Tuleeko joillekin oikeasti yllätyksenä, että lihavienkin täytyy syödä pysyäkseen hengissä?
Olin tuossa pari vuotta sitten silloisen poikaystävän ja hänen äitinsä kanssa syömässä. (Olemme kaikki normaalipainoisia) yhdessä pöydässä istui lihava nainen ja poikaystävä ja äitinsä alkoivat supista "No ei ihme että tuokin on tuon näköinen, ei taideta saada annoksiamme ollenkaan kun on varmaan syönyt paikan jo tyhjäksi" vaikka nainen söi salaattia :D
Ja nyt kun olin tutun kanssa (4v lapsemme ovat kavereita) kaupassa ja erään lihavan naisen korissa oli ihan normaalia ruokaa, jotain jauhelihaa ja maitoa sieltä erotin, en nyt jäänyt kyyläämään. Niin tuttu törkkäsi minua kylkeen, osoitti naista ja sanoi "No tuokin varmaan kiilaa kassajonossa eteen että pääsee äkkiä syömään"
Olin vähän kysymysmerkkinä ja sanoin että kai kaikenkokoisten ihmisten täytyy syödä pysyäkseen hengissä niin tuttu sanoin "No mutta noin paljon"
:D Korillinen ruokaa ja mistä hän sen voi tietää moniko siitä syö tai kuinka usein tämä henkilö käy kaupassa. Onko kukaan havainnut samaa?
Kommentit (88)
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen jonkunverran ylipainoinen ja syön saman verran kun kaikki muutkin. Jos en syö päivän aikana mitään näkyy tämä heikotuksena ja luulen, että liian kauan jos olisin syömättä niin johtaisi se vakaviin terveysongelmiin puutostiloina ja luultavasti pyörtyilyihin.
En siis syö yhtään enempää kuin laiha, minulle on vain päässyt kertymään ylimääräistä josta en ole päässyt eroon. En syö makeita, sipsejä, pizzaa tai roskaruokaa ollenkaan eli vaikka on ylipainoa ei se tarkoita että syön epäterveellisesti.
Mä
Tämä (sekä nro 21) kommentti on itsepetosta parhaimmillaan.
Jos söisin jatkuvasti muita enemmän lihoaisin myös tasaisen taulukon mukaan koko ajan, mutta minun paino on pysynyt vuosia samassa, en syö yhtään enempää kuin yksikään laiha tuttuni.
Ylläpitääkseen suurta painoa, on syötävä paljon paljon laihaa enemmän. Se on fysiikkaa.
Tuo on fysiikkaa! Mutta ihminen onkin biologinen eliö.
En ole onneksi havainnut tällaista. Olen itsekin lihava ja ostan karkkiakin aika usein, mutta en saa merkitseviä katseita... Ja lihavan pitää muuten syödä hieman enemmän, että jaksaa kantaa kilonsa.
Se on totta, että paino kertyy salakavalasti. Näemmä nyt halutaan huvittuneina takertua tuohon jogurttipikariin, mutta tottahan se on, että se pienikin lisäys tavanomaiseen kulutukseen tuo vuodessa hyvässä lykyssä melkoisesti lisäkioja. Esim:
- Innostut metvurstista, ja alat laittaa aamuleivälle kolme, neljäkin leikkelettä. Sitten heitätkin niitä jo välipalaleivälle, ja ehkä napostelet vielä pari leikkelettä sitten päivän lomassa. Tai...
- alat raskaiden työpäivien jälkeen nautiskella lasillisen viiniä, ehkä siiderin tai pari saunassa. Käyt silloin tällöin yksillä. Tai...
- tapaat paljon kavereita, käyt kahvittelemassa, menet istumaan pullakahville ja käyt viihteellä.
Tuskin kukaan pelkästään yhden jogurtin vuoksi lihoo, mutta usein ne pikku paheet tiivistyvät. Ei se metvurstileike ketään tapa, mutta jos vetelet paljon metvurstia aamuleivän päällä, silloin tällöin viikolla korkkaat oluen, tapaat paljon kavereita ja pikkujoulukausi buukkaa viikonloput täyteen erilaisia juhlia ruokineen ja juomineen...
Ei ylipainoisuus tosiaan ole tae siitä, että henkilö vain syö syömisestä päästyään jättikokoisia annoksia santsikierroksineen, vaan kyse voi olla ihan pienistä fiilauksista. Ja itse asiassa sama toisinpäin: ei kannata lähteä laihduttamaan "kerrasta poikki sata lasissa" periaatteella, kun muutosta voi saada ihan vain muuttamalla näitä arjen tottumuksiaan. Toki hitaammin, mutta taatusti varmemmin.
Vierailija kirjoitti:
Se on totta, että paino kertyy salakavalasti. Näemmä nyt halutaan huvittuneina takertua tuohon jogurttipikariin, mutta tottahan se on, että se pienikin lisäys tavanomaiseen kulutukseen tuo vuodessa hyvässä lykyssä melkoisesti lisäkioja. Esim:
- Innostut metvurstista, ja alat laittaa aamuleivälle kolme, neljäkin leikkelettä. Sitten heitätkin niitä jo välipalaleivälle, ja ehkä napostelet vielä pari leikkelettä sitten päivän lomassa. Tai...
- alat raskaiden työpäivien jälkeen nautiskella lasillisen viiniä, ehkä siiderin tai pari saunassa. Käyt silloin tällöin yksillä. Tai...
- tapaat paljon kavereita, käyt kahvittelemassa, menet istumaan pullakahville ja käyt viihteellä.
Tuskin kukaan pelkästään yhden jogurtin vuoksi lihoo, mutta usein ne pikku paheet tiivistyvät. Ei se metvurstileike ketään tapa, mutta jos vetelet paljon metvurstia aamuleivän päällä, silloin tällöin viikolla korkkaat oluen, tapaat paljon kavereita ja pikkujoulukausi buukkaa viikonloput täyteen erilaisia juhlia ruokineen ja juomineen...
Ei ylipainoisuus tosiaan ole tae siitä, että henkilö vain syö syömisestä päästyään jättikokoisia annoksia santsikierroksineen, vaan kyse voi olla ihan pienistä fiilauksista. Ja itse asiassa sama toisinpäin: ei kannata lähteä laihduttamaan "kerrasta poikki sata lasissa" periaatteella, kun muutosta voi saada ihan vain muuttamalla näitä arjen tottumuksiaan. Toki hitaammin, mutta taatusti varmemmin.
Itse jätin nyt juuston ja oluen kokonaan pois, sekä vkl mässyt sipsiä ehkä pizza. Luulen, että tämä pikku muutos pudottaa painon normiksi. Mikään expertti en ole, mutta eiköhän toi tepsi.
-mies
Vierailija kirjoitti:
Lihavat ovat vapaata riistaa, joiden mollaamisesta saa hyvät itsetunnon pönkityskiksit reaaliajassa.
Isäni, joka oli vaarallinen juoppohullu: pahoinpiteli, hyväksikäytti, tappeli, raiskasi, ajoi humalassa autoa ym AINA haukkui lihavia ja oikein mässytti kuvaillessaan, kuinka lihava nainen (aina se oli nainen hänen jutuissaan) oli syönyt niin ja näin. Haukkui äitiäni, joka oli suuren määrän lapsia synnyttäneenä ja hirviön alistamana vähän pyöreä. Mitään suurempaa syntiä ei isäni puheiden mukaan ollutkaan kuin olla lihava, mutta kun hän on niin niin laiha ja oikea riuku. Hän on hyvin hoikka vartalotyypiltään.Itse lihoin todella vaikeiden vuosien saatossa: painoin kyli 100kg pahimmillaan ja vihasin itseäni. Nyt olen laihduttanut noin 25kg (painan 75kg, olen 168cm pitkä) ja projekti jatkuu vielä 15kg ajan ennen kuin voin alkaa ylläpitää painoani. Olen pudottanut painoa noin kahden vuoden ajan, joten mitään pikavauhtia en ole osaanut laihduttaa. Siltikin olen jo iloinen näistä kadonneista kiloista, parantuneesta kunnosta ja jaksavammasta minästä. Urheilen paljon ja monipuolisesti.
Monelle tämäkään ei riitä näytöksi: usein tuttavat haluvat jutella ainoastaan laihdutuksestani ja kun totean sivulauseessa, että hitaastihan tämä etenee, mutta ei haittaa, pääasia, että suunta on alaspäin, niin jo alkaa tulla neuvoja:
"kun jättää kaikki herkut pois, niin laihtuu"
"pelkästään ruokavaliolla ei lahdu, pitää liikkua myös!"
"ei sitä enää yli kolmekymppisenä laihdu"
jneKoska olen ylipainoinen, niin elän väärin. Se on lähtökohta, vaikka olisin tiputtanut painoani, parantanut kuntoani ja rasvaprosenttiani parin vuoden ajan tasaisesti. Ylipainoinen ei voi tehdä mitään oikein, koska on ylipainoinen.
Hävetkäämme me ylipainoiset. Tai kyllähän me sen osaamme, se leima on meihin lyöty ja kovaa. Se on kuin polttomerkki, joka jää, vaikka olisinkin normaalipainoinen.
Hyvä esimerkki paremmasta ihmisestä vain koska on laiha. Juoppohullu väkivaltainen raiskaaja, hyväksikäyttäjä, rattijuoppo mutta parempi ihminen koska laihuus.
Näin aikuisiällä olen kyllä saanut jos jonkinmoista kannanottoa painostani, onneksi tuntemattomilta harvoin (mutta sitäkin on tullut!). Yhden kerran muistan, kun kahvilassa minun edessäni selin istunut nuori nainen kääntyi silmä kovana tuijottamaan suklaakakkuani, katsoi pitkään suklaakakkua ja sitten merkitsevästi minua, ennen kuin sitten lopulta kääntyi takaisin salaattinsa puoleen. Voisi väittää, että kuvittelin ja liioittelin, mutta ei: tuo oli kyllä niin selkeästi havaittavaa, että olisi puusilmäkin havahtunut. Oli oikeasti outo tilanne!
En väitä lihoneeni pelkällä salaatilla, kyllä nyt laihduttavana näkee, mikä siinä entisessä ruokavaliossa oli pielessä. Mutta ihmisten stereotyyppiset käsitykset elävät harmillisen tiukassa. Olen kasvissyöjä (jo pulskimpana aikanani ollut), harrastan aktiivisesti liikuntaa ja eräässä lajissa pitkällekin menestynyt (jo pulskimpana aikanani). Kuntoni paranee koko ajan, ja olen laihtunut vakaasti ja yllättävän kivuttomasti. Silti aina on se äänekäs ryhmä, joka näkee vain sen ylipainon, ja se riittää kumoamaan kaikki ponnisteluni ja laihdutetut kilot sen takana.
... Onneksi urpojen kanssa ei kuitenkaan tarvitse olla tekemisissä. ;)
Semmoset paksukaisten harhaluulot sielt sit. Ei se läski sinne syömättäkään tule. Läskien denialismi on kyllä huvittavaa. Ei ne ihmiset olisi läskejä, jos ne oikeasti söisi aina sitä "kevyttä salaattia ihan pienen lautasellisen".
Vierailija kirjoitti:
Semmoset paksukaisten harhaluulot sielt sit. Ei se läski sinne syömättäkään tule. Läskien denialismi on kyllä huvittavaa. Ei ne ihmiset olisi läskejä, jos ne oikeasti söisi aina sitä "kevyttä salaattia ihan pienen lautasellisen".
Eikö tässäkin ketjussa ylivoimaisesti suurin osa ole kertonut lihoneensa liiallisen syömisen takia?
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit yhtään lukenut ketjua tai ymmärtäisit lukemaasi niin tietäisit että kukaan ei ole täällä väittänyt lihoneensa salaatilla, vaan sillä, että syö päivittäin pienen määrän liikaa. Jotkut tietysti herkuttelevat ronskisti, mutta sitä ei ylipainoiseksi tulemiseen vaadita.
Jos olisin lihava niin varmaan provosoisin kanssaihmisiä vetämällä ihan yli ja ylistäisin hyvänmakuista ruokaa 24/7 :D ihmiset tuntuu ärsyyntyvän kauheasti siitä jos on hyväntuulinen tai onnellinen läski "eikö toi läski tiiä kuinka läski se on kun noin hymyilyttää?"
Ja pitää syödä myös tarpeeksi ettei tule uupelo.
Vierailija kirjoitti:
Rakensit olkinuken jota vastaan argumentoit, parit läskiheitot väliin. Hyvä esimerkki ihmisestä joka ei viitsi edes lukea mitä tänne on kirjoitettu.
Eiköhän se nyt ole tullut selväksi, että se teidän itse rakentama stereotypia on niin syvään juurtunut, että on ihan sama vaikka tänne kirjoittaa tuhat ihmistä rehellisesti syömisistä ja kuinka ylipaino on tullut jne, ette te halua siitä stereotypiasta luopua.
Kyllähän se on ihan maalaisjärjelläkin tajuttavissa että ei lihavan tarvitse lihavana pysyäkseen syödä koko ajan roskaruokaa. Itse lihoin 10 kg kun en päässyt nilkkatulehduksen vuoksi oikein liikkumaan ja muutenkin olin jääkaapilla. Nyt syön terveellisesti, mutta en millään saa tuota 10 kg pois. Jos pelkällä terveellisellä syömisellä laihtuisi, niin normaalipainoisethan kuihtuisivat kokonaan pois. Toki lihava kuluttaa liikkuessaan enemmän, mutta silti. Jos syö sen määrän, mitä kuluttaa, sen voi hyvin syödä terveellisesti laihtumatta. Se epäterveellinen ylensyönti lihottaa lisää, ei pidä niitä saavutettuja kiloja. Eikö teillä ole maalaisjärkimatikan tajua?
