Rehellisesti : kenen lapset pelaa k18 pelejä
mun 10v pelaa yhtä sellaista.
En ole ylpeä, mutta sanon sen rehellisesti.
Mutta .. 80% lapsen kavereista pelaa sitä myös.
Joten uskon että k18 pelien pelaaminen lapsilla on yleisempää mitä annetaan ymmärtää .
Kuka myöntää!?
Kommentit (201)
Vierailija kirjoitti:
Olen itse 12-vuotias ja minusta on jollain määrin ok pelata k-18 pelejä. Itse pelaan aika paljonkin k-7 peleistä k-18 peleihin. Ikärajat ovat vain suosituksia eivätkä sääntöjä. On niitä väkivaltaisia pelejä menneisyydessä kuten Duck hunt (se ei ole kauhean väkivaltainen ja eikä siinä ole tietääkseni ikärajaa). Tietysti on erilaisia ihmisiä jotka eivät vain pysty käsittelemään tätä sisältöä ja he saattavat oireilla pahasti. Jos ajateletti laajemmin huomaatte että noin 80% peleistä sisältää jonkinlaista väkivaltaa/räiskintää, kuten skylanders joka on tietääkseni k-3. Yleisesti ottaen en pidä sitä pahana jos lapsi ei kiroille aikuisten keskuudessa tai käyttäydy väkivaltaisesti.
Sulta ei kysytä, koska olet lapsi ja sun aivot on vielä ihan keskeneräiset. Sulla ei ole resursseja eikä kykyä arvioida tällaisia asioita samalla tavalla kuin aikuisilla.
Vierailija kirjoitti:
Siinähän annatte sitten pelata. Onneksi eivät ole minun tulevia teinejäni.
Millainen sinun teinistäsi tulee?
Minun teini on empaattinen, sosiaalinen, ystävällinen ja kaikin puolin fiksu. On aina ollut se, joka menee väliin jos näkee kiusaamista. Ei voi sietää ihmisiin (tahi eläimiin) kohdistuvaa väkivaltaa missään muodossa. Huomaa hyvin herkästi myös henkisen väkivallan. Pärjää koulussa, käy harrastuksissa, tapaa kavereita, mutta ei kuitenkaan ole kiinnostunut notkumaan iltoja kaupungilla. Pitää kiinni sovituista säännöistä, tykkää keskustella paljon, seuraa uutisia ja maailman menoa, mutta osaa olla hyvin mediakriittinen. Lempipelit on GTA V ja Call of Duty.
Mun 17v saa pelata, sai palata 16 vuotiaana, sitä en tiedä jos pelasi salaa aiemmin. On fiksu poika, hoitaa koulun ja muut hommat hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinähän annatte sitten pelata. Onneksi eivät ole minun tulevia teinejäni.
Millainen sinun teinistäsi tulee?
Minun teini on empaattinen, sosiaalinen, ystävällinen ja kaikin puolin fiksu. On aina ollut se, joka menee väliin jos näkee kiusaamista. Ei voi sietää ihmisiin (tahi eläimiin) kohdistuvaa väkivaltaa missään muodossa. Huomaa hyvin herkästi myös henkisen väkivallan. Pärjää koulussa, käy harrastuksissa, tapaa kavereita, mutta ei kuitenkaan ole kiinnostunut notkumaan iltoja kaupungilla. Pitää kiinni sovituista säännöistä, tykkää keskustella paljon, seuraa uutisia ja maailman menoa, mutta osaa olla hyvin mediakriittinen. Lempipelit on GTA V ja Call of Duty.
Onko hän pelannut k18-pelejä 10-vuotiaasta asti? Jos ei, en ymmärrä miksi vastasit minulle (lue aloitus ja keskustelu uudelleen).
Vierailija kirjoitti:
Sunnuntai-päivän harrastevaihtoehdot ovat siis Raamatun lukeminen tai sotapelien pelaaminen. Taattua av-logiikkaa teiltä teknologia-neroilta. Kummarran.
Kukaan ei ole noin väittänyt, vaan itse olet päätelmäsi tehnyt. :)
Kyllä niitä suurin osa pelaa, jos ei kotona niin aina on joku, kenen isoveljen k18 pelejä köydään kokeilemassa.
Ennemmin olisin huolissani sellaisesta pojasta, joka nyprää yksin kasvitieteellisen kansionsa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä suurin osa pelaa, jos ei kotona niin aina on joku, kenen isoveljen k18 pelejä köydään kokeilemassa.
Ennemmin olisin huolissani sellaisesta pojasta, joka nyprää yksin kasvitieteellisen kansionsa kanssa.
Sepä olisi tosiaan aika kamalaa. Saattaisi oppia vaikka biologiaa ja latinaa. Autojen varastelun, lyömisen ja ihmisten räjäyttelyn sijaan. Hui hui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sunnuntai-päivän harrastevaihtoehdot ovat siis Raamatun lukeminen tai sotapelien pelaaminen. Taattua av-logiikkaa teiltä teknologia-neroilta. Kummarran.
Kukaan ei ole noin väittänyt, vaan itse olet päätelmäsi tehnyt. :)
Minäkö, ihan itse? Oho!
Huomaa että kukkahatut ei keksi enää mitään sanottavaa vaan yrittävät näsäviisaasti vähätellä ja kommentoida.
Onko teillä antaa faktaa pelien turmiollisiudesta? Kyselin jo aiemminkin mutta ette tunnu osaavan kertoa.
Joku "tuttuni veljen siskon poika pinosi palikoita mummon päälle koska pelasi tetristä" ei kelpaa.
Kaikissa sota peleissä edetään pyssy kädessä ja suoritetaan tehtävää, räjäytellään miinoja, yms. esim: Call of Duty tai Battlefield
Ei ole lapsia, mutta itse pelasin noita varmaan 9-10v eteenpäin. Ei tullut sosiopaattia eikä edes rikollista vaan akateeminen työssäkäyvä. Onneksi mulla ei ollut ääliövanhempia
Vierailija kirjoitti:
mun 10v pelaa yhtä sellaista.
En ole ylpeä, mutta sanon sen rehellisesti.Mutta .. 80% lapsen kavereista pelaa sitä myös.
Joten uskon että k18 pelien pelaaminen lapsilla on yleisempää mitä annetaan ymmärtää .Kuka myöntää!?
Ei pelaa, eikä kaveritkaan yhtä lukuunottamatta pelaa. On nyt 11v ja pelaa 12 v pelejä. Repisin pelihousuni jos edes kysyisi saako ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Pelaavat kyllä.
Kukkahattutätien määräämät holhoavat ikärajat eivät paljoa kiinnosta.Itsekin pelasin ja kunnollinen veronmaksaja minusta tuli.
Tuo "itsekin pelasin ja ihan kunnollinen minusta tuli" on niin ontuva selitys.
Olet iältäsi varmaankin väliltä 20-30? Jos lähdetään miettimään, miten paljon pelien grafiikka on muuttunut vuosien varrella, niin ero on aika huikea.
Itse pelasin n. 10-vuotiaana kaverin kanssa Mortal Kombat 3:sta, tässä näyte siitä pelistä https://www.youtube.com/watch?v=gY__YTNnvoI
Ja verrataanpa uusimpaan versioon, Mortal Kombat X:ään: https://www.youtube.com/watch?v=-443AiENpxo
On aika helvetinmoinen ero havaittavissa... Oman lapsen voisikin antaa MK 3:sta pelata kymmenestä vuodesta ylöspäin, mutta uusia ei todellakaan saisi pelata.
Joten ennenkuin vertaatte sitä omaa pelaamistanne, niin miettikääpä vähän sitä pelin sisältöä..
Mun 5-v tytär ainakin tykkää assassins creed sarjasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä pelataan olkkarissa, on ns. "katseen alla" koko ajan ja peli pistetään pois kun vanhemmat sanoo niin.
Tässä pelissa ei ole seksiä ollenkaan.
Pelissä edetään pyssy kädessä suorittaen tehtäviä, ammutaan viholliset, ajetaan autolla, räjäytellään pommeja jne.
Aika mielenkiintoista sinällään että eilen täällä oli ketju, jossa kysyttiin joululahjavinkkejä muistaakseni 11-vuotiaalle ja monet ehdotti lahjaksi Fallout 4 - peliä.
Miksi annat lapsesi pelata peliä, mitä hän hyötyy niistä? Yleensä kai vanhemmat yrittävät tehdä valintoja jotka tukevat lapsen kasvua. Lapsesi pärjäisi mainiosti ilman, että hän pelaa pelejä, joissa ammutaan viholliset ja räjäytellään pommeja. Pelien pelaaminen vain kasvattaa lapsen kuilua ikätoverehinsa. Tämä aiheuttaa tulevaisuudessa yksinäisyyttä ja eristäytymistä. Kouluampujilla se polku on edennyt juuri samalla tavalla. Ihan sairasta, olet hukassa vanhemmuutesi suhteen.
Onneksi vuorokaudessa on enemmänkin tunteja kuin se 1-2 jonka ajan lapsi käyttää pelaamiseen.
Miksi heti kuvitellaan että lapsi pelaa silmät punaisena, sipsipussi ja pizzalaatikko sohvalla vieressä, on sosiaalisesti avuton reppana ja eristäytyvä?Hei oikeesti.
Näinpä.
Meillä on kyllä iso kasa erilaisia pelejä mutta aika vähän nuo muksut viitsivät tai haluavat pelata, ehkä pari tuntia per viikko. Joskus saattavat oikein innostua (jos saavat uuden pelin) jolloin pelatessa menee neljäkin tuntia putkeen (tämän sallin silloin tällöin kunhan pelaamisessa tulee pieniä taukoja).
Ja juu, lapsi (10v.) saa pelata K18-pelejä. Noita meillä ei montaa edes ole mutta hän tykkää Assassins Creed-pelisarjasta. Myös Halo vitosta hän pelaa silloin tälläin. Nu legopelit ovat silti suosikkeja kuten myös ihan legopalikat joiden parissa lapsi viettää paljon aikaansa.
Meillä 12v pelaa nytkin tällä hetkellä black opsia xboxilla. Jouluksi mies ostaa yhteisen pelin, joka on black ops kolmonen.
Itse olen myöskin samaa mieltä nuo Auvisten ja Breivikien tapauksen kanssa- sairas ihminen suorittaa manifestinsa tavalla tai toisella, pelasi mario brosia tai black opsia.