Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keliaakikon yhden päivän ruokailu, ilman erityisruokia

Vierailija
27.11.2015 |

aamu: jugurttia, marjoja, keitetty kananmuna
välipala: manteleita ja suklaata
lounas: kasvis-juustokeitto,kermakahvi
välipala: banaani,kermavaahtoa
illallinen: broilerin koipi nahkoineen, lanttu-porkkanaraastetta, suklaata pari palaa.

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika rasvapainotteista tuo sinun energiansaantisi. Kiva, jos sinulle sopii - minulle ei sopisi.

Vierailija
2/86 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ankealle ja nälän jättävälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/86 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin tuolla ruokavaliolla koko päivän nälkäinen... Tai no ehkä päivällisen jälkeen olisi pari tuntia kylläinen olo (broilerin tosin söisin ilman nahkaa).

Vierailija
4/86 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa suklaissa on saattaa sisältää vehnää, joten et voi mitä vain suklaata syödä.

Vierailija
5/86 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ällöttävältä! En pystyisi syömään noin.

Vierailija
6/86 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliaakikko voi syödä ihan normiruokaa ilman gluteiinia. Mietin juuri oman perheen ruokavaliota ja jos siitä jättäisi täysjyväleivän pois se kävisi sellaisenaan.

Esimerkkipäivä:

- marjasmoothie tai munakas juustolla aamiaiseksi

- lounas keittoa tai ruokaisa salaatti lihalla/kalalla/kanalla

- välipalaksi pähkinöitä

- päivälliseksi kotiruokaa - esim ruokaisa gulassi tai vaikka tomaattipohjainen jauhelihakastike kasviksilla/perunalla

- iltapala - vaikka hedelmärahka tai -smoothie

Ja tosiaan kyseessä on normaali ruokavalio, ei tarvitse ostella mitään kallliita erikoistuotteita.

Vierailija
7/86 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ällöttävältä! En pystyisi syömään noin.

Mikä siinä ällöttää?

Vierailija
8/86 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keliaakikko voi syödä ihan normiruokaa ilman gluteiinia. Mietin juuri oman perheen ruokavaliota ja jos siitä jättäisi täysjyväleivän pois se kävisi sellaisenaan.

Esimerkkipäivä:

- välipalaksi pähkinöitä

- päivälliseksi kotiruokaa - esim ruokaisa gulassi tai vaikka tomaattipohjainen jauhelihakastike kasviksilla/perunalla

Ja tosiaan kyseessä on normaali ruokavalio, ei tarvitse ostella mitään kallliita erikoistuotteita.

Tolla jää kyllä nälkäseksi. Ei smoothiet pidä nälkää, ne on jälkkäreitä eikä mitään aamupaloiksi seveltuvia. 

Ihme kitudieettejä ehdotatte keliakikoille. 

Vierailija
9/86 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se olekaan niin, että ei löytäisi mitään syötävää. Hankalaksi tekee se, että pitäisi olla tarpeeksi monipuolista, jotta ei kyllästy. Itse en pysty syömään perunaa ja riisiä montaa kertaa viikossa. Bataatti ei myöskään mene usein, koska se on niin makeaa. Juureksia tulee kyllä käytettyä, mutta en osaa muuta kuin uunissa tai keitoissa käyttää. Siksi tarvitsen välillä niitä kalliita gluteenittomia spagetteja ja makaroneja tai pastaa.

Vierailija
10/86 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

illallinen: broilerin koipi nahkoineen, lanttu-porkkanaraastetta, suklaata pari palaa.

3 eri laktoosi tuotetta olen laskevinaan.

Vierailija
11/86 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkkipäivä:

- välipalaksi pähkinöitä

Tolla jää kyllä nälkäseksi. Ei smoothiet pidä nälkää, ne on jälkkäreitä eikä mitään aamupaloiksi seveltuvia. 

Ihme kitudieettejä ehdotatte keliakikoille. 

No syö sitten smoothie JA munakas. Mulle riittää jompikumpi. Paremmin kuin aikoinaan puuro tai leipä. Mutta olen hoikka ja pieniruokainen. Muutenhan nuo oli ihan kunnollista ruokaa ja annoskoon voi päättää itse... Iltapalan jätän itse yleensä pois kokonaan, tuossa vain esimerkkinä jos joku sitä kaipaa.

Vierailija
12/86 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi 4, jogurtti vilahti ohi heti ensimmäisenä. Saa sitä tietenkin laktoosittomanakin, mutta esim. suklaata ei saa.

Vierailija
13/86 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen keliaakikko söi näin:

Aamulla munavoita, mandariini, kahvia (olen huono syömään aamuisin).

Ulkoilun jälkeen pyttipannua (makkara, peruna, lanttu, porkkana, kaali, sipuli).

Välipalaksi vispipuuroa (mannaryynien sijaan karkeaa riisijauhoa joka on melkein saman hintaista kuin mannaryynikin). Kupponen teetä.

Päivälliseksi lihakeittoa, gluteenitonta rosmariininäkkäriä (ainoa gluteeniton leivänkorvike mitä voin syödä, oikeastaan aika herkullista), voita ja juustoa.

Iltapalaksi kotimainen omena, viiliä ja kanelia.

Vierailija
14/86 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi 4, jogurtti vilahti ohi heti ensimmäisenä. Saa sitä tietenkin laktoosittomanakin, mutta esim. suklaata ei saa.

Maailma on täynnä laktoositonta suklata, siis nimenomaan suklaata, ei karkkisuklaata.

Vierailija
15/86 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kans tykkää tosta, että gluteenittomassa ruokavaliossa vedetään paljon sitten leivän ja puuron tilalla maitotuotteita. Itselleni on vehnä allergia (ei käy myöskään hirssi, tattari, ruis tai ohra) ja maitotuotteet saa vatsan myös välillä kipeäksi.

Vierailija
16/86 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkoilun jälkeen pyttipannua (makkara, peruna, lanttu, porkkana, kaali, sipuli).

Välipalaksi vispipuuroa (mannaryynien sijaan karkeaa riisijauhoa joka on melkein saman hintaista kuin mannaryynikin). Kupponen teetä.

Päivälliseksi lihakeittoa, gluteenitonta rosmariininäkkäriä (ainoa gluteeniton leivänkorvike mitä voin syödä, oikeastaan aika herkullista), voita ja juustoa.

Tässä ei ollut kuin kaksi ainesosaa, joita joutuu tarkkailemaan. Tarkoitan siis vain sanoa sitä, että muillakin on ongelmia joista joutuu olemaan tarkkana.

Vierailija
17/86 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ei ollut kuin kaksi ainesosaa, joita joutuu tarkkailemaan. Tarkoitan siis vain sanoa sitä, että muillakin on ongelmia joista joutuu olemaan tarkkana.

Siis no viili vielä. Kun en syö viiliä ymmärrettävistä syistä. 3.

Vierailija
18/86 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se olekaan niin, että ei löytäisi mitään syötävää. Hankalaksi tekee se, että pitäisi olla tarpeeksi monipuolista, jotta ei kyllästy. Itse en pysty syömään perunaa ja riisiä montaa kertaa viikossa. Bataatti ei myöskään mene usein, koska se on niin makeaa. Juureksia tulee kyllä käytettyä, mutta en osaa muuta kuin uunissa tai keitoissa käyttää. Siksi tarvitsen välillä niitä kalliita gluteenittomia spagetteja ja makaroneja tai pastaa.

Just katsoin että meidän perusruokalistassa oli aika vähän gluteiinia sisältäviä ruokia, merkkasin ne kursiivilla. Kaikki muu tehdään ilman. Lisukkeina kasvikset eri tavoin, tuorewokkina, uunijuureksina, juuresmuussina, keitettynä, höyrytettynä tms. Tässä vain osa ruokia joita laitamme.

hernekeitto

tonnaripasta

sipulipihvi/pasticada

kalakeitto

paisti

makaronilaatikko

tortillat

lihapullat

rosmariinipossu

merimiespihvi

makkarakeitto

hapankaali ja bratwurst/nakit ja ranskalaiset

possua ja uunijuureksia

paahdettu juureskeitto

mureke

lohipihvit

lasagne

kaalilaatikko

munakkaat

pulled pork

perunamoussaka

kasvissose/maissi/tomaattikeitto

raviolit salvia e burro/pesto

makkarakastike

kananoisetit/smetanakana

carbonara

stroganoff/stifado

bolognese

kesäkeitto

feta-kikhernepihvit

kasvispihvit

kiovankana

axoa

häränhäntäpata

Vierailija
19/86 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailma on täynnä laktoositonta suklata, siis nimenomaan suklaata, ei karkkisuklaata.

Sitä en tiedä, kun olen korvannut sen kaakaolla. (ilman maitoa)

Vierailija
20/86 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ehdotuksia täällä.

Minä en gluteenitonta elämää ole vapaaehtoisesti valinnut, vaan sairastunut keliakiaan jo ennen kouluikää. 

Miksi minua siitä pitää rangaista noin paskoilla ruuilla, kyllä mäkin haluan syödä kaurapuuroa (glut. kaurapuurokin on moniveroin normihiutaleita kalliimpaa), leipää edes joskus (opiskelijana se on tosi kallista, joten on lähinnä tasoa viikonloppu"herkku"), syödä edes kerran kuussa rakastamaani makaronilaatikkoa.

En tätä ruokavaliota ja rajoitteita ole valinnut itse, joten typerää, että pitäisi jotain rahkoja ja muuta vetää koko loppuelämä joidenkin mielestä ja elää ihan ilman leipää ja viljoja... 

Ette kuulka ausko miten sitä tivoisi etä kyseessä olisi joku allergiatasonen juttu vain, josta voisi joskus lipsahtaakin ja saada pelkkiä vatsavaivoja, kun nyt saa vatsavaivojen oheen kohonneet syöpäriskit, lapsettomuusriskit ja osteoporoosit sun muut hauskuudet, jos yhtään lipsuu. Ja jotkut vielä kehtaa ehdottaa että sairauteni takia en saisi koskaan syödä ruokia joista nautin. Koska "se on niin terveellistä olla ilman viljoja, eet sinä niitä tarvitse muhahaa".

Jos itse haluatte noudattaa viljtonta ruokavaliota ilman erikoisruokavalituotteita, senkus. Älkää pakottako siihen niitä, joilla ei ole valinnanvaraa.