Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aiheutanko ahdistusta / traumoja?

10.06.2008 |

Voi olla, että nyt kaivan verta nenästäni, mutta mitä mieltä olette seuraavasta:

Meillä nyt 2 kk vanha poikavauva ja päiväunien kanssa ollut ongelmia noin 3 viikon iästä lähtien. Muutaman viikon siis syntymän jälkeen nukahti aina kun syötön jälkeen vaan laittoi sänkyyn. No sitten yksi kaunis päivä se ei enää toiminutkaan.

Päättelin, että pitääpä alkaa nukutella häntä. Vaunuissa alkoi huuto eikä nukkunut kauaa, sinne lopulta nukahdettuaan. Pari viikkoa hän sitten nukkui päivisin rintarepussa ja muutamia kertoja liinassa joissa sai aina välillä hytkytellä, jotta uni jatkui. No sitten parin viikon päästä tämäkään ei enää toiminut, vaan nukahtaminen kesti kauan huudon kera ja sitten uni kesti vaan puoli tuntia.

Sitten vaihdoin ulkonukutukseen ja nukutin sylissä ulkovaatteissa ja nukahtaminen oli taas hieman helpompaa, mutta sitten pitikin pitää sylissä, jotta uni jatkui...jos laski alas, niin hän heräsi. Pidin sitten sylissä niin paljon kun vaan pystyin, mutta muutama päivä sitten totesin, että minulla ei kädet eikä selkä kestä ja kotihommia ei voinut tehdä mitään.

Nyt sitten tällä viikolla olen raa'asti laittanut parvekkeelle vaunujen kantokoppaan makailemaan ja odottanut vieressä, että nukahtaa siihen. Ei siis käytännössä mitään nukutusta, olen vain vieressä, että näkee minut jos avaa silmät ja välillä sanon, ettei ole mitään hätää, nuku vaan. Tuttia myös laitan joskus suuhun, mutten ole varma onko siitä apua vai haittaa kun hän ei sitä oikein osaa syödä, eikä ainakaan huutaessaan.

Neuvolasta jo kysyin ja heidän mielestään on ihan ok ja riittävää, että olen vaan vieressä turvana kun vauva nukahtaa. Mitä mieltä te olette?

Vauva huutaa joka kerta kun laitetaan nukkumaan, välillä enemmän välillä vähemmän. Ei nuku nytkään kovin pitkiä pätkiä, usein vaan sen 30 min ja sitten vaan menen taas viereen ja odotan kunnes nukahtaa uudelleen. Huuto on välillä korvia huumaava kun poikamme kun on aikas kovaääninen...toivottavasti nukahtaminen tästä helpottuu ajan kanssa.

Yöunille hän on vielä nukahtanut rinnalle ja päivälläkin välillä nukahtaa siihen, mutta en voi lähteä vierestä tai siirtää sylistä, silloin herää.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
11.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysimetätkö vai annatko korviketta lisäksi? Vauva voi reagoida esim. maidolle rintamaitosi kautta ja sen takia nukkuu huonosti. Menisi joko suoraan käymään allergia-asioita tuntevalla lastenlääkärillä tai suoraan allergologilla ta sitten kokeilisin itse kotona maidotonta dieettiä.

Niin monet kertovat että tajusivat vasta jälkeenpäin vauvan pätkänukkumisen johtuvan allergioista ja ovat pahoillaan etteivät tehneet asialle jotain aiemmin. Ei teillä välttämättä ole allergiasta kyse, mutta mielestäni asia kannattaa selvittää ennen kuin huudattaa vauvaa. Ja muutenkin terveystarkastus on paikallaan ettei vauva huuda esim korvakivun vuoksi.

