Uskoteltiinko sinulle pienenä että saunassa tulee käyttäytyä rauhallisesti ja nätisti

Vierailija

sen vuoksi koska saunatonttu itse asiassa asuu siellä jossain, eikä tonttu ilahdu huonosti käyttäytyvistä eli liikaa mekastavista ja varomattomasti pyrähtelevistä lapsista? Ihmeelliset aivot ja niiden pölyiset arkistot, kun jostain putkahti tuollainen täysin unohtunut saunamuisto elävästi mieleeni. :) Muistan kuinka hyvin tunnollisesti sitten noudatinkin tuota neuvoa, sillä en halunnut tontun pahastuvan minun vuokseni ja välillä yritin katsella että näkyisikö sitä missään. Taisi mennä täydestä siihen 5-vuotiaaksi asti. Sen jälkeen oli turha enää yrittää huiputtaa millään joulupukeillakaan.

Kommentit (12)

Vierailija

Juu, saunatonttu hermostuu, jos saunassa melutaan. Ja kun lähdetään saunasta, niin saunatontulle heitetään vielä viimeiset löylyt. Näin minulle on opetettu. Nyt oman 6-vuotiaan kanssa ollaan arvuuteltu, asuuko saunatonttu jossain saunan nurkassa, vai peräti kiukaassa. Ja saunassa ei meluta, tietenkään!

Vierailija

Meille sanottiin aina että ihmiset haluaa rentoutua ja rauhoittua saunassa, siksi siellä ei saa meluta. :) Sauna on mulle vieläkin rentoutumisen paikka, omat tenavatkin on rauhallisia saunassa ja miehen kanssa ei juuri puhuta siellä.

Vierailija

Saunassa piti todellakin olla ihmisiksi, ettei saunatonttu vie. Ukkosenilmalla ei saanut kiroilla tai muuten salama lyö kuoliaaksi. Me kakarat emme olisi saaneet pelata korttia koska siitäkin seurasi jotakin pahaa, en muista mitä. Jos vihelsi niin tuli mustalaiset ja vei, vessanpönttöön kurkistelusta seurasi automaattisesti näärännäppy (mikä sekin lie ollut) silmään.

Vierailija

No ei todellakaan. Vaan kerrottu faktat faktoina. Saunassa ollaan nätisti, koska muuten itsensä polttaa pahasti. Jopa niin että voi joutua sairaalaan. Joulupukki on ainoa asia josta kerrottu satua. Ja siitäkin itse asiassa sanottu, että meille kellä on rahaa tuo oikea joulupukki vain yhdet paketit. Kaikki muut lahjat vanhempien ja sukulaisten ostamia. Näin autamme joulupukkia kun maailmassa on todella paljon köyhiä lapsia. Tämä vain siksi, että joulun alla ei ole katastrofi jos lapsi näkee paketin. Sanon vain auttavainen joulupukkia.

Vierailija

Ei. Sanottiin että pesuhuoneessa ei saa juosta, koska siellä on liukasta ja voi likastua. Kerran kaaduin ja sain verta vuotavan haavan päärhän. Ja äiti sanoi että mitäs minä sanoin.

Vierailija

Ei meille opetettu saunan olevan erityinen paikka. Opetettiin, että kiuas on kuuma ja siinä voi polttaa itsensä. Ja että muita kunnioitetaan olemalla ihmisiksi.

Vierailija

Ensimmäistä kertaa kuulin tämän. Mutta muistaakseni saunakäyttäytymisessä ei ole ollut ongelmia, joten varmaankaan ei ole ollut tarvetta kertoa satuja sitä avrten.

Vierailija

En nyt niin loputtoman petkutetuksi tuntenut itseäni, sillä tuollaisella satuun nivotulla ohjeistuksella saunomisesta tuli mulle paitsi hieman jänskempää, niin myöskin kalloni säilyi ehjänä läpi lapsuuden. :) Mun mielestä totuuden pehmittäminen sadun keinoin on varsin sallittua vielä tuossa vaiheessa, vaikka omia lapsia mulla ei olekaan, enkä siis tule päättämään miten itse toimisin. Kun selkeästi kuitenkin oli paikallaan saada minut vähän rauhallisemmaksi, niin kiva kun se tehtiin noin ja siitä jäi tuollainen muisto, kuin että mulle olisi toistuvasti sanottu kovalla toruvalla äänellä että älä nyt juoksentele siinä, poltat itsesi tai pääsi halkeaa ja sitten on kuule kaikkien ilta pilalla. Olin kuitenkin aika vilkas tuolloin, joten todennököisesti se olisi pitänyt sanoa useampaankin kertaan... :)

aloittaja

Vierailija

Mä oon lapsena tippunu lauteilta kiukaalle. Ei vissiin ollu tarpeeksi peloteltu. Olin kyllä alasti, kun oli tarkotus mennä uimaan, mutta onneksi kiuasta vasta lämmitettiin. Harmitti kyllä vietävästi, kun en sitten päässytkään uimaan, kun selässä oli todella iso ja syvä haava jostain terävästä reunasta. En siis polttanut ihoa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat