Olenaina "humalassa" kiinalaisen ravintolan jälkeen.
Olen kuin nousuhumalassa pari tuntia joka kerta sen jälkeen kun olen syönyt kiinalaisessa ravintolassa. Miksi?
Kommentit (84)
Jotkut ovat tavallaan allergisia natriumglutamaatille. Oireena on ns. kiinalaisen ravintolan syndrooma, jonka vuoksi monet pitävät natriumglutamaattia vaarallisena kaikille.
Minä humallun jo pelkästä ajatuksesta päästä syömään kiinalaiseen ravintolaan.
Vierailija kirjoitti:
Mies syö paljon isomman annoksen mutta ei tule siitä "humalaan" ja tykkää todella käydä kiinalaisessa syömässä. Minun oireet on horjahtelu, pää on pyörällä ja en näe enää tarkasti, vaan kaikki huojuu ja heiluu, ei mitään asiaa auton rattiin ja tämä kestää n. kaksi tuntia.
Ap.
Mulla aivan samat oireet. Kun noustaan pöydästä ja mennään kadulle kävelemään, olen joutunut joskus ottamaan miehestä tukea kun "silmissä pyörii". Alkoholilla ei ole tähän ollut osuutta. Tyypillinen natriumglutamaatista johtuva tämä ei käsittääkseni ole mutta en ole muutakaan selitystä keksinyt.
Mistään muusta ruuasta kuin kiinalaisten ravintoloiden ruuista en ole oireita saanut vaikka natriumglutamaattia taatusti tulee muualtakin - ehkä sitten kuitenkin pienempi määrä kerralla?
Tiesittekö että natriumglutamaattia on luonnostaan esim.maitotuotteissa, lihassa, tomaateissa ja sienissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies syö paljon isomman annoksen mutta ei tule siitä "humalaan" ja tykkää todella käydä kiinalaisessa syömässä. Minun oireet on horjahtelu, pää on pyörällä ja en näe enää tarkasti, vaan kaikki huojuu ja heiluu, ei mitään asiaa auton rattiin ja tämä kestää n. kaksi tuntia.
Ap.
Mulla aivan samat oireet. Kun noustaan pöydästä ja mennään kadulle kävelemään, olen joutunut joskus ottamaan miehestä tukea kun "silmissä pyörii". Alkoholilla ei ole tähän ollut osuutta. Tyypillinen natriumglutamaatista johtuva tämä ei käsittääkseni ole mutta en ole muutakaan selitystä keksinyt.
Mistään muusta ruuasta kuin kiinalaisten ravintoloiden ruuista en ole oireita saanut vaikka natriumglutamaattia taatusti tulee muualtakin - ehkä sitten kuitenkin pienempi määrä kerralla?
Siis mitä sä syöt siellä ravintolassa? Litkit dippikastiketta kuin keittoa vai?
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ovat tavallaan allergisia natriumglutamaatille. Oireena on ns. kiinalaisen ravintolan syndrooma, jonka vuoksi monet pitävät natriumglutamaattia vaarallisena kaikille.
Taas foliohatut vauhdissa! Eviralta
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/tietoa+elintarvikkeista/ko…
5. Voiko natriumglutamaatti aiheuttaa allergiareaktion?
– Glutamiinihappo (E 620) ja sen suolat eli glutamaatit (E 621 – E 625) ovat arominvahventeita. Ne eivät ole varsinaisesti allergeeneja, mutta allergian tyyppisiä reaktioita on todettu. Ne on yhdistetty ns. ”kiinalaisen ravintolan oireyhtymään”, jonka oireina on ollut esimerkiksi päänsärkyä, hikoilua, pahoinvointia, kasvojen punoitusta ja kutinaa. Tieteellisesti tätä yhteyttä ei kuitenkaan ole todistettu.
Glutamiinihappoa ja glutamaatteja saa käyttää elintarvikkeissa yleisesti lukuun ottamatta lastenruokia ja käsittelemättömiä peruselintarvikkeita. Ne ovat yleisiä esimerkiksi leikkeleissä ja erilaisissa maustamisvalmisteissa. Niitä esiintyy myös luontaisesti joissakin elintarvikkeissa, esimerkiksi tomaatissa, soijassa ja juustossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Natriumglutamaatti?
Kappas, foliohattu!
Kappas, tollo.
Olet niin imbesilli, ettet ymmärrä aivan yksiselitteisiä tieteellisiä lähteitä etkä asiantuntijoiden lausuntoja asiasta. Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö että natriumglutamaattia on luonnostaan esim.maitotuotteissa, lihassa, tomaateissa ja sienissä?
Tän takia en usko tuohon natriumglutamaattiin oireiden syynä, vaan luulen kyseessä olevan verensokeri ongelman.
Riisi aiheuttaa kaiken sokerin kanssa verensokerin nopean nousun, ja sitten romahduksen, tiesittekö muuten, että aasialaisilla on sopeutumana riisiin isommat haimat ja sylkirauhaset kuin meillä?
Ja toi jonkun mainitsema "kalahumala" johtuu kans verensokerista, kala aiheuttaa yhden isoimmista insuliinisyöksyistä. Proteiini on muutenkin kovat nostamaan insuliinia, vaikka siitä aina syytetään hiilareita, sen takia monet proteiininsyöjät on tosi lihavia.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat siis umaamia? Sitä luonnollista makua? Natriumglutamaatti on täysin teollinen ja keinotekoinen tuote. Ei sitä sieniin laiteta eikä tomaattiin. Niistä löytyy umaamia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Natriumglutamaatti?
Kappas, foliohattu!
Kappas, tollo.
Olet niin imbesilli, ettet ymmärrä aivan yksiselitteisiä tieteellisiä lähteitä etkä asiantuntijoiden lausuntoja asiasta. Surullista.
Sinä olet hyväuskoinen idiootti, joka uskoo elintarviketeollisuuden rahoittamia tutkimuksia ja suosituksia asiassa kuin asiassa. Olet takuulla niitä samoja ihmisiä, joiden mielestä aspartaami on terveystuote, maitoa pitäisi juoda litra päivässä, kaikki rasva on vaarallista paitsi rypsiöljy jne. Ei se mitään, saat olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat siis umaamia? Sitä luonnollista makua? Natriumglutamaatti on täysin teollinen ja keinotekoinen tuote. Ei sitä sieniin laiteta eikä tomaattiin. Niistä löytyy umaamia.
Sä olet väärässä, umami on eri asia kuin msg. Umami on maku, jota kuvaillaan täyteläisyydellä, ja se on usein juuri luonnollista natriumglutamaattia, mm. luuliemessä on paljon sitä.
Ja mm. juustoissa, tomaateissa yms. on luonnostaan luonnollista natriumglutamaattia, sen takia niissä on niin paljon umamia makuna.
Natriumglutamaatti on luonnollinen aine, jota on aasiassa tehty ties kuinka kauan, yleensä vehnästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ap sama. Miettiny kans mistä voi johtua. Mitähän ne laittaa ruokaan? Natriumglutamaatti vois olla yksi selitys. Varsinkin thaimaalaiset laittaa sitä joka ruokaan ihan surutta :(.
Kuule, josko seuraavalla kerralla kysäiset tarjoilijalta asiasta.
Tottakai voin kysyä. Sukulaiseni vaan on thaimaalainen kokki, joka on pyörittänyt omaa ravintolaa. Käyttää msg:tä ihan älyttömästi ja kaikki ruokaohjeet, jotka häneltä sain, sisältää msg:tä (merkitty yhdeksi mausteeksi). Kuulemma yleinen tapa Aasiassa. Samaa kertoi Kiinasta vieraileva tuttu.
Olen ollut Japanissa vaihtarina ja asuin perheessä. Siellä oli ihan maustesirottimessa arominvahvennetta (=natriumglutamaatti) ja sain kummeksuvia katseita, kun kysyin mitä se on ja kerroin että Suomessa ei käytetä. Ilmeisesti varsin yleistä siellä. Japanilaissa resepteissä en kuitenkaan ole nähnyt, siis edes japaniksi japanilaisille kirjoitetuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ap sama. Miettiny kans mistä voi johtua. Mitähän ne laittaa ruokaan? Natriumglutamaatti vois olla yksi selitys. Varsinkin thaimaalaiset laittaa sitä joka ruokaan ihan surutta :(.
Kuule, josko seuraavalla kerralla kysäiset tarjoilijalta asiasta.
Tottakai voin kysyä. Sukulaiseni vaan on thaimaalainen kokki, joka on pyörittänyt omaa ravintolaa. Käyttää msg:tä ihan älyttömästi ja kaikki ruokaohjeet, jotka häneltä sain, sisältää msg:tä (merkitty yhdeksi mausteeksi). Kuulemma yleinen tapa Aasiassa. Samaa kertoi Kiinasta vieraileva tuttu.
Olen ollut Japanissa vaihtarina ja asuin perheessä. Siellä oli ihan maustesirottimessa arominvahvennetta (=natriumglutamaatti) ja sain kummeksuvia katseita, kun kysyin mitä se on ja kerroin että Suomessa ei käytetä. Ilmeisesti varsin yleistä siellä. Japanilaissa resepteissä en kuitenkaan ole nähnyt, siis edes japaniksi japanilaisille kirjoitetuissa.
Kaikessa sushririisissä on muuten kans yleensä aina natriumglutamaattia, sen takia kotona tehty sushiriisi ei maistu samalta kuin ravintoloissa.
Mä ostan yleensä aasiakaupoista hakaniemestä pussillisen natriumglutamaattia ja käytän sitä vähän kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Hiilarihumala. Riisistä.
Sokerihumala on myytti:
http://viite.blogspot.fi/2013/06/sokerihumalaa-ei-ole.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiilarihumala. Riisistä.
Sokerihumala on myytti:
Reaktiivinen hypoglykemia ei tosiaankaan ole myytti, ja se edeltää diabeteksen puhkeamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Natriumglutamaatti?
Kappas, foliohattu!
Kappas, tollo.
Sinä olet hyväuskoinen idiootti, joka uskoo elintarviketeollisuuden rahoittamia tutkimuksia ja suosituksia asiassa kuin asiassa. Olet takuulla niitä samoja ihmisiä, joiden mielestä aspartaami on terveystuote, maitoa pitäisi juoda litra päivässä, kaikki rasva on vaarallista paitsi rypsiöljy jne. Ei se mitään, saat olla.
Aspartaami on maailman tunnetuin aine. Se on todettu vaarattomaksi niin aukottomasti kuin vain voi. Mene tyyppi hoitoon, sulla iso pyörä heittää pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Natriumglutamaatti?
Kappas, foliohattu!
Kappas, tollo.
Aspartaami on maailman tunnetuin aine. Se on todettu vaarattomaksi niin aukottomasti kuin vain voi. Mene tyyppi hoitoon, sulla iso pyörä heittää pahasti.
Heh, siis maailman TUTKITUIN aine.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä olet väärässä, umami on eri asia kuin msg. Umami on maku, jota kuvaillaan täyteläisyydellä, ja se on usein juuri luonnollista natriumglutamaattia, mm. luuliemessä on paljon sitä.
Ja mm. juustoissa, tomaateissa yms. on luonnostaan luonnollista natriumglutamaattia, sen takia niissä on niin paljon umamia makuna.
Natriumglutamaatti on luonnollinen aine, jota on aasiassa tehty ties kuinka kauan, yleensä vehnästä.
Eikös natriumglutamaatti kehitetty juuri mukailemaan umaamia? En silti aio käyttää aromivahvennetta, joka ei ole aito luonnontuote. En halua makeutustakaan keinotekoisista aineista, vaan käytän esimerkiksi intiaanisokeria tai hunajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiilarihumala. Riisistä.
Sokerihumala on myytti:
Reaktiivinen hypoglykemia ei tosiaankaan ole myytti, ja se edeltää diabeteksen puhkeamista.
Luitko viitteeni? Jos sinulla on sokerihumalasta jotain keskusteltavaa, niin tuosta viittestä:
Jaana Wessman on lastenpsykiatriaan erikoistuva lääkäri, filosofian tohtori ja Espoon sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsen. Tässä blogissa käsitellään tieteellisen maailmankuvan näkökulmasta suomalaisen arjen ilmiöitä. Kommentteja, juttuideoita ja kysymyksiä saa mielellään esittää.
En käytä alkoholia, vaan juon aina vettä kiinalaisessa ravintolassaruuan kanssa. Olisiko joku mauste joka saa nämä oireet aikaan?
Ap.