Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ennen satoja vaatteita, nyt 40 – pukeutumisen kertakäyttö­kulttuurista voi päästä eroon

Vierailija
25.11.2015 |

Kyllä 40 vaatettakin on aika paljon. Jos kerran alusavaatteita yms ei lasketa. Itselläni on käytössä kolme neuletakkia, neljä t-paitaa ja kahdet farkut. Yksi talvitakki. olen toimistossa töissä ja pärjännyt näillä vallan hyvin. Arkikäyttöön pari puuvillapaitaa ja tuulihousut. Muuten en edes ihmisten ilmoilla paljon käy. Pistättekö paremmaksi?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä ilmastovyöhykkeellä te yhdellä talvitakilla pärjäävät elätte? Minä tarvitsen eri takin, kun asteita on -2 ja -22. Eri takki juhla-asun kanssa ja ulkoiluun jne. Pukeudun myös tilanteen mukaan ja saman olen opettanut lapsillekin. Pihaleikkeihin on eri su kuin vaikka teatteriin, elokuviin, kyläilyyn tai keskustaan ostoksille.

Kerrospukeutuminen. Mulla on kyllä useampia takkeja, mutta käsi sydämellä voin vakuuttaa pärjääväni yhdelläkin, sinne alle vaan laitetaan eri tavalla ja erilaista tavaraa jos on -22 kuin -2. Pikkupakkasilla voin palelematta lähteä pelkässä t-paidassa, kun parkatakki on riittävän lämmin. Kylmemmällä kelillä laitan sitten alle villatakkia ja kauluria. 

Vierailija
22/36 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla helppo elämä kyllä toteutuu parhaiten, kun vaatteita on yli 40. Pakkaan kyllä osan pois näkyvistä pari kertaa vuodessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti pääsen 40vaatteeseen. Tai siis alle. Jos ei tartte mukaan laskea ulkoiluvaatteita tms. Farkkuja kolmet. Shortsi tms lyhyt lahkeisia kolmet. Hameita kolme. Paitoja viis. Lyhyt hihasia viis. Villatakkeja ja huppareita yht maks kymmenen. Sit on juhlavaatteet kolme.

Ei mulla ole kenkiäkään montaa. Kahdet kumpparit. Kahdet korkkarit. Kahdet kävelykengät. Lenkkarit ja vaelluskengät. Parit kesäkengät.

Ostan todella harvoin vaatteita uusina. Eli nuokin lähes kaikki kirpparilta. Täytyis jotain uutta kaappiin saada. Mut samalla sieltä ain jotain pois pistän.

Vierailija
24/36 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, joilla on 40 vaatetta tai alle. Miten lajittelette pyykkinne? Meillä nelihenkinen perhe ja reilusti vaatetta, ja silti vaikeuksia saada viikottain esim. valkea 40 asteen pesu täyteen.

Vierailija
25/36 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelin pärjätä tämän vuoden 100 vaatteella, johon sisältyy sukat, alusvaatteet sekä yövaatteet. En laske urheilu- enkä juhlavaatteita. Urheiluvaatteina olen aina käyttänyt kulahtaneita paitoja jotka muuten hautuisivat kaapin perällä käyttämättömänä (luopuakaan en osaa). Juhlissa sen sijaan haluan keskittyä kunnioittamaan itse tilaisuutta enkä miettiä kotona makaavia lumppukasojani.

Olen oikeasti kateellinen niille ihmisille, joita ei kiinnosta kuljeksia kaupoissa, hypistellä materiaaleja, sovitella vaatteita ja valita ihanimpia. Olen jo vuosia rajoittanut ostamistani, mutta kun vaatteita on kertynyt paljon, ei niistä yksikään kulu loppuun.

Joku kysyi pyykkäämisestä. Minä pesen aina vain täysiä koneellisia, tämän opin jo lapsuudenkodissa. Olenkin miettinyt etukäteen, minkä värisiä vaatteita valitsen käyttööni. Valkoiset saavat luvan peseytyä kaikki 40-asteessa. Jos joudun kesällä ottamaan käyttöön vaaleat kesähousuni, pesen ne käsin, sillä muuta vaaleata pyykkiä ei tule kertymään.

Vierailija
26/36 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, joilla on 40 vaatetta tai alle. Miten lajittelette pyykkinne? Meillä nelihenkinen perhe ja reilusti vaatetta, ja silti vaikeuksia saada viikottain esim. valkea 40 asteen pesu täyteen.

Hankin lähinnä tummasävyisiä vaatteita. Tykkään valkoisesta, mutta joutuisin pesemään ne käsin tai yksinään koneessa. Tällä hetkellä minulla on yksi valkoinen kauluspaita, jota pesen käsin. Pyykkiä tulee joka viikko yksi 40 asteen koneellinen. Vaatteet eivät säily hyvinä kun niitä on pakko pestä usein, mutta olenkin tässä vähävaatteisuudessa pakosta.

En periaatteessa näe vaatteiden vähyyteen pyrkimisessä oikein mitään järkeä. Jos ihminen suosii kierrätystä, voi vaatteita mielestäni olla kuinka paljon tahansa, mitä merkitystä sillä on? Toki jos joku ostosmaanikko haluaa säästää rahaa, niin voi olla ihan silmiä avaavaa elää 40 vaatteella hetken. 

Vierailija
27/36 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanteellistahan tuo on, että pärjää vähillä vaatteilla. periaatteessa minäkin pärjäisin, mutta haluan silti vaihtelua. Koska käytän vain perusvaatetta, niin värejä on sitten joka lähtöön. Ja kun pesee kahden hengen taloudessa pyykkiä, niin niitä vaatteita saa jonkin aikaa keräillä pyykkikoriin ennen kuin voi pestä pyykkiä. Ehkä pitäis kokeilla niitä värinkeräysliinoja...

Vierailija
28/36 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi elämää helpottava asia on käyttää vain yhtä väriä. Kaupoissakin pystyy nopeasti katsomaan tarjonnan, kun selaa vain tietyn väriset vaatteet, nettikaupoissa valitsee oman koon ja värin sekä hintarajan ja katsoo vain ne. Suosittelen. Musta on hyvä, siinä ei näy lika, halpanakin musta näyttää laadukkaammalta ja on helppo pestä.

Vierailija
29/36 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi elämää helpottava asia on käyttää vain yhtä väriä. Kaupoissakin pystyy nopeasti katsomaan tarjonnan, kun selaa vain tietyn väriset vaatteet, nettikaupoissa valitsee oman koon ja värin sekä hintarajan ja katsoo vain ne. Suosittelen. Musta on hyvä, siinä ei näy lika, halpanakin musta näyttää laadukkaammalta ja on helppo pestä.

No just tätä mä en halua. Olla joka päivä samanvärisissä synkissä tai värittömissä vaatteissa. Haluan tänään olla viininpunaisessa topissa ja neuletakissa, huomenna sinisessä...

Mitä likaa tarkoitat? Pinttymiä? Mustassa näkyy lika yhtä hyvin kuin muissakin. Pinttymät hihansuissa ei, mutta jos esim. tiputat safkaa päällesi tai mustat housut päällä liikut rapakelillä, niin mustassa näkyy paremmin kuin sinisessä farkussa.

Vierailija
30/36 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No just tätä mä en halua. Olla joka päivä samanvärisissä synkissä tai värittömissä vaatteissa. Haluan tänään olla viininpunaisessa topissa ja neuletakissa, huomenna sinisessä...

Mitä likaa tarkoitat? Pinttymiä? Mustassa näkyy lika yhtä hyvin kuin muissakin. Pinttymät hihansuissa ei, mutta jos esim. tiputat safkaa päällesi tai mustat housut päällä liikut rapakelillä, niin mustassa näkyy paremmin kuin sinisessä farkussa.

No ei vaatteissa mitään pinttymiä saa olla, lähinnä nesteroiskaisuja eli vaikka vettä, kahvia. Pesuunhan ne menee, mutta ei mustassa näy niin nolosti vaikka housujen haaruksissa läiskät jos sattuu kaatamaan lasin päälleen.

Vierailija
31/36 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on monta takkia, muttei se silti tarkoita, että juoksisin jatkuvasti vaatekaupassa ostamassa uusia. Päinvastoin. Minulla on esim. talveksi kaksi untuvatakkia: Toinen vanha ja ruma, mutta lämmin, toinen siisti ja hyväkuntoinen. Siistiä käytän kovilla pakkasilla ns. ihmisten ilmoilla, kulahtaneempaa vaunulenkeillä, ulkoillessa lasten kanssa jne. Siistimpi on kolme vuotta vanha, mutta yhä kuin uusi ja varmasti menee ns parempana vielä toiset 3-5 vuotta. (Sen jälkeen se siirtyy vuorostaan pihatakiksi.)

Villakangastakkeja jokapäiväiseen arkikäyttöön yksi (pikkupakkasille) ja toinen pitkä ja tyylikäs esim hameen kanssa vaikka juhliin lähdössä. Malli ja väri on klassisen tyylikäs, joten jälkimmäinen on ollut minulla jo 15 vuotta ja pidin sitä mm. talvihäissäni.

Enemmän säilytystilaa useampi vaate vaatii, mutta ei sinänsä maksa yhtään enempää omistaa yksi takki viittä vuotta ja sen jälkeen toinen takki viittä vuotta, kuin omistaa kaksi takkia 10 vuotta yhtä aikaa. Saman verran verran niille tulee käyttökertoja.

Useampi vaate saman tyyppiseen käyttöön on ainakin minulle tullut halvemmaksi, kun  hyvät vaatteet pysyvät hyvinä pidempään ja toisaalta vaatteet tulee kulutettua ns. kakkosvaatteina loppuun. Ja muutenkin on oikeanlaiset vaatteet oikeaan käyttöön: Untuvatakki ei suotta kulu nollakeleillä vaan silloin on siihen säähän sopivampi (halvempi) takki.

Vierailija
32/36 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä ilmastovyöhykkeellä te yhdellä talvitakilla pärjäävät elätte? Minä tarvitsen eri takin, kun asteita on -2 ja -22. Eri takki juhla-asun kanssa ja ulkoiluun jne. Pukeudun myös tilanteen mukaan ja saman olen opettanut lapsillekin. Pihaleikkeihin on eri su kuin vaikka teatteriin, elokuviin, kyläilyyn tai keskustaan ostoksille.

No ei se vähäinen vaatemäärä poista mahdollisuutta valita eri asuja eri tilanteisiin. Jos on hyvin koostettu ja yhdistelykelpoinen vaatekaappi, niin ei mitään ongelmaa. Itselläni on villakangastakki edustustilanteita varten, muuten menen samalla toppatakilla pakkasesta riippumatta. Aika harvoin täällä Helsingissä edes on kauheasti pakkasta, muutamana viime talvena ei ole tarvinnut villapaitaa sinne toppiksen alle, vaan t-paitakin on riittänyt.

Vierailija
33/36 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on töissä työpuku (hoitaja), mutta siinäkin pidän alla vanhaa t-paitaa (jonka voin heittää roskiin jos sattuisi puvun läpi jotain eritettä tulemaan). Ihan jo näitä t-paitoja on n. 10kpl.

Lisäksi ulkoiluun ja erityisesti ympärivuotiseen pyörällä kuljettavaan 5km työmatkaan olen panostanut: mulla on aluskerrastoja kolme, toppapuku, vedenpitävä välikausipuku, väliin villa- ja fleecetakkia ja -housua. Lisäksi on pyöräilyyn sopivat vedenpitävät kengät, eri säätiloihin sopivia hanskoja, pipoja... Kypäröitäkin on kaksi, toisen alle mahtuu enemmän pipoa. Koville pakkasille on oikein kommandopipokin :D Ja heijastinliivi toki. Muuhun liikuntaan on parit trikoot ja toppia, pari hupparia.

Vapaa-aikaan riittää 2-3 farkut, 3 neuletta ja 3 neuletakkia (eri paksuisia), 8 toppia/t-paitaa, pari ohutta pitkähihaista, pari kauluspaitaa, kahdet shortsit, kaksi puolihametta, yksi rennompi mekko. Juhlaan yhdet juhlavat housut (joihin voi yhdistellä siistimpää yläosaa, esim. toppi tai kauluspaita) ja pikkumusta.

Kengissä ehdoton minimi on toppakengät, vedenpitävät nahkanilkkurit, kumpparit, urheilulenkkarit, vapaa-ajan tennarit, nahkaiset pikkukengät esim. ballerinat, kaupunkisandaalit, rantasandaalit, juhlankengät. 9 paria siis. Mulla on varmaan noin 20 paria.

Vierailija
34/36 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrospukeutuminen. Mulla on kyllä useampia takkeja, mutta käsi sydämellä voin vakuuttaa pärjääväni yhdelläkin, sinne alle vaan laitetaan eri tavalla ja erilaista tavaraa jos on -22 kuin -2. Pikkupakkasilla voin palelematta lähteä pelkässä t-paidassa, kun parkatakki on riittävän lämmin. Kylmemmällä kelillä laitan sitten alle villatakkia ja kauluria. 

Sama.

Syksyllä kevyemmän takin alla ensin t-paita. Ilmojen kylmetessä tulee pitkähihainen ja villapaita. Sitten siirryn siihen untuvatakkiin, jonka kanssa aloitellaan kevyemmillä vaatteilla. -15, niin sinnekkin alle tulee villapaita.

Vierailija
35/36 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt raskausaikana on kyllä huomannu että vähemmälläkin pärjää kun en ole kauheasti halunnut uutta ostaa näin lyhyttä käyttökautta varten. Aktiivikäytössä farkut, muutama paita ja pari neuletta. Vähän ehkä tylsää, varmaan hyvö olisi tämän ja sen mun perustilanteen (kun kaikkia vaatteita ei edes tule käytettyä) välimaasto :)

Vierailija
36/36 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 40 vaatettakin on aika paljon. Jos kerran alusavaatteita yms ei lasketa. Itselläni on käytössä kolme neuletakkia, neljä t-paitaa ja kahdet farkut. Yksi talvitakki. olen toimistossa töissä ja pärjännyt näillä vallan hyvin. Arkikäyttöön pari puuvillapaitaa ja tuulihousut. Muuten en edes ihmisten ilmoilla paljon käy. Pistättekö paremmaksi?

Jos yllättäen joutuisit johonkin juhlatilaisuuteen, kai sen varalta on vaatteita?  Työasua paljon jouduttu käyttämään, siksi ihmettelen miksei toimistossa työskentelevät käyttäisi erikoisia ja nättejä vaikka yläosia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan