Perheeni jättää meidät pois joulunvietosta
Siskoni on aina ollut todella itsekäs mutta nyt meni liian pitkälle. Asumme viiden tunnin ajomatkan päässä toisistamme, mutta meillä oli jo kesästä asti suunnitelma olla yhdessä jouluna, siis oma, siskoni ja veljeni perheet sekä meidän vanhemmat ja että kaikki tulevat tänä vuonna meille. Suurin syy on että olen viimeisilläni raskaana jouluna enkä halua ajaa kauas syynytyssairaalasta niin lähellä laskettua aikaa (siskoni asuu maalla). Mutta nyt siskoni on päättänyt että ei haluakaan ajaa pienten lastensa kanssa meille ja nukkua meidän nurkissa. Ok sinänsä mutta nyt kaikki muut ovat päättäneet mennä sinne myös tietäen että se tarkoittaa että me emme pääse mukaan.
Olenko lapsellinen kun olen pahoittanut tästä mieleni vai oletteko samaa mieltä että tämä on tosi törkeä temppu? Voimme toki viettää perhejoulua ihan oman perheen parissa ja pitää hauskaa mutta tätä toista sakkia en tämän takia halua nähdä koko jouluaikana enkä nyt edes halua kutsua heitä vauvaa katsomaan kun syntyy. Tuntuu siltä etteivät he välitä meistä ollenkaan.
Kommentit (230)
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä tuossa tulikin se vastaus miksi suunnitelmat muuttuivat! Kaikki eivät halua olla lapsenvahtina jouluna!
Voi Kristus! Onko se nyt ihan kauheaa, jos joutuu auttamaan omia sukulaisiaan? Siellä olisi useampia aikuinen vahtimassa ja leikkimässä, ei se hoitotaakka yhden ihmisen niskaan kaadu. Jos synnytys sujuu hyvin, niin äiti ja lapsi kotona jo seuraavana päivänä ja kaikki pääsisi ihastelee vauvaa!
Oliko ap:llä muitakin lapsia? Sekö ap:ta nyt harmittaa, että ei olekaan näille isommille lapsille hoitajaa siksi aikaa, jos jouluna joutuukin synnyttämään?
Vierailija kirjoitti:
Siskoni on aina ollut todella itsekäs mutta nyt meni liian pitkälle. Asumme viiden tunnin ajomatkan päässä toisistamme, mutta meillä oli jo kesästä asti suunnitelma olla yhdessä jouluna, siis oma, siskoni ja veljeni perheet sekä meidän vanhemmat ja että kaikki tulevat tänä vuonna meille. Suurin syy on että olen viimeisilläni raskaana jouluna enkä halua ajaa kauas syynytyssairaalasta niin lähellä laskettua aikaa (siskoni asuu maalla). Mutta nyt siskoni on päättänyt että ei haluakaan ajaa pienten lastensa kanssa meille ja nukkua meidän nurkissa. Ok sinänsä mutta nyt kaikki muut ovat päättäneet mennä sinne myös tietäen että se tarkoittaa että me emme pääse mukaan.
Olenko lapsellinen kun olen pahoittanut tästä mieleni vai oletteko samaa mieltä että tämä on tosi törkeä temppu? Voimme toki viettää perhejoulua ihan oman perheen parissa ja pitää hauskaa mutta tätä toista sakkia en tämän takia halua nähdä koko jouluaikana enkä nyt edes halua kutsua heitä vauvaa katsomaan kun syntyy. Tuntuu siltä etteivät he välitä meistä ollenkaan.
Oot nyt raskaana ja todella herkillä, joten tällaisista tulee herkästi isoja asioita.
-
Teillähän on molemmilla tavallaan sama ongelma: ette haluaisi vaarantaa lapsianne. Sinä et halua olla kaukana sairaalasta ja siskosi ei ehkä halua lähteä lastensa kanssa 2 x 5 tunnin ajomatkalle kohtuullisen kuumottavaan jouluruuhkaan.
-
Vähän ihmettelen tuota suunnitelman muutosta muiden sisaruksiesi sekä vanhempiesi osalta. Kysyisin sinuna ihan suoraan miksi he muuttivat joulunviettopaikkansa.
Jos olet viimeisilläsi raskaana ja pelkäät lähteä 5 tunnin ajomatkalle kauksi sairaalasta kuten sanoit, niin pelkääköhän siskosi, veljesi javanhempasi , ett siinäpä menee sitten kaikkien mudenkin joulu jos isäntä perheessä lähdetäänki kesken joulun vieton synnyttämään.
Iselläni oli laskettu aika 26 .12 ja sinä jouluna emme todellakaan suunnitelleet emännöivämme sukujoulua. Nyt sisarellani on la 25.12 ja ymmärrettävästi eivät osallist nyt " perhejouluun ".
Tosin tätä perhejoulu perinne on jo aika purkaa- mahdoton ajatuskin että hamaan tulevaisuutteen kaikki sisarrukset lapsineen kokoontuisivat yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattele järjellä. Kerroit, että raskautesi on loppumetreillä jouluna etkä sen vuoksi halua matkustaa jouluksi satojen metrien päähän. Tämä on ihan ymmärrettävää. Ymmärrettävää on myös se, että koska synnytyksesi voi käynnistyä milloin tahansa ja saatat ilmoittaa sukujoulun peruuntumisesta ihan viime hetkillä (vaikkapa aaton vastaisena yönä tai aattoaamuna), niin siskosi, veljesi ja venhempiesi on varmuuden vuoksi hankittava kaikki jouluruuat myös omiin koteihinsa. Varmasti ymmärrät itsekin, ettei tässä olisi oikein mitään järkeä?
Tai joulu luonasi peruuntuu, kun sukulaisesi ovat jo puolessa välissä matkaa tulossa.
Miksi se joulu olisi pitänyt perua? Jos kaikki on valmiina ap:n luona, niin miksi muu jengi pitäisi häätää pois? Ap käy miehineen synnyttämässä, mies tulee takaisin muiden luo heti kun ennättää ja ap vauvan kanssa sitten kun lasaretista pääsee. Jos ap:llä on vanhempia lapsia, heidän hoitonsakin synnytyksen aikana olisi ollut hoidossa, kun sukulaisia on paikalla.
Synnytys voi kestää toista vuorokauttakin. Ja onko kaikki valmiina ap:n luona, jos hän lähtee esim 23.12. klo 16 lapsivesien menon vuoksi sairaalaan ja koska supistukset ei alakaan, synnytys käynnistetään 24.12. aamulla klo 8? Ja synnytys kestää vaikkapa keskimääräiset 12 tuntia tai enemmän?
No varmaankin on mahdollista valmistaa asiat etukäteen. Mikä voisi olla ikimuistoisempi Joulu kuin odotella likimain paikan päällä oman lapsenlapsen maailmaan tuloa?
Kuka ihme haluaa puoli sukua kotiinsa siinä vaiheessa kun itse kotiutuu tissit turvoksissa ja alapää ompeleilla vauvan kanssa synnytyssairaalasta? En ehkä ole itse niin sukurakas, että tuossa vaiheessa haluaisin yhteisjoulua viettää. Mutta jos ap haluaa niin hyvä. Harmi että suunnitelmat on mennyt pieleen. Tee uudet suunnitelmat tai ota vielä yhteyttä sukulaisiin ja selvitä asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne muut haluaa viettää joulun lapsuusmaisemissa maaseudulla eikä kaupungissa siskon ahtaassa kaupunkiasunnossa? Mun mielestä erittäin ymmärtää.
Eli sovituista asioista ei tarvitse pitää kiinni... Miksi sitten edes sopia asiasta, jos se on niin epämiellyttävää? Onko sulla lapsia? Opetatko heillekin, että luvattuja asioita ei tarvitse tehdä? Onko sulla duuni? Jätätkö työssäkin ei kiinnostavat mutta sovitut asiat hoitamatta?
Emme tiedä, mitä on sovittu! Yksikään järkevä suku ei lähde pikkuruiseen kämppään kärsimään joulua, jos voi olla kotona. Ap haluaa uskoa sopimukseen, vaikka sitä ei ole. Itsekästä siskoa ei ole vaan on itsekäs Ap, joka ei ole varannut kunnon tiloja mistään. Muutama kelohuvila tai oma kerros hotellista kun kuului alunperin sopimukseen, mutta ne unohtui?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne muut haluaa viettää joulun lapsuusmaisemissa maaseudulla eikä kaupungissa siskon ahtaassa kaupunkiasunnossa? Mun mielestä erittäin ymmärtää.
Eli sovituista asioista ei tarvitse pitää kiinni... Miksi sitten edes sopia asiasta, jos se on niin epämiellyttävää? Onko sulla lapsia? Opetatko heillekin, että luvattuja asioita ei tarvitse tehdä? Onko sulla duuni? Jätätkö työssäkin ei kiinnostavat mutta sovitut asiat hoitamatta?
Emme tiedä, mitä on sovittu! Yksikään järkevä suku ei lähde pikkuruiseen kämppään kärsimään joulua, jos voi olla kotona. Ap haluaa uskoa sopimukseen, vaikka sitä ei ole. Itsekästä siskoa ei ole vaan on itsekäs Ap, joka ei ole varannut kunnon tiloja mistään. Muutama kelohuvila tai oma kerros hotellista kun kuului alunperin sopimukseen, mutta ne unohtui?
Tiedämme mitä ap on kertonut. Lähtökohtaisestiko ajattelet, että ap valehtelee?
Onko todellakin kesällä sovittu, että joulu vietetään teillä? Vai onko ollut vain puhetta, että näin voitaisiin ehkä tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Oliko ap:llä muitakin lapsia? Sekö ap:ta nyt harmittaa, että ei olekaan näille isommille lapsille hoitajaa siksi aikaa, jos jouluna joutuukin synnyttämään?
Tuleeko sulle kenties ET-lehti?
Ainahan voit kirjoittaa perheelle laskun 30 eur/h.
Normaalisuvussa olisi itsestään selvää, että lähiomaisia jeesataan tuon verran ja vieläpä ihan mielellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedämme mitä ap on kertonut. Lähtökohtaisestiko ajattelet, että ap valehtelee?
Ei valehtele,mutta tuo on vain hänen kokemuksensa sovitusta. Muiden kertomus olisi toisenlainen ja sen oman joulunsa he tulevat viettämäänkin. Heillä on hyvä kiva iso sukujoulu eikä ahdasta tunkkaista nurkkajoulua Ap:n luona
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko sulle kenties ET-lehti?
Ainahan voit kirjoittaa perheelle laskun 30 eur/h.
Normaalisuvussa olisi itsestään selvää, että lähiomaisia jeesataan tuon verran ja vieläpä ihan mielellään.
Ai sulla on sellaiset hirviölapset, että tarvitset vähintään 7 aikuista niitä hoitamaan?
Vai ap mies kaitemassa muutoin kun itse synnytyksen ajan ???
Kummma ettei vauvapalstalla tajuta että synnytys voi hyvinkn kestä koko päivän tai toista vuorokautta. Ja niikonko se sitten olisi vauvalle paras , et heti kun on ulos ponnitettu niin isä rientää kattamaan joulupöytää muille sukulaisille.
Eikö ap juurikin kertonut, että mes on töissä vielä aaton aaton.Eli kukaan muu kun ap ei sitä joulua tuollaole suunnitellusti laittamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vai ap mies kaitemassa muutoin kun itse synnytyksen ajan ???
Kummma ettei vauvapalstalla tajuta että synnytys voi hyvinkn kestä koko päivän tai toista vuorokautta. Ja niikonko se sitten olisi vauvalle paras , et heti kun on ulos ponnitettu niin isä rientää kattamaan joulupöytää muille sukulaisille.
Eikö ap juurikin kertonut, että mes on töissä vielä aaton aaton.Eli kukaan muu kun ap ei sitä joulua tuollaole suunnitellusti laittamassa.
Sukulaisetko eivät osaa tai viitsi sen vertaa auttaa, että kyhäisivät sen joulun ap:n kotiin?
Olen mäkin sanonut, että voin joutua olemaan aaton sairaalassa, jos "huono" tuuri käy, mutta ei se ole kenellekään ongelma. Onkohan meillä sitten poikkeuksellisen läheiset välit perheen kun saavat mun puolestani häärätä meillä, vaikka itse en ole paikalla ja jopa odottavat, että saavat hoitaa esikoista?
Meitä on toki moneen junaan ja olen kiitollinen, että meidän suvussa on tapana auttaa toisiamme ja olla lojaaleja.
12
Vierailija kirjoitti:
Osalla vastaajista ihmeen syyllistäviä vastauksia. Esim. epäilyt, ettei Ap ole sopinut yhdessä muiden kanssa joulun vietosta heillä, että Ap on itsekäs, koska hän ei ymmärrä, ettei sisko halua ajaa hänen luokse viittä tuntia ja että Ap:n pitää olla tyytyväinen, kun muut selän takana ovat päättäneet säästää Ap:n vaivoja viettämällä joulua eri tavalla kuin oli sovittu. Miksi muilla lapsuuden perheenjäsenillä on oikeus päättää yhtään mitään aikuisen ihmisen puolesta, joka ei ole holhouksen alainen, jos kerran asiasta sovittu jo aikaisemmin nimenomaan ottaen huomioon Ap:n raskaus?
Ap, olet loukkaantunut ihan syystä ja mielestäni sinun kannattaisi tehdä asia selväksi vanhemmillesi ja sisaruksillesi.
No ap ei ole vielä vahvistanut tuota että asiasta olisi todellakin sovittu yhdessä. Aloituksessaan kertoo että kesästä asti on ollut suunnitelma. Itse tulkitsen sen tarkoittavan että joku/jotkut ovat vasta pohtineet ajatusta. Mutta kaikkien omia päätöksiähän nuo ovat: sisko haluaa pysyä kotona, veli haluaa maaseudun rauhaan, isä haluaa pysyä lähellä kotia, äiti on päättänyt haluta samaa kuin isä/ sisko.
Siis minä en kyllä ymmärrä tänne kirjoitettuja viestejä!
Eikä ap kirjoittanut, että yhdessä suunniteltu juttu, raskaus on ollut tiedossa ym.! Nyt kaikki kilvan tietää muiden sukulaisten ajatukset ap:n säästämisestä ja rasituksista ja synnytyksistä ja tilanahtaudesta ja välimatkoista - ne kaikki asiat ovat tiedossa jo kesällä!
Paskamaisesti ovat tekemässä sinulle!
Nii, mikäs se sinun perhe onkaan?
Vierailija kirjoitti:
Siis minä en kyllä ymmärrä tänne kirjoitettuja viestejä!
Eikä ap kirjoittanut, että yhdessä suunniteltu juttu, raskaus on ollut tiedossa ym.! Nyt kaikki kilvan tietää muiden sukulaisten ajatukset ap:n säästämisestä ja rasituksista ja synnytyksistä ja tilanahtaudesta ja välimatkoista - ne kaikki asiat ovat tiedossa jo kesällä!
Paskamaisesti ovat tekemässä sinulle!
No nimenomaan kun ap ei ole sanonut että tuo olisi yhdessä suunniteltu juttu. Ap:kin asetti sukujoulun lähtökohdaksi sen mikä on hänelle helpointa ja mukavinta, muutkin tekevät niin, mutta miksi muut ovat tässä nyt itsekkäitä pettureita?
Ikävästi tehty, jos on yhdessä sovittu, mutta ymmärrän kyllä, jos joku ei halua ajaa viittä tuntia pienten lasten kanssa. Sinuna sanoisin sukulaisille, että lapset ja sinä odotitte sukujoulua. Tämän jälkeen luokaa perheenä (sinä, mies ja lapset) omat perinteenne. Ajattele, kuinka helpolla pääsette jatkossa, kun ei tarvitse ajaa jouluruuhkassa ja huonossa kelissä pitkiä matkoja tai majoittaa sukulaislaumoja.
Tehkää niitä ruokia, joista pidätte, jakakaa lahjat ja laiskotelkaa tai ulkoilkaa joulupäivät. Tehkää ne jouluvalmistelut, joista pidätte. Miettikää yhdessä, mitä teidän jouluunne kuuluu ja unohtakaa sukulaiset.
Synnytys voi kestää toista vuorokauttakin. Ja onko kaikki valmiina ap:n luona, jos hän lähtee esim 23.12. klo 16 lapsivesien menon vuoksi sairaalaan ja koska supistukset ei alakaan, synnytys käynnistetään 24.12. aamulla klo 8? Ja synnytys kestää vaikkapa keskimääräiset 12 tuntia tai enemmän?