Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

olen nyt neljättä päivää seurannut, kuinka mies kasaa tiskipöydälle astioitaan

Vierailija
01.12.2015 |

Ei oikeastaan ikinä saa laitettua astioitaan koneeseen ja minä ne tiskipöydältä yleensä nakannut hänen puolestaan koneeseen. Nyt päätin, että testaan kuinka ison kansan astioita hän tiskipöydälle pinoaa, ennenkuin tajuaa pistää ne koneeseen. Tänään alkoi neljäs päivä ja astioita kerääntynyt jo ihan kiitettävä kasa tiskipöydälle. Tässä välissä olen jo pari koneellista astioita pessyt. Miten voi olla 46v miehen näin älyttömän vaikeaa laittaa käyttämänsä astiat koneeseen??? Ei kyllä muutenkaan tee kotitöitä yhtään. Joskus kun laittaa pyykkikoneen päälle, pistää pesuun ainoastaan omia vaatteitaan:(

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin mun mies! Sillä erotuksella, että jättää myös likaisia vaatteitaan lattialle ja saattaa pitää niitä siinä monta päivää! <3

Vierailija
22/100 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan asunut miehen (tai naisen) kanssa ja olen sinkku, joten älkää hermostuko kysymyksestäni. Oletteko yrittäneet kysyä siipaltanne esimerkiksi näin:

- Miksi sinä et tiskaa käyttämiäsi astioita?

- Miksi sinä et pane käyttämiäsi astioita tiskikoneeseen?

- Miksi sinun mielestäsi valkoiset ja punaiset vaatteet voi panna samaan pesuun?

- Miksi sinä et pese vessanpönttöön jättämiäsi ulostetahroja pois?

- Miksi sinä et halua puhua tästä asiasta vaan suutut tai mökötät?

Miksi panette pystyyn valtataistelun tai vihjepommituksen näin yksinkertaisesti keskusteltavista asioista? Ihminen, joka on tottunut olemaan siivoamatta jälkiään, ei välttämättä älyä ollenkaan sitä, että likaisten astioiden kasa vain kasvaa sen vuoksi, että siippa "katsoo, mitä tapahtuu, kun kasa vain kasvaa enkä minäkään koske siihen, ähäkutti".

Mikä ihme siinä on, että kaksi toisistaan tykkäävää ihmistä eivät pysty puhumaan halki näin yksinkertaisia asioita?

Kyllä, oi kyllä olemme. Mutta tämä on sitä kuuluisaa "nalkutusta" jonka takia me naiset olemme niin vaikeita ja inhottavia. Mies on aina oikeassa, jos ei ole, niin sekin on naisen syytä. Passannut pilalle tai valinnut väärin. Ei miehessä koskaan ole vikaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimustuloksia:

- Pariskunnat lipsuvat usein perinteiseen työnjakoon tultuaan vanhemmiksi

- Kun lasketaan kotityöt ja ansiotyöt yhteen, nainen tekee viikossa muutama tuntia miestä enemmän töitä

- Nainen tekee enemmän kotitöitä ja mies enemmän ansiotyötä (tässä on muistettava, että useimpien mielestä jälkimmäinen on huomattavasti kivempaa)

- Perinteinen työnjako lisää miesten tyytyväisyyttä ja vähentää naisten --> avioerot jotka tulevat miehille yllättävinä

Lähde: Halko, Mikkola & Ruuskanen: Naiset, miehet ja talous (julkaistu 2010)

Vierailija
24/100 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähtisin ihan aluksi etsimään syytä sieltä anoppilasta. Meillä mies hoiti aikoinaan kotihommia, pienemmät siskonsa ja teki ruskeakastiketta ja keitti pottuja, kun äiti ahersi töissä. Taitoa on siis. Se oli sitä aikaa. Ei ollut taikaseinää, joten piti selviytyä ja oppia. Hienosti menee meillä kotihommat yhdessä tehden. Ei tarvitse riidellä, eikä ostaa kertakäyttöastioita.

Täytyy myöntää kylläkin, että tämäkin kokeili aluksi heittäytyä sohvalle lekottelemaan, mutta tein stopin välittömästi. Ovelia ovat, eivätkä muka "osaa". Tekemään vaan, työ opettaa.

Nyt näitä vaan paapotaan ja mitään perheenjäsenille kuuluvia askareita ei velvoiteta kotona tekemään. Näkee jo naapurien kakaroista, niistä murrosikäisistä siis. Palkkaa maksetaan roskiksen viennistä ja ruohonleikkuusta, ja mistä muusta vielä...

Vierailija
25/100 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailman isoimpia ongelmia...........................

Näistä "pienistä" asioista ne isot riidat usein kehkeytyvät. Voithan itse olla mukisematta kumppanisi kokoaikainen piika, niin ei ole ongelmaa, vai mitä? Me muut emme ehkä alennu kenkiään pyyhkivien kynnysmatoksi...

Aikaa on kuitenkin valittaa av-palstalla. Aina.

Todellakin! Jokainen liikenevä minuutti kyllä pitäisi käyttää miehen jälkien siivoamiseen.

Vierailija
26/100 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me siivottiin viime vkl koko perhe.

Minä: Myös vessat pitää pestä, kuka ottaa homman?

Mies: Eikä pidä! Ne pestiin viime viikolla!

Minä: joo mutta ne on likaiset taas. 

Mies: Ei ole! (menee katsomaan, tulee takaisin) Ei ollut yhtään likainen!

Minä: (menen katsomaan) no onhan. Katso nyt, tuosta ja tuosta. Ja liat kannattaa pestä heti, ettei pinty, varsinkin pöntön sisusta voi pinttyä niin ettei tule enää normaalivälineillä puhtaaksi.

Mies: Mä en ainakaan pese tota!

Minä (mielessäni): (Ai shokki, koskahan sä oot pessyt vessan viimeksi, olikohan 2013?)

Huom, lapsi siivosi kiltisti, ihme kyllä kun toi aikuinen lapsi näyttää tuollaista esimerkkiä...

Vierailija
27/100 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan asunut miehen (tai naisen) kanssa ja olen sinkku, joten älkää hermostuko kysymyksestäni. Oletteko yrittäneet kysyä siipaltanne esimerkiksi näin:

- Miksi sinä et tiskaa käyttämiäsi astioita?

- Miksi sinä et pane käyttämiäsi astioita tiskikoneeseen?

- Miksi sinun mielestäsi valkoiset ja punaiset vaatteet voi panna samaan pesuun?

- Miksi sinä et pese vessanpönttöön jättämiäsi ulostetahroja pois?

- Miksi sinä et halua puhua tästä asiasta vaan suutut tai mökötät?

Miksi panette pystyyn valtataistelun tai vihjepommituksen näin yksinkertaisesti keskusteltavista asioista? Ihminen, joka on tottunut olemaan siivoamatta jälkiään, ei välttämättä älyä ollenkaan sitä, että likaisten astioiden kasa vain kasvaa sen vuoksi, että siippa "katsoo, mitä tapahtuu, kun kasa vain kasvaa enkä minäkään koske siihen, ähäkutti".

Mikä ihme siinä on, että kaksi toisistaan tykkäävää ihmistä eivät pysty puhumaan halki näin yksinkertaisia asioita?

Koskaan ei keneltäkään pidä kysyä miksi-kysymyksiä, koska niiden avulla ajaa toisen nurkaan! Pätee lapsiin ja aikuisiin.

Lisäksi voin kertoa sinulle sinkku, että iso osa miehistä osaa seurusteluvaiheessa laittaa tiskit koneeseen, siivota jälkensä ja pestä pyykkinsä, iso osa tekee innolla ruokaa jne. Mutta sitten, kun ollaan yhdessä, alkaa osaaminen rapistua. Erityiseksi kulminaatiovaiheeksi on kirkastunut ensimmäinen äitiysloma, jonka aikana se kotona oleva nainen ikään kuin automaattisesti katsotaan vastuulliseksi myös kotitöistä. Sama jatkuu, vaikka mies jäisi vanhempain- ja hoitovapaalle. Jostain syystä lasten hoitaminen sujuu naisilta luonnostaan kaiken muun ohella, miehet saavat keskittyä vain lapsiin ja kodinhoito jää naiselle. Ei aina, mutta usein,

Siksi monella on se noin 45v mies, joka ei enää edes huomaa, että kodissa on tiskikone tai imuri. Hän luulee, että ne eivät jotenkin ole häntä varten, koska siellä taloudessa on se nainen. Naisen pinna sotkuihin katkeaa miestä nopeammin, nainen siis siivoaa. Ei hän ole miestä siihen opettanut, hän ei ole vain tehnyt samaa kuin mies eli opetellut olemaan tekemättä.

Minun kokemukseni mukaan aikuinen ihminen töissä ja kotona osaa vastata myös miksi-kysymyksiin. Miehet eivät ole lapsia, vaikka ovatkin huomanneet, että monen naisen kanssa saa tahtonsa läpi, kun heittäytyy lapsellisen osaamattomaksi ja valikoivasti puhumattomaksi. Toinen näppärä jekku, joka jää monelta naiselta huomaamatta, on se, että mies sotkee siivotessaan, petaa lakanat sivuttain (tältä palstalta luettu esimerkki) ja ei mukamas huomaa törkyä, ja kas kummaa, kun nainen tekee työt sen vuoksi, että on parempi tehdä itse, niin tulee kunnolla tehdyksi.

Mitään "automaattisesti katsomista" ei tapahdu, kun asioista ja niiden muutoksista puhutaan suoraan eikä vain vihjailla tai jätetä tekemättä tai luovuttaa.

Vierailija
28/100 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailman isoimpia ongelmia...........................

Näistä "pienistä" asioista ne isot riidat usein kehkeytyvät. Voithan itse olla mukisematta kumppanisi kokoaikainen piika, niin ei ole ongelmaa, vai mitä? Me muut emme ehkä alennu kenkiään pyyhkivien kynnysmatoksi...

Aikaa on kuitenkin valittaa av-palstalla. Aina.

Todellakin! Jokainen liikenevä minuutti kyllä pitäisi käyttää miehen jälkien siivoamiseen.

Huom. termi "valittaa" :D Mehän vain valitetaan. Oliko tuo edellinen miehen älykäs kannanotto mahdollisesti?

Eiköhän tässä muutaman hetken voi valittaa, kun pyykkikone "pyörii", tiskit samoin koneessa, uunissa muhii paistilihat, vuodevaatteet tuultuu pihalla, imurin just parkkeerasin paikalleen ja aamupalakin on vielä syömättä? Joten valivali :D

Nyt onkin jo mentävä ripustamaan miehen vaatteet kuivumaan ja vaihdettava lakanat, nähään...

Vierailija
29/100 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran tapailin miestä, joka oli kaikinpuolin ihan kiva ja fiksu ja kävi hyväpalkkaisissa töissä it-alalla. mutta auta armias, miten nopeasti jo tapailun aikana hän oletti, että työnjako menee joidenkin 50-lukulaisten sukupuoliroolien mukaan. minun olisi pitänyt häntä passata, tehdä ruokaa, hoitaa kaupassakäynti (vaikka tyyppi asui kirjaimellisesti tien toisella puolen kaupasta), hemmotella häntä hänen istuessaan sohvalla. koska hän oli vaikuttanut ensi alkuun ihan hauskalta ja älykkäältä katsoin tilannetta hetken, jos se vaikka muuttuisi. mutta ei. sanomattakin selvää, etten jäänyt moista urpoilua kauaksi katsomaan.

en ikinä, koskaan alkaisi kenenkään palvelijaksi. kova kovaa vasten vaan. ei ole sinun tehtäväsi passata ja palvella täysin kyvykästä miestäsi. itse tekisin aivan selväksi suusanallisesti, että on aivan turha odottaa, että hänen jälkiään enää siivotaan tai vastuu kotitöistä olisi sinulla.

eläkää naiset älkääkä tuhlatko ainoaa, kallisarvoista elämäänne jonkun toisen palvelijoina!! hyvässä parisuhteessa toteutuu tasa-arvo myös kodin töissä! itse enemmin eroaisin kuin käyttäisin aikaani ja energiaani passaamiseen. ja ihan turhaan ihmiset sinua syyttelevät "pilalle hemmottelusta". kyllä normaaleilla älynlahjoilla varustetun miehen pitäisi tilanne tajuta, ei se ole mikään lapsi.

Vierailija
30/100 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä näyttäisi kuuluvan samaan sarjaa kuin naisen mökötys. Kun mies kysyy, miksi mökötät, niin nainen vastaa, että kyllä sinä tiedät eikä kerro syytä. Miehen pitäisi olla ajatustenlukija. Vallankäyttöä sieltä pahemmasta päästä. Ja nyt sitten valtaa käytetään jättämällä miehen astiat pesemättä. Eikä tietenkään sanota mitään. Siellä se rouva vain istuu seslongilla naama mutrussa ja kädet kyynärpäitä myöten ristissä, hyvä ettei kaulinkin hyppysissä Justiina Puupään tavoin. Otsassa melkein  lukee, että kyllä sinä tiedät, miksi. Olen nainen, mutta en ymmärrä tällaista vallankäyttöä. Miten voi parisuhde, jos ei osata puhua edes arkisista asioista? Molemmat olisivat kurinpalautuksen tarpeessa.

Vierailija
31/100 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8. ei, meillä ei ole erillisiä astioita, vaan minä ja pojat laitamme aina käyttämämme astiat samantien koneeseen. Mies läjää omansa aina tiettyyn kohtaa tiskipöydällä.

Viikonloppuna poikien synttärit, luultavasti siihen mennessä kuitenkin luovutan ja heitän äijän astiat koneeseen. Vai pitäiskö sittenkin jättää ne tiskipöydälle ja kertoa vieraille miksi ne siinä ovat:(

Eihän se mies niitä astioita koneeseen laita, tuskin huomaa koko asiaa, koska kaapissa kuitenki riittää puhtaita astioita, kun te muut pesette omat astianne.

Tämä. Mutta jätä nyt kuitenkin ne astiat siihen tiskipöydälle juhlien ajaksi. Mitä sitä turhaan totuutta peittelemään. Parhaassa tapauksessa mies tajuaa itse, ettei kukaan muu aio tehdä astioille mitään ja ryhdistäytyy.

Vierailija
32/100 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä näyttäisi kuuluvan samaan sarjaa kuin naisen mökötys. Kun mies kysyy, miksi mökötät, niin nainen vastaa, että kyllä sinä tiedät eikä kerro syytä. Miehen pitäisi olla ajatustenlukija. Vallankäyttöä sieltä pahemmasta päästä. Ja nyt sitten valtaa käytetään jättämällä miehen astiat pesemättä. Eikä tietenkään sanota mitään. Siellä se rouva vain istuu seslongilla naama mutrussa ja kädet kyynärpäitä myöten ristissä, hyvä ettei kaulinkin hyppysissä Justiina Puupään tavoin. Otsassa melkein  lukee, että kyllä sinä tiedät, miksi. Olen nainen, mutta en ymmärrä tällaista vallankäyttöä. Miten voi parisuhde, jos ei osata puhua edes arkisista asioista? Molemmat olisivat kurinpalautuksen tarpeessa.

ööö, mitääh?? :D varmaankin pilailet. mököttäminen ja se, että jokainen osallistuu kodintöihin / siivoaa jälkensä ovat täysin eri asiat. äly hoi.

Vierailija
33/100 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtaa käytetään jättämällä miehen astiat pesemättä!?!

Tämä voi olla hyvinkin hölmöin kommentti mitä olen ikinä täältä lukenut. Ja se on paljon sanottu.

Vierailija
34/100 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini opetti aikoinaan, että mitään ei kannata tehdä montaa kertaa peräkkäin, koska tästä miehet päättelevät naisen haluavan omia tämä asian itselleen.

Mitä mies sanoin kun keskustelitte asiasta?

Vierailija
35/100 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini opetti aikoinaan, että mitään ei kannata tehdä montaa kertaa peräkkäin, koska tästä miehet päättelevät naisen haluavan omia tämä asian itselleen.

Mitä mies sanoin kun keskustelitte asiasta?

Eli kuitenkin naisen pitää ottaa vastuu huolehtia, että mies tekee hommat välillä, tarpeeksi usein, ja sitten jaksaa kärsivällisesti odotella ja rakastavasti muistuttaa (nalkuttamatta!!!) että mies saa aikaiseksi tehdä sen? 

Vierailija
36/100 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies osaa tehdä yhtä ja toista. Se osaa käyttää pyykkikonetta, tiskikonetta, imuria, moppia, hellaa ja uunia ihan hyvin. Mutta... kun näistä "nalkutan", eli kysyn että miksi ei tee kun kerta osaa, niin aina tulee vakio vastaus: "Koska sä teet niin paljon paremmin!". Luulee imartelevansa, vaikka saa mut sillä vaan raivon partaalle!

Vierailija
37/100 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä äiti kun opetti. Kolmas kerta peräkkäin on liikaa. Sen jälkeen mies ei kyseiseen hommaan koske ilman kolmatta maailmansotaa. 

Vierailija
38/100 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoh hoi. Minä pesen koko perheen vaatteet ja tiskit, ja hoidan pääosin ruoat ja siivoamiset. MUTTA! Mieheni ei ole sotkuinen eikä laiska, vaan hänellä riittää tekemistä lemmikkieläimissä, koneissa, kotipihalla, lämmityksessä ja lasten harrastuskuskauksissa.

Juttuhan ei ole siinä, kuka tekee kotityöt, vaan siinä, tekeekö kumpikin jotakuinkin yhtä paljon kodin ja perheen hyväksi, vaikka sitten eri työtä.

Vierailija
39/100 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän omasta ukostani, että on työpaikallaan todella siisti ettei kukaan vaan ikinä pääse arvostelemaan sotkuisuudesta. Ei takuulla jätä likaisia kahvikuppejaan vahingossaakan pöytään lojumaan. MUTTA kotona on täysin toinen ääni kellossa. Luulee varmaan saavansa tiskikoneesta sähköiskun, jos siihen sormellakaan kajoaa. Kaikki konstit on vuosien mittaan yritetty, mutta kun ei mene perille, niin ei mene.

Vierailija
40/100 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies osaa tehdä yhtä ja toista. Se osaa käyttää pyykkikonetta, tiskikonetta, imuria, moppia, hellaa ja uunia ihan hyvin. Mutta... kun näistä "nalkutan", eli kysyn että miksi ei tee kun kerta osaa, niin aina tulee vakio vastaus: "Koska sä teet niin paljon paremmin!". Luulee imartelevansa, vaikka saa mut sillä vaan raivon partaalle!

Ei se luule imartelevansa, tuo on ihan tavallinen manipulointitaktiikka, jolla voi päästä epämiellyttävistä tehtävistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän