Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Englannissa vanhukset syö sipsejä, minun isovanhempani tuskin olivat sipseistä kuulleetkaan

Vierailija

Jotenkin hellyttävää kun Englannissa, maaseudulla trekkaillessa, vanhukset kaivoi lounaaksi pienet sipsipussinsa esiin kuten kaikki muutkin. Minun isovanhempani tuskin oli sipseistä kuulleetkaan, saati, että olisivat koskaan maistaneetkaan.

Kommentit (14)

Vierailija

Perunalastuja alkoi meidän kauppoihin tulla siinä 1970-luvun alussa. Kummitätini oli kauppias ja hänen luonaan kyläillessämme muistan ensi kertaa maistaneeni perunalastuja. Se suola siinä päällä maistui kivalta, mutta lastusta itsestään en tykännyt ja sylkäisin sen pois. :D Olin jotain 5-6-vuotias siihen aikaan. En vieläkään pidä sileistä lastuista, vaan ostan poimutettuja silloin harvoin, kun perunalastuja ostan.

Vierailija

Englantilaiset ovatkin niin hoikkaa ja hyväkuntoista kansaa. Sipsien syönti on todistettavasti kannattanut. Ottakaamme oppia näistä edelläkävijöistä.

Vierailija

Tähän liittyen: aiemmin moni Suomessa luuli, että englannin kielen chips tarkoittaa perunalastuja. Minullekin valistettiin, että sikäläinen perinneruokalaji on kalaa ja perunalastuja, fish and chips.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tähän liittyen: aiemmin moni Suomessa luuli, että englannin kielen chips tarkoittaa perunalastuja. Minullekin valistettiin, että sikäläinen perinneruokalaji on kalaa ja perunalastuja, fish and chips.

Tarkoittaa se amerikanenglanniksi...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Perunalastuja alkoi meidän kauppoihin tulla siinä 1970-luvun alussa. Kummitätini oli kauppias ja hänen luonaan kyläillessämme muistan ensi kertaa maistaneeni perunalastuja. Se suola siinä päällä maistui kivalta, mutta lastusta itsestään en tykännyt ja sylkäisin sen pois. :D Olin jotain 5-6-vuotias siihen aikaan. En vieläkään pidä sileistä lastuista, vaan ostan poimutettuja silloin harvoin, kun perunalastuja ostan.

Suomessa ei vielä silloin 45 vuotta  sitten ollut napostelukulttuuria, joten perunalastujakin markkinoitiin alussa ihan vain perunana. Mainostettiin, että kun niitä uunissa lämmittää, ne ovat sitten hyviä lihapullien ja soosin kanssa.

Vierailija

Tuskin Iso-Britannian lihavuustilastoista kannattaa niitä perinteisiä minisipsipusseja syyttää... Ne snackseinä myytävät sipsipussit ovat oikeasti ihan pikkuruisia, ei niissä olen kuin muutama sipsi haukattavaksi.

Brittien ruokailutottumukset ovat toki kokonaisuudessaan aika surkeat. Ennen vanhaankin se oli aikamoista rasvan kanssa läträämistä, mutta nykyään nuoret sukupolvet elävät siellä pikaruualla ja eineksillä kuten täälläkin.

Vierailija

Oliko pakko mainita sipsit??? Nyt alko tekee mieli. Pakko mennä kauppaan ja ostaa sipsejä dipillä... toi on AP sun syy!! kele

Vierailija

Miten jostain muutamasta kymmenestä grammasta sipsejä voi tulla kylläiseksi? Mä ihmettelen edelleen tämän valistuksen aikakaudella, että lapsille pakataan koululounaaksi sipsipussi mukaan. Luulisi että tuo olisi jo kielletty, Suomessa olisi ainakin. 

Vierailija

Melkein yhtä hellyyttävää, että Englannissa leikkipuistoissa au pairit ja muut lastenhoitajat kaivavat sipsipussit hoitokassista ja syöttävät niitä rattaissa istuville taaperoille.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaa se amerikanenglanniksi...

Makepeace: Your crisps aren't crisp.

Dempsey: My crisps are chips.

Keskustelua perunalastuista Taistelupari-jaksossa vuodelta n. 1986. Jäänyt mieleen. :D

Vierailija

Minun miehellä on  sipsi himo ja ikääkin on 74v. Itse en pidä niistä ollenkaan,mies syö niitä mauste dippien kans.sa

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat