Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ennen satoja vaatteita, nyt 40 – pukeutumisen kertakäyttö­kulttuurista voi päästä eroon

Vierailija

Kyllä 40 vaatettakin on aika paljon. Jos kerran alusavaatteita yms ei lasketa. Itselläni on käytössä kolme neuletakkia, neljä t-paitaa ja kahdet farkut. Yksi talvitakki. olen toimistossa töissä ja pärjännyt näillä vallan hyvin. Arkikäyttöön pari puuvillapaitaa ja tuulihousut. Muuten en edes ihmisten ilmoilla paljon käy. Pistättekö paremmaksi?

Sivut

Kommentit (36)

Vierailija

Minä elin viime kesän vanhempieni nurkissa, kun omalta opiskelupaikkakunnalta ei töitä löytynyt. Matkalaukkuun piti mahtua kaikki mitä koko kesän aikana tarvitsen ja etukäteen vuodatetuista kyyneleistä (...jep) huolimatta selvisin siitä yllättävänkin helposti! Farkut, chinot, neuletakki, pitkähihainen trikoopusero, pari t-paitaa, pari toppia, kahdet shortsit, hame ja kaksi mekkoa. Kengiksi conssit, ballerinat ja yhdet korkkarit. Noh, esim. marjametsälle lainasin kyllä vaatteet äidiltäni, kun en ottanut mukaan mitään "rymyvaatteita". Tuon kokemuksen jälkeen olen kotonakin karsinut varastojani, oli paljon sellaista jota en muistanut edes omistavani... :/

Vierailija

Lasketaanko ulkoiluvaatteet tai harrastevaatteet? Juhlavaatteet?

Mulla esim. pitkät ja lyhyet juoksutrikoot, hiihtohousut, tuulihousut, toppahousut..

Voisin ehkä päästäkin tuohon 40:een käyttövaatteissa, sillä mulla ei todellakaan ole paljoa vaatteita.

Vierailija

Meillä on toimistolla yksi mamma joka valittaa kokoajan rahapulasta, silti tuskin koskaan näen hänellä samaa paitaa kahdesti. Itselläni taas on kaksi eri hupparia joita vaihtelen töissä, ja samoilla on menty jo useampi vuosi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä on toimistolla yksi mamma joka valittaa kokoajan rahapulasta, silti tuskin koskaan näen hänellä samaa paitaa kahdesti. Itselläni taas on kaksi eri hupparia joita vaihtelen töissä, ja samoilla on menty jo useampi vuosi.

No vähän samalla tapaa minäkin toimin, ap siis. Muutama liehuneule. Niitä pesen sitten viikolla. Joskus hiukan nolottaa olla samassa vaattessa koko viikko. Puhtaita toki ovat.

Vierailija

Nostan hattua sulle! Itse karsin vaatekaappeja juuri hiljattain, ja noin viisi jätesäkillistä poistin. Mutta mulle jäi kyllä paljon vaatetta, liiaksikin, mutta tuonkin määrän pois laittaminen oli mulle suuri saavutus...pyrin tuohon vaatteiden vähyyteen, mutta se ei ole kertarysäyksellä kovin helppoa toteuttaa. Ehkä nyt näin vähin pienin askelin. Mua helpottaa arjessa suunnattomasti se, että meillä töissä on käytössä työvaatteet, olen asiakaspalvelussa ja kaikilla samantyylinen univormu. En kyllä varmaan ikinä pärjäisi vain 40 vaatteella, sillä täällä päin tarvitaan kerrospukeutumista ja erilaiseen säähän sopivia jalkineita, varsinkin kun mulla ei ole autoa ja kävelen pitkiä matkoja. Mutta kunnioitan tuollaista asennetta kuin sulla, kyllä vähälläkin pärjää, hienoa!

Vierailija

Minulla sama kokemus kuin ap:lla. Ennen vaatekaapit tursusi vaatteita, eikä koskaan ollut mitään päälle pantavaa. Sitten kyllästyin, samaan syssyyn törmäsin Rinna Saramäen kirjaan Hyvän mielen vaatekaappi ja aloitin vaatekaapin siivousprojektin. Aloitin sen sillä, että päätin valita kuukaudeksi 33 vaatetta (se perinteinen 3kk haaste tuntui liian raakalta alkuun). Kun mietin, mihin haluan pukeutua toimistotöissä ja vapaalla, käyttöön jäi lopulta vain 22 vaatetta. Pärjäsin näillä vaatteilla tosi hyvin, kunnes tuli yllättävä kutsu juhliin, joihin tarvitsin "sivussa olevasta" vaatekaapista juhlamekon - en siis etukäteen tiennyt että minula olisi juhlia sen kuukauden aikana. 

Nyt en ole laskenut vaatteitani, mutta määrä on vähentynyt ihan huomattavasti! 4o vaatteeseen en silti pääse. Tai ehkä kesä/talvisesongissa pääsen, sillä minulla on vaatekaapin ylähyllyllä laatikoissa poissa silmistä ja tilaa viemästä selkeästi kesävaatteet, keväällä siirrän paksuimmat neuleet, fleeceasut ym. sinne ja otan esiin toppeja, capreja jne. Osa vaatteista on käytössä ympäri vuoden, mutta osaa vaihtelen ihan silläkin, että saan vaihtelua vaatekaappiin ostamatta uusia vaatteita! Nytkin, kun oli aika siirtää kesävaatteet syrjään ja ottaa esiin talvivaatteita, olin unohtanut yhden neuleen olemassaolon, ja olo oli ihan kuin olisi käynyt shoppailemassa ja saanut uuden, ihanan vaatteen!

Minä en laske tähän määrään/siirtele säilöön alusvaatteita ja urheiluvaatteita. Käyn salilla ja lenkillä ympäri vuoden, ja niitä trikoita ym. tarvitsen aina. No, toki esim. aluskerrastot ulkoiluun ym. siirrän kesäksi pois kesävaatteiden tieltä. 

Hyvin pärjään näin. Minulla on kaapissani vain mielivaatteita. Niitä, joihin haluan ja tykkään pukeutua. Ne "ihan kivat" on karsittu pois. Eikä minua haittaa, mitä joku ajattelee jos minulla on sama bleiseri tai neuletakki useana päivänä päällä. Opettelin ajattelemaan tuon Hyvän mielen vaatekaappi-kirjan neuvon mukaan, että ihmisen tyyli muodostuukin niistä vaatteista, joita hän käyttää! Eli jos joku kuvailee vaikka minun työtyyliäni, hän sanoo että sehän pukeutuu aina mustiin farkkuihin, bleiseriin tai tyköistuvaan neuletakkiin. Vaihtelua tyyliin saa sitten omiin väreihin (iho, hiukset) sopivilla huiveilla, koruilla jne. Ja onhan niissäkin joku tyyli, eli minkätyyppisiä/värisiä huiveja käytän ja mitä en. 

Vierailija

Mä olen kanssa vähentänyt vaatemäärää, kun niitä on liikaa tarpeeseen nähden tai käytän aina niitä samoja kivoimpia. Tällä hetkellä mulla tuntuu olevan liikaa juhlavaatteita (ei kovin monia tilaisuuksia vuodessa) ja t-paitoja (niitä on vaan kertynyt). Voisinkin käydä taas tänään läpi vaatekaappia, kun pääsen töistä.

Vierailija

Mä en tuollaiseen pystyisi. Ja ainakin meilläpäin ihmisillä on joka päivä eri vaatteet. Mulla on todella paljon vaatteita, mutta ne on kaikki laadukkaita ja osa on todella vanhoja.

Aina väliin pistän jotain kiertoon ja ostan uutta. En kuitenkaan ikinä osta mitään kertakäyttövaatteita, vaan kaikki on tarkoitettu vuosien käyttöön. Mä tykkään kuitenkin siitä, että on valinnanvaraa ja voi pukeutua hyvin aina. Mulla ei ole ollut vuosikausiin sellaista tilannetta, että kaapista ei löytyis päällepantavaa.

Miten voi pärjätä noin vähillä vaatteilla? :O

Eikö noita neuleita ja neuletakkejakin tarvi eri materiaaleista jo ilmojenkin vuoksi? Mä käytän kesällä pellava-, puuvilla- ja silkkineuleita ja kylmemmillä ilmoilla sitten erilaisia ja eripaksuisia villaneuleita. Samoin takkeja täytyy olla erilaisia ilmoja varten.

Ja neljä t- paitaa :O Niitähän saa pestä päivittäin, jos noin vähän on. Ja onko ap:llä noiden farkkujen lisäksi muita housuja, hameita tai mekkoja, joita käytät töissä? Ei kai kahdet farkut riitä millään muuten.

