Urkundista kysyttävää!

Vierailija

Jääkö siinä kiinni myös,  jos on lainannut huolimattomasti, siis liian suorasanaisesti? Stressaan tästä kauheasti gradun suhteen, kun kiireellä olen tehnyt tekstiä kauheasti tarkistelematta joka kohtaa. Luin kyllä Urkundin ohjeet ja siellä sanottiin että ohjelma huomaa nämä, mutta joutuuko tästä jo puhutteluun yliopistolle, jos tällaisia kohtia on vaikka muutamakin? Ovat ehkä pari-muutaman riviä tai sinnepäin.
Luin tässä yhtä vähän yli vuosi sitten tehtyä gradua samasta aiheesta kuin omani, ja huomasin että siinä on puolen sivun suora lainaus eräästä kirjasta, jota ei ole erotettu lainausmerkeillä tai muuten tekstissä, vaan siis laitettu normaaliksi tekstiksi. Miten tämä sitten on voinut mennä läpi, eikö kaikki tekstit tarkastettu jo tuolloin? 

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Kai nykyään kaikenlainen paska menee läpi, olen huomannut saman. Mielestäni kyllä kahden rivinkin mittainen sanasta sanaan lainaus pitää esittää lainauksena eli pistää lainausmerkkeihin, eikä esittää referointina. Toisaalta taas lainauksen pitäisi olla jotenkin perusteltu, esimerkiksi se on niin poikkeuksellisen nasevasti ilmaistu, ettei ole järkeä itse enää sitä toisin sanoin sanoa. Sellaisia ei voi kovin montaa tekstissä olla.

Olen ehkä inhottava, mutta koska olen itse tehnyt graduani ajan kanssa, niin en ymmärrä, miksi ihmeessä se pitää rääpiä niin kovalla kiireellä kasaan, että joutuu sitten pelkäämään tuollaista ja kenties käyttää kaksinkertaisen ajan plagiointinsa korjaamiseen? Oman aineen ohjauksessakin voi olla syytä, ilmeisesti kaikilla laitoksilla/kaikissa yksiköissä ei ohjata edes kandia niin, että olisi jotain työskentelyperiaatteita valmiiksi harjoiteltuna ennen kuin aletaan työstää gradua.

Vierailija

Kukaa Urkundia viime aikoina käyttänyt? Siinähän tulee joku plagiointiprosentti, mitä se kertoo ja käydäänkö sitä läpi jonkun kanssa? 

ap

Vierailija

Mikäs helvetinkone sellainen on? Eikö gradu ole sellainen muutaman kymmentä sivua pitkä kirjoitelma? Semmoisen voi tehdä tekstinkäsittelyohjelmalla? Onko yliopsitolla joku proffan koodaama systeemi joka narauttaa kopioijat?

Vierailija

Pistin omani 2 viikkoa sitten urgundiin. Pian tämän jälkeen minulle kerrottiin vaan arvosanani. En siis edes tiedä prosenttia paljon oli samaa.. onhan esim lähteet hyvin samanlaisia kuin muissa vastaavissa töissä. En sitten tiedä, miten ne toimii jos on liikaa samankaltaisuutta.. mutta jos omasuoralainauksesi on lainausmerkeissä niin eihän siinä pitäs olla ongelmaa.

Vierailija

Urkundin tietokannassa ei ole muuta kun toisten tekemiä vastaavia opinnäytteitä, graduja ym. Jos olet siis lainannut suoraan jostain käsiteoksesta niin urkund ei tunnista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mikäs helvetinkone sellainen on? Eikö gradu ole sellainen muutaman kymmentä sivua pitkä kirjoitelma? Semmoisen voi tehdä tekstinkäsittelyohjelmalla? Onko yliopsitolla joku proffan koodaama systeemi joka narauttaa kopioijat?
Gradu kirjoitetaan käsin ruutupaperille, laitoksen johtajan erityisluvalla sen voi tehdä kirjoituskoneella. 

Ja kyllä yliopistoproffat yleensä koodailevat kaikkea, esimerkiksi plagioinninestojärjestelmiä. Kyllä proffa kuin proffa osaa koodata. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Urkundin tietokannassa ei ole muuta kun toisten tekemiä vastaavia opinnäytteitä, graduja ym. Jos olet siis lainannut suoraan jostain käsiteoksesta niin urkund ei tunnista.
 Mutta Urkund käyttää vissiin myös esim. netissä olevia väitöskirjoja, jotka ovat pdf:nä? 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
 Mutta Urkund käyttää vissiin myös esim. netissä olevia väitöskirjoja, jotka ovat pdf:nä? 

Väitöskirja on myös eräänlainen tohtori ohjelman "opinnäytetyö" eli ne urkund löytää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Urkund löytää kyllä myös netissä olevat suorat lainaukset. Niin esim. tässäkin tapauksessa.

http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/pauliina-takala-jai-kiinni-plagio...

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010082712250573_uu.shtml

Tuossa tapauksessa ei puhuttu mitään että olisi urkund narauttanut. Sanottiin vaan että opettaja alkoi epäillä.[/quote]Ei vaan toinen opiskelija. Opponentti kenties?

Vierailija

No ei kai urkundia tarvita nettihakuun. Jos herää epäilys jostain tekstinkohdasta, sen voi hakukoneella hakea verkosta.

Yllättävän paljon nykygraduntekijät leikkaa verkosta ja liimaa graduunsa, ilmeisesti kauhealla kiireellä niin, ettei muisteta tai ymmärretä kertoa asiaa omin sanoin. En ymmärrä mikä järki siinä on, kun oman ajattelun pitäisi näkyä tekstissä kautta linjan. Ei gradu ole mikään moniääninen kollaasi.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat