En jaksa kuunnella jouluna kälyni kälätystä.
Se on umpirasisti herneaivo ja koko maailman kauhuksi todella puhelias. Puhuu, puhuu ja puhuu, eikä ehdi ajatella yhtään mitään. Sillä on mielipide joka asiasta ja joka henkilöstä ja omasta mielestään tietenkin se ainoa oikea mielipide.
Sen puhenopeus on järkyttävä. Kaiken kruunaa se, että se oli kaksikymppisenä (15 vuotta sitten!) aupairina Yhdysvalloissa ja edelleen hakee sanoja puheessaan, kun muistaa ne vain englanniksi. Mukamas.
Kuinka pitkään te jaksaisitte tällaista: "Siis me oltiin eilen joulukadun avajaisissa ja oh my god ku ne valot oli siis niin järkyt ettette usko. Ku mä olin Nykis ni siel oli kaikki christmas decorationit siis mikä se on suomeks joulukoristeet niin tyylikkäitä et joku Aleksin jouluvalot.. niin lame. Ei mitään efforttii, siis yritystä. Aina samat. Mut Nykis panostetaan, you know. Ja joku Senaatintorin joulukuusi. Rockefeller Centerin joulukuusi oli niinku elämys, mut toi on niin risu siihen verrattuna. Teijän pitää hei joskus mennä Nykkii. Mut joo nii me mentiin shoppailee joululahjoi avajaisten jälkeen ja a-i-v-a-n kamala ruuhka Stockalla. Siis kaikki venäläiset tunki joka paikkaa ja vitsi ne haisee, siis löyhkää joltai Chanelilt niinku seuraavaan kerrokseen asti. Miltähän sit alkaa haista ku noi turvikset alkaa käydä Stockalla? Noi ählämtuoksut on niin gross. Siis yök. Lasten koulussa on yks mamusiivooja ja hyi että se haisee joltain käyneeltä perunalta. Sit loppuu Stockalla käynti, pitää tilaa kotiin. Paitsi et ne mahmudit on sit just niitä delivery guys, mitä ne on lähettipoikii. Mut hei, first world problems. Hajuja ei voi paeta. Nii siel Stockan leluosastolla oli noit Legoja alennukses mut emmä siis jaksanu lähtee roudaamaan niitä himaan et me vaan sit katottii mitä haluttii ja tilattiin netistä. Paitsi ettei tilattu netistä niinku Stockalta vaan Anttilasta, ku sai halvemmalla. Ja kannatuksen vuoks Anttilasta, ku ne sentään tekee viel lelui tytöille ja pojille, eikä jolleki sukupuolisensitiiveille Ommo-Iiveille, joilla ei oo ees kunnon nimee. Tytöt nyt vaan leikkii nukeilla ja pojat autoilla, get over it. Mut ei ku Ommo-Iivi tarvii sukupuolettoman nuken ja auton, joka käy hevosen shitillä. Ku ei saastuteta Ommo-Iivin lasten planeettaa.."
..ja tätä mukavat 8-10 tuntia jouluaattona nonstoppina, kun kukaan ei pääse väliin sanomaan yhtään mitään. Apua, mun päätä alkaa särkeä jo nyt.
P.s. En ole veljeni kanssa enää missään tekemisissä. Jostain syystä.
Kommentit (36)
Lähes jokainen korostaa itseään jollain tavalla, kälylläsi se on tuollainen päteminen. Muut voivat päteä asunnoillaan, autoillaan, koulutuksellaan, tuttavillaan, urallaan, vaatteillaan, ituhippeydellään, meikeillään, meikitömyydellään, ruoanlaittotaidoillaan, siivouskyvyillään, laihuudellaan, läskipersuuksellaan.... you name it ;)
Minullakin oli suvussa vastaava, mutta sain sen hiljenemään. Kun alkoi tulla tuota, menin hänen naaman eteen ja huusin täysillä (siis kyllä, niin paljon kuin kurkusta irti lähti). "Meistä kukaan ei jaksa kuunnella tuota paskaa. Tuki jo se turpasi ja ole vähän aikaa hiljaa." Hiljeni. Kun yritti vähän ajan päästä uudestaan, tein saman uudestaan. Muutaman kerran jaksoi yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin oli suvussa vastaava, mutta sain sen hiljenemään. Kun alkoi tulla tuota, menin hänen naaman eteen ja huusin täysillä (siis kyllä, niin paljon kuin kurkusta irti lähti). "Meistä kukaan ei jaksa kuunnella tuota paskaa. Tuki jo se turpasi ja ole vähän aikaa hiljaa." Hiljeni. Kun yritti vähän ajan päästä uudestaan, tein saman uudestaan. Muutaman kerran jaksoi yrittää.
Hih. Arvaa kuinka monta kertaa olen halunnut tehdä tämän (ilman kirosanoja). Viime jouluna päätin ruokapöydässä, että lasken sataan. Jos käly puhuu yksinpuheluaan edelleen, lasken käteni hänen kätensä päälle (jolloin se hämmentyy), sanon rauhallisella, ystävällisellä, rentouttavalla ja hymyilevällä äänellä "Voitko olla hiljaa". Ja kun se aloittaa, ottaisin molemmat kädet käteen ja toistaisin "Voitko olla ihan hiljaa". Toistaisin tuota, kunnes se olisi hiljaa. Olisin hämmentävän rauhallinen, en haastaisi riitaa. Toistaisin vain, että "Olisitko hiljaa / Voisitko olla hiljaa / Shh" tai jotain muuta todella hermostuttavan rauhallista. Mielessäni tosin koko suku olisi antaisi kunnon aplodit ja standing ovationit ja käly olisi jäänyt suu auki (tai mielellään kiinni) tuijottamaan tapahtunutta.
Pääsin laskuissani 97:ään, mutta sitten se laittoi lihapullan suuhunsa ja luovutin. En uskaltanutkaan.
ap
Mullakin on tällainen sukulainen. Onneksi nähdään vain kerran vuodessa.
Siltä tulee samat jutut joka vuosi, ei sentään keksi uusia.
Kuulostaa ihanalta ja rentouttavalta joululta. :)
No ei oikeasti kuulosta. Jos ahdistaa/ärsyttää/hermostuttaa jo etukäteen, niin minkä ihmeen takia teidän on vietettävä joulua yhtä aikaa samassa paikassa? Kukaan ei varmaankaan pakota.
Vierailija kirjoitti:
No ei oikeasti kuulosta. Jos ahdistaa/ärsyttää/hermostuttaa jo etukäteen, niin minkä ihmeen takia teidän on vietettävä joulua yhtä aikaa samassa paikassa? Kukaan ei varmaankaan pakota.
Jouluna tulee nähtyä 30 muuta sukulaista, joita haluan nähdä. Vain tuon yhden voisi pyyhkäistä joulupöydästä vaikka leikittämään lapsia.
ap
Mieti valmiiksi fraaseja jouluksi. Heittelette niitä sitten joka väliin. Tehkää siitä peli. Tyyliin:
- Hei sä olit 15v sitten vuoden Jenkeissä au pairina ja muka kadotit suomen taidon. Mun tuttu on asunut siellä 15v ja luonu hienoa uraa ja silti ei sotke kielten sanoja.
- Taisi Jolla sun elämässä aika iso juttu tuo vuosi Jenkeissä. Mikset luonut sitten uraa siellä...
- Harvoin tapaa ihmisiä joilla on oikeasa olemisen armolahja. Onneks meillä on sut.
- No, ei sun lapsetkaan mitään kosmopoleja ole kun yhtä mamu -siivoojaa ihmettelevät. Yksikin tuttu asui lapsineen Intiassa ja ne muksut kyllä tottu mihin vaan.
- Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, ne hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa...
- Jenkeissähän on tosi tärkeää, että puhuu yhtä paljon kun jaksaa muita kuunnella. Ei tainnut sinuun tarttua.
Lisäksi poistutte kesken tarinoiden paikalta, alatte keskenään puhu muust akun hän hölöttää jne.
Toisesta korvasta sisään, toisesta ulos? Eikö huomiotta jättäminen onnistu tai auta? Tai jos keskustelee vain jonkun toisen kanssa?
Mummoni puhuu myös koko ajan, ihan mukavia juttuja sentään, mutta ei se aina niin kiinnosta kun hän käy läpi omien tuttujensa sairastelut ja muut. Yleensä johonkin asti jaksaa kuunnella tarkemmin, ja sen jälkeen pidän yleensä lehteä sylissä ja luen samalla, ja välillä kuuntelen jonkun jutun ja nyökkäilen. Juttua siis tulee vaikkei kukaan reagoisi siihen mitenkään.
Onko kukaan teistä kertonut tälle ihmiselle että hänen puhetulvansa ärsyttää. Jos ei, saatte syyttää vain itseänne. Tämä kyseinen pälättäjä ei varmaan itse tajua olevansa niin rasittava ja korjaisi käytöstään jos antaisitte palautetta.
T: Huonoitsetuntoinen av-mamma, joka pelkää että muut pitävät häntä ärsyttävänä mutta eivät vain viitsi sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hih. Arvaa kuinka monta kertaa olen halunnut tehdä tämän (ilman kirosanoja). Viime jouluna päätin ruokapöydässä, että lasken sataan. Jos käly puhuu yksinpuheluaan edelleen, lasken käteni hänen kätensä päälle (jolloin se hämmentyy), sanon rauhallisella, ystävällisellä, rentouttavalla ja hymyilevällä äänellä "Voitko olla hiljaa". Ja kun se aloittaa, ottaisin molemmat kädet käteen ja toistaisin "Voitko olla ihan hiljaa". Toistaisin tuota, kunnes se olisi hiljaa. Olisin hämmentävän rauhallinen, en haastaisi riitaa. Toistaisin vain, että "Olisitko hiljaa / Voisitko olla hiljaa / Shh" tai jotain muuta todella hermostuttavan rauhallista. Mielessäni tosin koko suku olisi antaisi kunnon aplodit ja standing ovationit ja käly olisi jäänyt suu auki (tai mielellään kiinni) tuijottamaan tapahtunutta.
Pääsin laskuissani 97:ään, mutta sitten se laittoi lihapullan suuhunsa ja luovutin. En uskaltanutkaan.
ap
Standing ovationit? Oletko jo saanut kälyltä tartunnan?
Miksi vietät veljesi vaimon kanssa joulua jos et ole veljesi kanssa enää missään tekemisissä?
Naurat sille sen tohinalle ääneen ja tokaiset vaikka "Sinulla tuota puhetta riittää vaikka siinä ei mitään ajatusta olekaan."
Pakko tulla tänne laittamaan, kun törmäsin tähän ketjuun tänään sivuhistoriassa.
Minä kutsuin kälyni lapseni tanssiesitykseen Facebookissa.
Vastaus kälyltä: "Voi kiitos kiitos kutsusta, mutta me ei nyt millään päästä, kun *****:lla on sirkuskoulu ja *****:lla on satubaletti ja ******:lla on ristipistokurssi ja mä menen rullaluistelemaan ja muutenkin meillä oli tälle päivälle sovittuna tosi tosi paljon menoa kuten mun dear friend ****** ja sen mies ****** olis pitänyt tulla meille niinku formal dinnerille mutku on noita muita menoja ja oh god kun ei pysy ees laskuissa et missä piti olla ja millon ja mä olin jo hakenu tyylii evening gownit esille et olis voinu viettää iltaa oikein ajan kanssa noiden ihanien kavereiden kans mut sit näitä lasten kuskaamisia tuli ja sun veli ei pysty ny auttaa ku se on kipeenä. Se viime viikonlopun pulkkailu, you know, meni sit vilustuttaa ittensä, kun meni lasten kanssa. Mut oh well, onhan se nyt enemmän kotona. Ja sit kun se on terve ni pitää yrittää ottaa kaikki rästiin jääneet kaverinäkemiset kiinni ja järkätä nää dinnerit ja muut uudestaan. Et ehkä ens kerralla. Mut kiitti kutsusta!"
Aha.
ap
Vierailija kirjoitti:
Pakko tulla tänne laittamaan, kun törmäsin tähän ketjuun tänään sivuhistoriassa.
Minä kutsuin kälyni lapseni tanssiesitykseen Facebookissa.
Vastaus kälyltä: "Voi kiitos kiitos kutsusta, mutta me ei nyt millään päästä, kun *****:lla on sirkuskoulu ja *****:lla on satubaletti ja ******:lla on ristipistokurssi ja mä menen rullaluistelemaan ja muutenkin meillä oli tälle päivälle sovittuna tosi tosi paljon menoa kuten mun dear friend ****** ja sen mies ****** olis pitänyt tulla meille niinku formal dinnerille mutku on noita muita menoja ja oh god kun ei pysy ees laskuissa et missä piti olla ja millon ja mä olin jo hakenu tyylii evening gownit esille et olis voinu viettää iltaa oikein ajan kanssa noiden ihanien kavereiden kans mut sit näitä lasten kuskaamisia tuli ja sun veli ei pysty ny auttaa ku se on kipeenä. Se viime viikonlopun pulkkailu, you know, meni sit vilustuttaa ittensä, kun meni lasten kanssa. Mut oh well, onhan se nyt enemmän kotona. Ja sit kun se on terve ni pitää yrittää ottaa kaikki rästiin jääneet kaverinäkemiset kiinni ja järkätä nää dinnerit ja muut uudestaan. Et ehkä ens kerralla. Mut kiitti kutsusta!"
Aha.
ap
Anteeksi, tuli kahvit nenästä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei oikeasti kuulosta. Jos ahdistaa/ärsyttää/hermostuttaa jo etukäteen, niin minkä ihmeen takia teidän on vietettävä joulua yhtä aikaa samassa paikassa? Kukaan ei varmaankaan pakota.Jouluna tulee nähtyä 30 muuta sukulaista, joita haluan nähdä. Vain tuon yhden voisi pyyhkäistä joulupöydästä vaikka leikittämään lapsia.
ap
No älä nyt lapsia rankaise moisella tädillä. Ei kai lapset ole mitään pahaa tehneet...
Niin. Mitä ihmeellistä tuossa on?