Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapset nälkäisiä maanantaisin koulussa! Vanhemmat ei anna ruokaa!

Vierailija

http://yle.fi/uutiset/lapset_ovat_nalissaan_maanantaisin__kouluruoan_men...

Antakaapa ruokaa niille lapsillenne, ja hox, valmistakaa oikeaa perusruokaa, lämmintä ruokaa joka vie nälän eikä maksa paljon!

Uusavuttomat vanhemmat luulee että kasvava lapsi pärjää pikku välipaloilla. No ei pärjää! Kaksi lämmintä ruokaa joka päivä!

Sivut

Kommentit (59)

Vierailija

Johtuisiko "nälkä" siitä, että viikonloppuna on syöty hyvin ja paljon. Sama meno jatkuu maanantaina. Ei siis kyse nälästä vaan siitä, että otetaan isompia annoksia.

Vierailija

Pitkäänhän tuosta on puhuttu, mutta jännä että tuollakaan ei kaikkien mielestä näy piikkiä? Ja juuri tuo että tarjotaan makaronilaatikkoa ja einespullaa, voihan se olla että niitä syödään muuten vain paljon.
Mutta täytyy kyllä sanoa että kun tällä palstalla joskus saa käsityksen että kaikki ovat täydellisiä mammoja jotka noudattavat kaikkia suosituksia, ja sitten taas tuntuu joskus että aika monen mielestä se yksi lämmin ruoka on ok.
Itsekään en syö useinkaan kuin kerran päivässä, mutta lapset eivät saa edes sellaista vaihtoehtoa vaikka kuinka huutelisivat että ei oo nälkä.

Vierailija

Oon kyllä kuullut ja kokenut ihan muuta. Lapsilla on hirveä nälkä koulusta tullessa ja aamulla satsataan kunnolla että jaksaa päivän olla syömättä. Kunnon kotiruoka ei käsittääkseni ole pinaattikeitto,pinaattilätyt, puuro, mauttomat kasvisruuat...palmuöljy sinne dekstriisiä tänne. Maitoa saa puolilasia ja jos yksikin kuminen lötkö porkkana jää lautaselle niin ruokaa ei saa lisää eikä leipääkään.

Vierailija

Minä en ainakaan saanut lapsena kotonani kunnollisia aterioita, tai korkeintaan yhden lämpimän aterian. Muuten syötiin leipää tai mitä kaapista sattui löytymään. Joten varmasti söin aina maanantaisin isompia annoksia kuin muina päivinä. Ei kaikissa perheissä ole säännöllistä ruokarytmiä tai vanhemmat eivät kokkaa lapsille, eivätkä välttämättä jotkut ala-asteikäiset itse ymmärrä tehdä lämmintä ruokaa itselleen.

Vierailija

Ei välttämättä ole aina siitä kyse, ettei saisi viikonloppuna kunnon ruokaa. Minulla ainakin on päin vastoin. Viikonloppuna tulee syötyä normaalia enemmän. Laitamme joko koko perheellä ruokaa tai sitten minä kokkaa jotain ihania herkkuja. Syömme viikonloppuna lähes poikkeuksetta sekä lämpimän lounaan että kolmen ruokalajin illallisen. Silti minulla on maanantaina lounasaikaan kiljuva nälkä. Elimistö ehtii viikonloppuna tottua tuhtimpaan settiin, joten maanantaina saa taas totutella arkeen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Pitkäänhän tuosta on puhuttu, mutta jännä että tuollakaan ei kaikkien mielestä näy piikkiä? Ja juuri tuo että tarjotaan makaronilaatikkoa ja einespullaa, voihan se olla että niitä syödään muuten vain paljon.
Mutta täytyy kyllä sanoa että kun tällä palstalla joskus saa käsityksen että kaikki ovat täydellisiä mammoja jotka noudattavat kaikkia suosituksia, ja sitten taas tuntuu joskus että aika monen mielestä se yksi lämmin ruoka on ok.
Itsekään en syö useinkaan kuin kerran päivässä, mutta lapset eivät saa edes sellaista vaihtoehtoa vaikka kuinka huutelisivat että ei oo nälkä.

Meilläkin on kaksi lämmintä ateriaa päivässä ja pöytään on aina tultava, koskaan eivät toista ateriaa syö, ronkkivat pari haarukallista ja siihen jää. Kevyt välipala on ruokien välissä. Jos saisin päättää niin meillä syötäisiin vain yksi lämmin ateria, aamupalan sijaan brunssi, välipala ja iltapala, mutta mies tarvitsee kaksi lämmintä ateriaa..

