Keliaakikon yhden päivän ruokailu, ilman erityisruokia
aamu: jugurttia, marjoja, keitetty kananmuna
välipala: manteleita ja suklaata
lounas: kasvis-juustokeitto,kermakahvi
välipala: banaani,kermavaahtoa
illallinen: broilerin koipi nahkoineen, lanttu-porkkanaraastetta, suklaata pari palaa.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se olekaan niin, että ei löytäisi mitään syötävää. Hankalaksi tekee se, että pitäisi olla tarpeeksi monipuolista, jotta ei kyllästy. Itse en pysty syömään perunaa ja riisiä montaa kertaa viikossa. Bataatti ei myöskään mene usein, koska se on niin makeaa. Juureksia tulee kyllä käytettyä, mutta en osaa muuta kuin uunissa tai keitoissa käyttää. Siksi tarvitsen välillä niitä kalliita gluteenittomia spagetteja ja makaroneja tai pastaa.
Sehän ei johdu keliakiasta, ettei sulle uppoa peruna, riisi, tai bataatti.
No ei, mutta syömättäkö sitten pitäisi olla?! Oleppa kuule näsäviisastelija itse loppuelämäsi niin, että syöt vain perunaa, bataatti ja riisiä. Tule sitten vasta kitisemään.
Miksi keliaakikon pitäisi syödä vain perunaa, bataattia ja riisiä?
Eikö kaupoista todellakaan löydy muuta ruokaa??????
Ootko sä noin tyhmä vai esitätkö vaan?
Ihme vinkumista jostain välipaloista..Aikuinen ihminen harvoin tarvitsee mitään välipaloja tai iltapaloja. Aamiainen, lounas ja illallinen/päivällinen riittäää. Nuo kun koostaa hyvin ei todellakaan verensokerit ym muut heittele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
illallinen: broilerin koipi nahkoineen, lanttu-porkkanaraastetta, suklaata pari palaa.3 eri laktoosi tuotetta olen laskevinaan.
Mitäs se laktoosi tähän liittyy?
Kerrottu jo, eli monilla on erityisruokavalio. Keliaakikon asettuminen uhrin asemaan on naurettavaa, jos heidän omilla listoilla on lukuisia ruokia joita minä en voi syödä.
Tarkoitus on tuoda keskusteluun lähinnä perspektiiviä.
Tiesitkö, että keliakian mukana tulee hyvin usein kylkiäisenä laktoosi-intoleranssi? Ja jos sitä ei alunperin ole, se suurella todennäköisyydellä kehittyy vuosien myötä.
Jos suolisto on päässyt kovin huonoon kuntoon, voi olla, että erittäin monikin ruoka-aine aiheuttaa jotain suolisto-oireita. Ongelma voi jäädä vaihtelevasti.
En yritä asettua uhrin asemaan, mutta onhan se nyt ihan perseestä, kun välillä tuntuu ettei saa syödä MITÄÄN. Pahimmillaan tulee riisistä ja kanastakin ripulia.
Vierailija kirjoitti:
Mun luontaisesti gluteeniton (ja maidoton) tänäinen :
Aamupala : riisipuuroa kanelilla
Lounas : kanafilee ja riisiä
Välipala : banaania ja broilerileikkelettä (mulla on erikoinen mieliteko syödä leikkeleeseen käärittyjä banaanisiivuja :D )
Päivällinen : perunoita, bataattia ja porkkanaa sekä jauhelihakastiketta
Iltapala : taateleita ja persimon.Ei tämä nyt niin vaikeaa ole, ihmetyttää oikeasti tuo vikinä keliakiakorvauksen poistumisesta. Itselle enemmän vaivaa (ja enemmän rahanmenoa) on tuottanut maitotuotteiden korvaaminen kuin viljojen.
En ole huomannut, että tällä palstalla olisi monikaan vikissyt keliakiakorvauksen poistumisesta. Itse en ole sitä koskaan edes saanut.
Pikemminkin ottaa pattiin ei-keliaakikoiden ylimielinen paasaaminen, kuinka on ihan typerää haluta syödä joskus leipää tai pastaa, kun voi syödä kikherneitä ja raejuustoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se olekaan niin, että ei löytäisi mitään syötävää. Hankalaksi tekee se, että pitäisi olla tarpeeksi monipuolista, jotta ei kyllästy. Itse en pysty syömään perunaa ja riisiä montaa kertaa viikossa. Bataatti ei myöskään mene usein, koska se on niin makeaa. Juureksia tulee kyllä käytettyä, mutta en osaa muuta kuin uunissa tai keitoissa käyttää. Siksi tarvitsen välillä niitä kalliita gluteenittomia spagetteja ja makaroneja tai pastaa.
No ei, mutta syömättäkö sitten pitäisi olla?! Oleppa kuule näsäviisastelija itse loppuelämäsi niin, että syöt vain perunaa, bataatti ja riisiä. Tule sitten vasta kitisemään.
Mulla on aniharvoin edes sitä perunaa, riisiä tai bataattia ruokani lisukkeena. Mieluummin syön kasviksia eri muodoissa. Saa kuule vaihtelua niin paljon kun on mielikuvitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aniharvoin edes sitä perunaa, riisiä tai bataattia ruokani lisukkeena. Mieluummin syön kasviksia eri muodoissa. Saa kuule vaihtelua niin paljon kun on mielikuvitusta.
No voihan sitä olla allerginen vaikka paprikalle ja tomaatillekin. Ei varmaan käynyt sulla mielessä. Se on kyllä niin käsittämätöntä, että terveet normaaliruokaiaet ihmiset alkavat arvostella moniallergikkojen ja keliaakikkojen ruokavaliota ja sitä, että on jotenkin moraalitonta haluta JOSKUS syödä gluteenitonta leipää tai pastaa. Te terveet ihmiset ette voi IKINÄ ymmärtää tätä asiaa vaikka olisitte koko loppu elämänne syömättä gluteenia. Teille ei ravintolassa gluteenia huppu aiheuta paskaripulia ja hirveää mahakipua. Teillä ei ole kohonnutta syöpäriskiä tai muita suolisto-ongelmia. Silti te kuvittelee, että teillä on oikeus saarnata keliaakikoille mikä on hyväksyttyä ja mikä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noiden lisäksi on muitakin hyviä lisukkeita, kuten salaatti, höyrytetyt kasvikset, tai vaikka riisinuudeli. Perunaakin voi tehdä vaihtelun vuoksi vaikka missä muodossa: keitettynä, paistettuna, muusina, uuniperuna, ranskalaiset/lohkoperunat... Juureksista voi tehdä esim. gratiinia, muusia, kasvissosekeittoja, tai pyrettä, jota käyttää risottoon. Muusia voi tehdä kukkakaalista ja perunamuusiin voi lisätä vaikka pinaattia. Kesäkurpitsasta voi tehdä "lasagnea" tai "pastaa" ja munakoisosta moussakaa.
Ihan terveellisesti ja monipuolisesti voi siis syödä ilman pastaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voihan sitä olla allerginen vaikka paprikalle ja tomaatillekin. Ei varmaan käynyt sulla mielessä. Se on kyllä niin käsittämätöntä, että terveet normaaliruokaiaet ihmiset alkavat arvostella moniallergikkojen ja keliaakikkojen ruokavaliota ja sitä, että on jotenkin moraalitonta haluta JOSKUS syödä gluteenitonta leipää tai pastaa. Te terveet ihmiset ette voi IKINÄ ymmärtää tätä asiaa vaikka olisitte koko loppu elämänne syömättä gluteenia. Teille ei ravintolassa gluteenia huppu aiheuta paskaripulia ja hirveää mahakipua. Teillä ei ole kohonnutta syöpäriskiä tai muita suolisto-ongelmia. Silti te kuvittelee, että teillä on oikeus saarnata keliaakikoille mikä on hyväksyttyä ja mikä ei.
Kukaan ei varmaan ole sanonut että se olisi moraalitonta. Mitenkään elintärkeää tai tarpeellista se ei kuitenkaan ole, joten korvaus on turha. Kalliita gluteenittomia leipiä voi kyllä halutessaan ostaa jos maitorahka tai munakas ei maistu, ihan kuin minäkin voin ostaa kallista lihaa jos jauheliha ei maistu. Eikä se korvaus estä sitä etteikö ravintolassa voi tulla ripulia.
Keliakia on rajoittava ja ärsyttävä sairaus, mutta niin on alzheimer ja epilepsiakin.
Ja kyllä on selvää että keliakia vaikuttaa ainakin mielikuvitukseen. Uskokaa tai älkää, minä en syö juuri koskaan riisiä, perunaa, bataattia enkä pastaa, enkä silti koe että lisukevaihtoehdot olisivat jotenkin vähissä. Kasviksia on vaikka millä mitalla ja niitä voi tehdä miljoonalla eri tavalla.
En ole keliaakikko mutta tässä peruspäivän ruuat:
Blenderiin rahkaa ja hedelmiä/marjoa. Pähkinöitä kourallinen.
Lounas salaatti jonkunlaisella juustolla
Illallinen wokkia ja riisiä.
Välipala vaikka hedelmä tai barebar
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just katsoin että meidän perusruokalistassa oli aika vähän gluteiinia sisältäviä ruokia, merkkasin ne kursiivilla. Kaikki muu tehdään ilman. Lisukkeina kasvikset eri tavoin, tuorewokkina, uunijuureksina, juuresmuussina, keitettynä, höyrytettynä tms. Tässä vain osa ruokia joita laitamme.
hernekeitto
tonnaripasta
sipulipihvi/pasticada
kalakeitto
paisti
makaronilaatikko
tortillat
lihapullat
rosmariinipossu
merimiespihvi
makkarakeitto
hapankaali ja bratwurst/nakit ja ranskalaiset
possua ja uunijuureksia
paahdettu juureskeitto
mureke
lohipihvit
lasagne
kaalilaatikko
munakkaat
pulled pork
perunamoussaka
kasvissose/maissi/tomaattikeitto
raviolit salvia e burro/pesto
makkarakastike
kananoisetit/smetanakana
carbonara
stroganoff/stifado
bolognese
kesäkeitto
feta-kikhernepihvit
kasvispihvit
kiovankana
axoa
häränhäntäpata
Millä sä suurustat esim. lihapullat ja murekkeen? Näitä tein usein ennenkuin sairastui, mutta se gluteeniton korppujauho on kerta kaikkiaan aivan järkyttävän makuista. Mies sanoo, että se maistuu ihan muoville. Haluisin oppia tekeen lihapullia jotenkin muuten kuin käyttämällä korppujauhoja. Reseptejä kellään?Tonnikalalasagne oli myös lemppariruoka ennen ...huoh. Onko hän lasagnelevyjä olemassa gluteenittomalla?
Yleensä en millään: saatan laittaa lihapullien/jauhelihapihvien sekaan vaikka pekonisilppua erityisesti jos grillaan ne. Tai voi käyttää fetajuustoa tai vaikka kikherneitä pehmentämässä lihapullamassaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei varmaan ole sanonut että se olisi moraalitonta. Mitenkään elintärkeää tai tarpeellista se ei kuitenkaan ole, joten korvaus on turha. Kalliita gluteenittomia leipiä voi kyllä halutessaan ostaa jos maitorahka tai munakas ei maistu, ihan kuin minäkin voin ostaa kallista lihaa jos jauheliha ei maistu. Eikä se korvaus estä sitä etteikö ravintolassa voi tulla ripulia.
Keliakia on rajoittava ja ärsyttävä sairaus, mutta niin on alzheimer ja epilepsiakin.
Jep, ihme kitisijä tämä yksi keliaakikko jolle ei elämässä ole mitään muuta kuin se leipä jota ei saa syödä.
Meillä on perheessä 2 diabeetikkoa eikä koskaan tulisi mieleen itkeä ruuista. Maailmassa on miljoonia ruokia ja tuhansia ruoka-aineita joita voidaan syödä- näillä mennään!
Gluteenittomia lasagnelevyjä on ollut saatavilla normikaupoista jo vuosikausia.
Tuntuu että eineshyllyn tuotteet ovat tutumpia eräille ja sitten kova kitinä kun on kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
illallinen: broilerin koipi nahkoineen, lanttu-porkkanaraastetta, suklaata pari palaa.3 eri laktoosi tuotetta olen laskevinaan.
Anteeksi 4, jogurtti vilahti ohi heti ensimmäisenä. Saa sitä tietenkin laktoosittomanakin, mutta esim. suklaata ei saa.
suklaata on myös laktoosittomana
Diabeetikon elämä on siinä mielessä helppoa,että monipistoshoidolla voit syödä käytännössä normaalisti...Voi ottaa sen kakkupalan juhlissa,pullaviipaleen jne...Et ei ihan keliakiaan verrattava kuitenkaan.Väheksymättä diabeetikon liitännäissairauksia,mitkä ei myöskään ole helppoja.Tai sitä,että pitää laskea mitä on syönyt ja minkä verran pitää pistää insuliinia...Tablettihoito sit vielä tuo omat juttunsa.
Vierailija kirjoitti:
Diabeetikon elämä on siinä mielessä helppoa,että monipistoshoidolla voit syödä käytännössä normaalisti...Voi ottaa sen kakkupalan juhlissa,pullaviipaleen jne...Et ei ihan keliakiaan verrattava kuitenkaan.Väheksymättä diabeetikon liitännäissairauksia,mitkä ei myöskään ole helppoja.Tai sitä,että pitää laskea mitä on syönyt ja minkä verran pitää pistää insuliinia...Tablettihoito sit vielä tuo omat juttunsa.
Eri asia sitten kannattaako diabeetikon (2tyypin) syödä ns. normaalisti.
Muutamia ajatuksia tämä ketju on herättänyt.
Miksi korvausta maksetaan vain keliaakikolle, vaikka on liuta muitakin suolistosairauksia, joissa ei viljaa voi syödä. Kuitenkin hekin ehkä haluaisivat joskus jotain gluteenitonta pastaa. Eivät saa korvauksia. Heillekin kuitenkin suositellaan viljatuotteiden runsasta käyttöä, vaikka eivät voi niitä käyttää.
Laktoosivaivaisia on koko ajan enemmän, laktoosittomat tuotteet ovat kalliita tai ainakin kalliimpia kuin tavalliset maitotuotteet. Miksi ei saa korvausta? Tunnen enemmän laktoosi-intolerantteja kuin keliaakikkoja.
Koska ruoka-aineongelmaisia on aina vaan enemmän, miksi ei kaikille makseta korvausta? Siksi, kun on halvempaa tasapäistää kaikki ongelmaiset siten, että otetaan korvaus pois myös keliaakikoilta.
Keliaakikot kuvittelevat, että vain he ovat jotenkin erityisen paskassa asemassa kohonneen syöpäriskinsä takia ja vain heillä on jotenkin ihan hirveän vaikea löytää kaupasta muuta syötävää kuin peruna, riisi ja bataatti. Kokeilkaapa keliaakikot sappivaivaisen ruokavaliota, siinä ei ole paljon mitään syötävää!!! Tai vaikkapa crohnin tautisten ruovaliota.
Poika ei ole keliaakikko, mutta reagoi viljalle samalla tavalla kuin moni keliaakko. Lisäksi reagoi tattarille, hirssille ja näyttäisi myös ainakin tapiokatärkkelys tekevän ripulin. Sen lisäksi on allerginen maidolle sekä siitepölyallerginen, ja ristireaktiot on voimakkaita. Hän ei kuole, jos syö näitä ruoka-aineita, mutta menee päivä vessassa. Se on opiskelijalla mielenkiintoista hommaa tämä, kouluruoka on halpaa, mutta siellä ei ole edes kerran viikossa sopivaa. Eli hän ei voi syödä oikeastaan kuin paria laatua gluteenittomista leivistä, riisikakkuja menee. Eikä viitsi leipoa. Minä joskus teen maissiperunarieskaa hänelle.
59: pojalla tosiaan enemmän rajoituksia kuin keliaakolla, kun niistä keliaakon ruuista pitää karsia myös ne, missä on maitoa ja edellä mainittuja ainesosia. Olen kyllä samaa miettinyt itsekin monesti. Mutta vastaus on usein se, ettei nämä ole allergiselle hengenvaarallisia. Ei niin, mutta tämä nuori mies on saanut mm. tentistä nollan, kun on pitänyt lähteä vessaan ennen kuin puoli tuntia on tullut täyteen, vaikka on ehtinyt tehdä riittävän määrän.
Kiitos, otin blogin nimen ylös ja kokeilen :)