Talvipolkupyöräilijät: EI vilkkuvia valoja, ellette ole hälytysajossa!!
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vilkkuvalo voi laukaista migreenin. Joten pliis, tasaisesti palava valo eteen ja vielä niin, että suunta on hieman alaviistoon tiehen päin eikä suoraan eteen, jolloin se häikäisee.
Vilkkuva valo voi myös laukaista epilepsiakohtauksen.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku pystyy tästäkin mielensä pahoittamaan. Suurimmassa osassa punaisia pyöräntakavaloja on se mahdollisuus että saa joko tavallisen tai vilkkuvan valon. Vilkkuva on ihan siis sallittu ja normaali.
Ei oo todellista. Siis jos sellainen mahdollisuus on kiinalaisessa härpäkkeessä se on sun mielestä laillinen? Onkohan sulla nyt ihan kaikki muumit kotona?
Joo, en tietenkään pahoita mieltäni siitä että siksi kun sinä et jaksa laittaa sitä normaalia valoa vilkkuvan sijaan, lapseni saa epilepsiakohtauksen, kaatuu ja pahimmassa tapauksessa jää auton alle
Mä en tiennytkään että se herättää näin suurta pahennusta mammoissa! Olen käyttänyt ja käytän tästedeskin siis! :D
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiennytkään että se herättää näin suurta pahennusta mammoissa! Olen käyttänyt ja käytän tästedeskin siis! :D
Jäätkö sitten auttamaan, jos lapseni saa vilkkuvasta valostasi epilepsiakohtauksen, vai ajatko vain pois paikalta valot vilkkuen? Jos et usko niin googlaa "vilkkuvaloherkkyys" tai "nuoruusiän myoklonusepilepsia". Elämä on muutenkin ihan tarpeeksi vaikeaa ilman teitä itsekkäitä fillaristejakin!
Vierailija kirjoitti:
Todellakin käytän vilkkuvaa, se herättää eniten huomiota ja näkyy parhaiten. Se vaan pitää suunnata hieman alaviistoon jolloin se ei häikäise muita.
No ei sillä ainakaan näe parhaiten. Eihän se etuvalo pelkästään huomiota varten ole, vaan onhan se kiva eteensä nähdäkin. Kyllä niitä katvepaikkoja on kaupungissakin, varsinkin niissä kohdissa, joissa katulamppu on pimeänä. Toisekseen vastaantulevan on vaikea arvioida strobopyöräilijän etäisyyttä. Ehdottomasti turvallisempi kaikkien kannalta olisi kokoajan palava valo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäätkö sitten auttamaan, jos lapseni saa vilkkuvasta valostasi epilepsiakohtauksen, vai ajatko vain pois paikalta valot vilkkuen? Jos et usko niin googlaa "vilkkuvaloherkkyys" tai "nuoruusiän myoklonusepilepsia". Elämä on muutenkin ihan tarpeeksi vaikeaa ilman teitä itsekkäitä fillaristejakin!
LOL
Joku laki pitää pyöräilijöillekin saada. Ei autonkaan valoja saa säätää siten, että ne häikäisevät vastaantulijaa. Katsastuksessa näihin puututaan ja annetaan korjauskehotus jos sojottavat liian ylös.
Se että jotain vilkkuja pyöriin myydään kaupoissa, ei tarkoita sitä, että niitä saa käyttää ihan miten haluaa piittaamatta muista tienkäyttäjistä.
Ainiin, mutta pyöräilijähän on kuningas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LOL
Kusipää
Minä laitoin joskus piruuttani, kun alkoi tympäistä se, ettei minua valosta huolimatta nähty tai oltu näkevinään. Joku pappa sitten äkäisenä huusikin perään, että laita pois se valo! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikenneturva suosittelee noita vilkkuvia valoja. Ei mulla muuta.
"Vilkkuvaa valoa ei suositella, koska vilkkuva valo liikenteessä yleensä varoittaa vaarasta."
http://yle.fi/uutiset/joka_toinen_pyorailija_rikkoo_lakia_ajetaan_pimea…
Vaarallista se onkin, kun minä sutkutan menemään! Pois alta risut ja männynkävyt!
Mulle sama mitä käytätte pyörissänne, mutta oman turvallisuutenne kannalta tiedoksi: autoilija havaitsee sinut parhaiten jos sinulla on ihan tavallinen koko ajan palava valo, mieluiten valkoinen. Heijastimet asussa lisäävät näkyvyyttä.
Vilkkuvalo on aika hämäävä, punaisesta varsinkaan ei aina edes hahmota miten päin koko systeemi (eli polkupyörä) on.
Pääasia kai on näkyä.
Vierailija kirjoitti:
Minä laitoin joskus piruuttani, kun alkoi tympäistä se, ettei minua valosta huolimatta nähty tai oltu näkevinään. Joku pappa sitten äkäisenä huusikin perään, että laita pois se valo! :D
Villi veikkaus: valosi osoittaa vastaantulijan naamaan eikä tiehen. Joten takuullä ärsyttää.
Huh, enpä tiennytkään.
Minulla on sellainen minikokoinen (Clasusta ostettu) irroitettava pyöränvalo, jossa on kolme erilaista valotoimintoa: koko ajan päällä oleva valo, vilkkuva valo ja toisella lailla rytmikkäästi vilkkuva valo. En käytä koskaan sitä viimeistä, koska se ärsyttää itseänikin.
Olen aina ennen käyttänyt pelkästään sitä normaalia tasavaloa, mutta tänä syksynä siirtynyt vilkkuvaan, koska tasavalon kanssa on ollut pari kertaa sellainen tilanne, ettei minua huomattu ja vaaratilanne oli lähellä. Ajattelin, että se vilkkuva valo herättää enemmän huomiota ja on siksi näkyvämpi autoille ja turvallisempi minulle.
Ulkona liikkuessa huomaan itsekin parhaiten juuri ne koirat, joiden pannassa tai hihnassa on vilkkuva valo sekä pyörät, joiden ajovalo välkehtii. Tasaisesti hohtavaa valoa on ympärillä niin paljon, että ne helposti hukkuu ympäristöönsä.
En ole koskaan edes ajatellut, että vilkkuva valo onkin pahempi juttu. Enkä sitä, että edullinen (eli ei todellakaan mikään huippulaatuinen) pyörälamppuni voisi vastaantulijaa häikäistä.
Av:lla taas viisastuin ja nyt taidankin siirtyä pelkän vilkkumattoman valon käyttöön, jotten saa paheksuvia katseita enkä vahingossa aiheuta epileptisia kohtauksia. Onneksi valo ei ole sentään punainen. :)
Ap, saako kesäpyöräilijät kuitenkin käyttää vilkkuvaa valoa iltaisin?
Saako myös käyttää silloin, jos tuntee olevansa vaaraksi muille? Eli ilmoitan valolla kohteliaasti, että täältä tulee yksi potentiaalinen hazarditapaus?
Suomessa on viisi miljoonaa liikenteen asiantuntijaa. Heistä 500 on lukenut liikennetekniikkaa Teknillisessä Korkeakoulussa.
Aikaisemmin laissa oli määritelty maksimikorkeus, johon valon voi laittaa killumaan. Tänä vuonna lakia muutettiin ja otsalampuista tuli samalla laillisia. Jotkut ovat ottaneet tästä ilon irti ja pitävät otsallaan valonheittimiä - ikävä kyllä vastaantulijoiden silmät ovat samalla korkeudella...
Eli ei vilkkuvaloja, eikä väärin suunnattuja valonheittimiä. Valkoinen eteen, punainen taakse.
Yksi päivä näin kundin, jolla oli värikäs vilkkuva valoköynnös fillarissaan. Jepjep.
- Pyöräilijä mäkin
Pääasia, että on valot. Tuolla on käsittämättömän paljon pimeänä ajavia pyöräilijöitä.
Kuin myös pimeänä ulkoiluttettavia koiria.
Eilen just pimeä fillari ajoi näkymättömän koiran päälle.. ulkoiluttaja kyllä oli kaikenmaailman valokuorutteessa, mutta koirassa, hihnassa/flexissä ei mitään.. koira tien toisella puolen omistajastaan.
Olin partsilla tupakalla "näin" tapauksen. Ykskaks vaan koira alkoi vinkua ihan mahottomasti siinä alapuolella, sitten kuului pyörän räminää ja sadattelua, kuin myös omistajan hätääntynyttä huutoa.
Hetken syyttelivät toisiaan ja koira piti karmeeta kipu huutoa. Pakkohan siihen oli karjasta, että tarviiko koira apua..
Siinä vaiheessa rouva fillarin kanssa lähti (karkuun, niin ymmärsin..) omistaja kaappas koiran syliinsä ja lähti samalla huutaen, todistatko jos tarvitaan. Huusin, että tietenkin.
Mietin sitten, että mitähän mä todistan? Omistaja seisoi pyörätien laidassa kirjavana joulukuusen tavoin välkkyvaloitettuna.
Mietityttää, että mitähän sille koiralle kuuluu...
Vierailija kirjoitti:
Joo, en tietenkään pahoita mieltäni siitä että siksi kun sinä et jaksa laittaa sitä normaalia valoa vilkkuvan sijaan, lapseni saa epilepsiakohtauksen, kaatuu ja pahimmassa tapauksessa jää auton alle
Saako lapsesi epilepsiakohtauksen myös nähdessään ambulanssin, paloauton tai poliisiauton hälyytysvalot päällä? Entä risteyksissä nähdessään autojen suuntavilkut?
-ei mulla muuta.
Suurimmassa osassa autoista on sellainen ominaisuus, että niillä voi ajaa ylinopeutta. Se ei silti ole sallittua, eikä sen soisi olevan kovin normaaliakaan.