On jotenkin noloa, kun oma lapsi on kehityksessä ylitse muiden

Vierailija

Minulla on laaja tuttavapiiri, jossa on paljon lapseni kanssa samanikäisiä tenavia.

Tyttöni lähti kävelemään puita pitkin puolivuotiaana, kun useimmat vielä pötköttivät vain makuullaan. Puhui puolitoistavuotiaana pitkiä lauseita, oli niin päivä- kuin yökuiva jne.

Tietyllä tavalla kiusallista seurassa, kun vuodenkin vanhemmat ovat paljon jäljessä. Tunnen kai myötähäpeää vai mitä se mahtaa olla?

Sivut

Kommentit (51)

Vierailija

Sama juttu, muiden penskat tuntuvat lähinnä kehitysvammaisilta kuolanaamoineen ja vaippoineen, kun kaksivuotiaita ollaan. Veljeni samanikäinen ei puhu edes kuin pari sanaa ja nekin epäselvästi. 

Mutta minua ei nolota, olen ylpeä lapsestani. 

Vierailija

Ekasta vastaajasta en tiedä, mutta minä tunnen kuten kerroin. On vaivaannuttavaa seurata sivusta toisten täysin vauvamaisia parivuotiaita, kun oma tuntee jo esim. numerot ja kirjaimet puhumattakaan muista taidoista. Myös karkea- ja hienomotoriikka on toisella tasolla kuin muilla. 

Lisäksi on todella kaunis lapsi... joskus ajattelen, että tästä onnesta vielä rangaistaan. Hänelle tulee paha sairaus tai vamma. 

Vierailija

:D no koitas nyt vaan vähän rentoutua ap. Ei mua oo erityisesti kiinnostanut muiden lasten kehittyneisyys. Oma kehittynyt kai suht keskiverrosti ja se on ok, ei tarvitse sääliä, enkä ole kateellinen.

Vierailija

Oman lapsen kehittyminen keskimääräsitä nopeammin ei ole noloa, mutta sillä kerskailu on.

Eli anna lapsesi liikkua ja puhua niin hyvin, kun hän osaa, mutta älä nosta lapstasi jalustalle ja muista huomioida muiden posittinen kehitys. Eli kehu ihan aidoti, kun huomaat, että "Iikka" on oppinut kävelemään, tai "Laura puhumaan lauseita (vaikka vain kahden sanan ja vaikka kuinka epäselvästi).

Yleensä kaikilla lapsilla on vahvuutensa ja kehittämiskohteensa, voit esim. jossian vaiheessa huomata, että "Iikka ja Laura" leikkii hienosti vuorovaikutteista yhteisleikkiä, kun sinun lapsesi harjoittelee vasta rinnakkaisleikkiä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Myötähäpeää? Siis kenen puolesta? Itsesi? Oman lapsesi? Muiden lapsien vai vanhempien?

Muiden vanhempien. Eli asettaudun heidän asemaansa  ja ajattelen, että heille on ikävä tilanne ja vertailevat lapsia kuten minäkin teen. 

Ehkä turha huoli, voihan olla, että minä vertailen paljon enemmän kuin muut. 

-ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myötähäpeää? Siis kenen puolesta? Itsesi? Oman lapsesi? Muiden lapsien vai vanhempien?

Muiden vanhempien. Eli asettaudun heidän asemaansa  ja ajattelen, että heille on ikävä tilanne ja vertailevat lapsia kuten minäkin teen. 

-ap

Tuota, voin kertoa, että vertailevatkin. Ja ovat taas omastaan satakertaisesti ylpeämpiä. Kyllä se ap siitä, kun säkin saat useamman lapsen. Nää esikoisten vanhemmat on jotenkin hellyttäviä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

-ap

Voi, tunnet myötähäpeää aivan turhaan! Vaikka oma lapseni kääntyi vatsalleen vasta 7 kk ikäisenä, eikä 1v6kk iässä sano kuin kolme sanaa, on minulla ymmärrys, että lapset kasvavat ja kehittyvät omaan tahtiinsa.

Vierailija

Vau! En oo koskaan ajatellutkaan, että yksilöllistä kehitystä pitäisi noloillla. Hitaat oppijat oppivat asiat huolellisemmin ja sitä kautta saattavat oppia paremmin!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ole huoleti, vielä tulee se päivä jolloin toiset menevät kehityksessä edelle.

Miksi menisivät? Onko jotain tutkimustulosta esittää siitä, että varhain kehittyvät regressoituvat pahasti jossain vaiheessa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

-ap

Tuota, voin kertoa, että vertailevatkin. Ja ovat taas omastaan satakertaisesti ylpeämpiä. Kyllä se ap siitä, kun säkin saat useamman lapsen. Nää esikoisten vanhemmat on jotenkin hellyttäviä.

Kolmas lapsi jo!

Esikoinen oli aika keskiverto, toinen nopea kyllä, mutta ei näin nopea. Tämä on ihan uniikki. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole huoleti, vielä tulee se päivä jolloin toiset menevät kehityksessä edelle.

Miksi menisivät? Onko jotain tutkimustulosta esittää siitä, että varhain kehittyvät regressoituvat pahasti jossain vaiheessa?

Kyllä se yleensä kompensoituu viimeistään koulussa, kun tulee näyttää se todellinen osaaminen ja taito.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat