asiallista keskustelua kristinuskosta!
Pyydän asiallista keskustelua.
Mitä mieltä palstan kristityt ovat ikuisesta helvettiopista? Minusta se tunuu liian raa'alta. Olen viime aikoina ollut hyvin kiinnostunut Raamatusta ja Jeesuksen opetuksista ja haluaisin tulla uskoon. Se on kuitenkin vaikeaa yleisen helvettikäsityksen takia. En voi millään pitää sitä oikeudenmukaisena, sillä vaikka itse joutuisin ISISin orjaksi, niin en haluais että nämä sotilaat kärsisivät IKUISESTI.
Mielipiteitä?
Kommentit (77)
No miksi sitten on pakko uskoa? Kriittisyys, ajatteleminen, pohtiminen ja ympäröivän maailman tarkkaileminen ja uskonnottumuus on parempi tie onneen. Helpompikin, kun ei tartte elää ristiriitojen maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
No miksi sitten on pakko uskoa? Kriittisyys, ajatteleminen, pohtiminen ja ympäröivän maailman tarkkaileminen ja uskonnottumuus on parempi tie onneen. Helpompikin, kun ei tartte elää ristiriitojen maailmassa.
Ei tietenkään ole pakko. Mutta haluaisin uskoa. Ja olla lähellä Jumalaa. Jumalaan uskonkin ja pidän Jeesusta suurena esikuvana. Piinahelvetti vain estää minua nimittämästä itseäni kristityksi. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ole pakko. Mutta haluaisin uskoa. Ja olla lähellä Jumalaa. Jumalaan uskonkin ja pidän Jeesusta suurena esikuvana. Piinahelvetti vain estää minua nimittämästä itseäni kristityksi. ap
Miksi haluat kuulua hulluun kuolemankulttiin ?
Toisaalta, turha kai kysyä kun kerrna uskot noihin hullutuksiin, tai niihin päällisinpuolin kivalta kuulostaviin hullutuksiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, turha kai kysyä kun kerrna uskot noihin hullutuksiin, tai niihin päällisinpuolin kivalta kuulostaviin hullutuksiin...
Koen Jeesuksen opetuksen mielettömän hyväksi. Lähinnä mietin, että miten muut ovat selvittäneet tuon piinahelvetti ongelman mielessään. ap
Kyllä ymmärrän, että se on helposti kynnyskysymys. Silti oleellista on se, että jokainen uskoo itseään varten ja jokaisen on tehtävä itse ratkaisunsa. Ap, miksi haluaisit uskoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokonaisuuden kannalta ajatellen, onko tämä helvetti ja Raamatun määritelmä helvetistä se asia joka ratkaisee suhteesi kristinuskoon?
Mä olen aikanaan alistunut siihen, että ymmärrän Raamatun pintatasolla. Luen sen ja ymmärrän sanat mutta koska en elä maailmassa jonka ihmisille se on kirjoitettu, en pysty ymmärtämään mitä sillä on tahdottu tarkoittaa ja miten sen on toivottu ohjaavan ihmisiä. Jeesuksen sanat ja opetukset ymmärrän ja niiden painoarvo on minulle suuri.
Toivottavasti aloittaja löydät rauhan, sen mitä tarvitset. Halu uskoa on kuitenkin jo erittäin hyvä alku.On kyllä tämä helvettiasia ihan kynnyskysymys. En saa rauhaa uskossa, jos muut joutuvat ikuiseen piinahelvettiin. ap
Varmaa vastausta ja takuuta yksikään ihminen ei pysty antamaan. Voit halutessasi taustoittaa omia pohdintojasi lukemalla esim. Kierkegaardia. Kierkegaardiin yhdistetty termi leap of faith kuvaa hyvin päätöksen hetkeä, itse hyppyä: "Thinking can turn toward itself in order to think about itself and skepticism can emerge. But this thinking about itself never accomplishes anything." Kierkegaard says thinking should serve by thinking something. (wikipedia)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ymmärrän, että se on helposti kynnyskysymys. Silti oleellista on se, että jokainen uskoo itseään varten ja jokaisen on tehtävä itse ratkaisunsa. Ap, miksi haluaisit uskoa?
Niin totta. Siltikin, en tiedä miten kykenen. Haluan uskoa, mutta se ikuinen piina vaan tuntuu liian rajulta. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koen Jeesuksen opetuksen mielettömän hyväksi. Lähinnä mietin, että miten muut ovat selvittäneet tuon piinahelvetti ongelman mielessään. ap
No, mulla ei ainakaan ole helvetti-ongelmaa. Olen antanut vastuun kuolemanjälkeisestä itseäni suuremman ratkaistavaksi.
Elän tämän elämän niin hyvin kuin pystyn, ja luotan siihen että lähimmäiseni tekevät kuten itse parhaaksi näkevät. Se, mikä meitä odottaa, ei ole minun päätäntävallassani. Minun vastuullani on tämä elämä.
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestäni tämä on vaikea asia, sillä on vaikea löytää oikeanlaista uskonharjoittamista, jos seurakunnassa uskotaan ihan eri tavalla kuin itse tuntee. Ja lisäksi esim helvettinäyt ovat aika karmeita, niin ne häiritsevät oikeanlaista uskoa. En jotenkin pysty käsittämään, että miten kenellekään olisi oikein olla demonien kiduttamana. Vaikka olisi tehnyt mitä tahansa maan päällä.
Haluaisin tulla uskoon, koska haluan olla lähellä Jumalaa. :)
ap
Demonien toiminta keskittyy maalliseen elämään. Kertoo sekin jotain kun paholainen heitetään tulijärveen, miten sitten voisi enää siellä kiusata ihmisiä? Kuolema ja Tuonela joutuvat sinne myös. Aikakäsitys sekin muuttaa muotoaan.
Joka uskoo ikuiseen kadotukseen ei mitenkään voi pitää Jumalaa oikeudenmukaisena edes rakastavana.
Helvetti on ikuinen ero Jumalasta. Minusta pelottavaa, jos se on sellaista, että on valoisassa tilassa, jissa ei ole mitään, eikä voi tehdä mitään. Eli vaikka ei olisi edes kidutusta, tuo olisi kauheaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestäni tämä on vaikea asia, sillä on vaikea löytää oikeanlaista uskonharjoittamista, jos seurakunnassa uskotaan ihan eri tavalla kuin itse tuntee. Ja lisäksi esim helvettinäyt ovat aika karmeita, niin ne häiritsevät oikeanlaista uskoa. En jotenkin pysty käsittämään, että miten kenellekään olisi oikein olla demonien kiduttamana. Vaikka olisi tehnyt mitä tahansa maan päällä.
ap
Demonien toiminta keskittyy maalliseen elämään. Kertoo sekin jotain kun paholainen heitetään tulijärveen, miten sitten voisi enää siellä kiusata ihmisiä? Kuolema ja Tuonela joutuvat sinne myös. Aikakäsitys sekin muuttaa muotoaan.
Joka uskoo ikuiseen kadotukseen ei mitenkään voi pitää Jumalaa oikeudenmukaisena edes rakastavana.
Lähinnä mietin noita helvettinäkyjä, joihin jotkut uskovat. Niissä demonit on kiduttaneet ihmisiä, heitelleet seinille yms. ap
No mun on kyllä pakko sanoa, että koska uskon, uskon myös pahan voiman olemassaoloon. Ja ainoa keino välttyä siltä, on yrittää pysytellä 'hyvisten leirissä'. Eihän sille pahalle normaalissa arkielämässä suo silti useinkaan ajatusta.
Vierailija kirjoitti:
No mun on kyllä pakko sanoa, että koska uskon, uskon myös pahan voiman olemassaoloon. Ja ainoa keino välttyä siltä, on yrittää pysytellä 'hyvisten leirissä'. Eihän sille pahalle normaalissa arkielämässä suo silti useinkaan ajatusta.
Kyllä pahuutta on olemassa. Mutta onko pahuus kuitenkin se ikuinen piinahelvetti? Ja onko oikeudenmukaista, jos demonit heittelevät ihmisiä seinille piinahelvetissä ikuisesti esim sen takia, että on ollut seksuaalisesti holtiton maanpäällisessä elämässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Lähinnä mietin noita helvettinäkyjä, joihin jotkut uskovat. Niissä demonit on kiduttaneet ihmisiä, heitelleet seinille yms. ap
No tuo ei kyllä kuulu kristinuskoon. Tai, no en tiedä jostain lahkoista.
Mitä helvettinäkyjä tarkoitat? On hyvä muistaa, että jos joku näkee "näkyjä" (harhoja? painajaisia?), niin kuvasto, joka niissä esiintyy, nousee alitajunnasta. Tulinen helvetti demoneineen on meillä länsimaissa niin klisee ettei ole kovin kummallista, että nämä kuvat ovat iskostuneet ihmisten alitajuntaan! Ihan toinen juttu on se, että kuuluvatko ne kristinuskoon...
Minulle kerran joku pappi sanoi, että "ikuinen kadotus" tarkoittaa eroa Jumalasta - ja että tällainen ihminen on ITSE valinnut sen eron. Ymmärsin niin, ettei kyseessä ole mikään kidutus vaan ehkä enemmänkin kuolema, tyhjyys. Monet ateistit haluaakin näin, eivät kaipaakaan mitään tämän elämän jälkeistä.
Kristinuskossa keskeistä ja hienointa on ARMO.
Sen verran vielä pakko sanoa (kun joku tässä ketjussa aikaisemmin toi esiin, että uskovat ovat tyhmiä eivätkä ajattele itse), niin ainakin omalla kohdallani asia on kyllä täysin päinvastoin. Ajattelen ihan liikaa :P
Minulle oli iso oivallus jossain kohtaa Raamattua oleva lause siitä, että kun tämä maailma loppuu niin aikaa ei enää ole... Eli "iäisyys" on jotain sellaista, mitä emme pysty edes käsittämään. Kyse on ihan varmasti jostain monimutkaisemmasta jutusta kuin pilven päällä harppua soittelevista enkeleistä ja helvetin tulessa kituvista ihmispoloista!
[/quote]
No tuo ei kyllä kuulu kristinuskoon. Tai, no en tiedä jostain lahkoista.
Mitä helvettinäkyjä tarkoitat? On hyvä muistaa, että jos joku näkee "näkyjä" (harhoja? painajaisia?), niin kuvasto, joka niissä esiintyy, nousee alitajunnasta. Tulinen helvetti demoneineen on meillä länsimaissa niin klisee ettei ole kovin kummallista, että nämä kuvat ovat iskostuneet ihmisten alitajuntaan! Ihan toinen juttu on se, että kuuluvatko ne kristinuskoon...
Minulle kerran joku pappi sanoi, että "ikuinen kadotus" tarkoittaa eroa Jumalasta - ja että tällainen ihminen on ITSE valinnut sen eron. Ymmärsin niin, ettei kyseessä ole mikään kidutus vaan ehkä enemmänkin kuolema, tyhjyys. Monet ateistit haluaakin näin, eivät kaipaakaan mitään tämän elämän jälkeistä.
Kristinuskossa keskeistä ja hienointa on ARMO.
Sen verran vielä pakko sanoa (kun joku tässä ketjussa aikaisemmin toi esiin, että uskovat ovat tyhmiä eivätkä ajattele itse), niin ainakin omalla kohdallani asia on kyllä täysin päinvastoin. Ajattelen ihan liikaa :P[/quote]
Kiitos vastauksesta :)
Noita helvettinäkyjä ovat siis nähneet muutamat ihmiset sanojensa mukaan, esim Bill Wiese, Mary Baxter yms. Baxterin näkyihin en muistaakseni ole tutustunut kovin hyvin, mutta Wiesen näyt ovat juurikin tuota, että demonit kiduttavat ihmisiä. Käsittääkseni näihin näkyihin ihan kristityt uskovat, että ja esim Wiesen näkyä on esitetty kristittyjen tv-kanavalla yms. Tämä asia siis häiritsee, jos esim Wiese on nähnyt helvetin, niin se kuulostaa todellakin pelkältä sadistiselta piinalta, ei rangaistukselta. ap
Kuten olen joskus aiemminkin todennut, kristityt ovat kaikki moraalittomia ja empatiakyvyttömiä, näissä helvettikuvastoissahan se hyvin näkyy.
Ja ap haluaa kuulua tähän porukkaan? Miksi ihmeessä?
Vierailija kirjoitti:
Kuten olen joskus aiemminkin todennut, kristityt ovat kaikki moraalittomia ja empatiakyvyttömiä, näissä helvettikuvastoissahan se hyvin näkyy.
Ja ap haluaa kuulua tähän porukkaan? Miksi ihmeessä?
Jeesuksen opetukset ovat loistavia :) ap
Pitää muistaa, että vähintään 95% ihmiskunnasta tulee raamatun mukaan olemaan helvetissä. Voiko se olla loppuje lopuksi kovinkaan paha paikka? Täynnä se toki on, taivaaseen verrattuna.
On kyllä tämä helvettiasia ihan kynnyskysymys. En saa rauhaa uskossa, jos muut joutuvat ikuiseen piinahelvettiin. ap