Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

On jotenkin noloa, kun oma lapsi on kehityksessä ylitse muiden

Vierailija
26.11.2015 |

Minulla on laaja tuttavapiiri, jossa on paljon lapseni kanssa samanikäisiä tenavia.

Tyttöni lähti kävelemään puita pitkin puolivuotiaana, kun useimmat vielä pötköttivät vain makuullaan. Puhui puolitoistavuotiaana pitkiä lauseita, oli niin päivä- kuin yökuiva jne.

Tietyllä tavalla kiusallista seurassa, kun vuodenkin vanhemmat ovat paljon jäljessä. Tunnen kai myötähäpeää vai mitä se mahtaa olla?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekasta vastaajasta en tiedä, mutta minä tunnen kuten kerroin. On vaivaannuttavaa seurata sivusta toisten täysin vauvamaisia parivuotiaita, kun oma tuntee jo esim. numerot ja kirjaimet puhumattakaan muista taidoista. Myös karkea- ja hienomotoriikka on toisella tasolla kuin muilla. 

Lisäksi on todella kaunis lapsi... joskus ajattelen, että tästä onnesta vielä rangaistaan. Hänelle tulee paha sairaus tai vamma. 

Joo, uskotaanhan me, että sun lapsi osaa lukea ja laskea parivuotiaana. Uskotaan toki.

Ei lue eikä laske... tuntee kirjaimet ja numerot. Osaa toki luetella numerot, mutta ei siis tee laskutehtäviä vielä. 

Ilmeisesti sinä, etä vielä ole oppinut lukemaan, kun tällainen väärinymmärrys pääsi syntymään. 

Mun pari vuotias on kans hetken jo luetellut numeroita, mutta ei osaa vielä yhdistää, esim 5 legoa on 5, eli osaa numerorimpsun noin 10 (8 ja 9 välillä väärinpäin).

Ihan mielenkiinnosta olisin kysellyt, että osaako teillä todella näyttää esineinä montako on tietty numero? Entä aakkoset, osaako vain aakkosrimpsun vai osaako yhdistää, että b on b ja r on r?

Sillä jos osaa, niin pyytäisin kyllä seuraavassa neuvolassa tekemään esim lene testin tms ja mahdollisesti lähetettä eteenpäin, koska tuollainen lahjakkuus on seurausta jostain (asperger). Ei siinä siis mitään pahaa ole, mutta helpottaa lapsesi elämää jatkossa.

Vierailija
42/51 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet vanhemmat (arvio: 100 %) luulevat noin.

Ei hämminkiä.

Sitten tuttavapiirissäsi on todellisuudesta vieraantuneita skitsofreenikkoja. Jokainen normaali arviointikyvyllä varustettu ihminen osaa arvioida puhuuko lapsi alle ikätason, ikätasoiseti tai yli keskimääräisen. Tämä koskee kaikkea muutakin osaamista. 

Eli ihmettelen kommettiasi. Kyllä monet voivottelevat lapsensa hidasta kehitystä tai sitten ovat aivan tyytyväisiä siihen ilman, että tarvitsee luulotella itselleen jotain muuta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekasta vastaajasta en tiedä, mutta minä tunnen kuten kerroin. On vaivaannuttavaa seurata sivusta toisten täysin vauvamaisia parivuotiaita, kun oma tuntee jo esim. numerot ja kirjaimet puhumattakaan muista taidoista. Myös karkea- ja hienomotoriikka on toisella tasolla kuin muilla. 

Lisäksi on todella kaunis lapsi... joskus ajattelen, että tästä onnesta vielä rangaistaan. Hänelle tulee paha sairaus tai vamma. 

Joo, uskotaanhan me, että sun lapsi osaa lukea ja laskea parivuotiaana. Uskotaan toki.

Ei lue eikä laske... tuntee kirjaimet ja numerot. Osaa toki luetella numerot, mutta ei siis tee laskutehtäviä vielä. 

Ilmeisesti sinä, etä vielä ole oppinut lukemaan, kun tällainen väärinymmärrys pääsi syntymään. 

Mun pari vuotias on kans hetken jo luetellut numeroita, mutta ei osaa vielä yhdistää, esim 5 legoa on 5, eli osaa numerorimpsun noin 10 (8 ja 9 välillä väärinpäin).

Ihan mielenkiinnosta olisin kysellyt, että osaako teillä todella näyttää esineinä montako on tietty numero? Entä aakkoset, osaako vain aakkosrimpsun vai osaako yhdistää, että b on b ja r on r?

Sillä jos osaa, niin pyytäisin kyllä seuraavassa neuvolassa tekemään esim lene testin tms ja mahdollisesti lähetettä eteenpäin, koska tuollainen lahjakkuus on seurausta jostain (asperger). Ei siinä siis mitään pahaa ole, mutta helpottaa lapsesi elämää jatkossa.

Ei ole mitään asperger-piirteitä. On kontaktihakuinen, sosiaalinen tyttö. 

Osaa laskea objektien määrän, jos alle kymmenen näitä on. Esim. pöydällä kahdeksan karkkia. Ei kuitenkaan osaa yhdistää viittä ja kolmea karkkia saadakseen luvuksi kahdeksan. Mutta uskon, että kohta kyllä. 

Vierailija
44/51 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet vanhemmat (arvio: 100 %) luulevat noin.

Ei hämminkiä.

Sitten tuttavapiirissäsi on todellisuudesta vieraantuneita skitsofreenikkoja. Jokainen normaali arviointikyvyllä varustettu ihminen osaa arvioida puhuuko lapsi alle ikätason, ikätasoiseti tai yli keskimääräisen. Tämä koskee kaikkea muutakin osaamista. 

Eli ihmettelen kommettiasi. Kyllä monet voivottelevat lapsensa hidasta kehitystä tai sitten ovat aivan tyytyväisiä siihen ilman, että tarvitsee luulotella itselleen jotain muuta. 

Sehän siinä onkin, että saattaa olla nokkela monessa muussa, vaikka juuri se puhuminen ei onnistu.

Vierailija
45/51 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ajattele juuri mitään, koska lapset kehittyvät eri tahtiin ja se pahin 3-vuotias vaippapöksy kuolanaama voi olla aikuisena fiksu ja korkeakoulutettu. 8-kuukautisena kävelemään oppinut, ei pärjää elämässä välttämättä sen paremmin, kuin 1,5-vuotiaana. Oma lapsi on myös oppinut monia taitoja varhain mm. puhumaan. Kuitenkin hänellä ei vielä 3-vuotiaana olleet kaikki maitohampaat suussa. En tästä kuitenkaan päättele, että lapseni purukalusto tulee myöhemmin olemaan jotenkin muita huonompi vaan hampaat vaan kehittyy myöhemmin.

Vierailija
46/51 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko varma että tuntemasi tunne on myötähäpeää eikä yksinkertaisesti häpeää tai syyllisyyttä? Ihmisille, joilla on heikko itsetunto ja jotka tuntevat olevansa muita huonompia, on tyypillistä tuntea syyllisyyttä ja häpeää kun heillä on jotain parempaa kuin muilla. Taustalla on se syvälle piintynyt tunne, ettei ansaitse parempia asioita, että tekee jotain väärin, jos on millään tavoin parempi kuin muut.

Itse olen juuri tällainen, siksi kysyn. Lapsia minulla ei ole, mutta läpi elämäni olen tuntenut häpeää uusista vaatteista, hyvästä asunnosta, siitä ettei minulla ole velkaa niin kuin opiskelukavereilla... Mistä vaan asiasta, joka on minulla paremmin kuin jollain muulla.

Vierailija
47/51 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, voi. Odota, kun lapsesi kasvaa, se siitä suunnattomasta ylpeydestä sitten, kun aina on joku, joka on parempi jossakin kuin oma lapsesi.

Vierailija
48/51 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi, voi. Odota, kun lapsesi kasvaa, se siitä suunnattomasta ylpeydestä sitten, kun aina on joku, joka on parempi jossakin kuin oma lapsesi.

Jep, minun lapseni :) ville vasta 6kk ja rakentaa jo meille terassia

Vierailija
49/51 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä et taida tietää juuri mitään aspergerista, lahjakkuudesta tai edes pikkulapsista. He oppivat tasan sitä, missä sattuu olemaan herkkyyskausi menossa. Oma lapseni tunnisti kaikki aakkoset 1,5-vuotiaana. Ihan tavallinen skidi, jolla oli rakas aakkospalapeli.

Vierailija
50/51 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole huoleti, vielä tulee se päivä jolloin toiset menevät kehityksessä edelle.

Miksi menisivät? Onko jotain tutkimustulosta esittää siitä, että varhain kehittyvät regressoituvat pahasti jossain vaiheessa?

En tiedä tutkimustuloksista, mutta meilläkin oli tuollainen ylivertaisen taitava kaksivuotias. Osasi siis kirjaimet, numerot, puhui erittäin selkeästi jo 1-vuotiaana, motorisesti kehittynyt,sosiaalisesti ja älyllisesti kaikkia muita lapsia huimasti edellä. Päiväkodissa ihmeteltiin että voiko olla tottakaan.

Ja mitäs nyt? Ihan tuikitavallinen alakoululainen, joissain jutuissa hyvä, joissain keskiverto. Ei millään lailla erikoinen taidoiltaan. Eikä muuten oppinut lukemankaan sujuvasti kuin 6-vuotiaana, eli paljonpa iloa niistä kirjaimista oli. Pikkuveli taas oli ihan tavallinen kuolaava vauvanmöllykkä mutta oppi ihan itsekseen lukemaan 4-vuotiaana.

Vierailija
51/51 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 jatkaa siitä kauneudesta vielä. Minäkin ajattelin että meidän vauva on kaikkein kaunein ja niin kaunis että sääliksi käy muita kun niillä on tuollaiset tavalliset pulloposkivauvat. Nyt kun vuosien jälkeen katselen esikoisen vauvakuvia, niin ihan somahan se oli - mutta just samanlainen pallonaama kuin kaikki muutkin vauvat XD