Vierailija

"Ei kai kahdet farkut riitä millään muuten"

Yhdetkin farkut riittää, illalla pesuun ja aamulla päälle. Ja kaikki muutkin vaatteet siinä samalla, valittu niin, että voi pestä samalla kerralla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Yhdetkin farkut riittää, illalla pesuun ja aamulla päälle. Ja kaikki muutkin vaatteet siinä samalla, valittu niin, että voi pestä samalla kerralla.

Eikö tuo ole tylsää? Aina samat vaatteet.

Mä en oikein ymmärrä tuon minimalistisen vaatekaapin ideaa. En itse tykkää kertakäyttökulttuurista ja sen vuoksi ostan hyvälaatuisia vaatteita vuosikausien käyttöön. Ja vielä kierrätän ne siskoille, ystäville ja hyväntekeväisyyteen siinä vaiheessa, kun kyllästyn tai ostan jotain uutta ja kaappiin ei enää mahdu.

Mä itse tyhjensin vaatekaappini konmari menetelmällä ja silti sinne jäi satoja satoja vaatteita. Kaikista tykkään ja kaikkia pidän. Kaikki on hyväkuntoisia, uudenveroisia ja siististi järjestyksessä, joten on helppo valita päällepantavaa.

Miksi pitäisi pyrkiä muutamaan vaatteeseen ja pitää aina samoja? Mikä siinä on niin tavoiteltavaa? Eikö se ole äärettömän tylsää?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo ole tylsää? Aina samat vaatteet.

Mä en oikein ymmärrä tuon minimalistisen vaatekaapin ideaa. En itse tykkää kertakäyttökulttuurista ja sen vuoksi ostan hyvälaatuisia vaatteita vuosikausien käyttöön. Ja vielä kierrätän ne siskoille, ystäville ja hyväntekeväisyyteen siinä vaiheessa, kun kyllästyn tai ostan jotain uutta ja kaappiin ei enää mahdu.

Mä itse tyhjensin vaatekaappini konmari menetelmällä ja silti sinne jäi satoja satoja vaatteita. Kaikista tykkään ja kaikkia pidän. Kaikki on hyväkuntoisia, uudenveroisia ja siististi järjestyksessä, joten on helppo valita päällepantavaa.

Miksi pitäisi pyrkiä muutamaan vaatteeseen ja pitää aina samoja? Mikä siinä on niin tavoiteltavaa? Eikö se ole äärettömän tylsää?

Onhan se tosi tylsää, mutta minulla ei ole rahaa hankkia enempää vaatteita. Vaatteeni ovat kyllä laadukkaita ja valmistettu hyvistä materiaaleista. 

Joskus on vain olosuhteiden takia oltava "tylsä" :)

Vierailija

Minun eräs tuttavani kehuskelee minimalistisella vaatekaapillaan ja paheksuu avoimesti, jos kuulee jonkun hankkineen uuden vaatteen esimerkiksi tiettyä tilaisuutta varten. Kuulemma jokaisella on ihan hyviä vaatteita jo olemassa eikä mitään pitäisi ostaa yhtä käyttökertaa varten. No kyllä, tietty perä on tuossakin, mutta hän itse huiteleekin sitten arjen ja juhlan parissa kauhtuneessa, nukkaisessa villatakissa, eikä näe pukeutumisessaan mitään epäsopivaa tai peräti loukkaavaa. Kuulemma se riittää, ettei alasti kulje, muu on turhamaisuutta ja paheksuttavaa.

Vierailija

Minulla on aika tylsä vaatemaku, ja ostan joka tapauksessa tosi samantyyppisiä vaatekappaleita, ennen niitä oli vain tosi paljon enemmän. Nyt olen huomannut, että vähemmälläkin pärjää. Jos en olisi sinkku, pyykkiä tulisi pestyä useammin. Eikö monessa lapsiperheessä pyykätäkin lähes päivittäin? Nyt pidän niin suurta vaatevarastoa, että ei tarvitse pestä puolikkaita koneellisia.

Vierailija

Miten usein te pesette vaatteenne ja miten ne kestävät jatkuvaa käyttöä. Minulla on vähän vaatteita, mutta onglema on se, että jatkuvassa käytössä  vaatteet myös kulahtavat nopeasti. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Yhdetkin farkut riittää, illalla pesuun ja aamulla päälle.

Järkyttävää veden tuhlausta tuollainen vaatteiden peseminen. Ei ainakaan kannata puhua luonnonvarojen säästämisestä syynä siihen, että vaatekaapin sisältö on minimissään.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat