Korjaa kielioppivirhe: Nykyisessä lasten rokotusohjelmassa rokotuksia suositellaan 18 tautia vastaan
Kommentit (13)
Tuohon lukuun 18 pitää lisätä pääte eli: 18:a.
Luetaan kahdeksaatoista. Ja pääte tulee tuon kahdeksan sanan taivuksen mukaisesti, eli kun siellä on a, niin päätteeseen tulee 18:a.
Onko 18:aa välttämätön muoto tapauksessa, jossa seuraavan sanan sijamuoto kertoo numeroon lisättävän päätteen? Muistelisin lukeneeni ettei ole, mutta onko tämä muuttunut jossain vaiheessa?
Kahdeksaatoista. Mä kirjoittaisin varmuuden vuoksi auki.
Mutta oikeasti sen kuuluu mennä niin, että taivutetaan numeroa kahdeksan.
Rokotuksia nykyisessä lapsia vastaan 18 rokotusohjelmassa suositellaan.
Hinkuyskä, kurkkumätä, tuhkarokko, vesirokko, vihurirokko, polio, tuberkuloosi ja jäykkäkouristus. Vielä pitäisi keksiä 10 lisää. Käykö luulotauti? Entäs lorvikatari?
Ei löydä kielioppivirhettä. Numeraalia ei tarvitse taivuttaa, jos sen taivutusmuodon näkee seuraavasta sanasta.
Ei tuossa ole kielioppivirhettä. Nykyisten kirjoitussääntöjen mukaan pitää kirjoittaa 18:aa, koska nykyiset aikuisetkaan eivät ymmärrä, jos numeroa ei taivuteta. Kasarin alussa, kun minulle opetettiin opistotasolla asiakielen kirjoitusta, otsikonmukainen kirjoitus oli ok. Silloin oletettiin, että asiatekstin lukija ymmärtää tekstistä suoraan, mitä tuo numero tarkoittaa. Silloin erityisesti painotettiin sujuvaa ja sujuvasti kirjoitettavaa tekstiä, aika kun oli aikaa ennen tekstinkäsittelylaitetta.
Vierailija kirjoitti:
Ei löydä kielioppivirhettä. Numeraalia ei tarvitse taivuttaa, jos sen taivutusmuodon näkee seuraavasta sanasta.
Näin ainakin järki sanoisi.
Vierailija kirjoitti:
Onko 18:aa välttämätön muoto tapauksessa, jossa seuraavan sanan sijamuoto kertoo numeroon lisättävän päätteen? Muistelisin lukeneeni ettei ole, mutta onko tämä muuttunut jossain vaiheessa?
minä muistan tismalleen saman säännnön. kun seuraava sana ilmaisee sijamuodon, ei tarvita sen merkitsemistä numeroon. tämä on mielestäni järkeenkäypä ja elagantti ratkaisu. Jos joskus on pakko laittaa pääte, se tulee 18-tyyppisten nuermoiden kyseessä ollessa sanan kahdeksan mukaan, ei siis sanan toista mukaana.
Jos tuon kirjoittaa auki, sanot että suositellaan kahdeksantoista tautia vastaan. Eli kahdeksantoista pitää taivuttaa joko kirjoittamalla kirjaimin kahdeksaatoista tai numeroin 18:a.
Lisäohjeita täällä: https://kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/luvut-ja-numerot-peruslukujen-…
Vierailija kirjoitti:
Jos tuon kirjoittaa auki, sanot että suositellaan kahdeksantoista tautia vastaan. Eli kahdeksantoista pitää taivuttaa joko kirjoittamalla kirjaimin kahdeksaatoista tai numeroin 18:a.
Lisäohjeita täällä: https://kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/luvut-ja-numerot-peruslukujen-…
Kyllä nyt luulisi täysipäisen aikuisen ymmärtävän tekstiä lukiessaan, että teksti tarkoittaa kahdeksaatoista tautia vastaan. Noin se opetettiin myös kasarilla kirjoittamaan, nimenomaan 18 tautia vastaan. Tarkoitaakohan tuo nykyohje sitä, että aikuiset ovat ihan oikeasti tyhmentyneet reippaasti viimeisinä vuosikymmeninä, vai tarkoittaako tuo sitä, että Kielitoimiston ihmiset eivät itse enää ole asioiden tasalla?
18:aa tautia vastaan