Vaihdatteko lapselle joka päivä puhtaat vaatteet?
Kommentit (32)
Pyykkiä tietysti kertyy... Ollaan asuttu ulkomailla ja tuolla olisi ollut suorastaan häpeä jos lapset tai itse olisi näyttäytynyt samoissa vaatteissa 2:na päivänä peräkkäin.
Kouluikäinen ei suostu laittamaan samoja vaatteita kouluun peräkkäisinä päivinä, jos vaatteet ovat puhtaat niin vain suoristan (mahdollisesti tuuletan) ja laitan henkarille odottamaan uutta käyttöä (en pese välissä). Samoin teen omille vaatteilleni. Miehen vaatteet pitää aina pestä yhdenkin käytön jälkeen, no hän tosin hikoileekin sen verran, että paidat on hyvä pestä päivän käytön jälkeen.
2-vuotias pitää itse huolen, ettei samoista vaatteista ole kovin monena päivänä pidettäväksi...kun syö itse, eikä suostu pitämään ruokalappua niin menee 3:kin paitaa pyykkiin päivässä. Tahraisiin vaatteisiin en pue lasta vaikka oltaisiin vain kotona. Lapsi on tosin itsekin niin tarkka, että haluaa vaatteen heti päältään jos siinä näkyy likapilkku.
Mutta jos vaatteet ovat vielä tahrattomat, tyttö 2v4kk pitää useamman päivän peräkkäin, jos olemme vain kotosalla. Kerhoon ym. yritetään pukea puhtaat, mutta joskus niissäkin jo saattaa näkyä aamupuuron jälkiä...
Vauvalla 7kk saattaa olla sama body pari päivää jos ei ole kuolannut/pulautellut sitä märäksi, mutta päällivaatteet (yleensä potkupuku) menee pesuun joka päivä, tämä tyttö kun syö aika sotkuisesti :o) Esikoinen oli paljon siistimpi soseiden kanssa, silloin saattoi pitää potkupukuakin monta päivää.
Yöpuku esikoisella saattaa olla viikonkin käytössä, mutta hän ei muutenkaan käy kunnolla suihkussa kovin usein (kuivaihoinen kun on). Molempien unipussit pestään samalla kun petivaatteetkin vaihdetaan parin viikon välein.
joka päivä vaihdetaan, kyllä ne kohta 1½-vuotiaalla sotkeentuu... ja joskus menee 3 tai neljäkin paitaa pyykkiin. Sukkahousut ym. menee kans päivittäin vaihtoon, yöpuku vaihdetaan kahdesti viikossa ja lakanat 2 viikon välein... mitäs vielä... kenkiäkin vaihdellaan, että ehtivät tuulettumaan. Goret on ulkoiluun ja kauppa ym. reissuille on toiset kengät... Onhan mulla itsellänikin... monet kengät, joten en samoja koko aikaa pidä.
Caisana:
Pyykkiä tietysti kertyy... Ollaan asuttu ulkomailla ja tuolla olisi ollut suorastaan häpeä jos lapset tai itse olisi näyttäytynyt samoissa vaatteissa 2:na päivänä peräkkäin.Enpä ole huomannut että olisi jotenkin häpeällistä käyttää samaa puseroa 2 paitaa peräkkäin.Itse olen asunut Italiassa,Portugalissa ja Ranskassa.Näissäkin asioissa on hyvä käyttää maalaisjärkeä,en ymmärrä miksi vaate pitää vaihtaa jos se on puhdas.
Kohta 2-vuotiaamme sotkee yleensä vaatteensa päivän aikana, mutta jos näkyvää likaa ei ole, ei niitä kyllä pesuunkaan laiteta. Käytännössä sukkikset ja paita (jos päällä on ollut toinen paita ja jalassa housut) ovat usein pari päivää käytössä, samoin farkut, jos niillä ei olla ulkona. Ja yöpukua ei vaihdeta kuin kerran viikossa, mutta meillä yöpuvussa ollaan vain sängyssä, ei esim. syödä. Toki vaihdettaisiin yökkärikin, jos likaantuisi.
Ekologinen omatuntoni ei todellakaan kestä turhaa pyykinpesua!
rukiinen:
" Enpä ole huomannut että olisi jotenkin häpeällistä käyttää samaa puseroa 2 paitaa peräkkäin.Itse olen asunut Italiassa,Portugalissa ja Ranskassa.Näissäkin asioissa on hyvä käyttää maalaisjärkeä,en ymmärrä miksi vaate pitää vaihtaa jos se on puhdas."
Me asuttiin jenkeissä ja tuolla työpäiväkin alkoi työtovereiden vaatteiden syynäyksellä/kommentoinnilla...muistivat mokomat jopa mitä oli edellisellä viikolla ollut jollakin päällä. Jopa alkoi mieskin vaihtaa paitaa ahkerasti vaikka saattoi aiemmin Suomessa pitää samaa vaikka koko työviikon ;D.
Sama käytäntö oli kouluissa yms. Vaatteita ainakin piti ostaa kaikille perheenjäsenille paljon (sopi meikäläiselle :D), onneksi olivat tuolla edullisia.
Ja samassa maassa on tapana, että lapset kylvetetääm joka ikinen ilta olivat sitten likaisia tai eivät...vaatteiden ahkera vaihto on kait sitten todiste, että olen myös peseytynyt ahkerasti?
n ainakin yhden ystävättäreni mielestä aivan järkyttävän usein - kerran kahdessa viikossa on kuulemma normaali ja hänellä yleensä kerran kuussa, kun ei ole mikään fanaatikko. =) Pyjamat menee myös kerta viikkoon pesuun, lapsilla välillä kyllä useamminkin.
Hoidossa sottaa tulee enemmän kuin kotona, joten käytännössä vaatteet on vaihdettava päivittäin. En usko, että hoitajat ehtivät hirveästi kyttäillä lasten pukeutumisia tältä kantilta, joten siitä en ole huolissani, vaikka joskus käy niinkin onnellisesti, että samoja vaatteita voi pitää kahtena päivänä peräkkäin. :-)
Esim. aluspaidan vaihdan ainakin joka toinen päivä ja pyjama voi olla viikonkin.
Itse voin pitää samoja vaatteita hyvinkin pitkään, kunhan eivät haise tai ole tahraisia. :-)
Meillä ei todellakaan vaihdeta jokapäivä uusia vaatteita, paitsi sukat ja alushousut. Alushousutkin saattaa olla joskus pari päivää...
Eskarilaisella on puhtaat eskarivaatteet, jotka vaihtaa koulusta tullessa " kotivaatteisiin" , jotka voi olla päällä 2-3kin päivää, vaikka olisi hieman likaisetkin! Eskariin kuitenkin aina puhtaat vaatteet. Saattaa olla että ma ja ti on eskarissa samat vaatteet. Pestään ti-iltana ja kuivausrumpu pyörittää ne kuivaksi, niin samat vaatteet saattaa olla keskiviikkonakin päällä!
Eri asia luuleeko joku että ne on likaiset/ettei ole pesty. ;-)
Kotona olevat pienemmät on n.2 päivää samoissa päällysvaatteissa, sukat ja alkkarit vaihdetaan useammin. Jos housut esim. puhtaat, voi olla samat 4-5 päivääkin!
Yksi poika on atooppinen, niin ei ole hyvä käydä pesullakaan joka päivä, ettei iho kuivu liiasta pesemisestä - kuten joku sanoi että ahkera peseminen tms.....
Yöpuku on yleensä koko viikon, ja sitten pesuun, vaikka näkyvää likaa ei yleensä koskaan ole silloinkaan...
Vauvan vaatteita vaihdan likaisuuden mukaan, en päivien laskemisen mukaan...
Eli 1v10kk tulee laitettua puhtaat vaatteet joka aamu, vaikka eivät olisikaan likaisia. Samoin vaatteet vaihtuu heti jos joku tahra niihin tulee. En vaan kestä itse tahraisia vaatteita katsella. ;)
Yöpuku menee pienellä vaihtoon lähes joka yö, joskus saattaa mennä parikin yötä.
Isommille (6v7kk & 5v) laitetaan puhtaat alushousut, sukat & t-paita joka aamu. Mutta muut vaatteet menee 2päivää. Tietty näissäkin jos tulee tahra, niin heti menee vaihtoon. Yöpuvut vaihdetaan 2-3kert. viikko.
Kylään, kerhoon tai kaupungille laitetaan aina puhtaat & siistimmät vaatteet.
Itse myös vaihdan puhtaat alushousut & sukat joka päivä (alushousut puhtaat aina yöksikin). Muut vaatteet yleensä 1-2pvän välein. Yökkärin 2kert. viikko.
Lakanat meillä vaihdetaan 2vkon välein. :)
Meillä vaihdetaan sitä mukaa, kun vaatteet likastuu.. Miksi ihmeessä pitäisi vaihtaa joka päivä, jos säilyvät puhtaana.. Ihan turhaa pesemistä. Ja yöpukuja tosiaan pidetään useamman yön peräkkäin, jos eivät likastu sitä ennen. Pienimmän (5kk) vaatteet saattaa kyllä vaihtua viisi-kuusi kertaakin päivässä, kun pulauttelee ja kuolaa eli likapyykkiäkin kyllä kertyy.
Ja tosiaan sama pisti silmään kuin jollain muullakin vastaajalla: mitä väliä sen on, vaikka lapsella olisi viikon samat vaatteet kerhossa tms päällä? Jos ovat puhtaat. Koska kuivausrummulla (tai takan edessä) ne saa nopsaan kuivattua ja meillä ainakin on vanhemmalla tytöllä muutamia suosikkivaatteita, joita haluaisi pitää aina päällään ja niitä sitten pestään ja kuivatellaankin tiuhempaan (ja nopeammin).. Tosin juuri tuosta syystä vaihtelen kerhovaatteita, että jotkut kuitenkin vetäisivät sen johtopäätöksen, ettei niitä pestä lainkaan :o)
Mutta niinhän se on, että kukin tavallaan. Tuntuu vaan usein nykyisin, että kaiken pitäisi olla niin steriiliä..
nykyisin kun lapsia on kolme niin pyykkiä tulee muutenkin tosi paljon niin olen vähän hellittänyt tästä vaatimuksesta. eli jos vaate on yhden päivän käytön jälkeen puhdas niin se laitetaan vielä seuraavanakin päivänä päälle, 5-v käyttää samoja farkkuja 4-5 päivääkin jos ne vain pysyvät puhtaina.
yöpukua meillä käytetään viikko jos se pysyy puhtaana, puhdas laitetaan saunan jälkeen päälle ja vaihdetaan uuteen seuraavan kerran saunapäivänä. tosin kahdella nuoremmalla joutuu yökkäriäkin vaihtamaan keskellä viikkoa kun menee aamupalat rinnuksille.