Kun imetys ei laihduta
Onko muita, joilla imetys ei odotetusti kulutakkaan niin kuin aina puhutaan... Tosi tympeää, kun kaverit hehkuttaa miten parissa kuukaudessa olivat takaisin lähtöpainossa, osa jopa alle sen. Painoni pysyy itepäisesti siinä mihin se sillon jämähti kun vauva oli noin 2vk. Nyt vauveli on vajat 4kk ja täysimetyksessä edelleen. ihan tietoisesti olen jonkin verran säännöstellyt syömistäni, herkkuja varsinkin karsinut raakasti pois parin viikon ajan. Ensimmäisellä viikolla paino tippu 1.3kg, jolloin ihan säikähdin, kun on niitä juttuja että jos imettäessä laihduttaa, voi maitoon erittyä jotai myrkkyjä. Ja toiseksi kyllä varmaan vaikutti omaan jaksamiseen tuollainen painonpudotus. Ja vielä kolmanneksi, en halua, että maito loppuu nyt.
Kesä tulee kovaa kyytiä ja kesäksi luulin olevani lähellä samoja mittoja kuin enne raskautta...mutta toisin taitaa käydä! Masentavaa... Myönnän olleeni melkoinen herkkupeppu, mutta on se niin väärin, että jotkut sitten laihtuu ihan itsestään ja syövät muidenki edestä ruokaa ja herkkuja! Pitää vaan laittaa itselle nyt tiukat rajat turhaan mässäilyyn.
Kommentit (5)
laskin pisteitä, lisäsin sen vanhan kaavan mukaiset 8 pistettä osittaisimetyksestä(kin).
kolme lasta olen imettänyt, täysimetystä 4kk ja osittaisimetystä kiinteiden ohella 8kk ikään asti eikä raskauden aikana tulleet kilot ole siitä olleet moksiskaan. eli ihan laihduttamalla olen joutunut ne kilot hävittämään, nyt vain tuntuu sekin olevan ihan mahdoton urakka *huoh*
Kolmea olen imettänyt 9 - 12 kk, enkä ole imetyksen aikana laihtunut juuri yhtään, pikemminkin paino on noussut!!!
Osasyynä tietysti kamala nälkä, joka pistää syömään, mutta nyt olen alkanut pohtimaan myös, että olisko mun maidonerityksessä (tai jossain muussa kohtaa kroppaa) jotain " vikaa" , koskapa kaikki mun vauvat on olleet tosi laihoja, ja ovat pulskistuneet vasta, kun olen imetyksen lopettanut. Maitoa on kyllä riittänyt, mutta se on ollut ilmesiseti melko rasvatonta, eli olen pitänyt rasvat itselläni -mikä ei helpota laihtumista yhtään!
Uteliaisuudesta kysynkin, että te joilla painonpudotus on vaikeaa, onko teidän vauvat olleet hoikkia? Ehkä mulla vaan sattumalta on pienempiä ipanoita, mutta voisihan tässä olla jotain perääkin!
Pohdiskellen, Chicky
Imetin molempia lapsiani vuoden, enkä laihtunut yhtään. Chickylle sen verran, että vauvelit olivat syntyissään hiukan päälle kolmikiloisia, mutta pulskistuivat maidollani nopsaan ollen molemmat nelikuisena jo 8 kg. Minulla maidoneritys ei koskaan mitään kovin runsasta tuntunut olevan, mutta olen maitoni ajatellut olleen jotenkin tuhtia tavaraa, kun niin pulleita oltiin. Siis vauva ja äiti myös...
Syksyllä lopetin imetyksen ja kovasti nyt yritän laihduttaa siihen, mitä eneen raskautta. Kova homma. Tasan ei käy onnen lahjat.
Vaikka kaikilla se maito ei silti riitä, eikä sille sitten mitään oikein voi. Paitsi yrittää vaan imettää useammin. Siinä joku muu varmasti osaa neuvoa paremmin... =)
Mutta asiaan. Kaikilla imetys ei tosiaan laihduta. Minulla ei ainakaan..! Kaikkiaan painoa tuli lisää raskauden aikana 23kg jo muunkin ylimääräisen päälle. Laitokselle jäi 5kg mutta sitten yhtäkkiä kahden eka viikon aikana putosi yhteensä 8kg. Sen jälkeen ei paljon paino pudonnut, vaikka imetin 5kk. Pikkuhiljaa olen sen jälkeen pudottanut painoa, ja nyt vasta olen alle sen mitä ennen raskautta..! =)
Älä ota mitään paineita laihdutuksen kanssa, ehdit kyllä senkin jälkeen kun olet lopettanut imetyksen. Voimia..!
Leijona76 & poika 1v7kk