Sairaan lapsen hoito. Pomo:"Tee tunnit muulloin"
Jäin kotiin hoitamaan sairasta lasta yhdeksi päiväksi. Onko työnantajalla oikeutta vaatia työntekijää tekemään nämä tunnit muuna aikana?
Kommentit (21)
Jos sinulla on lapsen sairaustodistus ja lapsi on alle 10-vuotias, niin sinulla on oikeus jäädä hoitamaan sairasta lasta kotiin. Edellyttää myös sitä, että lapsen toinen vanhempi on ansiotyössä, tai ei pysty pitkän välimatkan takia hoitamaan lasta.
Ei ole. Työnantaja voi kyllä vaatiä lääkärintodistuksen lapsen sairastumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on lapsen sairaustodistus ja lapsi on alle 10-vuotias, niin sinulla on oikeus jäädä hoitamaan sairasta lasta kotiin. Edellyttää myös sitä, että lapsen toinen vanhempi on ansiotyössä, tai ei pysty pitkän välimatkan takia hoitamaan lasta.
Näin. Työnantajallasi on myös oikeus vaatia todistus puolisosi työnantajalta, että hän on ollut töissä samaan aikaan. Muuten se on luvaton poissaolo.
Tes:stä tarkistin ja siitähän pomo suorastaan suuttui! Olen kuulemma joustamaton kun en tehnyt niin kuin pomon mielestä olis pitänyt eli tehdä tunnit muulloin. Ap
Jos sulla ei ole saikkulappua, olet ollut pois luvatta.
OBV ap:lla ei ole saikkulappua tai lapsi on yli 10 kun ei sitä sano... Siinä tapauksessa ole vaan tyytyväinen jos pomo tyytyy siihen, että teet tunnit myöhemmin etkä saa kirjallista varoitusta luvattomasta poissaolosta.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla ei ole saikkulappua, olet ollut pois luvatta.
Olisin toimittanut,ei kuulemma tarvetta. Ap
Ja lapsi päiväkoti-ikäinen,jäi mainitsematta aloituksessa. Ap
No jos et ole toimittanut saikkulappua, olet valinnut pomon tarjoaman vaihtoehdon tehdä tunnit myöhemmin takaisin.
Vierailija kirjoitti:
No jos et ole toimittanut saikkulappua, olet valinnut pomon tarjoaman vaihtoehdon tehdä tunnit myöhemmin takaisin.
Mikä sulla on ongelmana? Etkö osaa lukea?
Meillä on yksi 3 lapsen äiti töissä eikä perheen isä ole koskaan pois töistä koska on niin tärkeä työ. Hänen tapauksessaan haluaisimme noudattaa tuota Ap:lle sanottua käytäntöä että jos sen avulla se mies jäisi kerrankin katsomaan jotain lapsista...
Muuten tuo ei ole reilua.
Ei työnantajat yleensä vaadi saikkulappua, varsinkin jos ei muuten ole tarvetta mennä lääkäriin. Flunssainen lapsi terveyskeskuksessa saa parhaimmillaan bonuksena jonkun toisen taudin.
Lisäyksenä vielä, olen ollut tasan tämän yhden kerran pois töistä. Ap
Tiedättekö muuten sitä, kun lapsi täyttää 10v. ja lapsen sairauden takia ei voi olla töistä pois, niin sen jälkeen noudatetaan sitä pykälää, jonka mukaan voi olla pois yhden päivän lähiomaisen sairastuttua.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö muuten sitä, kun lapsi täyttää 10v. ja lapsen sairauden takia ei voi olla töistä pois, niin sen jälkeen noudatetaan sitä pykälää, jonka mukaan voi olla pois yhden päivän lähiomaisen sairastuttua.
Mutta ei varmaankaan palkallisena...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö muuten sitä, kun lapsi täyttää 10v. ja lapsen sairauden takia ei voi olla töistä pois, niin sen jälkeen noudatetaan sitä pykälää, jonka mukaan voi olla pois yhden päivän lähiomaisen sairastuttua.
Mutta ei varmaankaan palkallisena...
Kyllä, palkallisena. Mutta vain yksi päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö muuten sitä, kun lapsi täyttää 10v. ja lapsen sairauden takia ei voi olla töistä pois, niin sen jälkeen noudatetaan sitä pykälää, jonka mukaan voi olla pois yhden päivän lähiomaisen sairastuttua.
Mutta ei varmaankaan palkallisena...
Kyllä, palkallisena. Mutta vain yksi päivä.
Jaahas ja minkäs tessin tai lakipykälän mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö muuten sitä, kun lapsi täyttää 10v. ja lapsen sairauden takia ei voi olla töistä pois, niin sen jälkeen noudatetaan sitä pykälää, jonka mukaan voi olla pois yhden päivän lähiomaisen sairastuttua.
Mutta ei varmaankaan palkallisena...
Kyllä, palkallisena. Mutta vain yksi päivä.
Jaahas ja minkäs tessin tai lakipykälän mukaan?
Meinaan kun av-mammapalsta ei oikein kelpaa lähteeksi meidän pomolle jos ja kun yritän pitää palkallista vapaata hoitaakseni 11 vuotiastani...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö muuten sitä, kun lapsi täyttää 10v. ja lapsen sairauden takia ei voi olla töistä pois, niin sen jälkeen noudatetaan sitä pykälää, jonka mukaan voi olla pois yhden päivän lähiomaisen sairastuttua.
Mutta ei varmaankaan palkallisena...
Kyllä, palkallisena. Mutta vain yksi päivä.
Tarkoitatko poissaoloa pakottavista perhesyistä? Se nimittäin on palkaton.
Ei, jos kyseessä on lapsen äkillinen sairaus. Tarkista asia omasta työehtosopimuksesta, mitä siellä sanotaan ja kerro esimiehelle.