Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te jotka osaatte käsitellä isoja rahasummia! Nyt apua.

Vierailija

Olen ulosottovelkainen kolmen lapsen yksinhuoltaja. Sairastuin muutama vuosi sitten ja menetin lähes kaiken.

Töihin olen mennyt heti äitiyslomalta, ja maksellut kohta kaikki pois. Luottotietoja saan kai odotella puhtaaksi vasta vuosien päästä. Asun lasten kanssa pääkaupunkiseudulla kaupungin vuokra-asunnossa. En omista mitään. 

Isäni kuoli, ja olen saamassa perintöä noin 50 000 euroa. Tulevaisuudessa on toiselta vanhemmalta odotettavissa perintöä vielä noin 100 000 euroa lisää. En tiennyt ollenkaan että vanhempani ovat olleet noinkin varakkaita. Emme siis ole olleet kovin läheisiä.

Tuntuu pahalta ja väärältä "äkkirikastua" tällä tavoin, mutta kun ne rahat ovat nyt kuitenkin tulossa, niin mietin suorastaan kauhuissani mitä teen.

En koskaan ole tuollaisia summia käsitellyt. Olen tehnyt ikäni töitä pienellä palkalla, elänyt kädestä suuhun. En oikein edes ymmärrä tätä tilannetta. 

Mitä teen rahoille? Maksan tietysti loppuvelat pois, mutta sitten? En tarvitse tällä hetkellä mitään materiaa. Katto on pään päällä ja lapsilla lämmintä vaatetta. En halua riskeerata mitään. Tietysti ajattelen, että tahdon jättää lapsilleni jotain kun on minun vuoroni lähteä. En tahdo että he joutuvat elämään samanlaista kituuttelevaa elämää kuin minä, ja keräämään pulloja maitotölkkiä varten.

Sivut

Kommentit (49)

Vierailija

Samaa mieltä, antaa sen rahan ihan rauhassa olla jonkin aikaa ja toimit vasta kun on joku suunnitelma.

Voihan sitä aina sijoittaa, mutta toisaalta rahantarpeitakin yleensä kyllä sitten ilmaantuu, viimeistään kun lapset ovat vähän isompia.

Vierailija

Saako tuolla summalla lapsesi koulupiiristä sopivan kokoisen asunnon? Silloin asumiskulut romahtaa ja kuukausittain jää käyttörahaa enemmän.
Muista jättää vaikka puolen vuoden menoja vastaava puskurirahasto.

Vierailija

No ensin maksat perintöverot pois ja mietit sitten uudestaan. Pankista voit kysyä sijoitusneuvoja. Lapset tarvitsevat isoja rahoja lähinnä ajokorttiin ja opintojen aluusa vuokratakuisiin, vaihto-opiskeluun jne. Jätä tällainen summa sivuun kasvamaan korkoa ja tee muulla jotain ikimuistoista. Minä harrastaisin hetken aikaa vaikka tenavien kanssa ratsastusta, kun en sitä normaalituloilla voisi tehdä.

Vierailija

Asutko nyt vuokralla? Montako lasta? Tuolla rahalla voisit saada asuntolainan, jäisipä asunto lapsillesi aikoinaan. Mutta muuten komppaan kakkosta, kannattaa miettiä rauhassa.
P.S kiva joskus lukea että rahaa tulee sellaiselle, joka sitä oikeasti tarvitsee, onnea!

Vierailija

Maksat ensin velat pois. Sen jälkeen voisit harkita omistusasunnon ostamista, koska varsinkin kun saat toisenkin vanhemman perinnön, saat maksettua jo aika ison osan asunnon hinnasta. Asumiskulut voivat olla matalammat kuin vuokralla, ja pk-seudulla asunto todennäköisesti ei menetä arvoaan. Voit joskus myöhemmin lasten muutettua pois myydä asunnon, ostaa itsellesi pienemmän asunnon ja antaa välirahat lapsille omien asuntojen pesämuniksi.

Toinen vaihtoehto on rahojen sijoittaminen, varsinkin jos et saa vielä tuon 50 000 euron kanssa lainaa luottotietojen puutteen takia tai ison lainan otto muuten kauhistuttaa. Silloin otat yhteyttä pankkineuvojaan keskustellaksesi vaihtoehdoista. Sijoittaminen ei sulje myöhempää asunnon hankintaa pois, paitsi jos sijoitat kovin riskipitoisesti.

Vierailija

Ei pankkia kiinnosta varmaan pätkääkään neuvoa jotain luottotiedotonta pelleä. Asuntoa ei saan näillä rahoilla pääkaupunkiseudulta. Sitä paitsi pelkään homevaurioita ja sen sellaisia.

Ap

Vierailija

Hankkisin asunnon. Jos et pysty asumaan siinä itse, niin vuokratuloja. Vuokraat sitten kunnon ihmisille, ETKÄ KAMUILLE. Se tietää vain ongelmia. Jos joku ruinaa kämppää, vastaat vain, että sulla on tällainen periaate. Siinä menee nimittäin äkkiä ystävyys ja vuokratulotkin.
Asunto kannattaa hankkia paikkakunnalta, jossa on elämää, toivottavasti asut pk-seudulla, suosittelisin Helsinkiä. (Tamperekin käy). Näissä ei asunnon arvo romahda tai edes alene. Kallio on ihanteellinen alue Helsingissä nyt.
Sitten nautit vain pientä lisätienestiä vuokratulon muodossa.

Jos innostuit oikeasti asuntosijoittamisesta, niin älä ota koskaan kiskurivuokria, siten vuokralainen haluaa asua pitkään asunnossasi, eikä kuukausia, jolloin juoksee pelkkä yhtiövastike, muttei ole tuloja, ole.

Asunnossa on toki aika ajoin taloyhtiön remonttikuluja, ja putkiremontti tms syö tuottoa mukavasti, mutta jos ostat asunnon varallisuus säilyy lapsillesi varmimmin.
Tämä olisi ainakin itselleni tärkeää.
Minulla on peritty asunto ja olen ollut siitä ikäni kiitollinen ja se on auttanut elämässä hyvinkin paljon.
Se kannattaa muistaa, että omaisuustuotot voivat vaikuttaa saataviin tukiin.

Vierailija

Kaupungin vuokra-asunto voi olla edullinen asumismuoto, mutta miten pärjäät sitten eläkeläisenä, jos joudut asumaan vuokralla? Asunnot täällä on toki sairaan kalliita etkä ilman luottotietoja luultavasti saisi asuntolainaa. Mutta tuo eläkevuosien toimeentulo minua mietityttää.

Tuo ajattelutapa, ettet halua riskeerata mitään, johtaa ikävä kyllä siihen että parkkeeraat rahat johonkin, mistä et saa tuottoa ja ajan kanssa inflaatio syö rahan ostovoiman. Jos haluat, että lapsesi pääsevät aikanaan helpommalla, niin yksi vaihtoehto olisi alkaa lahjoittaa rahoja lapsille pikku hiljaa niin että heillä olisi pieni pesämuna kun lähtevät pesästä. Voit verovapaasti lahjoittaa kullekin lapselle 111€/kk ja nämä rahat voit sitten sijoittaa vaikka Seligsonin osakerahastoihin (pienet kulut) jolloin saat hyvän hajautuksen. Seligsonin sivuilla on hyvää perustietoa sijoittamisesta. Se ei ole rakettitiedettä eikä uhkapelilä, vaikka välillä toki osakemarkkinoilla vähän myllertääkin. 

Vierailija

Pankin täti tässä. Tässä olisi minun neuvot. Ensiksi, maksa velat pois. Toiseksi, jos olet alle 40-vuotias, avaa ehdottomasti asp tili. Vielä et saa asuntolainaa luottotietojen takia, mutta parin vuoden kuluttua se on mahdollista ja siihen saakka voit siirtää rahat pikkuhiljaa asp tilille, sinne saa n. 5 % koronkin. Osan rahoista voit toki sijoittaakin, mutta kannattaa tulla juttelemaan pankkiin, riippuu riskinsietokyvystä mikä ratkaisu paras.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei pankkia kiinnosta varmaan pätkääkään neuvoa jotain luottotiedotonta pelleä. Asuntoa ei saan näillä rahoilla pääkaupunkiseudulta. Sitä paitsi pelkään homevaurioita ja sen sellaisia.

Ap

Ei homeongelmia ole kuin joissain 70-luvulla tai sen jälkeen rakennetuissa kerrostaloissa tai omakotitaloissa ja rivareissa, jos hankit 50-60-luvun kerrostalosta yksiön niin takaan, ettei se ole hometta nähnyt kuin korkeintaan asukkaan homejuustossa jääkaapissa.
8

Vierailija

Odota ne perintöverot ensin, niinkuin joku tuolla sanoi jo. Katso sitten, mitä jää handuun ja tee jotain kivaa ja sitten säästöön loput.

Vierailija

Älä ainakaan omaa asuntoa osta. En voi käsittää ihmisiä, jotka laittaa kaikki rahat asuntoon ja elää ihanaa elämää aina samassa paikassa, käy töissä ja tuhlaa elämänsä tylsyyteen. Sijoituskohteita on todellakin muitakin kun vanha homeinen talo. Itse ehdottomasti käyttäisin matkusteluun ja elämiseen! Terv. 4 lapsen onnellinen äiti, jolla ei asuntovelkaa eikä todellakaan tarvetta elää yhdessä paikassa koko elämää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä kiinnostaa, kun luottotiedottomalla pellellä on useampi kymppitonni sijoitettavaksi. Eivät ehkä lainaa myönnä, mutta kyllä he rahat sijoittavat. Kerrot vain, paljonko riskiä olet valmis ottamaan ja sijoitustuotteet valitaan sen mukaan. Nyrkkisääntö on, että mitä isompi riski sen isompi tuotto ja päinvastoin. 

Vierailija

Hankit sijoitusasunnon Helsingistä, Espoosta tai Vantaalta ja laitat sen vuokralle.

Tai sitten laitat jokaiselle lapselle 10 000 säästöön, osan sijoitat, muutaman tonnia tuhlaat ja loput säästöön.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat