Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ala-asteen opettaja ei suostu antamaan pojalleni liikunnasta 10

Vierailija
27.11.2015 |

Poikani pelaa jalkapalloa TPS:n ikäryhmänsä ykkösjoukkueessa, voittaa kaikki lajit mihin osallistuu koulujen välisissä yleisurheilukilpailuissa ja on muutenkin urheilullisesti todella lahjakas. On harrastanut suunnilleen kaikkia lajeja.. jääkiekkoa, sählyä, koripalloa, jalkapalloa, yleisurheilua jne. Kestävyysjuoksussa pojat juoksevat 1500m juoksun ja on siinä myös aina ykkönen koulun parhaalla tuloksella. Silti liikunnan opettaja ei suostu antamaan 10 liikunnasta, koska se on hänen linjauksensa, että kukaan ei saa kymppiä. En tiedä miksi, kysyin niin hän selitti jotain siitä, että koululiikunnassa yhteishenki ja se, että kaikilla on kivaa, on tärkeämpää kuin kovakätinen arvostelu. Olen samaa mieltä, mutta miten se auttaa asiaa, että kellekkään ei anneta kymppiä?
Vähän hassua mielestäni.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
28.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella todella monella opettajalla on tuo sosialistinen mentaliteetti, että kenellekään ei anneta kymppiä, ettei muille tulisi paha mieli ja ei tuntisi itseään huonommaksi. En tiedä, iskoistetaanko tuo jossain opettajakoulutuksessa päähän vai missä, mutta olen törmännyt tähän ilmiöön monesti. Omalla ala-asteellani 90-luvun alussa ei ainakaan ollut mahdollista saada kymppiä mistään aineesta vaikka saisikin täydet pisteet kokeista, ja opettajat sanoivat tämän avoimesti. Miksi pitää olla numeerinen 4-10-arvostelu ala-asteilla, jos kerran kymppiä ei ole mahdollista saada? Jos yrittää hakea erityisyläasteelle johon vaaditaan tiukkaa keskiarvoa, ei auta selittely että opettaja nyt ei suostunut antamaan kymppiä kenellekään. 

Vierailija
42/50 |
28.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran arvosteluasteikossa on kymppi, sitä myös käytetään. Eli puhu rehtorille ja tarvittaessa ota yhteyttä aluehallintovirastoon, ellei auta. 

Ei yksittäinen opettaja voi päättää arvosteluasteikon olevankin 4-9. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
28.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoinen soppa koko aihe..

Kävin itse ala-asteen 90-luvulla ja silloin myös liikunnanopettaja kertoi linjauksestaan olla antamatta kenellekään liikunnasta kymppiä. Sitten luokallamme oli yksi todella lahjakas urheilija, jonka kaikki testein havaittava urheilullisuus oli melkein kaksi vuotta vanhempien lasten tasolla. Hyvä käytös ja hyvä asennekin tältä kaverilta löytyi. Pitkien pohdintojen jälkeen kyseinen opettaja pyörsi päätöksensä ja antoi sitten kuitenkin sen yhden kympin.

Sitten menimme yläasteelle, jossa minä todella sytyin urheilemisesta ja nautin siitä enemmän kuin kukaan muu. En ole fyysisillä avuilla kummoinen urheilullinen ilmestys, mutta tein omasta lähtökohdastani parhaani ja pärjäsin leipälajissani hyvin. Annoin myös koulun liikuntatunneilla joka lajissa kaikkeni, vaikka 70 % oppilaista veti vieressä röökiä farkut jalassa. Tämä palkittiin koko koulun liikuntastipendillä. Se kertoo siitä, että koululiikunnassa ei riitä se, että on äärimmäisen lahjakas urheilija - pitää olla myös palavaa halua kehittää itseään nöyrästi.

Vierailija
44/50 |
28.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisilla taidoilla (tuntiosaamisella ja jees-meiningillä kavereiden suhteen) ei ole MITÄÄN tekemistä poikkeuksellisen lahjakkuuden kanssa jolla joku aina erottuu porukasta silloin tällöin  , siitä kuuluu antaa täydet.

Viisas opettaja hoksaa tämän.

Nykyopettajat on turhan usein itse nipin napin just oman aineensa hallitsevia ja katkeria kun eivät saa tunnustusta niin eivät typeryyksissään sitä oppilailleenkaan anna , kannustaakseen ????

Yksikin sanoi aikoinaan ajatuksensa ääneen lahjakkaalle oppilaalle "kyllä sulle tietty kuuluisi kymppi mutta kun en minäkään saanut aikoinani, niin "  Oltiin että mitähäh? Sillälailla.

Vierailija
45/50 |
28.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kerran arvosteluasteikossa on kymppi, sitä myös käytetään. Eli puhu rehtorille ja tarvittaessa ota yhteyttä aluehallintovirastoon, ellei auta. 

Voi herran piekust näitä vanhempia! Itse pidän päättäjäispäivänä mukana tyhjää todistusta. Jos joku vanhempi valittaa arvosanoista, ojennan hänelle tyhjän todistuksen ja käsken häntä itse kirjoittamaan arvosanat lapselleen, että on sitten varmasti hänellä ja kersallakin hyvä mieli. Suosittelen samaa muillekin opettajille. Miksi ihmeessä tuhlata aikaa idioottivanhempiin!

Vierailija
46/50 |
28.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ehdottaisin, että wilman arviointi aukaistaisiin vanhemmille ja vanhemmat voisivat itse antaa lapsilleen haluamansa numerot. Vähentäisi opettajan vaivoja kummasti, kun ei näistä kerta palkkaakaan makseta.

Vierailija
47/50 |
28.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi herran piekust näitä vanhempia! Itse pidän päättäjäispäivänä mukana tyhjää todistusta. Jos joku vanhempi valittaa arvosanoista, ojennan hänelle tyhjän todistuksen ja käsken häntä itse kirjoittamaan arvosanat lapselleen, että on sitten varmasti hänellä ja kersallakin hyvä mieli. Suosittelen samaa muillekin opettajille. Miksi ihmeessä tuhlata aikaa idioottivanhempiin!

Ahaha, en itse ole ope mutta tämä oli kyllä mahtava :D Jos oikeesti noin teet niin respect!

Vierailija
48/50 |
28.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni söi kyllä ala-asteella motivaatiota kovasti tuo opettajien linjaus, että kymppiä ei anneta kenellekään. Ysin sai ala-asteella joka tapauksessa kunhan kävi koulussa, luki kerran kokeisiin ja teki läksyt ajallaan. Ei tehnyt mieli panostaa ylimääräistä, koska siitä ei olisi saanut kuitenkaan asiaankuuluvaa tunnustusta. Pärjäsi vähemmälläkin yrittämällä. 

Se sitten kostautui yläasteella, kun yhtäkkiä niitä ysejäkään ei saanut pelkällä normaalilla tekemisellä, vaan niitäkin joutui tavoittelemaan. Ala-asteen opettajat tekevät oikeasti karhunpalveluksen oppilailleen pimittämällä sitä kymppiä ja opettamalla, ettei ylimääräinen vaiva ole sen arvoista. 

Vierailija
49/50 |
28.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tajunnut pointtia lainkaan. 

Kyse ei ole siitä, että pitäisi valittaa numerosta. Valittaa voi opettajan linjauksesta kaventaa skaalaa. 

Ei opettajalla ole valtuuksia muuttaa numeroarvostelujärjestelmää mielensä mukaiseksi. Aloittaja kertoi, että opettaja on periaatteesta päättänyt olla antamatta kymppejä. Entä jos päättäisi olla antamatta vielä ysejä. Mikä ero? Kasi on yläraja....

Kaikilla kyvyillä sitä opettajaksikin pääsee, kun kommettisi luki. Jos nyt sellainen olet?

Vierailija
50/50 |
28.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaha, en itse ole ope mutta tämä oli kyllä mahtava :D Jos oikeesti noin teet niin respect!

Joo... vanhemmat on idiootteja ja oppilaat "kersoja". Tosi kunnioitettava asenne työhön tällä opettajalla. 

(oikeasti tuskin on)