Ärsyttääkö teitä enemmän ylipuheliaat vai hiljaiset ihmiset?
Minua ylipuheliaat. En kerta kaikkiaan ymmärrä, miksi pitää väkisin puhua, vaikkei olisi mitään järkevää sanottavaa.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Ylipuheliaat. Siksi että kaikki tuntemani ylipuheliaat puhuvat lähinnä itsestään ja omista asioistaan, eli ovat itsekeskeisiä. Muutoin pälpätys ei haittaa.
Eivät ole itsekeskeisiä!
Koittavat täyttää kiusallista hiljaisuutta, vaikka sitten kertomalla omista kokemuksistaan, kun sinä tuppisuu et puhu etkä pukahda!
Kyllä kylään tm mennään vaihtamaan kuulumisia, eikä istuta vaivaannuttavassa hiljaisuudessa!
Sitruunapippuri kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipuheliaat. Tiesittekö muuten, että hiljaiset ihmiset ovat keskimäärin älykkäämpiä kuin puheliaat?
Missähän tämä tutkimus on? Sikäli kuulostaa omaan korvaan hassulta, koska itse olen lukenut tavallaan päinvastaisia asioita. Enpä mene kuitenkaan tästä asiasta väittelemään, kun en paremmin tiedä.
Mutta tosiaan itse olen lukenut jotain lähinnä siitä, että esimerkiksi luokan häiriköistä löytyy paljon keskimääräistä älykkäämpiä lapsia/nuoria. Muistelisin, että jutussa jonka luin sanottiin, että häiriökäyttäytyminen voi johtua turhautumisesta, kun tunneilla ei ole tarpeeksi haastetta.
Toinen mikä tulee mieleen on se, että nuo puheliaat ihmisethän käyttää kieltä usein paljon enemmän ja ilmaisee itseään suullisesti enemmän niin voisi luulla, että he olisivat usein itseilmaisussa parempia. Ja itseilmaisua pidetään käsittääkseni yhtenä älykkyyden merkkinä/älykkyyden alana myös. Älykkyyshän on aika laaja käsite.
Mutta kuhan pohdin siis itse, enkä väitä olevani asiassa oikeassa. Kunhan kiinnostuin, kun oman pienen pääni mukaan menee tutkimukset (vaihteeksi) ristiin. Kiinnostaisi siis lukea mainitsemasi tutkimus myös. =)
Minusta kyllä tuntuu, että hiljaisia pidetään virheellisesti älykkäämpänä kun ne vaikuttaa jotenkin "ajattelevammilta" kun istuvat hiljaa. Sosiaalinen lahjakkuus ei mitenkään sulje pois älykkyyttä (eikä tietysti hiljaisuuskaan), vaikka monet jotenkin tuntuvat luulevan niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipuheliaat. Siksi että kaikki tuntemani ylipuheliaat puhuvat lähinnä itsestään ja omista asioistaan, eli ovat itsekeskeisiä. Muutoin pälpätys ei haittaa.
Eivät ole itsekeskeisiä!
Koittavat täyttää kiusallista hiljaisuutta, vaikka sitten kertomalla omista kokemuksistaan, kun sinä tuppisuu et puhu etkä pukahda!
Kyllä kylään tm mennään vaihtamaan kuulumisia, eikä istuta vaivaannuttavassa hiljaisuudessa!
Just näin! Sehän on itsekeskeisyyden vastakohta kun yrittää vaan saada hiljaiset ja ahdistuneen oloiset ihmiset viihtymään. Ja välillä ehkä pitää puhua omista jutuistaan koska toisen jutuista ei vain tiedä eikä halua suoraan kysymällä tunkeilla, vaan toivoo että se toinen sitten tulisi "vapaaehtoisesti" mukaan keskusteluun kertomaan omia mielipiteitään tai kokemuksiaan.
Ylipuheliaat jotka eivät anna muille suunvuoroa ja puhuvat päälle. Voiko olla raivostuttavampaa ihmistyyppiä 😣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiljaiset. Toki sekin riippuu tilanteesta mutta ai että on kiva esim. häissä istua ennestään tuntemattomien ihmisten kanssa samassa pöydässä jos kukaan ei sano mitään. Eivät puhu edes keskenään. Toki ensin tervehdin muita ja esittelen itseni ja koita viritellä jotain keskustelua.
Tuollaisella hiljaisuudella osoitetaan, että seurasi ei kiinnosta etkä ole tervetullut joukkoon.
Ei ole tervetullut joukkoon, vaikka ei vielä edes tunne!? :D
Ymmärtäisin, jos huonoja kokemuksia, mutta jos seurakunta ennestään tuntematonta.
Asutte varmaankin maalla? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiljaiset. Toki sekin riippuu tilanteesta mutta ai että on kiva esim. häissä istua ennestään tuntemattomien ihmisten kanssa samassa pöydässä jos kukaan ei sano mitään. Eivät puhu edes keskenään. Toki ensin tervehdin muita ja esittelen itseni ja koita viritellä jotain keskustelua.
Tuollaisella hiljaisuudella osoitetaan, että seurasi ei kiinnosta etkä ole tervetullut joukkoon.
Koko joukkio on sitä mieltä että kukaan ei ole kyllin hyvää seuraa itselleen? Miksi edes tullaan toisten ihmisten ilmoille jos ollaan vaan hiljaa?
HIljaiset. Tuli mieleen eräs miesystäväni sukututtava (ikää ehk 35v), jonka olen jo nähnyt monessa eri sukupippaloissa, joka istuu aina hiljaa itsekseen, ei yritä tutustua kehenkään eikä osallistu keskusteluun sanallakaan. Minusta olisi vain niin noloa, jos oma mieheni käyttäytyisi noin jossain minun sukuni julhissa. Kyllähän nyt aikuisen ihmisen normaaleihin sosiaalisiin taitoihin kuuluu se, että osaa vähän small talkkaa sen tuntemattomankin tädin kanssa sukujuhlissa.
Riippuu tilanteesta. Työkaverina ärsyttää ylipuheliaat, sillä olen töissä vain tekemässä töitä, en seurustelemassa. Viime viikonlopun asuntonäytöllä ärsytti ylipuhelias välittäjä, jonka hölötykseltä en saanut katsella paikkoja rauhassa.
Sen sijaan kaverina voi ylipuhelias olla käteväkin, kun ei tarvitse itse keksiä juttua. Voi mennä sellaisen kanssa vaikka kahville, se on vähän kuin kääntäisi radion päälle. Itse olen hiljaisempaa sorttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole itsekeskeisiä!
Miksi hiljaisuus on sinusta kiusallista? Minulle kiusallisempaa on se, että jollain on niin valtava pakko täyttää kaikki raot äänellä, ettei kuulijatkaan ehdi hengittää missään välissä. Minä nautin rauhallisista keskusteluista, joissa on taukoja ja joissa toisen puheenvuoroja kunnioitetaan. Valitettavasti valtaosassa seurueita on näitä äänellään täyttäjiä, jotka pilaa keskustelurauhan.
Mieltymyseroja noi kuitenkin vain on.
Vierailija kirjoitti:
Ylipuheliaat!
Ja toinen ryhmä joka suunnattomasti ärsyttää: tyhjännaurajat.
Siis että kaikkeen reagoidaan nauramalla ja aloitetaan ja lopetetaan oma sanominen naurulla. Minua varmaan moni pitää tosikkona, koska en naura "kaikelle" eli usein sille mille muut. Tykkään hyvästä huumorista, mutta sellainen jatkuva nauraminen on vain mielestäni tyhmää.
Laajasta tuttavapiiristä ja monista työkavereista olen huomannut sen, että nämä "ylinaurajat" ja "tyhjännaurajat" joiden melkeinpä jokainen oma lausekin päättyy nauruun ovat enemmän tai vähemmän tasapainottomia persoonia ja käytännössä aina naisia. Lisäksi suurimmalla osalla tiedän olevan tai olen jälkeenpäin muilta kuullut heillä olevan psyykkisiä ongelmia ja ovat olleet psyykelääkityksessä tai käyttävät säännöllisesti masennus- /psyykelääkkeitä.
Nauruhan on iloinen asia ja ihmisille on terveellistä osoittaa tunteensa sopivassa määrin. Sen sijaan "tyhjän nauraminen" ja nauraminen siten että se nauru on kuin piste oman lähes jokaisen lauseen perään joka toistuu jatkuvasti, on jo sairasta. Ja tällaisen käytöksen omaavilla, yleensä naisilla, näyttää olevan poikkeuksetta psyykkisiä ongelmia.
Riippuu tilanteesta ja kuinka tuttuja ihmisiä on lähellä.
Mä olen puhelias, mutta osaan olla tarvittaessa pitkiäkin aikoja hiljaa. Kiusaannun hiljaisen ja verkkaisen ihmisen seurassa helposti. Kyllä, tiedän ongelman olevan mun oma. Yrittänyt kovasti päästä tuosta kiusaantumisestani eroon.
Olen tehnyt näitä harjoitteita puheliaan bestikseni miehellä. Siinä se sitten vasta onkin hiljainen heppu.