Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

PAHA ATOPIA NAAMASSA - help!

Vierailija

Antakaa parhaimmat kikkanne atooppisen, tulehtuneen ihon hoitoon! Kasvoissa posket ihan helottaa, punoittaa, kutiaa ja hilseilee. Kaikki typerimmät ja oudoimmatkin niksit pöytään. Entä auttausiko kosmetologin erityinen käsittely/joku pitkä "naamakylpy"/naamio? Olin joskus jossain kylpylässä sellaisessa hoitokylvyssä, jossa ammeesee laitettiin tiettyä öljyä/ainetta, joka pehmitti puolessa tunnossa ihon aivan uskomattoman pehmeäksi ja auttoi silloiseen lievään atopiaan. En vaan enää muista mikä se öljy/hoidon nimi mahtoi olla.

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Ei kait vain olisi enemmän kyseessä taliköhnä? Siihen auttaa kortisoni, mutta sitä ei kannata pitkää aikaa käyttää putkeen. Itselläni on auttanut käsidesi, eritoten Neo-Amisept, keltainen pullo jossa ei ole glyseriiniä lisättynä.

Vierailija

Pesu keittosuolaliuoksella, tulehtuneiden kohtien hellävarainen desinfiointi ja hunajan levittäminen iholle. Hunajaa ja oliiviöljyä voi myös yhdistää ja antaa vaikuttaa kasvoissa puolesta tunnista pariin tuntiin. Jos kestää hiukan lähmäisyyttä, sama apu voi tepsiä myös huionokuntoiseen päänahkaan.

Paikallishoidon lisäksi kannattaa nauttia terveellistä ruokaa, paljon vettä ja ainakin 50 mikrogrammaa D-vitamiinia päivittäin. Tyynyliina on pahimmassa vaiheessa syytä pestä, jos mahdollista, 95 asteessa ja vaihtaa joka toinen päivä: yksi käyttökerta puolta kohden. Näin ehkäistään infektion leviämistä. Meikkiä ja "kauneuskosmetiikkaa" kannattaa, jos vain mitenkään pystyy, vältellä, sillä sitä ei ole suunniteltu hyvin vaativalle eikä varsinkaan tulehtuneelle iholle.

Vierailija

Kaura on hyvä ihoa rauhoittava sekä tulehdusta helpottava aine. Haaleaa kaurapuuroa kerros naamioksi iholle ja anna vaikuttaa 20 min. Sheavoi on hyvä "pakkasvoide", oman kosteusvoiteen päälle sitä päivittäin ulkoilmalta suojaamaan vaikkei vielä pakkasia olisikaan. Sellainenkin radikaali niksi on että yöksi ei voidetta ollenkaan, pyritään tällä saamaan ihon oma rasvatuotanto käyntiin (kts. Dr Hausca - sarjan ideologia).

Vierailija

Voi hyvä ihme. Jos iho on tulehtunut, se pitää hoitaa kortisonilla kuntoon! Pistät 1% hydrokortisonia kasvoillesi 1x päivässä viikon ajan. Ja sitten nuo poppakonstit käyttöön kun iho on kunnossa ja käytät niitä ennaltaehkäisevästi.

Vierailija

Jos on todella paha eli on turvotustakin, niin kunnon reseptivoiteella täytyy taltuttaa se tulehdusprosessi. En tiedä määrääkö yleislääkäri terkkarissa (luulisin!), mutta mun naaman atooppiseen ihottumaan sain ihotautilääkäriltä (yksityinen lääkäriasema) Bemetson-voidetta. Sitäkin piti käyttää viikon verran, silmäluomet ja huuletkin piti voidella. Alkoi kyllä talttua nopeasti, poltteli alussa pirusti, mutta alkoi helpottaa.

Ihotautilääkäri sanoi, että valitettavasti tollainen atoopinen lehahdus uusii silloin tällöin helposti, jos se on kerran pahan ollut. Ja mulle onkin yrittänyt tulla, mutta yhtenä tai kahtena iltana olen laittanut Bemetsonia ja tilanne rauhoittuu taas muutamiksi viikoiksi.

Itse en lähtisi kokeilemaan kepulikonsteilla kun on kyseessä selkeä tautitila, Se täytyy sammuttaa tehokkaasti hyviksi tutkituilla lääkkeillä. Ei siitä iho ohene kuten luullaan, koska se atopia on epänormaali tila, joka tarvitsee vahvempaa kortisonivoidetta.

kokeile

Kokeile ja/tai itse olen laittanut eucerin atocontrol voidetta se on auttanu.t joskus bepanthen anti-exem voidetta käytin,mutta silloin iho ei saa olla mistään rikki... joskus äiti laitto mulle pikku purkkiin tummelia ja sano,että tää on erikois voidetta joka auttaa,ei siis kertonut mitä rasva oli. minä sitten sitä käytin ja kyllä sekin autto. Kaupan kasvorasvat vaan ärsyttää minun ihoa.

Vierailija

Laspella on välillä paha atopia käsissä. Ensin vähintään 1%kortisonia 3-5 päivää ja sen jälkeen Eucerin Aquaphor rasvaa pari viikkoa. Ihan paras kaikista rasvoista! Emme asu Suomessa joten en tiedä saako aptekista mutta ainakin Amazon myy.

Vierailija

Hunaja ei mulla auttanut yhtään, päinvastoin. Kortisonia ohut kerros muutaman päivän ja sitten pirkan Q10 silmänympärysvoidetta koko kasvoille. Kuulostaa oudolta mutta mulla auttaa. Kaikki muu on ollut mulla yhtä tyhjän kanssa tai pahentaa tilannetta. Tämä toimi ja nyt olen ollut kasvot hyvässä kunnossa jo 3kk vaikka normisti ihottumaa poskissa ja varsinkin silmien ympärillä. Olen aivan myyty ja ihmeissäni. Naureskellen ostin pirkan tuotteen kaverin vinkistä. Uskoin ettei halvalla hyvää saa kuitenkaan mutta kokeillaan. Mene näyttämään lääkärille jos mikään ei auta. Älä kosmetologille. Tsemppiä! :)

Vierailija

Itselläni on ollut vuosien varrella todella paha atooppinen ihottuma erityisesti silmien ympärillä ja kaulassa. Joskus oli silmä melkein muurautunut umpeen, olin aivan järkyttävän näköinen. 

Nyt iho on ollut kunnossa yli vuoden. Tässä omia hoitovinkkejäni, joihin uskon.

- Pahassa tilanteessa vain kortisoni auttaa. 2,5 prosenttinen, 1 prosenttinen on liian mietoa.

- Missään nimessä ei iholle öljyjä. Pahentaa vaan. Esim. Ceridal-öljy on huono juttu iholleni.

- Peseytymistä ei pidä välttää. Oma hiki pahentaa myös. Hiki tulee huuhtoa vedellä.

- Sauna pahentaa ihottumaani, juuri tuo hikihän sen tekee. Saunomisen olen siis lähes kokonaan lopettanut, en nauti edes saunasta, silmäluomet reagoivat tosi helposti, monesti tunnen sen jo ihan saunan lauteilla.

- Monet ihovoiteet pahentavat tilannetta. Esimerkiksi se paksu Nivea ei minulle sovi laisinkaan. Varsinaisia "kauneusvoiteita" en voi käyttää.

- Peseytymisen jälkeen laitan Decubalia vielä kostealle, käytännössä märälle iholle. Kasvojen jälkeen en kuivaa kasvojani pyyhkeeseen, vaan laitan tuota Decubalia ja annan kuivua itsekseen. Vaikka Decubal on paksua mönjää, veden kanssa se ohenee ja imeytyy hyvin.

- Meikit pesen myös tuolla Decubalilla, kun iho oli pahana, käytin vielä puhdistusmaitoja, ja niidenkin lopettamisen jälkeen iho on ollut kunnossa. 

- Varsinaisena kasvovoiteena käytän Eucerin Lotionia. Uskon siihen. Onneksi löysin sen, kiitos ja ylistys!

- Vaikka en ole millekään ruokalajille varsinaisesti allerginen, olen vähentänyt tomaatin, valkosipulin ja paprikan syöntiä.  Minusta niistä saattaa tulla oireita, ihoa alkaa kiristää. Vihreitä vihanneksia yritän popsia, ihan vaikka pakastepapuja, jos en muuta keksi tai raaski ostaa. 

- Einesruuat ja makkarat ovat paha juttu. Jos olen syönyt kiireessäni useita päiviä peräkkäin jotain mikroaterioita, iho reagoi. Varmaan natriumglukamaatti tai mikä lienee. 

-Vettä pitää juoda urakalla. Itse pyrin siihen kolmeen litraan. Minulle ehdotonta. jos vedenjuonti jää jostain syystä vaikka viikoksi, kyllä ihosta huomaa.

- Meikit tuntuvat suojaavan ihoani. Varmaan meikkivoide pitää ihon kosteuden ihossa. Atooppisessa ihossahan kosteus poistuu epänomaalisti. Jos esimerkiksi lomalla tai viikonloppuisin jätän meikkaamatta, iho tuntuu aralta ja kuivalta. Tästä asiasta moni on varmaan eri mieltä, mutta itse koen niin. Iho on ilman meikkiä jotenkin "alaston" ja tuntuu suojaamattomalta. 

Tässä joitakin vinkkejä. Yritä jaksaa, tiedän miltä atopia tuntuu kasvoissa. Pahimmassa tilanteessa lintsasin töistä jollain verukkeella, en yksinkertaisesti pystynyt menemään ihmisten ilmoille. Olin henkisestikin loppu, en uskonut kasvojen ikinä paranevan. Olin toivoton. 

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat