Saako lapselle ostaa lahjaksi arvan?

Vierailija

Elikkä meidän suvussa on ollut tälläinen tapa, että sellaisesta kouluikäisestä eteenpäin voidaan laittaa lapsen lahjaan mukaan arpa tai pari. Eihän niistä yleensä voittoa tule, mutta raaputtaminen on hauskaa ja joskus jotain pientä kuitenkin. Olen tämän vuoden seurustellut erään miehen kanssa ja hänellä lapsia myös, tarkoitus viettää joulu yhdessä tällä poppoolla. Kerroin tästä meidän tavasta ja mies sanoi, ettei hyväksy arpoja sillä tämä opettaa vääriä arvoja lapsille, rahantuhlausta ja että ilman työtä voi saada rahaa. Olisin hänenkin lapsille siis ostanut, mutta nyt en voi omillenikaan. Minusta pari arpaa ei ole niin vakava homma.

Kommentit (14)

Vierailija

En ostaisi, mutta ihan vaan siitä syystä, että arvat (kuten myös pelikoneet) ovat kielletty alle 18-vuotiailta. Et varmaan alkoakaan alaikäiselle ostaisi? Tietenkään arvat ei ole yhtä vakava juttu, mutta sama periaate.

Vierailija

No minusta on ikävää, kun joku lapsi voittaa ja toinen ei. Mummo oli ostanut lapsille arvat ja toinen voitti 10e, toiselle ei tullut mitään. Poruhan siitä syntyi ja annettiin sitten toisellekin 10e ihan reiluuden vuoksi. Mutta turhaa kinaa lapsille tuosta tulee, ellei sitten ole oikeasti tosi isot lapset. Itse en silloinkaan ostaisi. 

Vierailija

Itseasiassa, alle 18-vuotias ei saa itse ostaa arpoja, mutta pienet voitot saa nostaa alaikäinenkin, muistaakseni 200€ asti. Sitä suuremmissa pitää olla vanhemmat mukana. Olen kaupassa töissä ja kyllä arpoja on moni ostanut lahjaksi. Minkä ikäiselle, niin sitä en tiedä, mutta kiellettyä ei niitä ole alaikäisellekään ostaa :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No minusta on ikävää, kun joku lapsi voittaa ja toinen ei. Mummo oli ostanut lapsille arvat ja toinen voitti 10e, toiselle ei tullut mitään. Poruhan siitä syntyi ja annettiin sitten toisellekin 10e ihan reiluuden vuoksi. Mutta turhaa kinaa lapsille tuosta tulee, ellei sitten ole oikeasti tosi isot lapset. Itse en silloinkaan ostaisi. 

No minusta kouluikäisen lapsen pitäisi jo kestää se, että sisarus saa joskus 10e ja hän ei. Ap. 

Vierailija

ARPALAHJAN AV-PSYKOLOGIA

Ei tule voittoa -> lapsi pettyy ja traumatisoituu (ehkäistään ostamalla niin monta arpaa, että jostain tulee varmasti voitto)

Sisarus voittaa -> lapsi pettyy ja traumatisoituu, lisäksi katkeroituu sisarukselleen ja vanhemmille, jotka antoivat tilanteen tapahtua (voidaan ehkäistä maksamalla lapselle sisaruksen voittama summa)

Tulee voitto -> lapsi oppii, että rahaa saa vastikkeetta ja laiskistuu (ehkäistään perimällä osa voitosta sisarukselle tai vanhemmille) 

Vierailija

No arvathan on tollasia höpöhöpö-juttuja ja joskus on kiva saada ja antaa tommosia ihan muuten vaan. Ihan vastuullista kasvatusta antaa arpa jouluna.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

No minusta kouluikäisen lapsen pitäisi jo kestää se, että sisarus saa joskus 10e ja hän ei. Ap. 

Entä jos tulee vaikka 1000e? Miten selittäisit lapselle, joka jää ilman? 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En ostaisi, mutta ihan vaan siitä syystä, että arvat (kuten myös pelikoneet) ovat kielletty alle 18-vuotiailta. Et varmaan alkoakaan alaikäiselle ostaisi? Tietenkään arvat ei ole yhtä vakava juttu, mutta sama periaate.

Eli onko kyseessä rikos kuten alkoholin välittäminen? tuli vaan mieleen, kun tiedän kans muutaman tutun joka arpoja lapsille ostaa!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Eli onko kyseessä rikos kuten alkoholin välittäminen? tuli vaan mieleen, kun tiedän kans muutaman tutun joka arpoja lapsille ostaa!

No nyt kiireenvilkkaa lasua tehtailemaan kaikista, jotka ostavat lapsiilleen arpoja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei ole, yhä edelleenkään.

terv. 3.

Vierailija

Minun mielestäni ei ole hyvä juttu ostaa lapsille arpoja, koska ovat samaa kastia Loton, Kenon tai muun vastaavan kanssa - voi aiheuttaa myöhemmin peliongelman. Pienistä jutuista ne alkavat. En itse ainakaan omilleni ostaisi enkä katsoisi kovin hyvällä jos joku muu ostaisi lapselleni.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat