Raskausdiabetes

Apua

Kokemuksia raskausdiabeteksesta? Millainen hoito? Miten raskauden jälkeen? Millä viikolla todettu?
Itsellä alettiin epäillä rv8+0 ja nyt olen viikon verran mittaillut arvoja ennen sokerirasitukseen pääsyä. Arvot ollu 6-11, yleensä n.8-9. Eli selvästi koholla ja nyt ahdistaa aikalailla tulevaisuus. Erityisesti mietityttää kun arvot nyt jo noin koholla. Kohtalokavereita kaivattaisiin!
:(

Kommentit (12)

Vierailija

Mulla on ollut molemmissa raskauksissa ja hoidoksi riitti ruokavalio kun ylitykset ei ihan mahdottomia olleet.

Sain lähetteen rasitukseen esikoisesta vain siksi, että olin 25-vuotias. Viikolla 27+ oli rasitus ja 1h arvo oli 0,2 yksikköä koholla.

Toisesta menin automaattisesti viikolla 16, jolloin selvisin puhtain paperein, mutta taas 27+ viikoilla tuli ylitys 1h ja 2h arvojen kohdalla, 1h taas pieni ylitys, mutta 2h arvo oli yli 2 yksikköä liian korkea.

Synnytyksen jälkeen rasituksessa arvot on olleet normaalit.

Ei tuo radi kuitenkaan mikään kuolemantuomio ole, syöt terveellisesti ja liikut. Insuliinuhoito tulee mukaan, jos terveelliset elämäntavat ei riitä. Tsemppiä!

Vierailija

Mulla kanssa todettiin radi jollain rv25 tienoilla, kun iän ja ylipainon takia laitettiin rasitukseen. Paasto ja toisen tunnin arvo oli hitusen koholla. Ruokavaliolla pysyi hyvin kurissa. Vuosi synnytyksestä kävin kontrollirasituksessa ja arvot oli ok, vaikka elämäntavat on aika rempallaan :/

Vierailija

Mä jouduin kolmannessa raskaudessa rasitukseen ikäni takia. Tokassa olin myös, silloin arvot ok. Nyt oli paasto arvo siinä rajalla ja näin ollen oli raskausdiabetes. Viikon mittailujen aikana ylittyi vain kerran yksi arvo. Ruokavalion tarkkailulla siis mentiin. Kyllä mä välillä herkuttelin, sitten vaan mittailin ja jos ylittyi niin vältti sitten sitä herkkua. Muutaman kerran vaan ylittyi..
Kyllä mäkin tuota stressasin, mm siksikin että mites vauva, saanko hänet vierelleni vai viedäänkö heti johonkin tarkkailuun. No ei mitään tuollaista, ei häneltä edes sokereja katsottu. Vauva nyt 4kk.
Vuoden päästä synnytyksestä menen taas rasitukseen. Anteeksi tää oli kauheen epäselvä viesti mutta halusin vastata sulle vaikka olen todella väsynyt!

Vierailija

Kiitos vastauksista. Helpottaa kuulla muiden kokemuksia.

Osaakohan kukaan sano kuinka yleistä että raskausdiabetes todetaan jo ennen rv12?

Vierailija

Muista syödä diabetesohjeiden mukaan.

Lautasmalli, 6 palaa leipää päivässä, rasvattomia maitotuotteita, kolme sokeriannosta mahtuu päivään (herkutella saa)

Vierailija

Minulla oli ekassa raskaudessa sokerit ok, itse sormenpäästä töissä pari kertaa mittasin. Tokassa raskaudessa oli painoindeksi reilut 25, eli rasitukseen. Paastoarvo oli koholla, muut ok. Selvisin ruokavaliolla. Painoa tuli raskauden aikana vain 9 kg, kun tarkkailin koko ajan syömisiä. En tarvinnut insuliiniä siis ja kaikki sujui hyvin. Karkkia ja jäätelöä en syönyt kertaakaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut molemmissa raskauksissa ja hoidoksi riitti ruokavalio kun ylitykset ei ihan mahdottomia olleet.

Sain lähetteen rasitukseen esikoisesta vain siksi, että olin 25-vuotias. Viikolla 27+ oli rasitus ja 1h arvo oli 0,2 yksikköä koholla.

Toisesta menin automaattisesti viikolla 16, jolloin selvisin puhtain paperein, mutta taas 27+ viikoilla tuli ylitys 1h ja 2h arvojen kohdalla, 1h taas pieni ylitys, mutta 2h arvo oli yli 2 yksikköä liian korkea.

Ei tuo radi kuitenkaan mikään kuolemantuomio ole, syöt terveellisesti ja liikut. Insuliinuhoito tulee mukaan, jos terveelliset elämäntavat ei riitä. Tsemppiä!

Olet sotkenut asiat. Lähete tulee, jos painoindeksi on ylipainon puolella, normaalipainon raja on 25. Ei 25-vuotiasta iän vuoksi lähetetä sokerirasitukseen, vaan ylipainon.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Helpottaa kuulla muiden kokemuksia.

Osaakohan kukaan sano kuinka yleistä että raskausdiabetes todetaan jo ennen rv12?

Ei yleistä. Sinulla saattaa olla piilevä 2. tyypin diabetes! Eli se olisi oireillut pian ilman raskauttakin. Raskausajan diabetes on myös merkittävä riskitekijä myöhemmin sairastua 2-tyypin diabetekseen. Ylipainon välttäminen, liikunta ja terveelliset ruokatottumukset pienentävät riskiä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Olet sotkenut asiat. Lähete tulee, jos painoindeksi on ylipainon puolella, normaalipainon raja on 25. Ei 25-vuotiasta iän vuoksi lähetetä sokerirasitukseen, vaan ylipainon.

Ehkä kirjoittaja tarkoitti, että oli yli 35-vuotias ja siksi sai lähetteen sokerirasitukseen? Meidän neuvolasta ei automaattisesti iän vuoksi lähetetä, myöskään yli 35-vuotiaita. Jos on suvussa ollut diabetestä tai aiemmin sokerit koholla tai se painoindeksi vähintään 25, niin sitten laittaa terkkari sokerirasitukseen. Tämä siis keskikokoinen kaupunki.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Olet itse sotkenut asiat. Täällä päin neuvolassa kaikki lähetetään rasitukseen heti kun 25 vuotta kilahtaa mittariin. Ilmeisesti näin ei ole joka paikkakunnalla. Minut kyllä tosin lähetettiin pissassa olleiden sokereiden takia.

Ja aloittajalle, ei se tosiaan yleistä ole, että on noin alussa noin korkealla sokerit. Minut lähetettiin heti rv 12 rasitukseen ensimmäisessä raskaudessa, koska tosiaan oli sokeria pissassa, ja raja-arvot ylittyivät lievästi. Raskausaika hoitui ruokavaliolla, insuliinia ei tarvinnut pistää. Mutta sitten vuosi synnytyksen jälkeen tehdyssä sokerirasituksessa arvot olivat edelleen kohollaan, eli sokerinsieto jäi raskauden jälkeen heikentyneeksi. Tiedän että tämä tuli vasta raskauden jälkeen, koska puolisen vuotta ennen raskautta tehtiin myös rasitus, jossa ei ollut mitään moitittavaa.

Toisessa raskaudessa kävin rasituksessa myös jo ~rv8 ja silloin arvot lievästi kohollaan, niin kuin jo tiedettiin että kävisi. Hoitaja halusi vain nähdä että onko tilanne jo miten paha. Kolmannessa en rasitukseen suostu, koska tulos on tiedossa, ja siitä on todellakin siinä tapauksessa vain rasitusta sekä itselle että sikiölle.

Sinun arvot on niin korkeat jo kotimittauksissa, että minun mielestä rasitusta ei edes tarvitsisi tehdä. Noidenkin perusteella diagnoosi on ihan selvä. Minulla alkoi olla yli 8 arvoja vasta puolivälin tuntumassa. Mutta älä panikoi, ruokavalio auttaa, eikä siihen pistämiseenkään maailma kaadu. Raskausdiabeteksen ikävin puoli on se, että ne arvot ovat niin tuulella käyviä. Ikinä ei voi varmuudella tietää mikä milloinkin saa arvot kohoamaan. Hormonitoiminta vaikuttaa niin paljon. Minulla ensimmäinen huonoja arvoja aiheuttanut ruoka oli niinkin hirmuinen "herkku" kuin aamun kaurapuuro...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Muista syödä diabetesohjeiden mukaan.

Lautasmalli, 6 palaa leipää päivässä, rasvattomia maitotuotteita, kolme sokeriannosta mahtuu päivään (herkutella saa)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat