Keliaakikon yhden päivän ruokailu, ilman erityisruokia
aamu: jugurttia, marjoja, keitetty kananmuna
välipala: manteleita ja suklaata
lounas: kasvis-juustokeitto,kermakahvi
välipala: banaani,kermavaahtoa
illallinen: broilerin koipi nahkoineen, lanttu-porkkanaraastetta, suklaata pari palaa.
Kommentit (86)
Mä tajusin just, että herkut pois lukuen en syö juurikaan gluteenia. Vahingossa.
Tänään söin aamulla turkkilaista jugurttia ja marjoja sekä siemeniä. Kahvia mustana. Lounaalla höyrytettyä porkkanaa, possua ja salaattia. Iltapäivällä kahvia mustana. Päivällisellä kanaa ja parsakaalia. Iltapalaksi poppareita ja punkkua.
Eilen sama aamupala, lounaalla pulled porkkia ja salaattia, päivälliseksi juustomunakas.
Pastaa syön joskus. Leipää pari kertaa viikossa (voisin olla ilman). Ainoa ongelma olisi leivonnaiset, jotka tietysti voisi tehdä gluteenittomista jauhoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
illallinen: broilerin koipi nahkoineen, lanttu-porkkanaraastetta, suklaata pari palaa.3 eri laktoosi tuotetta olen laskevinaan.
Mitäs se laktoosi tähän liittyy?
Kerrottu jo, eli monilla on erityisruokavalio. Keliaakikon asettuminen uhrin asemaan on naurettavaa, jos heidän omilla listoilla on lukuisia ruokia joita minä en voi syödä.
Tarkoitus on tuoda keskusteluun lähinnä perspektiiviä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on ehdotuksia täällä.
Minä en gluteenitonta elämää ole vapaaehtoisesti valinnut, vaan sairastunut keliakiaan jo ennen kouluikää.
Miksi minua siitä pitää rangaista noin paskoilla ruuilla, kyllä mäkin haluan syödä kaurapuuroa (glut. kaurapuurokin on moniveroin normihiutaleita kalliimpaa), leipää edes joskus (opiskelijana se on tosi kallista, joten on lähinnä tasoa viikonloppu"herkku"), syödä edes kerran kuussa rakastamaani makaronilaatikkoa.
En tätä ruokavaliota ja rajoitteita ole valinnut itse, joten typerää, että pitäisi jotain rahkoja ja muuta vetää koko loppuelämä joidenkin mielestä ja elää ihan ilman leipää ja viljoja...
Ette kuulka ausko miten sitä tivoisi etä kyseessä olisi joku allergiatasonen juttu vain, josta voisi joskus lipsahtaakin ja saada pelkkiä vatsavaivoja, kun nyt saa vatsavaivojen oheen kohonneet syöpäriskit, lapsettomuusriskit ja osteoporoosit sun muut hauskuudet, jos yhtään lipsuu. Ja jotkut vielä kehtaa ehdottaa että sairauteni takia en saisi koskaan syödä ruokia joista nautin. Koska "se on niin terveellistä olla ilman viljoja, eet sinä niitä tarvitse muhahaa".
Jos itse haluatte noudattaa viljtonta ruokavaliota ilman erikoisruokavalituotteita, senkus. Älkää pakottako siihen niitä, joilla ei ole valinnanvaraa.
Hirveät kilarit, miksi??
Kaikki eivät välitä leivistä eikä puuroista, saammeko syödä rahkaa jos se meidän mielestä on paljon parempaa?? Vai täytyykö meidän uhrautua koska sinäkään et pidä siitä? Täällä olleet ehdotukset on puhtaasti niitä jotka jonkun (esim minun) mielestäni on herkkua ja joiden tiedän sopivan keliaakikoille. Niitä ei ole pakko syödä vaan voi valita mieleisensä tai olla valitsematta.
Vierailija kirjoitti:
Jos on ehdotuksia täällä.
Minä en gluteenitonta elämää ole vapaaehtoisesti valinnut, vaan sairastunut keliakiaan jo ennen kouluikää.
Miksi minua siitä pitää rangaista noin paskoilla ruuilla, kyllä mäkin haluan syödä kaurapuuroa (glut. kaurapuurokin on moniveroin normihiutaleita kalliimpaa), leipää edes joskus (opiskelijana se on tosi kallista, joten on lähinnä tasoa viikonloppu"herkku"), syödä edes kerran kuussa rakastamaani makaronilaatikkoa.
En tätä ruokavaliota ja rajoitteita ole valinnut itse, joten typerää, että pitäisi jotain rahkoja ja muuta vetää koko loppuelämä joidenkin mielestä ja elää ihan ilman leipää ja viljoja...
Ette kuulka ausko miten sitä tivoisi etä kyseessä olisi joku allergiatasonen juttu vain, josta voisi joskus lipsahtaakin ja saada pelkkiä vatsavaivoja, kun nyt saa vatsavaivojen oheen kohonneet syöpäriskit, lapsettomuusriskit ja osteoporoosit sun muut hauskuudet, jos yhtään lipsuu. Ja jotkut vielä kehtaa ehdottaa että sairauteni takia en saisi koskaan syödä ruokia joista nautin. Koska "se on niin terveellistä olla ilman viljoja, eet sinä niitä tarvitse muhahaa".
Jos itse haluatte noudattaa viljtonta ruokavaliota ilman erikoisruokavalituotteita, senkus. Älkää pakottako siihen niitä, joilla ei ole valinnanvaraa.
Siis jokainen ihminen syö sitä ruokaa, mitä itselle sopii. Jos sulle ei sovi gluteeniviljat, niin sit et syö niitä. Sua ei siihen kukaan pakota. Sä syöt sitä, mitä sun oma elimistö kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keliaakikko voi syödä ihan normiruokaa ilman gluteiinia. Mietin juuri oman perheen ruokavaliota ja jos siitä jättäisi täysjyväleivän pois se kävisi sellaisenaan.
Esimerkkipäivä:
- marjasmoothie tai munakas juustolla aamiaiseksi
- lounas keittoa tai ruokaisa salaatti lihalla/kalalla/kanalla
- välipalaksi pähkinöitä
- päivälliseksi kotiruokaa - esim ruokaisa gulassi tai vaikka tomaattipohjainen jauhelihakastike kasviksilla/perunalla
- iltapala - vaikka hedelmärahka tai -smoothie
Ja tosiaan kyseessä on normaali ruokavalio, ei tarvitse ostella mitään kallliita erikoistuotteita.
Tolla jää kyllä nälkäseksi. Ei smoothiet pidä nälkää, ne on jälkkäreitä eikä mitään aamupaloiksi seveltuvia.
Ihme kitudieettejä ehdotatte keliakikoille.
Laitappa smoothiehen avokado/banaani, 1/2 prk rahkaa, 1-2dl mustikoita/mustaherukoita, 1/3 kurkku, kourallinen pinaattia, chian siemeniä ja 1/2-2dl vettä.
Kerro lisää kitudieeteistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se olekaan niin, että ei löytäisi mitään syötävää. Hankalaksi tekee se, että pitäisi olla tarpeeksi monipuolista, jotta ei kyllästy. Itse en pysty syömään perunaa ja riisiä montaa kertaa viikossa. Bataatti ei myöskään mene usein, koska se on niin makeaa. Juureksia tulee kyllä käytettyä, mutta en osaa muuta kuin uunissa tai keitoissa käyttää. Siksi tarvitsen välillä niitä kalliita gluteenittomia spagetteja ja makaroneja tai pastaa.
Just katsoin että meidän perusruokalistassa oli aika vähän gluteiinia sisältäviä ruokia, merkkasin ne kursiivilla. Kaikki muu tehdään ilman. Lisukkeina kasvikset eri tavoin, tuorewokkina, uunijuureksina, juuresmuussina, keitettynä, höyrytettynä tms. Tässä vain osa ruokia joita laitamme.
hernekeitto
tonnaripasta
sipulipihvi/pasticada
kalakeitto
paisti
makaronilaatikko
tortillat
lihapullat
rosmariinipossu
merimiespihvi
makkarakeitto
hapankaali ja bratwurst/nakit ja ranskalaiset
possua ja uunijuureksia
paahdettu juureskeitto
mureke
lohipihvit
lasagne
kaalilaatikko
munakkaat
pulled pork
perunamoussaka
kasvissose/maissi/tomaattikeitto
raviolit salvia e burro/pesto
makkarakastike
kananoisetit/smetanakana
carbonara
stroganoff/stifado
bolognese
kesäkeitto
feta-kikhernepihvit
kasvispihvit
kiovankana
axoa
häränhäntäpata
Millä sä suurustat esim. lihapullat ja murekkeen? Näitä tein usein ennenkuin sairastui, mutta se gluteeniton korppujauho on kerta kaikkiaan aivan järkyttävän makuista. Mies sanoo, että se maistuu ihan muoville. Haluisin oppia tekeen lihapullia jotenkin muuten kuin käyttämällä korppujauhoja. Reseptejä kellään?Tonnikalalasagne oli myös lemppariruoka ennen ...huoh. Onko hän lasagnelevyjä olemassa gluteenittomalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
illallinen: broilerin koipi nahkoineen, lanttu-porkkanaraastetta, suklaata pari palaa.3 eri laktoosi tuotetta olen laskevinaan.
Anteeksi 4, jogurtti vilahti ohi heti ensimmäisenä. Saa sitä tietenkin laktoosittomanakin, mutta esim. suklaata ei saa.
No kyllähän saa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se olekaan niin, että ei löytäisi mitään syötävää. Hankalaksi tekee se, että pitäisi olla tarpeeksi monipuolista, jotta ei kyllästy. Itse en pysty syömään perunaa ja riisiä montaa kertaa viikossa. Bataatti ei myöskään mene usein, koska se on niin makeaa. Juureksia tulee kyllä käytettyä, mutta en osaa muuta kuin uunissa tai keitoissa käyttää. Siksi tarvitsen välillä niitä kalliita gluteenittomia spagetteja ja makaroneja tai pastaa.
Just katsoin että meidän perusruokalistassa oli aika vähän gluteiinia sisältäviä ruokia, merkkasin ne kursiivilla. Kaikki muu tehdään ilman. Lisukkeina kasvikset eri tavoin, tuorewokkina, uunijuureksina, juuresmuussina, keitettynä, höyrytettynä tms. Tässä vain osa ruokia joita laitamme.
hernekeitto
tonnaripasta
sipulipihvi/pasticada
kalakeitto
paisti
makaronilaatikko
tortillat
lihapullat
rosmariinipossu
merimiespihvi
makkarakeitto
hapankaali ja bratwurst/nakit ja ranskalaiset
possua ja uunijuureksia
paahdettu juureskeitto
mureke
lohipihvit
lasagne
kaalilaatikko
munakkaat
pulled pork
perunamoussaka
kasvissose/maissi/tomaattikeitto
raviolit salvia e burro/pesto
makkarakastike
kananoisetit/smetanakana
carbonara
stroganoff/stifado
bolognese
kesäkeitto
feta-kikhernepihvit
kasvispihvit
kiovankana
axoa
häränhäntäpata
Millä sä suurustat esim. lihapullat ja murekkeen? Näitä tein usein ennenkuin sairastui, mutta se gluteeniton korppujauho on kerta kaikkiaan aivan järkyttävän makuista. Mies sanoo, että se maistuu ihan muoville. Haluisin oppia tekeen lihapullia jotenkin muuten kuin käyttämällä korppujauhoja. Reseptejä kellään?Tonnikalalasagne oli myös lemppariruoka ennen ...huoh. Onko hän lasagnelevyjä olemassa gluteenittomalla?
Johan se kerrottiin öljyä, munia, porkkanaraastetta sitomaan ainesosia yms.
maitovammainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi 4, jogurtti vilahti ohi heti ensimmäisenä. Saa sitä tietenkin laktoosittomanakin, mutta esim. suklaata ei saa.
No kyllähän saa
Siis se että jostain saa, ei tarkoita sitä, että kun menen lähikauppaan että sitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Sehän ei johdu keliakiasta, ettei sulle uppoa peruna, riisi, tai bataatti.
Raasta lihapulliin kypsä peruna korppujauhon sijaan. Niin mun äiti teki aina lihapullat.
Mä teen lihapullat ja murekkeen ihan vaan jauhelihasta ja mausteista. Joskus sitten esim. fetaa, tuoreita yrttejä, pekonia tms. sekaan vaihtelun vuoksi. Miehellä keliakia ja hänen mielestään (gluteeniton) korppujauho ei vaan kuulu lihapulliin tai murekkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei, mutta syömättäkö sitten pitäisi olla?! Oleppa kuule näsäviisastelija itse loppuelämäsi niin, että syöt vain perunaa, bataatti ja riisiä. Tule sitten vasta kitisemään.
Mun luontaisesti gluteeniton (ja maidoton) tänäinen :
Aamupala : riisipuuroa kanelilla
Lounas : kanafilee ja riisiä
Välipala : banaania ja broilerileikkelettä (mulla on erikoinen mieliteko syödä leikkeleeseen käärittyjä banaanisiivuja :D )
Päivällinen : perunoita, bataattia ja porkkanaa sekä jauhelihakastiketta
Iltapala : taateleita ja persimon.
Ei tämä nyt niin vaikeaa ole, ihmetyttää oikeasti tuo vikinä keliakiakorvauksen poistumisesta. Itselle enemmän vaivaa (ja enemmän rahanmenoa) on tuottanut maitotuotteiden korvaaminen kuin viljojen.
Lasagnelevyt voi valmistaa itse. Aineksina on maustamaton tuorejuusto, munat ja psyllium (en muista määriä). Hiidenuhman blogissa oli tällainen vhh lasagnelevy eli käy siis gluteenittomillekin. Valmistuu nopsasti.
Lihapulliin voi korppujauhojen tilalle laittaa juustoraastetta tai raastettua perunaa.
Nää siis vinkkinä hänelle, joka kyseli lasagnelevyistä ja lihapullien jatkeaineista.
Vierailija kirjoitti:
Mä teen lihapullat ja murekkeen ihan vaan jauhelihasta ja mausteista. Joskus sitten esim. fetaa, tuoreita yrttejä, pekonia tms. sekaan vaihtelun vuoksi. Miehellä keliakia ja hänen mielestään (gluteeniton) korppujauho ei vaan kuulu lihapulliin tai murekkeeseen.
Tää ja toi kypsä peruna vinkit oli Siperia, kiitti! En ole mikään kokki kolmonen, joten ajattelin, että rakenteesta tulee ilman korppujauhoa huono. Nyt innostuin ja etenkin fetalihapullia joku päivä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei, mutta syömättäkö sitten pitäisi olla?! Oleppa kuule näsäviisastelija itse loppuelämäsi niin, että syöt vain perunaa, bataatti ja riisiä. Tule sitten vasta kitisemään.
Miksi keliaakikon pitäisi syödä vain perunaa, bataattia ja riisiä?
Eikö kaupoista todellakaan löydy muuta ruokaa??????
Mulla on myös keliakia. Mun mielestä keliakian yksi hankaluuksista on se, että välipala/evästyyppistä ruokaa on välillä vähän vaikea koostaa hyväksi ateriaksi. Kahvilasta saa vaikka Reissumiehen hyvillä täytteillä, gluteeniton vaihtoehto on esim sokerijugurtti, suolapähkinäpussi tai einessalaatti. Nekin voi olla ihan hyviä, mutta usein vähän nihkeitä.
Toinen on kiire, ja valitettavasti elämään kuuluu välillä niitäkin päiviä. Silloin olisi kiva jos voisi turvautua vaikka einesvalikoimiin tai vaikk tilata kotiin pizzan tai ostaa vaikka kebabin. No aika hintsusti on tarjontaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ja toi kypsä peruna vinkit oli Siperia, kiitti! En ole mikään kokki kolmonen, joten ajattelin, että rakenteesta tulee ilman korppujauhoa huono. Nyt innostuin ja etenkin fetalihapullia joku päivä :)
Fetan kanssa kannatta käyttää basilikaa tai oreganoa, sopii loistavasti.
Mitäs se laktoosi tähän liittyy?