Onko huono juttu, jos lapsi oppii lukemaan vasta ekalla luokalla?
Kun tuntuu että nykyään kaikki oppivat suunnilleen 3-4 vuotiaina...
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Minä kun menin 90-luvulla ekaluokalle, niin vain 5 oppilasta luokkamme noin 20 oppilaasta osasi lukea. Minä yksi heistä. Ekaluokan päätyttyä melkein kaikki oppilaat osasivat lukea. Tokaluokalla oppivat viimeisetkin lukemaan. Jos tokaluokan loppuun mennessä ei osannut lukea, se tarkoitti luokalle jäämistä.
Itse aloitin koulun -96. En yhtään muista, mutta meidän luokalla oli varmaan aika samassa suhteessa niitä, jotka osasivat lukea ennen koulua. Itse en noihin kuulunut, opin lukemaan joskus loppusyksystä. Muistan vieläkin sen hetken, kun tajusin, että "mähän osaan lukea tän tekstin!" :)
Vierailija kirjoitti:
Minä opin itsekseni lukemaan ja kirjoittamaan 3-vuotiaana. Ekalla oli alkuun vaikeaa, kun mulla oli muutamia omia kirjaimia, joista piti oppia pois. Ja kun siitä päästiin, oli pari ekaa vuotta äikäntunneilla todella tylsää, kun osasin jo. Luin sitten kirjoja luokan nurkassa.
En käsitä miten muka oli tylsää pari ekaa vuotta äikässä? Aina on tarpeeksi vaativaa tekemistä esim kirjoittaa omia juttuja. Mutta kun ne mä osaan jo kaikki- ihmiset ei koskaan viitsi vaivautua. Siinä vika ei siinä että olisi oikeasti tylsää tai liian helppoa.
No onneksi nykyään aapinen on tehty niin että siinä on rinnakkain ne vasta lukemista opetteleville että niille jotka jo osaa. Mutta varmaan joku sanoo niistäkin että mut kun mää osaan kaiken....
Minä olin -80 luvun alussa ekalla luokalla harvinaisuus kun osasin lukea. Opin itse 5 +vuotiaana ennen kerran viikossa kerhon yhteydessä alkanutta esikoulun lukemaan. Kukaan ei opettanut. Olin isossa kerhoryhmässä ainoa joka osasi lukea. Kävin yliopiston ja olin aina ysin kympin oppilas koulussa. Kielet olivat heikkouteni ja ovat edelleen. Liikunta ja matikka vahvuuksia.
Omat lapseni (poikia) oppivat lukemaan yhtäkkiä 5-vuotissynttäreidensä aikoihin. Kumpaakaan ei tarvinut opettaa. Jo 3 vuotiaana he tunnistivat tuttuja sanoja ja 2-vuotiaana osasivat värit ja kirjaimet. Neuvolassa ihmeteltiin nimenomaan sitä kun osaavat värit niin nuorena, itse yllätyin siitä. Esikoulun alussa heidän luokallaan noin kolmannes luki edes jotenkin ja eka luokan alussa oli vähemmistössä ne jotka eivät lukeneet yhtään. Omat lapset lukivat sujuvasti vaikeitakin tekstejä jo ennen eskaria ja ymmärsivät lukemaansa jo ennen koulua.
Itse luin aika kauan siten että ymmärsin lukemaani aika huonosti pitkään. Mekaaninen lukutaito oli kyllä hyvä. Uskon tämän johtuvan siitä että omassa lapsuudessa virikkeitä oli vähän ja lukutaitokin kehittyi siksi hitaammin. Saattoi johtua myös huonohkosta kielipäästänikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekaluokka on sopiva aika oppia lukemaan. Mitähän hyötyä siinä on jos oppii aikaisemmin? Tokalla pitää jo osata lukea.
Opettaja painosti koko ekanluokan, kun lapseni ei oppinut lukemaan, mutta nyt menestyy loistavasti koulussa, eli hyvin ehti oppia vaikka ope hätäili.
ope hätäili?
Kyllähän se on niin, että ekaluokan aikana pitää oppia lukemaan, kakkoselle ei voi siirtyä, jos ei osaa lukea. Ja lukemaan oppii vain harjoittelemalla.
Usein ope joutuu painostamaan ja muistuttamaan kotia lukemisesta, varsinkin silloin, jos lapsella on asian kanssa ongelmia - silloin kodin rooli ja tuki korostuvat ja vanhempia on muistuteltava asiasta, varsinkin, jos koulussa huomataan, että kodin asenne on "eihän tässä ole kiire / ei me taas ehditty"
Jotkut steinerkolulaiset oppivat vasta neljännellä lukemaan ja normaali yo-kirjoituksista selviavät hienosti.
jep, steinerissahan ei asiaan kiinnitetä huomiota - se onkin huonompi juttu silloin, jos sen lukemaan opettalemisen hitauden / vaikeuden taustalla onkin jokin oppimisvaikeus, lapsi jää ilman tarvitsemaansa tukea vuosikausiksi :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekaluokka on sopiva aika oppia lukemaan. Mitähän hyötyä siinä on jos oppii aikaisemmin? Tokalla pitää jo osata lukea.
Opettaja painosti koko ekanluokan, kun lapseni ei oppinut lukemaan, mutta nyt menestyy loistavasti koulussa, eli hyvin ehti oppia vaikka ope hätäili.
ope hätäili?
Kyllähän se on niin, että ekaluokan aikana pitää oppia lukemaan, kakkoselle ei voi siirtyä, jos ei osaa lukea. Ja lukemaan oppii vain harjoittelemalla.
Usein ope joutuu painostamaan ja muistuttamaan kotia lukemisesta, varsinkin silloin, jos lapsella on asian kanssa ongelmia - silloin kodin rooli ja tuki korostuvat ja vanhempia on muistuteltava asiasta, varsinkin, jos koulussa huomataan, että kodin asenne on "eihän tässä ole kiire / ei me taas ehditty"
No ei kyllä mitään "ei me ehditty" juttua ollut, mutta lokakuusta joulukuuhun soitteli ja tammikuussakin vielä, mutta sitten taisi jo lukutaito kelvata. Lähinnä selitti, että ei vielä osaa sitä ja tätä jne. Kolmessa kuukaudessako täydellinen lukutaito omaksutaan? Ei se kaikilla niin helposti käy. Tammikuustakin tokaluokkaan on ylipuolivuotta, että silleen.
no totta ihmeessä se opettaja on yhteydessä, koska jouluun mennessä pitää ottaa ongelmat huoltajien kanssa puheeksi, jos yhtenä vaihtoehtona on luokan kertaaminen.
Koitahan nyt ymmärtää, ettei se opettaja soittele turhan takia, vaan ihan syystä. Kumman välinpitämätön asenne sinulla oman lapsen asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä opin itsekseni lukemaan ja kirjoittamaan 3-vuotiaana. Ekalla oli alkuun vaikeaa, kun mulla oli muutamia omia kirjaimia, joista piti oppia pois. Ja kun siitä päästiin, oli pari ekaa vuotta äikäntunneilla todella tylsää, kun osasin jo. Luin sitten kirjoja luokan nurkassa.
En käsitä miten muka oli tylsää pari ekaa vuotta äikässä? Aina on tarpeeksi vaativaa tekemistä esim kirjoittaa omia juttuja. Mutta kun ne mä osaan jo kaikki- ihmiset ei koskaan viitsi vaivautua. Siinä vika ei siinä että olisi oikeasti tylsää tai liian helppoa.
No onneksi nykyään aapinen on tehty niin että siinä on rinnakkain ne vasta lukemista opetteleville että niille jotka jo osaa. Mutta varmaan joku sanoo niistäkin että mut kun mää osaan kaiken....
No jos muut opettelee että tässä on A ja tässä E ja itse lukee kotona Tolkienia, niin onhan se nyt lievästi sanottuna tylsää.
Ei ole, päinvastoin. Mä opin lukemaan ja laskemaan kauan ennen ekaa luokkaa ja tasapäistävä peruskoulu oli kärsimystä. Se on varmaan osasyynä siihen, että oon nyt mt-ongelmien takia eläkkeellä