Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keliaakikon yhden päivän ruokailu, ilman erityisruokia

Vierailija
27.11.2015 |

aamu: jugurttia, marjoja, keitetty kananmuna
välipala: manteleita ja suklaata
lounas: kasvis-juustokeitto,kermakahvi
välipala: banaani,kermavaahtoa
illallinen: broilerin koipi nahkoineen, lanttu-porkkanaraastetta, suklaata pari palaa.

Kommentit (86)

Vierailija
81/86 |
28.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme vinkumista jostain välipaloista..Aikuinen ihminen harvoin tarvitsee mitään välipaloja tai iltapaloja. Aamiainen, lounas ja illallinen/päivällinen riittäää. Nuo kun koostaa hyvin ei todellakaan verensokerit ym muut heittele.

Itse syön täyttävän lounaan ravintolassa klo 11, kotona päivällinen on valmis noin klo 17.30 - 20.00 riippuen työpäivän pituudesta, ruuhkista ja siitä mihin liikennevälineeseen ehdin, pitääkö käydä kaupassa, töiden jälkeen jossain muualla ja tarvitseeko töitä tehdä vielä kotona. Kyllä, verensokerini laskee kahdeksassa tunnissa epämiellyttävän matalalle.

Vierailija
82/86 |
28.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keliaakikot kuvittelevat, että vain he ovat jotenkin erityisen paskassa asemassa kohonneen syöpäriskinsä takia ja vain heillä on jotenkin ihan hirveän vaikea löytää kaupasta muuta syötävää kuin peruna, riisi ja bataatti. Kokeilkaapa keliaakikot sappivaivaisen ruokavaliota, siinä ei ole paljon mitään syötävää!!! Tai vaikkapa crohnin tautisten ruovaliota.

No, jos keliakia todetaan vasta aikuisena, suolistolle on ehtinyt tapahtua aika paljon hallaa matkan varrella. Eikä se nuorenakaan todettu keliakia aina auta. Minun keliakiani todettiin jo lapsuudessa, mutta tässä sitä ollaan aikuisena, gluteenivammaisuuden lisäksi löytyy IBS, sappivaivoja, ja maitoallergia (laktoositonkaan ei käy). Revi siitä sitten jotain syötävää :D Pysyypähän ainakin hoikkana...

Mutta en ymmärrä, miksi tällä palstalla vieläkin vängätään siitä, miten turha ja epäoikeudenmukainen keliakiakorvaus on, kun se kerran lopetetaan. Se on päätetty jo, turha enää on asiasta meuhkata.

No kun joutuvat kohta keksimään uuden kadehtimisen ja meuhkaamisen aiheen, niin pitää ottaa nyt vielä viimeiset ilot irti ;)

Lisäksi keliaakikon ruokavalion parjaaminen ei olekaan enää niin luontevaa, jos ei ole sitä kateuspiikkiä taustalla. Kun jatkossa keliaakikko voi todeta, että kyllä, syön gluteenitonta leipää ja pastaa, hittoako teille kuuluu. 

Onneksi gluteenittomien korvikkeiden hinnat on selkeästi laskussa. Nyt oli meidänkin kauppaan tullyut kilon pusseja semperin gtonta kaurahiutaleita, eikä kilohinta ollut enää paljoa. Samoin mm. Lidl ja Pirkka ovat tuoneet halvempia gttomia pastamerkkejä markkinoille. Pullat sun muut on vielä kalliita, mutta eipä niitä juuri tule koskaan ostettua kun itse saa kätevästi leivottua mm. maustekakkua ja makeita piirakoita gluteenittomista jauhoista.

Mutta yksi keliakiatuki vielä tulee, sen jälkeen päästään mielenkiinnolla seuraamaan mikä tuensaajaryhmä seuraavaksi joutuu kadehtimisen kohteeksi :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/86 |
28.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on pakko sanoa, että kuulostaa kyllä terveydellisesti aika hurjalta osat nuo teidän eväistä.

Osalla on käytössään pelkkää kolesterolia, rasvaa ja liukunevia kasvikuituja, eli käytännössä Atkinsin dieetti. Kannattaa niitä omia kolesteroliarvoja käydä kyllä tiuhemmin lääkärillä tutkituttamassa, mikäli meinaatte tuollaisella linjalla jatkaa.

Toisekseen, kun kuidut puuttuvat ruokavaliosta, niin seurauksena on lievemmillään ummetusta ja vuosien päästä tämä "viljat=paha" -muoti tulee todennäköisesti näkymään kohonneena piikkinä paksusuolensyöpäkannoissa.

Tv:täkin kun katsoo, niin pääseekö edes yhtä mainoskatkosta ilman yhtäkään mainosta "hellästä helpotuksesta ummetukseen"... 

Mutta jokainen tietty itse määrittää oman ruokavalionsa. En vaan noilla menisi kyllä hirveästi terveyden osilta kehumaan. 

Mä olen tässä ketjussa se joka käyttää luontaisesti vähän gluteiinia. Vatsaongelmia ei ole, pähkinäistä ja marjoista (ja monista kasviksista) saa älyttömästi kuituja. Jos epäilee ettei se riitä voi syödä vaikka hippusen psylliumia aamusmoothien seassa.

Ilman psylliumiakin vatsa toimii parhaimmillaan 2x päivässä, enempää en todellakaan kaipaa

"joka käyttää luontaisesti vähän gluteiinia"

Ihan ensiksi pilkunvraiskaus, se on glueeni, ei gluteiini.

Toiseksi, ei ole olemassakaan vähägluteenista, on vain joko gluteeniton tai gluteenillinen.

Ja hyvä jos käytät kuitulisää, veikkaan vaan ettei moni näistä meuhkaajista käytä koska kuitu ei ole juuri nyt in. 

Aivan sama oliko oikein vai väärin kirjoitettu. Ruokavalioni sisältää vain vähän gluteenia (menikö nyt oikein... huoh) eli ei ole gluteenitonta. Eri asia.

Ja ei en käytä itse kuitulisää koska saan tarpeeksi ravinnosta.

Vierailija
84/86 |
28.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varovana lidlin jogurteissa, niissä on vehnää.

Vierailija
85/86 |
28.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se olekaan niin, että ei löytäisi mitään syötävää. Hankalaksi tekee se, että pitäisi olla tarpeeksi monipuolista, jotta ei kyllästy. Itse en pysty syömään perunaa ja riisiä montaa kertaa viikossa. Bataatti ei myöskään mene usein, koska se on niin makeaa. Juureksia tulee kyllä käytettyä, mutta en osaa muuta kuin uunissa tai keitoissa käyttää. Siksi tarvitsen välillä niitä kalliita gluteenittomia spagetteja ja makaroneja tai pastaa.

Sehän ei johdu keliakiasta, ettei sulle uppoa peruna, riisi, tai bataatti.

No ei, mutta syömättäkö sitten pitäisi olla?! Oleppa kuule näsäviisastelija itse loppuelämäsi niin, että syöt vain perunaa, bataatti ja riisiä. Tule sitten vasta kitisemään.

Mulla on aniharvoin edes sitä perunaa, riisiä tai bataattia ruokani lisukkeena. Mieluummin syön kasviksia eri muodoissa. Saa kuule vaihtelua niin paljon kun on mielikuvitusta.

No voihan sitä olla allerginen vaikka paprikalle ja tomaatillekin. Ei varmaan käynyt sulla mielessä. Se on kyllä niin käsittämätöntä, että terveet normaaliruokaiaet ihmiset alkavat arvostella moniallergikkojen ja keliaakikkojen ruokavaliota ja sitä, että on jotenkin moraalitonta haluta JOSKUS syödä gluteenitonta leipää tai pastaa. Te terveet ihmiset ette voi IKINÄ ymmärtää tätä asiaa vaikka olisitte koko loppu elämänne syömättä gluteenia. Teille ei ravintolassa gluteenia huppu aiheuta paskaripulia ja hirveää mahakipua. Teillä ei ole kohonnutta syöpäriskiä tai muita suolisto-ongelmia. Silti te kuvittelee, että teillä on oikeus saarnata keliaakikoille mikä on hyväksyttyä ja mikä ei.

Voi helvetin marttyyrit! Sanoisin että maitoallergikolla on ihan yhtä vaikeaa ja kalliiksi tulee. Eivät he siihen mitään tukea saa. Ja miten heillä toteutuu tämä ravintosuositusten mukainen tietty määrä maitotuotteita päivässä, jonka pitäisi mukamas estää mm. paksusuolen syöpää? Ei mitenkään. Te voitte korvata viljat toisilla viljoilla.

On myös lukemattomasti sairauksia joiden hoito vie törkeesti rahaa, eikä niitä mitenkään kompensoida. Niin itsekästä!!

No itse asiassa maitotuotteita ihminen ei tarvitse muuhun kuin kalsiumiin, jota voit napata myös suoraan purkista.

Muutoin voit jättää maidon pois ruokavaliosta.

Ja vaikeasti allergisethan muuten voivat edelleen saada tukea kelalta, se on ihan oma syy jos ei viitsi selvittää, kuuluuko tuensaajien piiriin.

Joo ei tarvitse, mutta näin ei ole virallisten suositusten mukaan. Siksi käytinkin sanaa "mukamas".

Samanlailla ei ihminen tarvitse näitä viljojakaan.

AV-palstan mukaan ihminen ei tarvitse mitään muuta kuin proteiineja ja rasvaa...

Ei tarvitsekaan, ravinnon mukana

Vierailija
86/86 |
28.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niin, mutta tämä nuori mies on saanut mm. tentistä nollan, kun on pitänyt lähteä vessaan ennen kuin puoli tuntia on tullut täyteen, vaikka on ehtinyt tehdä riittävän määrän. 

Kai poikasi valitti tentin arvostelusta? Kyllä tenttitilasta pitää voida poistua välillä vessaan, ja oppilaitoksen pitää varata riittävästi valvojia. Valvoja lähtee vessareissulle mukaan.