Pitääkö minun ÄITINÄ tappaa itseni, että päästään veloista?? :(
Tunnen syyllisyyttä kun ei pärjätä millään. Maksellaan omaa taloa ja rahat ei riitä..Jossain meidänkin on asuttava. Velat kuittaantuu jos meistä velallisita toinen kuolee.. Toki muut laskut painaa yhtälailla. Ei saada tukia yms. Pienet palkat molemmilla.
Itkettää, hävettää ja tunnen syyllisyyttä, koska en aiemmin lukenut ja hankkinut parempaa ammattia.
Lapset pitävät minusta ja kaipaavat syliä, just 6v kävi sylissä sanomassa: " Äiti, olet ihana." Mies mököttää sohvalla ja suree, yhdessä mietitään miten selviydytään.
Rahat on loppu. ruoka vähenee ja 2viikkoa ennenkun tulee rahaa.
Saa haukkua, en välitä, inhoan itseäni!
Kommentit (91)
Pala kurkussa koko ajan..olen ihan poikki.
Minun nettotulot ovat verojen jälkeen 700¿/kk ja miehellä 1000¿/kk nyt meillä pian takana maksuvapaa lyhennyksistä joten pankkiin menee 560¿/kk joka sisältää vakuutuksen lainan maksulle.
Sähkölaskut ovat suht ok, kun poltetaan takassa puita minkä keritään eli 150¿/kk, vesilaskut, vakuutukset, puhelin(ainoastaan 1) nettimaksu 25¿/kk= en halua syrjäytyä kaikesta, koska muuaalla emme käy koskaan, esim.uimahalli, hampurilaispaikat, elokuvat yms.
Meillä kulkee rästejä koko ajan ja on ollut epäonnea: hajonnut kodinkoneita ym.
Mies juuri mietti, jos hän saisi toisen työpaikan tai yhdessä jaettaisiin vaikka mainoksia, jos vaan onnittuu saamaan sellaisen lisähomman.
ap
Siitä n.800e asumiskustannuksiin yms. niin jää vielä 900e! Eikä se riitä elämiseen?? Me tullaan hyvin toimeen 600e kuussa ja meitä on neljä henkilöä!!!
Kotivakuutus. Korvaa särkyneitä kodinkoneita. Yritä etsiä parempi tuloista työtä. Esim. vuorotyöläisenä tarjoilijana ansaitsin enemmän lisien takia ja se työ ei paljon osaamista vaadi. Myy tavaroita ja vaatteita mitä et käytä.
Otat kyllä riskin, että hekin teurastavat itsensä tai ainakin yrittävät itsaria.
(Ja siivoustyön).
Vuoden kaksi teki oman pääduunin lisäksi tätä toista työtä ja
alkoi talous mennä plussalle.
Sitten kun talous paremmalla puolella voi miettiä parempaa duunipaikkaa.
Toki jos onnistaa hetikin kandee vaihtaa,mutta matalapalkkaisilla aloilla
ilman pätevyyttää parempi palkkaisiin hommiin, ei työpaikkaa niin vain vaihdeta.
Hätäapuna voisitte soittaa vaikka pelastusarmeijalle, että saisitteko rahaa tai ruoka apua?
sinuna olisin onnellinen miehestä, joka yrittää perheen eteen.
Omani (pian tätä menoa entinen) tienaa rutosti, mutta en tiedä, minne ne uppoaa. Itse hoidan pakolliset laskut, mutta mihinkään ylimääräiseen ei jää. Bruttopalkka 4200 euroa, jos perheen käyttöön liikenee lainanlyhennys 800 euroa. Itse olen hoitovapaalla.
Myydä niitä pois kirppiksellä tai osta&myy palstalla...Pienikin ylimääräinen on varmaan avuksi ja tulee kaappeihin tilaa =)
Jätemaksut jäi vielä äsken pois samoin autolaina 60¿kk(se on pakko olla, työmatkojen takia+lasten hoitoon viemiset vm -92) lasten pv hoitomaksut, kotivakuutus (omavastuu 126¿) Kotivakuutus ei korvannut rikki menneitä asioita.
Pk, hammaslääkäri ym kulut viimeaikoina 50-100/kk, pakko poistattaa viisaudenhampaat kun ne vaivaavat.
Ei sitä rahaa kyllä jää joka kk tuota 900¿
Mita muuta tarvitsetten kun ruokaa ja vaatetta? En käsitä mistä nyt kiikastaa? JOs teille tosiaan jää vaikka nyt tuo 600e niin kyllä sillä elää!
Minun velkani oli siinä pisteessä että en pystynyt enää maksamaan kaikkia laskuja vaikka en olisi jättänyt elämiseen penniäkään. Olin menettää työpaikkanikin kun kerran ei ollut varaa kuukausilippuun ja jouduin paljastamaan syyn. Palaverissa oli pohdittu olenko yritykselle riski, velkaantunut kun saattavat ryhtyä epätoivoisiinkin tekoihin. Jollain mustalla hetkellä otin kuitenkin kynän ja vihkon eteeni. Kirjoitin siihen seuraavaksi vuodeksi eteenpäin kaikki menot, kuukausitain erääntyvät, kolmen kuukauden ja vuosittain erääntyvät jne. Jos en tiennyt oikeaa summaa niin arvioin ja jos jotain unohdin niin kirjoitin sen ylös heti kun mahdollista. Juuri ennen kuin olisin menettänyt luottotietoni otin pankista kulutusluoton jolla maksoin kaikki osamaksu-kortit joista maksoin järjetöntä korkoa. Laskelmieni mukaan olisin kyllä nipin napin pärjännyt pelkästään sillä että olisin pitänyt kirjaa menoista, sillä koko ajan tuli eteen yllätyksiä joihin olisi voinut varautua. Sen jälkeen aloin pärjätä omillani pitäen koko ajan tarkasti kirjaa joka kuun menoista ettei tullut enää yllätyksiä. Selvisin. Mutta kotona murjottamalla niin ei käy. Kukaan ei tule sinne tarjoamaan apuaan. Se tulevaisuus on itse luotava. Ilmeisesti ette halua luopua kodistanne, tehkää nyt heti jotain ennen kuin joudutte myymään sen pakkohuuokaupalla.
hajonneisiin kodinkoneisiin eli pyykinpesukone+jääkaappi menee kk 110¿
vanhoihin velkoihin 50¿/kk (nämä rästit rakentamisen ajoilta)
Paska mikä paska! =ap
Isossa perheessä tulee mielettömät säästöt, jos ostatte Rainbow/Euroshopper -halpatuotteita. Yleensä jos esim. merkkituote maksaa 1,70¿ niin halpatuote ainakin 40 senttiä vähemmän. Kun joka tuotteessa käy näin niin säästö on tosi iso!
Murjotan täällä kun en nyt muutakaan voi tehdä. Halusin herättää keskustelua, mitn radikaaleja ratkaisuja on joskus tehtävä? Olihan tuo alitus julman kuuloinen.
ap
Mieti mihin rahat sitten kuluvat...
Onko teillä autoa?
Kuinka paljon käytätte vaatteisiin?
Tuleeko lapsista päivähoito- tai harrastusmaksuja?
miten suuri suunnilleen on kuukausittainen ruokalaskunne?
Meillä on 6-henkinen perhe ja 2 autoa. Autoihin menee 500 euroa kuussa joten autoista luopuminen kohentaisi jo kummasti taloutta. Vaan kun meille on lasten harrastukset niin tärkeitä että kärsitään mieluummin...
Vaatteet kannattaa ryhtyä ostamaan lähes järjestään kirpputorilta ja halvimmista alennusmyynneistä. Meillä menee kuukaudessa keskimäärin 60 euroa vaatteisiin tällä systeemillä.
ruokalasku on meillä 600 euroa kun ostelemme melko hölläkätisesti. Mutta välillä on kiristetty vyötä leipomalla itse ja laittamalla itse ruuat halvoista perusaineksista. Kohtuu helpolla ruokamenot tippuu sinne 400 euroon.
Pystyisittekö esim tällaiseen kuukausibudjetointiin:
400 euroa ruokaan
80 euroa vaatteisiin ja harrastusvälineisiin
100 euroa liikkumiseen
150 euroa vakuutuksiin yms menoihin
200 euroa säästöön yllättävien menojen varalle
ällöähän se on pihistellä, mutta jos pakko on...
Lisätienesti varmaan helpottaisi. Lisäksi voisitte tosiaan harkita lainan uudelleen järjestelyä. Esim vaihdatte maksutavan sellaiseksi missä kuukausierä jatkuvasti pienenee ja samalla pidennätte maksuaikaa.
tsemppiä! Kyllä asioilla on taipumus järjestyä!
Teillä on mahdollisuus selviytyä paremmin tilanteeseen sopivalla lainajaotuksella. Rahatilanteen parannuttua voitte maksaa lainan vaikka keralla pois. Ongelmaan löytyy sopiva ratkaisu.
Vaatteisiin ei paljoa mene, me aikuiset emme juurikaan osta vaatteita. Ostan usein kirpparilta lasten vaatteet.
Lasten harrastuslisenssit maksaa kyllä aika lailla ja välineet, mutta siitä en olisi valmis ensimmäiseksi luopumaan.
Otan nyt ruutuvihkon ja katson missä mättää, luultavasti ruokaan menee liikaa. En tahtoisi vehnäjauho, makkaramössöä kuitenkaan lapsilleni syöttää, etteivät lihoisi.
ap
Kiitos vastanneille!
Itse havahduin viime syksynä eräänä iltana kun haudoin todella pahoja ajatuksia. Jos yhtään lohduttaa, todella moni on samassa jamassa kuin te. Meillä tuli tonnin verran mätkyjäkin, talous horjui todella pahasti, mutta tässä sitä vaan ollaan vielä. Tuon masennuskauteni jälkeen (viime loka-marraskuu) ryhdistäydyin. Olin yllättynyt kun kuulin, että miehelläni oli ollut samankaltaisia ajatuksia, itsensä kiikkuun vetämistä ym.
Mene ja halaa miestäsi ja sano, että kyllä te selviätte. Talon voi myydä, nyt olisi otollinen ajankohtakin. Vuokralle sitä ei kannata antaa, nuo meidän mätkyt tulivat osittain juuri siitä, kun edellinen asuntomme oli ollut vuokralla. Jouduimme myymään sen, ei ollut kannattavaa pitää vuokra-asuntona.
Menkää pankkiin neuvottelemaan maksuvapaista kuukausista, maksatte pelkkiä korkoja jonkin aikaa.
Koittakaa säästää lapsenne murheiltanne. Äläkä tapa itseäsi. Jos pahoja ajatuksia vielä tulee, ajattele, kuinka moni jäisi kaipaamaan jos kuolisit (jos väität, ettei kukaan, valehtelet). Itse itkin niin paljon että oksensin, sen jälkeen oli tyhjä olo, sitten tuli sellainen no niin-olo ja maailma alkoi näyttää vähän valoisammalta. Hyvin en nuku öitäni vieläkään.
Jaksakaa siellä!
Maksuvapaa loppuu pian ja korothan on aina maksettava kuitenkin.
Voisitte vuokrarahoilla maksaa toista vuokraa ja sitten pystyisitte laittamaan tietynlaisia maksuja verotukseen.
Tietysti ihmiset ehdottavat myyntiä, koska väliaikaisesti teillä helpottuisi ja tulisi rahaa. Yhden talon myynnillä voi maksaa monta vuotta vuokria.