Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

asiallista keskustelua kristinuskosta!

Vierailija
21.11.2015 |

Pyydän asiallista keskustelua.

Mitä mieltä palstan kristityt ovat ikuisesta helvettiopista? Minusta se tunuu liian raa'alta. Olen viime aikoina ollut hyvin kiinnostunut Raamatusta ja Jeesuksen opetuksista ja haluaisin tulla uskoon. Se on kuitenkin vaikeaa yleisen helvettikäsityksen takia. En voi millään pitää sitä oikeudenmukaisena, sillä vaikka itse joutuisin ISISin orjaksi, niin en haluais että nämä sotilaat kärsisivät IKUISESTI.

Mielipiteitä?

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamatussa Jumala ilmoittaa itsensä. Ja on sanonut, että jokainen joka uskoo Jeesuksen sovittaneen hänen syntinsä, pelastuu eikä joudu kadotukseen. Jos jätät uskomatta tuon, ei kai sillä ole väliä, mistä syystä valitset jättää uskomatta pelastusta omalle kohdallesi. Ei kai turhaan sanota, että sielunvihollinen on tuhanten juonten mestari. Se keksii jokaiselle sopivan syyn, miksi ei kannattaisi uskoa Jumalaan tai miksi ei kannattaisi jättää omaa syntisyyttään Jeesuksen harteille. 

Mutta vaikka haluaisin uskoa tuon omalle kohdallaleni, niin en siltikään voi hyväksyä, että niitä jotka eivät usko paiskotaan ikuisesti seinille, kuten helvettinäyissä. Tai että he edes joutuisivat helvettiin. ap

Laitapa tähän jotain sinua häiritseviä raamatunkohtia niin voidaan yhdessä katsoa niitä läpi. En ole koskaan törmännyt tuollaiseen seinäänheittelykohtaan. 

Vierailija
62/77 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuo ei kyllä kuulu kristinuskoon. Tai, no en tiedä jostain lahkoista.

Mitä helvettinäkyjä tarkoitat? On hyvä muistaa, että jos joku näkee "näkyjä" (harhoja? painajaisia?), niin kuvasto, joka niissä esiintyy, nousee alitajunnasta. Tulinen helvetti demoneineen on meillä länsimaissa niin klisee ettei ole kovin kummallista, että nämä kuvat ovat iskostuneet ihmisten alitajuntaan! Ihan toinen juttu on se, että kuuluvatko ne kristinuskoon...

Minulle kerran joku pappi sanoi, että "ikuinen kadotus" tarkoittaa eroa Jumalasta - ja että tällainen ihminen on ITSE valinnut sen eron. Ymmärsin niin, ettei kyseessä ole mikään kidutus vaan ehkä enemmänkin kuolema, tyhjyys. Monet ateistit haluaakin näin, eivät kaipaakaan mitään tämän elämän jälkeistä.

Kristinuskossa keskeistä ja hienointa on ARMO.

Sen verran vielä pakko sanoa (kun joku tässä ketjussa aikaisemmin toi esiin, että uskovat ovat tyhmiä eivätkä ajattele itse), niin ainakin omalla kohdallani asia on kyllä täysin päinvastoin. Ajattelen ihan liikaa :P

Kiitos vastauksesta :)

Noita helvettinäkyjä ovat siis nähneet muutamat ihmiset sanojensa mukaan, esim Bill Wiese, Mary Baxter yms. Baxterin näkyihin en muistaakseni ole tutustunut kovin hyvin, mutta Wiesen näyt ovat juurikin tuota, että demonit kiduttavat ihmisiä. Käsittääkseni näihin näkyihin ihan kristityt uskovat, että ja esim Wiesen näkyä on esitetty kristittyjen tv-kanavalla yms. Tämä asia siis häiritsee, jos esim Wiese on nähnyt helvetin, niin se kuulostaa todellakin pelkältä sadistiselta piinalta, ei rangaistukselta. ap

Yksittäisten ihmisten "näyt" eivät ole mitään kristinuskon totuutta!

Kaikenmaailman lahkoja toki riittää, ja heillä onkin usein ihan omat tulkintansa ja oppinsa eri asioista.

Itse olen ihan "perusluterilainen", ja minulle kristinuskossa tärkeintä on 1. Armo (itseä ja muita kohtaan) 2. Jeesuksen opetukset muiden ihmisten kohtelemisesta 3. Vastauksen etsiminen ikuiseen kysymykseen MIKSI (Joku voi pitää minua tyhmänä ja yksinkertaisena. Olen kuitenkin tieteellisen koulutuksen saanut ihminen - tiede ei kuitenkaan auta minua elämän suurissa kysymyksissä).

Joku tuossa aikaisemmin paasasi, että kaikki kristityt ovat moraalittomia ja epäempaattisia. Oma kokemukseni on täysin toinen. Sitäpaitsi muiden ihmisten tuomitseminen helvettiin on vastoin Jeesuksen ja kristinuskon opetuksia. Tämä sanotaan ihan selkeästi Raamatussa, monta kertaa. No, silti monissa lahkoissa muiden tuomitseminen ja helvetillä pelottelu on valitettavan yleistä (mutta itse en pidä tuollaista kiihkeää ja tuomitsevaa lahkokristillisyyttä mitenkään kattavana otoksena "kaikista kristityistä").

Kristinuskon keskeinen sanoma on ARMO, ei sen pohtiminen, että onko helvettiä ja minkälainen paikka se on ja kuka sinne joutuu ja mitä sinne joutuville tapahtuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksittäisten ihmisten "näyt" eivät ole mitään kristinuskon totuutta!

Kaikenmaailman lahkoja toki riittää, ja heillä onkin usein ihan omat tulkintansa ja oppinsa eri asioista.

Itse olen ihan "perusluterilainen", ja minulle kristinuskossa tärkeintä on 1. Armo (itseä ja muita kohtaan) 2. Jeesuksen opetukset muiden ihmisten kohtelemisesta 3. Vastauksen etsiminen ikuiseen kysymykseen MIKSI (Joku voi pitää minua tyhmänä ja yksinkertaisena. Olen kuitenkin tieteellisen koulutuksen saanut ihminen - tiede ei kuitenkaan auta minua elämän suurissa kysymyksissä).

Joku tuossa aikaisemmin paasasi, että kaikki kristityt ovat moraalittomia ja epäempaattisia. Oma kokemukseni on täysin toinen. Sitäpaitsi muiden ihmisten tuomitseminen helvettiin on vastoin Jeesuksen ja kristinuskon opetuksia. Tämä sanotaan ihan selkeästi Raamatussa, monta kertaa. No, silti monissa lahkoissa muiden tuomitseminen ja helvetillä pelottelu on valitettavan yleistä (mutta itse en pidä tuollaista kiihkeää ja tuomitsevaa lahkokristillisyyttä mitenkään kattavana otoksena "kaikista kristityistä").

Kristinuskon keskeinen sanoma on ARMO, ei sen pohtiminen, että onko helvettiä ja minkälainen paikka se on ja kuka sinne joutuu ja mitä sinne joutuville tapahtuu.

Vierailija
64/77 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamatussa Jumala ilmoittaa itsensä. Ja on sanonut, että jokainen joka uskoo Jeesuksen sovittaneen hänen syntinsä, pelastuu eikä joudu kadotukseen. Jos jätät uskomatta tuon, ei kai sillä ole väliä, mistä syystä valitset jättää uskomatta pelastusta omalle kohdallesi. Ei kai turhaan sanota, että sielunvihollinen on tuhanten juonten mestari. Se keksii jokaiselle sopivan syyn, miksi ei kannattaisi uskoa Jumalaan tai miksi ei kannattaisi jättää omaa syntisyyttään Jeesuksen harteille. 

Mutta vaikka haluaisin uskoa tuon omalle kohdallaleni, niin en siltikään voi hyväksyä, että niitä jotka eivät usko paiskotaan ikuisesti seinille, kuten helvettinäyissä. Tai että he edes joutuisivat helvettiin. ap

Laitapa tähän jotain sinua häiritseviä raamatunkohtia niin voidaan yhdessä katsoa niitä läpi. En ole koskaan törmännyt tuollaiseen seinäänheittelykohtaan. 

En minäkään Raamatussa ole. Sen sijaan Bill Wiesen todistus on kauhea. Siihen mielestäni monet kristitytkin uskovat. ap

Vierailija
65/77 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja yksi juttu josta pidän kiinni ja joka vahvimpana nousee raamatusta:

Jumala on hyvä ja rakastava

Jumala on oikeudenmukainen

Mutta eihän se ole. Tuo on ihan varmasti paskaa, koska maailma ei ole reilu eikä ihmisillä ole asiat hyvin.

ei maailma olekaan reilu. Jeesus itse sanoi että maailmassa teillä on ahdistus, ja

Jeesus kärsi itse tuosta epäreiluudesta eli synnistä kun hänet naulittiin ristille.

Ylösnousemisellään Jeesus mursi pahuuden ja kuoleman vallan maailmassa.

Vierailija
66/77 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään Raamatussa ole. Sen sijaan Bill Wiesen todistus on kauhea. Siihen mielestäni monet kristitytkin uskovat. ap

Raamattu varoittaa vääristä profeetoista, niitä tulee olemaan lopunaikoina paljon. Kun kristityn sisälle on syntynyt lohduttaja, pyhä henki, se opettaa myös tunnistamaan, mikä on ihmisestä ja mikä Jumalasta. 

Vierailija
67/77 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetti on ero Jumalasta, paikka missä ei ole Jumalaa. Siellä on vain paha.

Vierailija
68/77 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamattu varoittaa vääristä profeetoista, niitä tulee olemaan lopunaikoina paljon. Kun kristityn sisälle on syntynyt lohduttaja, pyhä henki, se opettaa myös tunnistamaan, mikä on ihmisestä ja mikä Jumalasta. 

Jep, mutta se on hämmentävää, kun niin monet kristitytkin uskovat noihin näkyihin. ap

Vierailija
69/77 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tää just mua häiritsee. En minä ole valinnut jääväni saatanan leiriin, inhoan pahuutta. Mutta jos en usko oikealla tavalla mutta elän kuitenkin hyvin, niin minut voi jättää saatanan kiusattavaksi? En minä sitä ole valinnut."

Riittää että uskoo. Kukaan ei voi elää virheettömästi. Missään ei sanota, että pitäisi uskoa joku tietty määrä tai jollain tietyllä tavalla. Riittää, että uskoa on "sinapinsiemenen verran" (tiedätkö, kuinka pieni on sinapinsiemen?) Veikkaan, että viimeistään kovan paikan tullen meiltä kaikilta löytyy tuon verran uskoa!

Kuulostaa siltä, että olet hakenut vastauksia fundamentalisteilta. Unohda heidän pelottelunsa, ne eivät ole kristinuskon mukaisia!

Vierailija
70/77 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten olen joskus aiemminkin todennut, kristityt ovat kaikki moraalittomia ja empatiakyvyttömiä, näissä helvettikuvastoissahan se hyvin näkyy.

Ja ap haluaa kuulua tähän porukkaan? Miksi ihmeessä?

Aloittaja osoitti kysymyksensä palstan kristityille. Voisiko nyt ateisti kerrankin osoittaa olevansa keskimääräistä jehovaa tai uskista fiksumpi, ja pitää suunsa kiinni keskustelussa, johon häntä ei ole kutsuttu. Olette tympeämpiä käännyttäjiä kuin nuo, joita arvostelette.

Vierailija
71/77 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tää just mua häiritsee. En minä ole valinnut jääväni saatanan leiriin, inhoan pahuutta. Mutta jos en usko oikealla tavalla mutta elän kuitenkin hyvin, niin minut voi jättää saatanan kiusattavaksi? En minä sitä ole valinnut."

Riittää että uskoo. Kukaan ei voi elää virheettömästi. Missään ei sanota, että pitäisi uskoa joku tietty määrä tai jollain tietyllä tavalla. Riittää, että uskoa on "sinapinsiemenen verran" (tiedätkö, kuinka pieni on sinapinsiemen?) Veikkaan, että viimeistään kovan paikan tullen meiltä kaikilta löytyy tuon verran uskoa!

Kuulostaa siltä, että olet hakenut vastauksia fundamentalisteilta. Unohda heidän pelottelunsa, ne eivät ole kristinuskon mukaisia!

Kiitos :) en tosiaan tiedä kuinka pieni tuo sinapinsiemen pieni se taitaa olla :D

Ahdistaa vaan nämä kysymykset. ap

Vierailija
72/77 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, mutta se on hämmentävää, kun niin monet kristitytkin uskovat noihin näkyihin. ap

No meitä on myös monta, jotka eivät usko. Raamatun mukaan kenelläkään ei ole paluuta tuonpuoleisesta tänne maan päälle - kuilu on ylitsepääsemätön ja syvä ja Jumalan mukaan pitää uskoa kirjotuksia ja profeettoja, ei tarvita kuolleista palanneen kertomusia. Joten ei ole raamatunmukaista opetusta tuollainen uskottelu helvettivisiitistä. 

Vierailija
73/77 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmistö ei usko.

Kirkossani lausutaan joka ikinen sunnuntai uskontunnustus, eikä siinä sanota, että "uskomme helvetin olemassaoloon sellaisena kuin Wiese ja Baxter kertovat". En edes tiedä, keitä ko. henkilöt ovat.

Miksi heidän opetuksensa sinusta olisivat jotain kristinuskon keskeistä sisältöä, kun suurin osa kristikunnasta ei heitä tunnusta?

Tietysti jos haluat kääntyä wieseläiseksi, on varmaan aika tärkeää uskoa, että hänen helvettinäkynsä ovat aitoja.

Vierailija
74/77 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti haluat uskoa, rukoile Jumalaa ottamaan sinut suojaansa ja johdattamaan luokseen. 

Vierailija
75/77 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda se Bill Wiese. Äijähän tekee bisnestä "helvettinäyillään"! Se, että joku amerikkalainen fundamentalistiporukka pitää noita juttuja totena, ei tarkoita että ne olisivat kristinuskon mukaisia.

Jeesuskin taisi varoittaa tämänkaltaisista tyypeistä... Että kaikenlaisia yrittäjiä kyllä riittää!

Vierailija
76/77 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun on vaan niin vaikeaa käsittää, että aikuiset ihmiset tosissaan pohtii tällaisia.

Aloittajalle sanon vaan vinkkinä, että ota tarpeeksi selvää uskostasi, keskustele eri ihmisten kanssa ja puhu sitten vaikka jollekin papille tms jos haluat vahvistusta. Kun olet päättänyt, mihin uskot, älä sitten poimi vaan niitä kirsikoita sieltä. Onnea matkaan, ei kai tässä muuta voi todeta.

Sehän tässä on tarkoituksena, että ei poimita kirsikoita kakun päältä. Sen takia mietin helvettiä. Ja esim helvettinäkyjen sanomaa. ap

Onko sinulla siis tarkoitus kääntyä Wiesen tai Baxterin opin kannattajaksi, eikä niinkään kristityksi?

Vierailija
77/77 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohda se Bill Wiese. Äijähän tekee bisnestä "helvettinäyillään"! Se, että joku amerikkalainen fundamentalistiporukka pitää noita juttuja totena, ei tarkoita että ne olisivat kristinuskon mukaisia.

Jeesuskin taisi varoittaa tämänkaltaisista tyypeistä... Että kaikenlaisia yrittäjiä kyllä riittää!

Samaan kastiin menee Rick Warren, Joel Osteen, Billy Graham ja moni muu.