Vierailija
2/10 |
11.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo teidän vauva kuulostaa ihan kuin meidän vauvalta ;) Unet meilläkin olivat tosi lyhyitä ja vaunuissa ei ihan pienenä nukkunut juurikaan. Sitten vaan yhtäkkiä tottui ja nukkui vaunuissakin n.3tuntia putkeen. Sitten taas vanhempana unet lyhenivät, mutta niitä otettiin sitten kolmekin kappaletta päivän aikana. Nyt taas kun on opittu liikkumaan ja kehitys on huimaa niin unet ovat taas ongelmallisia. Tissille pitäisi aina nukahtaa, mutta olen nyt pyrkinyt siitä eroon ja onnistuu kyllä kun jaksaa olla sinnikäs. Neuvoni siis on, että kärsivällisyyttä vain kyllä se siitä helpottuu. Tokihan allergiat ym. on asia erikseen, mutta jos nyt ei ole syytä niitä epäillä niin en lähtisi heti alkuun sellaisia ajattelemaan. Anteeksi vaan kaikille, jotka ovat eri mieltä, mutta minusta täällä palstalla liiankin usein vouhotetaan niistä allergioista. Maalaisjärjellä pärjää kuitenkin hyvin. Nykyaikana ollaan heti kaikista lapsista tekemässä allergisia. Eri juttu tietty niillä joilla sitä ihan OIKEASTI on.

Itse olen yrittänyt nyt alkaa nukuttaa lasta ilman tissiä ja omaan sänkyyn (toki siellä on nukkunut alusta saakka) en vain enää niin herkästi ota viereen. Unikouluakin ajateltiin pitää jos sellaiseen tulee tarve. Niitä ei suositella kauhean pienille, mutta erityistapauksista siitä on hyötyä pienillekin. Kaverini vauvalla pidettiin unikoulu 2 kk ikäisenä ja hyvin toimi. Vauvalla oli myös paljon vatsavaivoja, jotka vaikeuttivat unen saantia.

Tsemppiä sulle!!!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
11.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan vauvasi huutaa vaunuissa nukahtamisen yhteydessä? On aika lailla eri asia, huutaako hän 2min vai 15 min. Sinulla on vielä tosi pieni vauva, joten minusta tuollainen unikouluttaminen tuntuu aika hurjalta. Vauvojen rytmit muuttuu usein, ja joskus joillakin vauvoilla ole mitään rytmiä. Toiset nukkuu pitkiä päiväunia vastasyntyneestä lähtien ja toiset taas eivät ikinä nuku pidempään kuin puoli tuntia.

Varmasti tilanne rassaa ja väsyttää sinua. Silti miettisin todella tarkkaan, kuinka kauan antaisin noin pienen vauvan huutaa ilman syliä. Ja koita muistaa, että vauvasi saattaa kuulua niihin, jotka eivät ikinä tule nukkumaan pitkiä unia kerralla.

Vierailija
4/10 |
11.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Ensin minulle tuli mieleen, että onhan vauvasi röyhtäissyt kunnolla ennen nukkumaanmenoa.

Meillä muuten niin hyväunisen tytön unet häiriintyvät pahasti, jos ei saa röyhtäistä syötön jälkeen. Tyttö on nyt 4,5kk, mutta edelleen vaatii tuon röyhtäytyksen. Ja meillä se tulee tällä hetkellä parhaiten pystyasennossa. Iltaisinkin, kun neiti jo täysin nukkuu tissillä, niin nostan silti olkapäälle ja siinä heijaan lempeästi. Joskus röyhtäisemiseen menee vain 10 sekuntia, joskun 10 minuuttia.

Röyhtäisemisen jälkeen meidän typsy nukkuu helposti 2-3 tunnin päikkärit.

Jos röyhtäiseminen on kunnossa, niin toiseksi ajattelin, että olisiko teidän vaavilla vatsavaivoja. Ne yleensä helpottavat 4kk ikään mennessä. Esikoispoikamme kärsi niistä enemmän tai vähemmän kaksiviikkoisesta juuri tuohon neljän kuukauden ikään. Silloin meillä itkustettiin joskus paljonkin ennen nukahtamista. Ja näihin vatsavaivoihinkin paras apu on syli ja hyvä röyhtäytys! :D

Kuten jo joku edellä kirjoitti, niin minuakin hiukan harmittaa se, että tällä palstalla tuodaan melkeinpä jokaiseen kysymykseen vastaukseksi allergioita. En ensimmäisenä lähtisi niitä nyt tähän ottamaan ;)

Toivottavasti teillä unet paranee!

Nalle, poika 3v ja tyttö 4,5kk

Vierailija
5/10 |
11.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vauvat muuten huutavat unirituaalina myös. Eli unen tuloon liittyy itkeminen.

Vauva ei saa traumoja itkemisestä kun turvallinen aikuinen on läsnä. Olen tätä ammatti-ihmisiltä kysynyt.

Meidän vauva on allerginen. Mutta oli myös muuten (siis valveillaankin) vatsavaivainen. Musta kannattaa just miettiä että onko huonon unen syynä vatsavaisuus. Eli sattuuko esim. siihen mahaan! Meillä ainakin sattui muutenkin! Luota äitinä sun omaan vaistoon! Mielipiteitä kun tästä on niin paljon, mutta kukaan ei voi tietää.

Ja pieni voi olla huono nukkumaan muutenkin. Tarvitsee extrapaljon varmistusta siitä ettei jää yksin!

Meillä noiden kipujen takia jouduttiin rakentamaan nukutusrituaalit. Ja kuten olen tänne kirjoittanutikin - nyt sitten yritetään purkaa niitä. Vauva tottui "rituaaleihin" vaikka kipuja ei enää olekaan! Jos siis vaan saat vauvasi nukkumaan ilman luotuja systeemejä, anna mennä. Meinaten me ainakin jäätiin koukkuun sitten näihin itseluotuihin. Tosin meidän tilnateessa vauva oli pakko saada nukkumaan!

Sulle on varmasti paljon kohtalontovereita ja koet varmaan, ettet ehdi nyt muuta kuin "nukkumaan" vauvasi kanssa. Tämäkin vaihe menee ohi. Sen mäkin olen onnekseni saanut todeta.

Voimia!

Vierailija
6/10 |
11.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienenä ei nukkunut ellen kokoaikaa hyssyttänyt.. 3kk:n hujakoilla unet pitenivät huimasti, vaati kuitenkin edelleen pienen kävelylenkin että pääsi uneen. Niin ja pitiolla "tiukasti" pakattuna vaunuissa että rauhoittui nukkumaan.

Itse olen kuulemma ollut vauva joka on nukkunut tasan 29 minuuttia muutaman kerran päivässä.. Voi äiti parka..

Meilläkin oli juuri tuossa 3-4kk:n kieppeillä iltaisin aina huutoa, yritin vaihtaa nukutusrituaaleja niin että nukahtaisi sänkyynsä.. Ei toiminut. Syliin rauhoittui ja tokkuraisena vein nukkumaan. Uskon vakaasti että lapsen on hyvä nukahtaa omaan sänkyynsä, koska siellä myös yön aikana heräilee. Eipä joudu ihmettelemään minne on joutunut kun paikka on edelleen sama :)

Vierailija
7/10 |
12.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi sun tämän ketjun kirjoitus oli kirjaimellisesti kuin mun kynästä. On ihan hirveää, kun on kipeän oloinen vauva, jonka oloa ei saa mitenkään helpottamaan. Siihen on ihan PAKKO keksiä juuri noita temppuja ja rituaaleja..Meillä siis oireillaan maidolle ja munalle. Itse en ole millekään ruoka-aineelle allerginen, miehelläni oli pienenä lievä muna-allergia, joka meni sittemmin ohitse. En siis todellakaan osnnut epäillä allergioita meillä! Varsinkaan, kun ei ollut iho-oireita ennen kuin lähemmäs 3kk:n iässä.

Nyt ollaan myös niissä rituaalien purkaushommissa. Voi vauvaparka.. Mutta tassuttelusta siis on edelleen ollut meillä kovasti hyötyä. Sitä takana nyt reilu 3vkoa. Kahdesti on nukahtanut täysin itsenäisesti ilman itkuja ja tassuja. Useammin on nukahtanut pienen itkustamisen ja tassuttelun jälkeen muutamassa minuutissa. Joinain iltoina, kun väsy on mennyt yli, tai hampaat vaivanneet, on huutoa ollut esim vartti sylissä, jonka jälkeen on rauhoittunut omaan sänkyyn tassulla tai ilman. Ja keskellä yötä ei ole tarvinnut tassua kertaakaan. On siis ollut tissillä ja suostunut omaan sänkyyn.

Meillähän oli myös niin, että vauva ei siedä eroa minusta oikein ollenkaan. Eli jos poistun näköpiiristä, alkaa huuto. Sitterissä, lattialla ym ei suostunut olemaan ekojen 2 kuukauden aikana ollenkaan. Nyt saan tehtyä jopa ruuan niin, että poika(4kk 4pvää) on keittiössä sitterissä tai lattialla. Ollaan myös tehty jo jokunen reissu (30-50min) autolla ilman huutoa kaukalossa. Autossa on nukahtanut melko pian, mutta herää täsmälleen 30min siitä kun nukahtaa. Tai jos auto pysähtyy esim risteykseen. : ) Mutta silti tämä kaikki on tuon tassuttelun myötä todella siis muuttunut helpommaksi. Sietää "yksin"oloa jo paljon paremmin. Lisäksi illat on mielestäni 95% parempia, koska jos poika huutaakin, on meillä nyt varma keino saada hänet asettumaan. Se rauhoittaa myös itseä nukuttajana.

tsemppiä! : ) miikuli

Vierailija
8/10 |
12.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastaajille!!

Meillä nyt siis tilanne se, että olen jatkanut samanlaista nukutusta parvekkeelle, mutta joskus hieman hytkytän pehmeää kantokoppaa kädellä ja pidän vauvaa vähän paikallaan jos kovasti huitoo, tämä saa hänet rauhoittumaan nopeammin.

Tämä on nyt toiminut aika hyvin, vaikkakin hän kyllä huutaa aina unta hakiessaan, en ole kellosta katsonut mutta veikkaisin että 5 minuutista johonkin 20 minuuttiin, ja iltaa kohden aina enemmän kun alkaa olla väsyneempi. Useimmiten menee se kymmenisen minuuttia kait, tosin itku voi loppua välillä ja hän miltei nukahtaa ja sitten kuuluu jokin kova ääni johon havahtuu ja huuto alkaa uudelleen.

Olen siis kuitenkin koko ajan vieressä ja vauva kyllä kuulee minut ja ehkäpä haistaakin? Joten en oikeasti usko, että tästä on hänelle haittaa kun ei sellaista nukutuskeinoa vielä meille ole tullut vastaan, etteikö huutaisi, näin minä vaan pääsen itse vähän helpommalla. Tosin nyt on ollut hyvä kun on viileää ja sateista, sitten kun helteet taas tulevat niin ollaan varmaan pulassa : (

Ilta meillä oli eilen superhelppo, vauva ei itkenyt yhtään, oli väsyneenä sylissä ja sitten kun esikoiinen oli nukahtanut (nukkuu omassa sängyssään vanhempien sängyn vierellä) menin vauvan kanssa parisänkyyn ja imetin kunnes nukahti syvään uneen...saatiin viettää aikuisten kesken jopa pari tuntia vielä illalla aikaa keskenämme, luksusta!!

Vierailija
9/10 |
12.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oleellisin unohtui, ainakin tänään vauva on nukkunut jo pidempiä päiväunia, noin 1,5 h kerrallaan ja ilman huutoja välissä! On siis ilmeisesti oppinut jollain tavalla rauhoittamaan itseään ja tietysti se myös auttaa, että häntä ei siirellä mihinkään nukahtamisen jälkeen.

Vielä kun jaksaisin ja uskaltaisin lähteä näiden kahden kanssa johonkin täältä kotoa, kauppareissukin tuntuu vielä aika kaukaiselta ajatukselta... ;) pakko tosin kait alkaa niitäkin harrastaa kun mies on pitkää päivää töissä. :(

Vierailija
10/10 |
12.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä unohtui mainita, että vatsavaivaiselta vauva ei ole vaikuttanut ollenkaan ja on ihan täysimetetty. Itsekin kyllä mietin tuota dieettaamista mutta en ole jaksanut kuitenkaan kokeilla. Tykkään niin paljon maidosta :D

En kyllä oikeasti usko, että olis allergiaa kun ei ole iho-oireita, aika kova puklailemaan kyllä on ja se ilmeisesti kertoo kanssa jotain? Neuvolassa sanottiin, että herkemmät vauvat yleensä puklaavat paljon.

Luulenpa, että suurin syy näihin lyhyisiin uniin on ihan se, että olen liian herkästi mennyt auttamaan sitä unen jatkumista ja nukuttanut hänet aina syliin ihan syvään uneen...vauva ei ole saanut koskaan opetella rauhoittumaan itse. No katsotaan miten tämä tästä jatkuu, ensi viikolla voi olla taas ihan toiset systeemit ja vauva-aika on lyhyt ja kaikki muuttuu koko ajan, niin se nukkuminenkin.

Mieluusti vielä lukisin kohtalotovereiden juttuja jos jaksatte kirjoittaa!!