Rehellisesti : kenen lapset pelaa k18 pelejä
mun 10v pelaa yhtä sellaista.
En ole ylpeä, mutta sanon sen rehellisesti.
Mutta .. 80% lapsen kavereista pelaa sitä myös.
Joten uskon että k18 pelien pelaaminen lapsilla on yleisempää mitä annetaan ymmärtää .
Kuka myöntää!?
Kommentit (201)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä pelataan olkkarissa, on ns. "katseen alla" koko ajan ja peli pistetään pois kun vanhemmat sanoo niin.
Tässä pelissa ei ole seksiä ollenkaan.
Pelissä edetään pyssy kädessä suorittaen tehtäviä, ammutaan viholliset, ajetaan autolla, räjäytellään pommeja jne.
Aika mielenkiintoista sinällään että eilen täällä oli ketju, jossa kysyttiin joululahjavinkkejä muistaakseni 11-vuotiaalle ja monet ehdotti lahjaksi Fallout 4 - peliä.
Miksi annat lapsesi pelata peliä, mitä hän hyötyy niistä? Yleensä kai vanhemmat yrittävät tehdä valintoja jotka tukevat lapsen kasvua. Lapsesi pärjäisi mainiosti ilman, että hän pelaa pelejä, joissa ammutaan viholliset ja räjäytellään pommeja. Pelien pelaaminen vain kasvattaa lapsen kuilua ikätoverehinsa. Tämä aiheuttaa tulevaisuudessa yksinäisyyttä ja eristäytymistä. Kouluampujilla se polku on edennyt juuri samalla tavalla. Ihan sairasta, olet hukassa vanhemmuutesi suhteen.
Onneksi vuorokaudessa on enemmänkin tunteja kuin se 1-2 jonka ajan lapsi käyttää pelaamiseen.
Miksi heti kuvitellaan että lapsi pelaa silmät punaisena, sipsipussi ja pizzalaatikko sohvalla vieressä, on sosiaalisesti avuton reppana ja eristäytyvä?
Hei oikeesti.
Ei pelaa meillä, eikä kyllä lapsen kavereistakaan suurin osa. Osa pelaa, kun niiden vanhemmat eivät osaa olla vanhempia ja kieltää lastaan.
Jos lapsi sanoo, että kaikki muut saa pelata, niin kuka vanhempi sellaista uskoo?
Sehän on ikiaikaisesti käytetty keino saada haluamansa.
Lapseni serkku oli pelannut salaa kaverillaan ja sitten alkoikin voimakas pelko-oireilu. Ei uskaltanut enää nukkua omassa huoneessaan ja näki voimakkaita painajaisia.
Vierailija kirjoitti:
Paljon arveluttavampaa on aivopestä lasta uskonnolla. Siinä lapsille kerrotaan mitä absurdeimpia juttuja ihan totena.
Peleistä taas lapsi tajuaa että se todellakin on ainoastaan peliä.
Kumpaakaan ei tarvitse tehdä, aivopestä lasta uskonnolla eikä pistää pelaamaan k18-pelejä. Vai onko muka pakko?
Lapsen aivot ja psyyke kehittyvät vielä.Hän sanoo sinulle ymmärtävänsä, että peli on peliä. Silti pelin maailma sekoittuu lapsen aivoissa ja alitajunnassa oikeaan maailman.
Ja minä pelaan itsekin. Olemme tässä yhdessä. Tiesän tasan mitä poika pelaa, kenen kanssa ja milloin.
Keskustelemme peleistä paljon.
Tiedän useita samanikäisiä ja nuorempiakin tyyppejä, jotka pelaa pleikkarilla jotain minecraftia omassa huoneessaan yksin tuntikausia ja niiden vanhemmat ei tiedä yhtään mitään kyseisestä pelistä. ja sit ne samat kersat lattoo kännyköillään youtubesta niitä sotapelivideoita ja vanhemmat ei tiedä mitään.
Itse arvostan avoimuutta.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi sanoo, että kaikki muut saa pelata, niin kuka vanhempi sellaista uskoo?
Sehän on ikiaikaisesti käytetty keino saada haluamansa.Lapseni serkku oli pelannut salaa kaverillaan ja sitten alkoikin voimakas pelko-oireilu. Ei uskaltanut enää nukkua omassa huoneessaan ja näki voimakkaita painajaisia.
Tiedän että pelaavat koska olen käynyt lapsen kavereiden luona ja nähnyt ne.
Lapset on erilaisia. Itsekin katsoin pienenä muumio - elokuvan ja pelkäsin kamalasti. En silti tullut hulluksi siitä.
Mun lapset pelaa. Enhän voi kieltääkään.
Siinähän annatte sitten pelata. Onneksi eivät ole minun tulevia teinejäni.
Väkivaltaisten elokuvien/pelien ja lapsen kehittymisen sekä väkivaltaisten taipumusten välillä ei ole löydetty mitään linkkiä, vaikka asiaa on tutkittu viimeiset 50 vuotta. Se ei toki palstan hattukukkia pysäytä. Todennäköisemmin väkivaltaiset pelit kuitenkin vähentävät väkivaltaisia taipumuksia, kun sitä väkivaltaa saa toteuttaa virtuaalimaailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Väkivaltaisten elokuvien/pelien ja lapsen kehittymisen sekä väkivaltaisten taipumusten välillä ei ole löydetty mitään linkkiä, vaikka asiaa on tutkittu viimeiset 50 vuotta. Se ei toki palstan hattukukkia pysäytä. Todennäköisemmin väkivaltaiset pelit kuitenkin vähentävät väkivaltaisia taipumuksia, kun sitä väkivaltaa saa toteuttaa virtuaalimaailmassa.
Lähde? Linkki tutkimukseen? Minkä ikäisistä lapsista puhut? Mitä ovat nämä väkivaltaiset pelit? Tarkkuuta oi arvon kukkakaali-aivosetä/täti.
Kertokaa esimerkkejä nuorista, ketkä alkaneet ammuskelemaan ihmisiö sen takia, että ovat pelanneet sotapelejä?
Kyllä nää Auviset ja Breivikit oli sekasin ihan muusta syystä. Mm. kiusaamisesta.
Minä ja nuoremmat sisarukseni saimme pelata joitakin k-18-pelejä alakouluiässä. Emme menneet peleistä rikki, vaan tiesimme kyllä että ne ovat vain fiktiota. Ihan täyspäisiä veronmaksajia meistä tuli. :)
Vierailija kirjoitti:
Minä ja nuoremmat sisarukseni saimme pelata joitakin k-18-pelejä alakouluiässä. Emme menneet peleistä rikki, vaan tiesimme kyllä että ne ovat vain fiktiota. Ihan täyspäisiä veronmaksajia meistä tuli. :)
Sama ...
Se nyt vaan on niin, että nykypäivän keski-iläiset on auttamatta pudonneet teknologian kelkasta, eivätkä ymmärrä nykypäivän pelimaailmasta mitään.
Ja mistä ei tiedetä, se pelottaa.
Tutustukaa. Lapsenne ovat varmasti onnellisia, kun pelaatte heidän kanssaan!
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa esimerkkejä nuorista, ketkä alkaneet ammuskelemaan ihmisiö sen takia, että ovat pelanneet sotapelejä?
Kyllä nää Auviset ja Breivikit oli sekasin ihan muusta syystä. Mm. kiusaamisesta.
Todellakin. Auvinen, Breivik ja muut kaltaisensa olivat mielisairaita. Yleensä ne jotka syyttävät sotapelejä kaikesta väkivallasta, eivät oikeastaan tiedä peleistä muuta kuin mitä tietävät kuulopuheiden perusteella. Väkivaltapelit eivät lasta pilaa, vaan sen tekevät huonot kotiolot ja vanhemmat jotka eivät välitä.
Vastustajat taisivat lähteä tekemään ruokaa. Teillä puolustajilla tuntuu riittävän aikaa surffailla. Tietenkin, kun lapset pelaa gta:ta! t. ohis vela
Raamatussakin on kauheampia asioita kuin useimmissa k18-peleissä! Väkivaltaa, vainoa, murhia, kidutusta, you name it...
Vierailija kirjoitti:
Vastustajat taisivat lähteä tekemään ruokaa. Teillä puolustajilla tuntuu riittävän aikaa surffailla. Tietenkin, kun lapset pelaa gta:ta! t. ohis vela
Meillä ei ole gta:ta.
Lapseni pelasi sotapeliä puolitoista tuntia aamulla. Nyt se väkertää tossa kirjettä joulupukille. Kohta käydään varmaan pyöräilemässä.
Mitäs sulle?
Olen itse 12-vuotias ja minusta on jollain määrin ok pelata k-18 pelejä. Itse pelaan aika paljonkin k-7 peleistä k-18 peleihin. Ikärajat ovat vain suosituksia eivätkä sääntöjä. On niitä väkivaltaisia pelejä menneisyydessä kuten Duck hunt (se ei ole kauhean väkivaltainen ja eikä siinä ole tietääkseni ikärajaa). Tietysti on erilaisia ihmisiä jotka eivät vain pysty käsittelemään tätä sisältöä ja he saattavat oireilla pahasti. Jos ajateletti laajemmin huomaatte että noin 80% peleistä sisältää jonkinlaista väkivaltaa/räiskintää, kuten skylanders joka on tietääkseni k-3. Yleisesti ottaen en pidä sitä pahana jos lapsi ei kiroille aikuisten keskuudessa tai käyttäydy väkivaltaisesti.
Sunnuntai-päivän harrastevaihtoehdot ovat siis Raamatun lukeminen tai sotapelien pelaaminen. Taattua av-logiikkaa teiltä teknologia-neroilta. Kummarran.
Meillä ei pelata onlinessa.
Kummipoikani pelaa,hän on 16v. On saanut paljon uusia ystäviä ympäri maailmaa.