Ala-asteen opettaja ei suostu antamaan pojalleni liikunnasta 10

Vierailija

Poikani pelaa jalkapalloa TPS:n ikäryhmänsä ykkösjoukkueessa, voittaa kaikki lajit mihin osallistuu koulujen välisissä yleisurheilukilpailuissa ja on muutenkin urheilullisesti todella lahjakas. On harrastanut suunnilleen kaikkia lajeja.. jääkiekkoa, sählyä, koripalloa, jalkapalloa, yleisurheilua jne. Kestävyysjuoksussa pojat juoksevat 1500m juoksun ja on siinä myös aina ykkönen koulun parhaalla tuloksella. Silti liikunnan opettaja ei suostu antamaan 10 liikunnasta, koska se on hänen linjauksensa, että kukaan ei saa kymppiä. En tiedä miksi, kysyin niin hän selitti jotain siitä, että koululiikunnassa yhteishenki ja se, että kaikilla on kivaa, on tärkeämpää kuin kovakätinen arvostelu. Olen samaa mieltä, mutta miten se auttaa asiaa, että kellekkään ei anneta kymppiä?
Vähän hassua mielestäni.

Sivut

Kommentit (50)

Vierailija

Se että on kaikessa paras ei aina (useinkaan) tarkoita sitä, että olisi aktiivinen ja sosiaalinen ryhmän jäsen, tsemppaisi myös muita jne. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Se että on kaikessa paras ei aina (useinkaan) tarkoita sitä, että olisi aktiivinen ja sosiaalinen ryhmän jäsen, tsemppaisi myös muita jne. 

Ja miksi tuon pitäisi vaikuttaa lukion arvosanaan? Pitäisikö niiltä matematiikassa loistavilta nörteiltä ottaa numerosta arvosana tai pari pois, koska eivät osallistu aktiivisesti tai kannusta muita, vaikka saavatkin kokeista aina kymppejä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että on kaikessa paras ei aina (useinkaan) tarkoita sitä, että olisi aktiivinen ja sosiaalinen ryhmän jäsen, tsemppaisi myös muita jne. 

Ja miksi tuon pitäisi vaikuttaa lukion arvosanaan? Pitäisikö niiltä matematiikassa loistavilta nörteiltä ottaa numerosta arvosana tai pari pois, koska eivät osallistu aktiivisesti tai kannusta muita, vaikka saavatkin kokeista aina kymppejä?

En tiedä miksi kirjoitin "lukion", piti sanoa "liikunnan".

Vierailija

Tiedätkö sinä mitään koululiikunnan arvosteluperusteista? Miten innokas ja aktiivinen lapsesi on tunnilla? Millaista hänen käytöksensä on?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että on kaikessa paras ei aina (useinkaan) tarkoita sitä, että olisi aktiivinen ja sosiaalinen ryhmän jäsen, tsemppaisi myös muita jne. 

Ja miksi tuon pitäisi vaikuttaa lukion arvosanaan? Pitäisikö niiltä matematiikassa loistavilta nörteiltä ottaa numerosta arvosana tai pari pois, koska eivät osallistu aktiivisesti tai kannusta muita, vaikka saavatkin kokeista aina kymppejä?

Kyllä aktiivisuus vaikuttaa siihen matikan numeroonkin. Vaikka kuinka olisi hyvä, niin ei yleensä saa kymppiä, jos vaan nuokkuu tunnit, ei viittaa, ei tee läksyjä jne.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että on kaikessa paras ei aina (useinkaan) tarkoita sitä, että olisi aktiivinen ja sosiaalinen ryhmän jäsen, tsemppaisi myös muita jne. 

Ja miksi tuon pitäisi vaikuttaa lukion arvosanaan? Pitäisikö niiltä matematiikassa loistavilta nörteiltä ottaa numerosta arvosana tai pari pois, koska eivät osallistu aktiivisesti tai kannusta muita, vaikka saavatkin kokeista aina kymppejä?

Kyllä. Ja usein otetaankin.

Toisaalta 9 koenumerot riittää 10 arvosanaan jos esim. auttaa huonompiaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että on kaikessa paras ei aina (useinkaan) tarkoita sitä, että olisi aktiivinen ja sosiaalinen ryhmän jäsen, tsemppaisi myös muita jne. 

Ja miksi tuon pitäisi vaikuttaa lukion arvosanaan? Pitäisikö niiltä matematiikassa loistavilta nörteiltä ottaa numerosta arvosana tai pari pois, koska eivät osallistu aktiivisesti tai kannusta muita, vaikka saavatkin kokeista aina kymppejä?

Käsittääkseni myös muissa aineissa katsotaan tuntiaktiivisuutta ja vähän sitä asennettakin.

Vierailija

Ala-asteesta en nyt mene sanomaan mitään, mutta yläasteella ainakin on liikunnassa hyvin monipuolisesti lajeja; esim uintia, tanssia, koripalloa, suunnistusta. Vaikka olisi Suomen huippu jossain lajissa, ei tarkoita vielä mitään. Pitää osoittaa myös koulutunneilla aktiivisuutensa ja harrastuneisuutensa. Jokainen tunti arvostellaan erikseen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö sinä mitään koululiikunnan arvosteluperusteista? Miten innokas ja aktiivinen lapsesi on tunnilla? Millaista hänen käytöksensä on?

Miksi nuo vaikuttavat arvosanaan? Pitääkö matikassa kymppejä kokeista napsivilta pudottaa numero kasiin, jos ovat hiljaisia eivätkä kannusta muita kokoajan tunneilla?

Vierailija

Matikan opettamisen tavoite on oppia tietyt perusjutut ja valmistaa tulevaan koulutukseen, ja se on helposti arvioitavissa. Liikunnan tarkoitus puolestaan on opettaa terveelliseen elämäntapaan ja siihen voi jokainen osallistua omien taitojensa mukaan. Siksi liikunnassa ei arvioida pelkästään tulosten perusteella.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö sinä mitään koululiikunnan arvosteluperusteista? Miten innokas ja aktiivinen lapsesi on tunnilla? Millaista hänen käytöksensä on?

Miksi nuo vaikuttavat arvosanaan? Pitääkö matikassa kymppejä kokeista napsivilta pudottaa numero kasiin, jos ovat hiljaisia eivätkä kannusta muita kokoajan tunneilla?

Ei kasiin, mutta ysiin pitää.

Vierailija

Minun lapseni puolestaan on tosi heikko liikunnallisesti verrattuna luokan huippuliikkujoihin. Hän ei ole missään seurassa mukana, koska hänen harrastuksensa ovat ei-liikunnallisia, eikä hänellä olisi aikaa enää liikuntaharrastukselle. Koulun liikuntatunneilla hän on kuitenkin myönteinen ja hyvin innostunut kaikesta, ja se näkyy numerossa. Ei siis välttämättä tarvitse olla paras missään, kunhan yrittää kovasti ja kannustaa myös muita.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että on kaikessa paras ei aina (useinkaan) tarkoita sitä, että olisi aktiivinen ja sosiaalinen ryhmän jäsen, tsemppaisi myös muita jne. 

Ja miksi tuon pitäisi vaikuttaa lukion arvosanaan? Pitäisikö niiltä matematiikassa loistavilta nörteiltä ottaa numerosta arvosana tai pari pois, koska eivät osallistu aktiivisesti tai kannusta muita, vaikka saavatkin kokeista aina kymppejä?

Kyllä. Ja usein otetaankin.

Toisaalta 9 koenumerot riittää 10 arvosanaan jos esim. auttaa huonompiaan.

Muissa aineissa aktiivisuus ja muiden auttaminen voivat ainoastaan NOSTAA numeroa ylöspäin, jos opettaja on kahden vaiheilla. Kenenkään numero ei tipu kympistä ysiin, jos kokeesta on tullut kymppi, mutta ei olisi sanonut sanaakaan yhdelläkään tunnilla.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat