Perheeni jättää meidät pois joulunvietosta
Siskoni on aina ollut todella itsekäs mutta nyt meni liian pitkälle. Asumme viiden tunnin ajomatkan päässä toisistamme, mutta meillä oli jo kesästä asti suunnitelma olla yhdessä jouluna, siis oma, siskoni ja veljeni perheet sekä meidän vanhemmat ja että kaikki tulevat tänä vuonna meille. Suurin syy on että olen viimeisilläni raskaana jouluna enkä halua ajaa kauas syynytyssairaalasta niin lähellä laskettua aikaa (siskoni asuu maalla). Mutta nyt siskoni on päättänyt että ei haluakaan ajaa pienten lastensa kanssa meille ja nukkua meidän nurkissa. Ok sinänsä mutta nyt kaikki muut ovat päättäneet mennä sinne myös tietäen että se tarkoittaa että me emme pääse mukaan.
Olenko lapsellinen kun olen pahoittanut tästä mieleni vai oletteko samaa mieltä että tämä on tosi törkeä temppu? Voimme toki viettää perhejoulua ihan oman perheen parissa ja pitää hauskaa mutta tätä toista sakkia en tämän takia halua nähdä koko jouluaikana enkä nyt edes halua kutsua heitä vauvaa katsomaan kun syntyy. Tuntuu siltä etteivät he välitä meistä ollenkaan.
Kommentit (230)
Vierailija kirjoitti:
Jopa meidän hääpäivä piti muuttaa hänen takiaan kun kutsukortit oli jo lähetetty. :(
ap
Ei pitänyt. Itse valitsit muuttaa sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tulepas ap vastailemaan, jookos!
Oliko tuo joulunvietto teidän kotona jo sovittu, vai vain pintapuolisesti ideoitu?
Oletko kertonut sukulaisillesi että pahoitit mielesi (lastenkin puolesta!) ohareista? Jos olet, niin mitä ne vastasivat?
Miten se viime joulu meni; pyydettinkö teitä mukaan reissuun? Miksi ette olleet mukana?
Joka tapauksessa ymmärrän täysin että sua ketuttaa, niin ketuttais muakin.
Ap vastailee.
Sovimme kesällä että vietämme joulun joka tapauksessa yhdessä ja keksimme keinon jolla se tapahtuu. Sisko ja veli suosi jo silloin ajatusta olla siskon luona kun siellä on enemmän tilaa, itse vastasin että olisihan se kiva mutta en halua lähteä kauas kotoa paria viikkoa ennen laskettua aikaa kun tarvitsen sektion ja lääkäri on sanonut että muiden synnytysten perusteella vauva syntyisi alakautta rytinällä ja tehden suuria tuhoja eli ehkä parasta pysyä kotosalla hyvissä ajoin että ehdin varmasti saada sen sektion. Kerroin että olen myös töissä laskettuun aikaan asti ja muutenkin varmaan liian väsynyt matkustamaan siinä vaiheessa, mutta ensi vuonna voitaisiin olla siskon luona. He olivat samaa mieltä ja sitten sovimme että sisko tulisi meille lasten kanssa (on juuri eronnut puolisostaan), saisivat vaikka yhden makuuhuoneen ja veli majoittaisi vanhemmat. Kun kerroimmme vanhemmillemme, äiti sanoi että olisi kivempaa ja kätevämpää olla siskon luona kun kaikki mahtuu samaan paikkaan, mutta voivat vaikka vuokrata siskon kanssa hotellin pariksi päiväksi Helsingistä (jossa veli ja minä asumme). Isä sanoi että mielummin ei viettäisi joulua ollenkaan mutta olisi mielellään siskolla kun se on lähellä kotia mutta voisivat ajella meille päin vaikka tapaninpäivänä, eihän joulu ole päivän päälle, se on kokonainen viikko. Minä olen eri mieltä. Minusta joulu on 24. päivä ja muilla päivillä ei väliä.
Kerroin pettymyksestäni veljelle ja hän sanoi että ymmärtää mutta nyt ei tiedä mitä pitäisi tehdä, koska näyttää siltä että joka tapauksessa perhe erottuu jouluksi kun minä en suostu siskolle ja sisko ei suostu meille. Kuitenkin itse menisi mielummin maalle niinkuin arvelinkin mutta ikävä olla meistä erossa. Kerroin siskolle ja hän sanoi että on väsynyt muutosta ja erosta ja vauvan ja taaperon yksinhuoltajaksi jäämisestä ja haluaa olla ensimmäisen joulun kotona omassa uudessa talossaan ja ei tiedä miten sovittaa lasten isän kuvioihin. Että hänellä ei ole muutenkaan rahaa ostaa kenellekään lahjoja ja että hänen lapsensa joka tapauksessa jäävät joulu-illasta pois kun menevät klo 18:00 nukkumaan ja heräävät klo 05:00 joka ei myöskään ole kivaa kenellekään jos on vieraana. Kuitenkin sanoi että ei lupaa mitään vielä tässä vaiheessa ja antaa vanhempani päättää mitä tehdään. Sanoin että asiasta sovittiin jo kesällä ja hän vastasi että niinpä, mutta että voisivat olla aaton kotona ja tulla meille vaikka seuraavan päivänä (isäni sanat). Vanhemmilleni en ole vielä puhunut, ovat matkalla.
Viime jouluna sisko oli synnyttämässä ulkomailla (ex-puoliso on ulkomaalainen) ja vanhempani ja veljen perhe meni sinne joulua sekä lapsen synytmää viettämään. Me olisimme halunneet mennä mutta meillä ei ollut varaa matkustaa. Meitä ei tosin edes kutsuttu mukaan eikä meille edes soitettu jouluaattona. Tuntuu siltä että ovat nyt päättäneet että ovat jouluaatot nyt tästä lähtien yhdessä ja meitä nähdään vähemmän tärkeinä päivinä.
Olisi kiva jos olisi tosiaan miehen perhettä lähellä jolloin voisimme mennä sinne ja unohtaa tämän draaman. Hänellä ei ole sisaruksia, vain vanhemmat jotka ovat eläkkeellä Espanjassa.
Ymmärrän siskon vaikean tilanteen mutta silti minusta olisi reilua että ainakin veljen perhe tulisi meille jos vanhempani ja sisko ovat maalla että emme jäisi taas yksin jouluksi. Viime joulu tuntui todella surulliselta ja yksinäiseltä varsinkaan kun meille ei edes soitettu.
ap
Eli homma kiteytyi siihen, että kukaan ei halunnut tulla Helsinkiin viettämään joulua, vaan halusivat joko pysyä kodissaan tai siskosi luona maalla (vanhempasihan asuivat siskosi lähellä).
Vain sinä olit päättänyt, että nyt kaikki tulevat sinun luokse ja osa majoittuu veljesi luokse. Veljen vaimolta ei kai kysytty mitään (minä olisin ainakin raivona, jos mieheni sisko olisi päättänyt, että heidän vanhemmat tulee meille joulunajaksi yövieraiksi).
Miksi haluat, että kaikki joutuvat viettämään ikävän joulun paikassa, minne eivät halua. Kaikilla kurjaa, kun sinä haluat. Niinkö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap vastailee.
Sovimme kesällä että vietämme joulun joka tapauksessa yhdessä ja keksimme keinon jolla se tapahtuu. Sisko ja veli suosi jo silloin ajatusta olla siskon luona
mutta en halua lähteä kauas kotoa paria viikkoa ennen laskettua aikaa.
Kun kerroimmme vanhemmillemme, äiti sanoi että olisi kivempaa ja kätevämpää olla siskon luona kun kaikki mahtuu samaan paikkaan. Isä sanoi että mielummin ei viettäisi joulua ollenkaan mutta olisi mielellään siskolla kun se on lähellä kotia mutta voisivat ajella meille päin vaikka tapaninpäivänä, eihän joulu ole päivän päälle, se on kokonainen viikko.
Minusta joulu on 24. päivä ja muilla päivillä ei väliä.Viime jouluna sisko oli synnyttämässä ulkomailla (ex-puoliso on ulkomaalainen) ja vanhempani ja veljen perhe meni sinne joulua sekä lapsen synytmää viettämään.
Mutta meillä ei ollut varaa.ap
Siis kaikki muut ovat jo kesällä sanoneet että haluaisivat viettää joulua siskoni luona ja sä vaan jankkaat että kaikkien pitää tulla teille ja just sinä päivänä kun sä haluat
Korjaan, kaikki muut ovat jo kesällä sanoneet että haluaisivat viettää joulua siskosi luona
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla nyt kolmas aloitus miten sisko pilaa joulun.
Onko tämä yksi niistä? http://www.vauva.fi/keskustelu/2425253/ollaan_joulu_kotona_meille_saa_t…
Olen tuon ketjun aloittaja, enkä ole kirjoittanut muita. Siskoista on monenlaista vaivaa. Veljien tahto taitaa olla vaimojen taskussa, koska he eivät näytä pilaavan kenenkään joulua.
On se ihmeen tärkeä joillekin se taikapäivä 24.12. Niin tärkeä, että aikuiset akatkin taantuvat lapsen tasolle vinkumaan, että "kun mulle on luvattu ja mä haluuuuun!!!"
Se on yksi saatanan päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla nyt kolmas aloitus miten sisko pilaa joulun.
Onko tämä yksi niistä? http://www.vauva.fi/keskustelu/2425253/ollaan_joulu_kotona_meille_saa_t…
Olen tuon ketjun aloittaja, enkä ole kirjoittanut muita. Siskoista on monenlaista vaivaa. Veljien tahto taitaa olla vaimojen taskussa, koska he eivät näytä pilaavan kenenkään joulua.
Tämä on ensimmäinen aloitus perheestäni tällä palstalla.
ap
Minä haluaisin lähteä pois Suomesta jouluksi. Mutta pojan takia siedän taas yhden tekojuhlan. Sitähän elämä on muiden mielihalujen sietämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap vastailee.
Sovimme kesällä että vietämme joulun joka tapauksessa yhdessä ja keksimme keinon jolla se tapahtuu. Sisko ja veli suosi jo silloin ajatusta olla siskon luona
mutta en halua lähteä kauas kotoa paria viikkoa ennen laskettua aikaa.
Kun kerroimmme vanhemmillemme, äiti sanoi että olisi kivempaa ja kätevämpää olla siskon luona kun kaikki mahtuu samaan paikkaan. Isä sanoi että mielummin ei viettäisi joulua ollenkaan mutta olisi mielellään siskolla kun se on lähellä kotia mutta voisivat ajella meille päin vaikka tapaninpäivänä, eihän joulu ole päivän päälle, se on kokonainen viikko.
Minusta joulu on 24. päivä ja muilla päivillä ei väliä.Viime jouluna sisko oli synnyttämässä ulkomailla (ex-puoliso on ulkomaalainen) ja vanhempani ja veljen perhe meni sinne joulua sekä lapsen synytmää viettämään.
Mutta meillä ei ollut varaa.ap
Siis kaikki muut ovat jo kesällä sanoneet että haluaisivat viettää joulua siskoni luona ja sä vaan jankkaat että kaikkien pitää tulla teille ja just sinä päivänä kun sä haluat
He sanoivat mitä mielummin tekisivät ja niin minäkin mielummin menisin sinne mutta sanoivat että tässä tilanteessa tulevat tänne koska ymmärtävät minua ja meille tulemiseen on hyvä syy vaikka se ei ole ideaalia. Asiasta oli kuitenkin selvästi sovittu ja itsekin myöntävät tämän, Minulle ei ole vaihtoehtoa mennä sinne ottamatta liian suuria riskejä itselleni ja vauvalle. Heillä on vaihtoehto tulla tänne.
ap
Oliko siskosi jo kesällä eronnut, kun tuosta asiasta sovittiin?
No on se nyt älytöntä ihmisten ajaa satoja kilometrejä yhden joulun takia! Ja sitten vielä tunkea teidän ahtaaseen asuntoonne puolet porukasta ja toinen puoli sinne veljelle. Ettehän te sitten yhdessää loppujen lopuksi sitä joulua vietä kuin ehkä muutaman tunnin ajan, sen aikaa että on syöty ja pukki käynyt. Aika älyvapaata. Ymmärrän kyllä täysin siskon ja vanhempien haluttomuutta ryhtyä moiseen.
Muistelet vielä tuota, kun viime jouluna teille ei edes soitettu. Ettekö osanneet itse soittaa? En usko kaikkien olevan kovin innoissaan että jouluna kaikenmaailman sukulaiset soittelee, joten en kyllä tajuaisi itsekään soitella kenellekään.
Sorry ap, mutta kyllä tuo sun valittaminen kuulostaa vähän itsekkäältä. Kaikki muut haluavat viettää joulua siskon luona. Ja tarjoutuivathan vanhempasi ajelemaan teille silloin tapanina, varmaan veljesikin on tulossa takaisin kotiinsa ja voi piipahtaa. Joulu ei tosiaan ole vain se yksi ilta.
En nyt osaa esittää mitään hyvää ratkaisua, mutta komppaan apta siinä, että joulu on laajennetun perheen juhla meistä monelle. Lapsuudessani vietettiin useimmat joulut joka äidin tai isän vanhempien luona. Jossain vaiheessa vietimme myös kotona jouluja ydinperheen kesken, mutta ei se tuntunut samalta. Mukavia jouluja nekin, pelailtiin lautapelejä ja käytiin iltakävelyllä, mutta ei samanlaista juhlan tuntua kuin isossa sukujoulussa.
Kun muutimme nykyiseen kotiimme, joka on lähisuvun kodeista isoin, ilmoitin, että tästä lähtien jouluna kaikki ovat meille tervetulleita meille. Määräilevä isosisko kun olen. =) Meillä on siis ollut vaihteleva joukko molempien perheitä ja lapsilla on ihania joulumuistoja. Kysyin juuri esikoiselta, mikä on parasta joulussa, ja ensimmäisenä hän sanoi: se kun ollaan yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Muistelet vielä tuota, kun viime jouluna teille ei edes soitettu. Ettekö osanneet itse soittaa? En usko kaikkien olevan kovin innoissaan että jouluna kaikenmaailman sukulaiset soittelee, joten en kyllä tajuaisi itsekään soitella kenellekään.
Sorry ap, mutta kyllä tuo sun valittaminen kuulostaa vähän itsekkäältä. Kaikki muut haluavat viettää joulua siskon luona. Ja tarjoutuivathan vanhempasi ajelemaan teille silloin tapanina, varmaan veljesikin on tulossa takaisin kotiinsa ja voi piipahtaa. Joulu ei tosiaan ole vain se yksi ilta.
Meillä on ollut lapsuudestani asti tapana, että aatto ollaan kotona omalla porukalla (kuten muutkin sukulaiset), ja tavataan sitten joulupäivänä. Miehen suku taas kokoontuu samalla tavalla tapanina. Lapsille isovanhemmat, serkut ja lahjat ovat ihan yhtä hieno ja tärkeä juttu, vaikka kaikkea ei mahduttaisi siihen yhteen ainoaan iltaan. Meillä tosin ei taida kenelläkään, ei minun eikä miehen suvussa, matkaa paljon yli sataa kilometriä ja sellaisen ajelee ihan mukavasti päiväseltään.
Vierailija kirjoitti:
En nyt osaa esittää mitään hyvää ratkaisua, mutta komppaan apta siinä, että joulu on laajennetun perheen juhla meistä monelle. Lapsuudessani vietettiin useimmat joulut joka äidin tai isän vanhempien luona. Jossain vaiheessa vietimme myös kotona jouluja ydinperheen kesken, mutta ei se tuntunut samalta. Mukavia jouluja nekin, pelailtiin lautapelejä ja käytiin iltakävelyllä, mutta ei samanlaista juhlan tuntua kuin isossa sukujoulussa.
Kun muutimme nykyiseen kotiimme, joka on lähisuvun kodeista isoin, ilmoitin, että tästä lähtien jouluna kaikki ovat meille tervetulleita meille. Määräilevä isosisko kun olen. =) Meillä on siis ollut vaihteleva joukko molempien perheitä ja lapsilla on ihania joulumuistoja. Kysyin juuri esikoiselta, mikä on parasta joulussa, ja ensimmäisenä hän sanoi: se kun ollaan yhdessä.
Oletko koskaan ajatellut, että vanhempasi saattoivat keskenään jupista, että voi helvetti tätä edestakaisin ajelua jouluna, kun pitää olla joko sinun tai minun vanhempien luona joulu ja kaikkein mieluiten vietettäisiin se omassa kotona.
Lasten pitäisi jossain vaiheessa kasvaa aikuisiksi ja tajuta, että se heille järjestetty ihana serkkujen joulu voi olla vanhempien painajainen.
Onneksi päätimme heti yhteen mentyämme, että vietämme joulut oman perheen kesken. Ihanaa rauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä en ihan ymmärrä, miksi "aina todella itsekkään" sisaren kanssa pitää välttämättä viettää sitä sukujoulua.
Omasta puolestani en haluaisikaan, mutta kun muu lapsuudenperhe aina haluaa olla hänen kanssaan eli jos en hyväksy häntä, menetän koko muun perheeni. Olen perheen musta lammas ja hän suosikkilapsi. Näistä hänen temppuiluistaan on monta esimerkkiä. Jopa meidän hääpäivä piti muuttaa hänen takiaan kun kutsukortit oli jo lähetetty. :(
ap
Kerro lisää kutsukortti asiasta. Mitä tapahtui? Miksi hypit siskosi pillin tahdissa?
Mun mielestä on aika erikoista, että kun sisko oli saamassa vauvaa, muu suku matkusti ulkomaille saakka joulun viettoon. Nyt kun ap on samassa tilanteessa, ei halutakaan häntä huomioida samalla tavalla. Ja varsinkin kun asiasta oli jo alustavasti sovittu.
Huh,tuon tarkan sukulaisselostuksen jälkeen minua kyllä hieman hävettäis ap:na. Nyt me kaikki sitten tiedetään yh sisko ja hänen rahavaikeutensa. Siskonkin on varmasti mukava lukea pitkiä perhesepustuksia täältä palstalta. Ap - Vanha sanonta likapyykki pestään kotona sopii tähän. Älä vedä kaikkia sukulaisia (koskevia asioita) tänne av keskustelupalstalle, kiitos!
Onko sulla ap muita lapsia kuin tämä tulossa oleva?
Vierailija kirjoitti:
Huh,tuon tarkan sukulaisselostuksen jälkeen minua kyllä hieman hävettäis ap:na. Nyt me kaikki sitten tiedetään yh sisko ja hänen rahavaikeutensa. Siskonkin on varmasti mukava lukea pitkiä perhesepustuksia täältä palstalta. Ap - Vanha sanonta likapyykki pestään kotona sopii tähän. Älä vedä kaikkia sukulaisia (koskevia asioita) tänne av keskustelupalstalle, kiitos!
Ei siskoa voi tuon perusteella tunnistaa ...