei se vaan leiju ja kuvittele olevansa jotenkin parempi.
Itse olen hoikka ja työtön. Ärsyttää kun lihavat kaverit arvostelevat kuulleni työttömiä. Tekisi mieli sanoa samalla mitalla takaisin, että voi kuinka helppoa olla laiha, kyllä lihavuus johtuu vaan laiskuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Monet luulee laihojen olevan laihuutta ihannoivia laihduttajia ja tarkoittavat kommenteillaan sitä, että toinen kelpaa jo eikä tarvitse enää laihduttaa. Sitten on tietysti ne katkerat, joiden pitää päästä lyttäämään toinen, ettei se vaan leiju ja kuvittele olevansa jotenkin parempi.
Tuo eka pointtikin on ihan totta. Eräskin täysin satunnainen tuntematon tuli sanomaan, että "Ei sun tarvitse olla mikään supermalli". No hei kiitos tiedosta... Oli varmaan tosi ystävällisesti ja lohduttavasti sanottu, mun ois varmaan pitänyt jotenkin valaistua siinä tilanteessa, "vapautua henkisistä kahleista, jotka paha media on luonut mun päähän"... Mutta pikemminkin se oli erittäin ärsyttävää, koska en ole mikään syömishäiriöinen.
Vierailija kirjoitti:
Ovat kateellisia ja katkeria :) Kannattaa vaan nauraa niille päin naamaa, yleensä hämmentyvät kun huomaavat, etteivät saaneet sua suuttumaan.
Ja jos haluaa vielä kiusata lisää, niin voi huokailla että kun ei vaan liho, vaikka syö miten paljon! Sekös läskejä vituttaa.
Lihavista ajatellaan, että heillä on huono itsetunto ja he ovat saaneet kokea lapsuudessaan ja myöhemmin elämässään niin paljon pilkkaa ja kaikkea pahaa, että heidät kuuluu säästää huomauttelulta.
Laihoja sen sijaan "on lupa" pilkata, koska he ovat onnekkaita ja hyväitsetuntoisia, että heille tekee ihan hyvää saada vähän kuulla, miten liian laihoja ovat.
Todellisuudessa moni laiha voi kärsiä laihuudestaan eikä suinkaan ole tavoitteellisesti laihduttanut itseään olemassa oleviin mittoihin. Laihduttaneille sanotaan usein, että lopeta jo laihdutus, älä laihdu enää. Sekin on varsin turhaa, koska laihduttajalla voi olla jonkinlainen oma tavoite, jota hän ei vielä ole saavuttanut, vaikka ympäristö jo vihjailee, että riittää. (Anoreksia poislukien, sairaalloisesta laihduttamisesta pitääkin huomauttaa.)
Parasta olisi, kun ei huomauttelisi kenenkään painosta. Ei voi ulkopuolinen tietää, onko paino tai ulkomuoto juuri tälle ihmiselle keskeinen itsetuntoasia vai ei tai kuinka paljon hän asiasta kärsii tai ei kärsi.
Vierailija kirjoitti:
Koska luisevat naiset ovat aika surullinen näky. Totta kai omasta mielestään hottiksia. Naisess täytyy olla hieman pyöreyttä ja pehmeyttä. Luisevat naiset ovat poikamaisia. Mutta kukin tyylillään.
Sinun kannattaisi lihavoittaa niitä aivojasi vatsamakkaroiden sijaan kun lauot tuollaisia typeryyksiä.
Vanhalle kansalle laiha = heikko tai sairas. Turha niille on paukuttaa mitään päähän, parempi vaan kuitata kohteliaalla hymynkareella. t. kokemusta on
Kuulosti kyllä aika erikoiselta kun siskoni kertoi että joku vieras nainen oli kaupassa päivitellyt hänen "laihuuttaan", ja hän oli kuitenkin normaalipainoinen. Mikähän tuota aiheuttaa, kateus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä arvostellaan joka viikko laihuuttani ja laihuus tuntuu ärsyttävän ikuisia laihduttajia. Tälläkin viikolla olen ahminut töissä karkkeja ja pullaa ja sitä katsotaan pahasti. Haluaisin olla muutamaa kiloa pulleampi, mutta minkäs teet. Jos selitän tästä, ihmiset ovat kiukkuisia päiväkausia. Menepä sanomaan jollekin lihavalle, että miten voit pysyä noin pullukkana.
Vastaa seuraavan kerran, että "mä vaan käyn usein paskalla :)" Sehän se totuus monesti on. Joillakin toimii suoli vain muutaman kerran viikossa, ihmekös se jos ruoka varastoituu joillakin "paremmin". Elämä on ihmeellistä. Kaikkein absurdeimmassa tapauksessa saattaa olla, että luulevat sinun käyvän vessassa oksentamassa karkit ja pullat. Joskus tullut vähän sellainen fiilis, kun on mennyt vessaan ruoan jälkeen.
Ei ole totuus kohdallani läpipaskominen. Kärsin ummetuksesta ja käyn paskalla 3 x viikossa eli varastoituu ties mitä paskaa.