Olen 167cm/65 kg, en siis älytön läski vaikka ylimääräistä onkin. Teininä (samoissa mitoissa) eräs tuttu kaupankassa ei meinannut myydä minulle suklaalevyä ja karkkipussia, ja kun sitten kuitenkin möi kun sanoin niiden olevan illanistujaisiin, sanoi "No hyvä on, mutta pitäisi vähän rajoittaa!!" Kerran myös eräs teinipoika, jonka en antanut ohittaa jonossa, sanoi "läski ei voi odottaa kun maha huutaa ruokaa!". Kaveripiirissä minä olen isoimpia, mutta heiltä en ikinä ole kuullut mitään negatiivista en itsestä tai muista lihavista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se on ihan maalaisjärjelläkin tajuttavissa että ei lihavan tarvitse lihavana pysyäkseen syödä koko ajan roskaruokaa. Itse lihoin 10 kg kun en päässyt nilkkatulehduksen vuoksi oikein liikkumaan ja muutenkin olin jääkaapilla. Nyt syön terveellisesti, mutta en millään saa tuota 10 kg pois. Jos pelkällä terveellisellä syömisellä laihtuisi, niin normaalipainoisethan kuihtuisivat kokonaan pois. Toki lihava kuluttaa liikkuessaan enemmän, mutta silti. Jos syö sen määrän, mitä kuluttaa, sen voi hyvin syödä terveellisesti laihtumatta. Se epäterveellinen ylensyönti lihottaa lisää, ei pidä niitä saavutettuja kiloja. Eikö teillä ole maalaisjärkimatikan tajua?
Mulla nousi paino myös ja mitään muuta ei tarvittu, kun liikkumisen vähentyminen, lopetin yhden harrastuksen. Ei tarvinnut riekkua ruokaorgiosta toiseen lappaamassa pizzaa naamaan ja toisella kädellä hamppareita.
Pikkuhiljaa se paino nousee vaikka syöt terveellisesti arkiruokaa, kilojen poissaaminen on aika vaivalloista. Mutta ylipainon myötä sinut lokeroidaan läskilokeroon, ali-ihmiseksi jolle Bic Mac on sama kuin narkkarille crack kokaiini, heikko ihminen vailla itsehillintää.
On tuttua!
Olen läskistynyt 20 kiloa kahdessa vuodessa, ihan vain seurustelun takia. Eli ruokavaliooni on vaan tullut mukaan satunnaiset sipsit ja karkit, juoksuharrastus ja kunnon vuoksi pyöräily on vähentynyt kun muru on sellainen tietokonenörtti jota ei saa raahattua mukaan liikkumaan sitten millään..
Huvittaa vain kun on jotain sosiaalisia tilanteita, niin aina joku alkaa muistuttaa juuri minua niiden herkkujen ottamisesta. Siis jos kaikki käy sipsikulholla se on suurilta osin ihan fine, kunhan minä en edes maista. Tai jos porukka tilaa useamman makuista pizzaa illanvietossa, kaikki on skipannut päivällisen ja nälkäisiä niin minä olen porukan ainut, keneltä kaikkien makujen maistaminen on kiellettyä.
Ei tarvitse. Nesteytys riittää. Energiaa irtoaa vartalorasvasta.
Se jenkkien lihominen tulee paljolti juomista. Saattavat saada ~2000 kcal. nesteistä ja siihen kiinteät päälle. Saa hetkessä 3500-5000 kcal päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Se jenkkien lihominen tulee paljolti juomista. Saattavat saada ~2000 kcal. nesteistä ja siihen kiinteät päälle. Saa hetkessä 3500-5000 kcal päivässä.
Sokerilimsoista saa aivan helvetisti kaloreita. Kuitenkin itketään kun lihava tilaa sokeritonta limsaa ulkona syödessään.
Mun eilinen syöminen ja määrä suht vakio enkä herkuttele oikeastaan ollenkaan:
Aamupala: Paahtoleipää 2palaa, kahvia ja 2paistettua kananmunaa
Päivällinen: Pussi noodeleita ja sekaan jonkunverran lihapullia
Leipää tässä välissä 4 palaa ennen nukkumaanmenoa, päälle margariinia ja joku leike, tomaatti, kurkku
Jugurttia joskus, hedelmiä fiiliksen mukaan ostan kaupasta syön ehkä pari mandariinia.
Tänään teen makkarasopan, hk blöötä sekavihannespussi, perunaa ja lihaliemikuutio, sitä kaks satsia leivän kera ja hedelmää sitten jälkkäriksi.
Olen n10-15kg yli ihannepainosta, alkoholia en juo kauheasti ja normikotisapuska leivän kera siinä minun perusruokailu melkein aina, jälkiruokia tai makeita ei ollenkaan. Tuntuu aina oudolta, kun joku kuvittelee, että käyn mäkkärissä joka päivä tai muuta vastaavaa, ihan tollasella saa kiloja kroppaan, ei tartte mäkkärissä käydä.
M39