Osa-aikatyöstä työttömänä pitäisi tehdä helpompaa ja sujuvampaa!

Vierailija

Olen ikäväkseni yksi 300 000 työttömästä ja haluaisin tehdä edes osa-aikaista työtä, koska se saattaisi johtaa ehkä kokoaikaiseen työsuhteeseen myöhemmin. Mutta asiassa on ongelma: olen ansiosidonnaisella työttömyyspäivärahalla ja jos otan ko. työn vastaan, joudun toimittamaan alani työttömyyskassalle nipun papereita. Kopion työsopimuksesta, työnantajan laatiman selvityksen tehdyistä työtunneista sekä kopion palkkatodistuksesta. Nämä kaikki on toimitettava joka kuukauden lopussa, kun uuden päivärähän olisi määrä tulla maksuun. No, työttömyyskassa syynää nämä läpi ja vähentää työstä saadun palkkatulon päivärahasta - ja tämä kestää niin kauan, että päivärahaa joutuu odottelemaan epämääräisen ajan. Joudun odottamaan rahojani maksuun monta viikkoa. Millä elän?

Eli ongelma on tässä: osa-aikaistakaan työtä ei kannata ottaa vastaan, koska säännölliset tulot (ja eläminen niillä) kärsii. Miksei tästä voida tehdä sujuvampaa käytäntöä? Muutenhan osa-aikaiset työt sopii vain opiskelijoille ja eläkeläisille.

Kommentit (11)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen ikäväkseni yksi 300 000 työttömästä ja haluaisin tehdä edes osa-aikaista työtä, koska se saattaisi johtaa ehkä kokoaikaiseen työsuhteeseen myöhemmin. Mutta asiassa on ongelma: olen ansiosidonnaisella työttömyyspäivärahalla ja jos otan ko. työn vastaan, joudun toimittamaan alani työttömyyskassalle nipun papereita. Kopion työsopimuksesta, työnantajan laatiman selvityksen tehdyistä työtunneista sekä kopion palkkatodistuksesta. Nämä kaikki on toimitettava joka kuukauden lopussa, kun uuden päivärähän olisi määrä tulla maksuun. No, työttömyyskassa syynää nämä läpi ja vähentää työstä saadun palkkatulon päivärahasta - ja tämä kestää niin kauan, että päivärahaa joutuu odottelemaan epämääräisen ajan. Joudun odottamaan rahojani maksuun monta viikkoa. Millä elän?

Eli ongelma on tässä: osa-aikaistakaan työtä ei kannata ottaa vastaan, koska säännölliset tulot (ja eläminen niillä) kärsii. Miksei tästä voida tehdä sujuvampaa käytäntöä? Muutenhan osa-aikaiset työt sopii vain opiskelijoille ja eläkeläisille.

Opiskelijan tulovalvonta tuppaa olemaan sen verran tarkkaa ja ylityksistä rangaistaan sen verran (suhteellisen) ankarasti että osa-aikatyöt taitaa olla tarkoitettu vain eläkeläisille.

Vierailija

Tämä on erittäin monen kohdalla se todellinen syy, ettei osa-aikatöihin mennä. Halua on, mutta yksinkertaisesti jos ei säästöjä ole, sitä välikuukautta ei elä millään. Viimeksi tänään itse haaveilin eräästä työstä ja laskin taas miten se menisi. Jos aloitan työssä 15.12. saan seuraavan päivärahan vasta helmikuun alussa ja edellinen olisi siis joulukuun alussa saatu. Ja tämä kaikki rumba käytävä läpi, vaikka työn alkaessa jo olisi tarkalleen tiedossa tunnit ja se, että palkka tulee jäämään suojaosan alle (300€), eli ei edes vaikuta työttömyysetuuteen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksei tästä voida tehdä sujuvampaa käytäntöä?

Veikkaan, että siksi, ettei isoissa puolueissa ole havahduttu koko ongelman olemassaoloon.

- Demarien mielestä vain kokopäivätyö on oikeaa aitoa työtä ja kaikki muu on duunarin riistämistä;

- kokoomuslaiset eivät tajua, että kaikilla ihmisillä tosiaan ei ole säästöjä, joilla selvitä odotteluajan yli (heillä itsellään kun on);

- kepulaiset luulevat, että kaikki kuitenkin ovat naimisissa ja puoliso elättää;

- persuilla (joo, olivat joskus isoja) on tärkeämpääkin tekemistä, kuten mamut ja pakkoruotsi ja oman puolueen sisäiset kärhämät.

Koeta löytää joka puolueesta joku tolkullisen tuntuinen kansanedustaja jolta kysyt, mitä puolueesi on tehnyt asian hoitamiseksi.

Vierailija

Mulla on ihan sama tilanne. Kysyntää olisi, mutta vain osa-aikaisesti.

Pakko on kieltäytyä, kun systeemi tökkii.

Ei sen nyt luulisi olevan niin helvetin vaikea nähdä sitä muutamaa "työssä" päivämerkintää Niiden "työtön" merkintöjen seassa.

Koko ajan kitistään kannustinloukuista ja tämä loukku olisi kaikkein helpoin purkaa.

Ainoa vaatimus olisi lukutaito työttömyysilmoituksen lukijalle.

Vierailija

Minusta taas osa-aikatyötä pitäisi rajoittaa. Ihmisen tulisi voida elää tekemällään työllä ja osa-aikatyön helpottaminen ruokkii vain työkulttuuria, jossa lopulta osa työntekijöistä tekee koko elämänsä 2-3 erilaista osa-aikatyötä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minusta taas osa-aikatyötä pitäisi rajoittaa. Ihmisen tulisi voida elää tekemällään työllä ja osa-aikatyön helpottaminen ruokkii vain työkulttuuria, jossa lopulta osa työntekijöistä tekee koko elämänsä 2-3 erilaista osa-aikatyötä.

Tässä oli kysymys työttömän mahdollisuudesta tehdä osa-aikaista työtä. Kyse on ammatin ylläpitämisestä ja myös itsensä esillä pitämisestä, eli mahdollisuudesta työllistyä kokoaikaisesti, kun tilanne muuttuu.

Noin muuten olen samaa mieltä kanssasi.

Vierailija

Minä teen osa-aika hommia. En koe vaikeaksi laittaa liitolle palkkatodistusta joka kk. Meillä palkkatodistus tulee netpostiin.
Sieltä sen otan koneelle ja laitan liitteeksi hakemukseen. Aikaa menee 10minuuttia jos sitäkään.
Tunnit näkyy todistuksessa,niitä ei tarvitse pyytää työnantajalta.
Ihmettelen valitusta että on niin vaikeaa ja saa odotella. Olen aina saanut liitopäätöksen viimeistään seuraavana päivänä ja rahat tulee liiton maksupäivien mukaan.
Palkka kuitenkin tulee joka kuukausi tiettynä päivänä,ja suunnittelen elämäni sen mukaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Opiskelijan tulovalvonta tuppaa olemaan sen verran tarkkaa ja ylityksistä rangaistaan sen verran (suhteellisen) ankarasti että osa-aikatyöt taitaa olla tarkoitettu vain eläkeläisille.

Näinhän se on. Minäkin elän täysin työnteolla, vaikka olen päätoiminen opiskelija. Onnekkaita ovat ne, joille isi ostaa asunnot ja maksaa ruuat. No onneksi on tullut saatua paljon jalkaa oven väliin, jos nyt jotain positiivista haluaa etsiä 12h päivistä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä teen osa-aika hommia. En koe vaikeaksi laittaa liitolle palkkatodistusta joka kk. Meillä palkkatodistus tulee netpostiin.
Sieltä sen otan koneelle ja laitan liitteeksi hakemukseen. Aikaa menee 10minuuttia jos sitäkään.
Tunnit näkyy todistuksessa,niitä ei tarvitse pyytää työnantajalta.
Ihmettelen valitusta että on niin vaikeaa ja saa odotella. Olen aina saanut liitopäätöksen viimeistään seuraavana päivänä ja rahat tulee liiton maksupäivien mukaan.
Palkka kuitenkin tulee joka kuukausi tiettynä päivänä,ja suunnittelen elämäni sen mukaan.

Mutta jos se palkka siinä päivärahojen välillä on 200€ ja sillä pitäisi se kuukausi elää? Olen minäkin osa-aikatöissä ollut ja homma rullaa tavallaan. Silloin kuitenkin tunteja oli sen verran enempi, että selvisin sen kuukauden sillä palkalla. Mutta tosiaan se palkka voi olla vaikka 50€ ja silti sama odottelu ennen kun saa taas päivärahan juoksemaan.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat