Onko jotain koulua jossa ei esitelmiä

Vierailija

Olisi kiva opiskella vielä mutten voi pitää esitelmiä.

Kommentit (9)

Vierailija

Oppisopimuksella jos opiskelet niin ei ehkä tarvii tehdä esitelmiä, aika pitkälti kaikkialla muualla ja kaikilla aloilla tarvitsee.

Vierailija

Jos sinulla on diagnosoitu sairaus tms. joka estää esitelmien pidon, koulu järjestää vaihtoehtoisen tavan täyttää kriteerit. 

Pelkkä esitelmien inhoaminen ei riitä, siitä voi, ja kannattaakin oppia eroon. Useimmissa toimistohommissa pitää osaa esittää asiansa ryhmän edessä. 

Vierailija

Miksi niitä tarvitsee olla. Olen ollut työelämässä kohta 15 vuotta, osan ns. asiantuntijatehtävissä eikä ikinä ole tarvinnut pitää esitelmiä. Palavereja ja neuvotteluja on viikoittain.

Vierailija

Itse olin aikoinaan sellainen, että koulussa suorastaan oksentelin ja itkin monta tuntia etukäteen, kun tiesin että on esitelmä tulossa. Olin ihan hirveä jännittäjä, mutta en kehdannut sanoa siitä opettajalle. Yliopistossa vieläkin inhosin esitelmiä, mutta ne eivät olleet enää maailmanloppu. Tavallaan olen tyytyväinen, että en vain pyytänyt vapautusta, sillä "pakkoesiintymisestä" oli minulle hyötyä, ja totuin siihen pikkuhiljaa.

Nykyään olen itse opettaja ja "esiinnyn" koko ajan yleisön edessä. Tämä ei nyt paljoa lohduta, mutta kyllä siihen esiintymiseen tottuu. Mutta kuten joku tuossa jo sanoi, jos sinulla on ihan oikea ongelma esiintymisen kanssa, niin siihen saa kyllä apua. Yksi kaverini esimerkiksi otti beetasalpaajia aina ennen esiintymistä. Itse kävin yhdellä lyhyellä kurssilla, jossa puhuttiin esiintymisjännityksestä, ja se oli aika hyödyllinen kokemus.

Vierailija

En todellakaan ole tottunut esitelmien pitoon, vaikka niitä jouduin koulussa ja yliopistossa pitämään ja edellisessä työssäkin, tai siis ainakin jouduin työssä esiintymään ison ihmislauman edessä. Päädyin armottomana jännittäjänä ja introverttinä persoonana lopulta pph:ksi ja niin nautin, kun ei tarvitse esiintyä koskaan. Kahdenkeskiset vasukeskustelut vanhempien kanssa vähän jännittää, mutta sitä nyt ei voi verrata mihinkään esitelmän pitoon.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat