Isovanhemmat osallistuvat, mutta eivät ota hoitoon
Minulla ja miehelläni on kaksi pientä lasta, 2,5-vuotias ja vuoden ikäiset pojat. Meillä ei asu muita isovanhempia lähellä, kuin omat vanhempani. He ovat työelämässä ja hyvä kuntoisia. Ongelmani on, että he eivät ota lapsiamme hoitoon. Vanhempaa lasta ovat hoitaneet kuopuksen syntyessä n.8 tuntia, sen lisäksi olemme käyneet kolme kertaa kahden vuoden aikana syömässä mieheni kanssa, hoitoaika ollut silloin n. kaksi tuntia. Eli yhteensä hoitaneet isompaa lasta n.5 krt. Mielestäni tämä on todella vähän, oletteko eri mieltä? Nyt kuopuksen synnyttyä, he eivät ole kertaakaan hoitaneet lapsiamme.
He ovat ainoa tukiverkkomme. Parisuhteemme natisee liitoksissaan, kuopus oli vauvana kipeä, ja herää öisin vieläkin .5 krt yössä. Olen yrittänyt sanoa, että haluaisitteko ottaa pariksi tunniksi joskus hoitoon, heidän mielestään lapset liian pieniä, ja nämä keskustelut yleensä päättyvät riitaan.
Erikoiseksi tilanteen tekee, että he käyvät meillä kylässä n. 3 krt viikossa, ja selkeästi rakastavat lapsiamme. He eivät tunnu ymmärtävän, että on eri asia, että he ottaisivat lapset hoitoon, niin että voisimme olla hetken kahdestaan, kuin se, että he kyläilevät meillä ja leikkivät silloin lapsien kanssa.
Miten saan heidät ottamaan lapset hoitoon, tai olenko kohtuuton?
Olen miettinyt, jos ottaisin MLL kautta hoitajan, jos kun sama hoitaja kävisi aina, niin tulisi tutuksi lapsille. Siitä saisi sitten hoitajaa, jos mentäisiin joskus miehen kanssa esim. syömään. Onko tästä MLL kokemuksia kellään, että saako sieltä vakihoitajan?
Kommentit (47)
Miksi parisuhdetta pitäisi päästä hoitamaan kodin ulkopuolelle ilman lapsia? Ettekö voi siinä muun tekemisen ohessa jutella asioista, halailla, suukotella ym.? Huomioikaa toisianne arjessa. Jollei se tunnu luontevalta, teidän suhdetta ei ravintolakäynnit pelasta.
Isovanhemmilla ei ole mitään velvollisuutta hoitaa lapsenlapsia. Jokainen tekee itse päätöksen siitä hankkiiko lapsia, kuinka monta ja millä ikäerolla ja päätöksen seuraukset on itse kannettava. Jos on niin tyhmä kuin tuon yhden vastaajan kaveri, että hankkii lapsen ulkopuolisen painostamana, saa ihan tasan sitä, mitä on tilannut, kun jää lapsen kanssa ilman tukea.
Teidän lapset on yksinkertaisesti vain liian pieniä vielä!
Ymmärrä nyt tämä.
Vuoden kuluttua vanhempaa lasta voi jo hoitaa mummokin siellä mummolassa. En minäkään huonojalkaisena haluaisi noin pieniä lapsia alkaa hoitaa. En muutamaa tuntiakaan.
Ja vanhempasi on tämän sinulle sanoneetkin, mutta sinä vaan et tunnu tajuavan.
En tiedä vanhempiesi ikää. Saattavat olla vielä työssäkäyviäkin. Itse et varmaankaan ole työssä, vaan olet lasten kanssa kotona. Sinä ja miehesi niiden parhaat hoitajat olette, tehän ne olette halunneetkin. Nyt on teillä se aika elää sitä pikkulapsiarkea.
Älä vertaa itseäsi muihin ja valita, kuinka joittenkin isovanhemmat hoitavat ja tekevät sitä ja tätä. Kaikilla on oma kuvionsa. Ei kaikki voi toimia saman kaavan mukaan. Kun lapsenne kasvavat vielä jonkin verran, saatte sitä omaa aikaa kyllä vielä ja paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni isä (äiti kuollut) halusi isoisäksi ja painosti ystävääni vuosia kun jälkipolvea ei alkanut kuulua. Ystävä koki tuottaneensa pettymyksen isälleen ja lopulta teki lapsen kaverinsa kanssa (ns. kumppanuusvanhemmuus). Lapsi asuu toki kaukana, mutta nyt on kuitenkin olemassa ja isoisä tuli kovin tyytyväiseksi kun niitä lapsia siunaantui edes se yksi. Ystävä olisi muutaman kerran tarvinnut hetkellisesti isoisää katsomaan lapsen perään kun itsellä oli tärkeä meno, mutta se ei tietenkään papalle sopinut. Hän haluaa vain nähdä hetkittäin lasta vanhempansa seurassa, mutta ei osallistu millään muotoa lapsen hoitoon tai viihdyttämiseen. "Kyllä jokainen hoitaa itse lapsensa". Ystävä toki rakastaa lastaan, mutta on ihmeissään, ettei saa mitään tukea nyt kun se papan kauan kaivattu piltti on maailmassa.
No jo on tuokin ulinan aihe sitten. Totta kai monetkin ihmiset toivoo itselleen lapsenlapsia. Ei se silti tarkoita sitä, että he haluavat niitä hoitaa. He haluavat vain, että suku jatkuu. Olisi tuokin ystävä sitten tehnyt isälleen selväksi, että isän on hoidettava ssitä lasta sitten myös, jos hän sen tekee.
Tosin en hetkeäkään usko, että hän olisi sen lapsen tehnyt vain ja ainoastaan isänsä vaatimuksesta. Kunhan puhuu. Ei kukaan lähde sellaiseen pelkästään vanhempansa toiveesta. Sitä on vaan niin helppo sitten jälkeenpäin väsyneenä syyttää isäänsä, että tämähän hänet sen lapsen sai tekemään! No ei varmasti saanut. Ihmiset vaan aina liioittelee puheissaan, niin hänkin.
Kuopuksen? Eikö niiden pitänyt olla kaksoset????
En ole koskaan ymmärtänyt näitä valituksia, ettei isovanhemmat hoida, eivät tee sitä tai tuota jne..
Lapset hankitaan ihan sillä seurauksella, että vastataan itse hoidosta, huollosta , kasvatuksesta jne. Ulkopuolista apua saa mm MLL: n kautta.
Isolla osalla perheistä, ei edes ole lähimaillakaan isovanhempia. On lapsellista valittaa, ikään kuin tunnustetaan uusavuttomuus.
Ne ovat teidän lapsianne, ei isovanhempien.
Te - luultavasti? - hankitte ne tieten tahtoen? Ja nyt sitten isovanhempien pitäisi hoitaa! Mikä ihmeen velvollisuus heillä olisi huolehtia teidän jälkikasvustanne?
Tämä on asia jota en koskaan ole ymmärtänyt.
He ovat omat pentunsa kasvattaneet, nyt on sitten teidän vuoronne tehdä sama. Ei hommata niitä jos ei jakseta huolehtia. Jos he itse vapaaehtoisesti hakuavat hetken viettää aikaa pentujen kanssa se on heidän oma valintansa . Heillä on täysi oikeus myös kieltäytyä.
Ystäväni isä (äiti kuollut) halusi isoisäksi ja painosti ystävääni vuosia kun jälkipolvea ei alkanut kuulua. Ystävä koki tuottaneensa pettymyksen isälleen ja lopulta teki lapsen kaverinsa kanssa (ns. kumppanuusvanhemmuus). Lapsi asuu toki kaukana, mutta nyt on kuitenkin olemassa ja isoisä tuli kovin tyytyväiseksi kun niitä lapsia siunaantui edes se yksi. Ystävä olisi muutaman kerran tarvinnut hetkellisesti isoisää katsomaan lapsen perään kun itsellä oli tärkeä meno, mutta se ei tietenkään papalle sopinut. Hän haluaa vain nähdä hetkittäin lasta vanhempansa seurassa, mutta ei osallistu millään muotoa lapsen hoitoon tai viihdyttämiseen. "Kyllä jokainen hoitaa itse lapsensa". Ystävä toki rakastaa lastaan, mutta on ihmeissään, ettei saa mitään tukea nyt kun se papan kauan kaivattu piltti on maailmassa.