Vierailija

Samoja äitejä jotka vetävät jo raskaana pelkkää pitsaa ja valmisruokaa kun eivät osaa itse tehdä ruokaa. Tyyli jatkuu vaikka lapsia tulee.

Vierailija

Itse olen aina maanantaisin nälkäisempi kuin muina päivinä. Ja se johtuu ihan siitä, että ruokarytmi hieman eri viikonloppuna kuin arkena, mikä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että söisin vähemmän (päinvastoin).

Tiistaille se nälkä on jo ennyt normaaliin tadoon ja rytmiin. Ja ihan olen aikuinen joka saa syödä varmasti riittävästi.

Vierailija

Noh, kyllä minä tiedän ettei tämä ole mikään uusi juttu, tuttua kaukaisilta ajoilta jolloin olin koululla kokkina. Muistuttelen vain teitä nyt kun maailmankirjat on sekaisin, että pitäisitte jostain rutiineista kiinni.

Itseäni kyllä hävettäisi, jos lapseni olisi maanantaina koulussa nälkäinen kuin susi, mustine silmänalusineen ja kalpeine kasvoineen. Näitä näki nimittäin... Ei ole syöty kunnolla, ei ulkoiltu, ei levätty...

Kotiin tulevat poloiset koululaisparat, ja vastassa vain tyhjä jääkaappi. Vanhempien uusavuttomuutta ja laiskuutta! Rahat menee baariin ja tupakkaan...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Johtuisiko "nälkä" siitä, että viikonloppuna on syöty hyvin ja paljon. Sama meno jatkuu maanantaina. Ei siis kyse nälästä vaan siitä, että otetaan isompia annoksia.

Tämä on ihan tosi, mahalaukku tottuu nopeasti ruan määrään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Oon kyllä kuullut ja kokenut ihan muuta. Lapsilla on hirveä nälkä koulusta tullessa ja aamulla satsataan kunnolla että jaksaa päivän olla syömättä. Kunnon kotiruoka ei käsittääkseni ole pinaattikeitto,pinaattilätyt, puuro, mauttomat kasvisruuat...palmuöljy sinne dekstriisiä tänne. Maitoa saa puolilasia ja jos yksikin kuminen lötkö porkkana jää lautaselle niin ruokaa ei saa lisää eikä leipääkään.

Kylläpä jaksat valittaa, ilmaisesta lämpimästä ruoasta! Olisit tyytyväinen että koulussa saa edes jotain, kaikkialla ei ole näin hyvin asiat! Puuro on yleensä koulussa ihanaa ohrapuuroa, suu suppuun! Näkkäriä sitten jos nälkä jää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on kaksi lämmintä ateriaa päivässä ja pöytään on aina tultava, koskaan eivät toista ateriaa syö, ronkkivat pari haarukallista ja siihen jää. Kevyt välipala on ruokien välissä. Jos saisin päättää niin meillä syötäisiin vain yksi lämmin ateria, aamupalan sijaan brunssi, välipala ja iltapala, mutta mies tarvitsee kaksi lämmintä ateriaa..

Miksi pitää tulla pöytään? Tuolla periaatteella saa vain syömishäiriöitä. Jos ei maita eikä ole nälkä, niin miksi ihmeessä pitäisi tulla närppimään ja ikävystymään?

Vierailija

Mullakin on maanantaisin nälkä, kun ruokarytmi muuttuu ja sapuskat kevenee. Se nälkä on myös suurempi selvästi silloin, jos on lasagnea tai makaronilaatikkoa, veikkaan. Miten on, jos maanantaina onkin silakkalaatikkoa? 

Vierailija

Me ei pääsääntöisesti viikonloppuisin syödä kahta lämmintä ruokaa. Heräillään kympin aikaan, niin parin tunnin sisään jotain aamupalaa.. pekonia, munaa, leipää, välillä puuroja, kiisseliä, niudeleita, pannaria.. hedelmösalaattia, kahvia, tuoremehya jne.

Sillä jakselee kolmeen, neljään. Välipalaksi hedelmää.

Seitsemän, kahdeksan aikaan illallinen. Jälkkärit.

Puolilra öin iltapala.

Eikä noi kummosen nälissään ole vielä ollut maanantaisin.

Tai no, kutosluokkalainen tulee maanantaisin puolenpäivän jälkeen himaan. Yleensä syö sitten eilisiä kunnon annoksen. Koska maanantaisin on hirveen pahaa ruokaa.

Tänäänkin oli limaantunutta ohraa ja jauhelihakastiketta. What?! Jotenkin ymmärsin lapseni "tuskan". Yläasteella tarjottiin perunoita ohran sijaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat