Perheeni jättää meidät pois joulunvietosta
Siskoni on aina ollut todella itsekäs mutta nyt meni liian pitkälle. Asumme viiden tunnin ajomatkan päässä toisistamme, mutta meillä oli jo kesästä asti suunnitelma olla yhdessä jouluna, siis oma, siskoni ja veljeni perheet sekä meidän vanhemmat ja että kaikki tulevat tänä vuonna meille. Suurin syy on että olen viimeisilläni raskaana jouluna enkä halua ajaa kauas syynytyssairaalasta niin lähellä laskettua aikaa (siskoni asuu maalla). Mutta nyt siskoni on päättänyt että ei haluakaan ajaa pienten lastensa kanssa meille ja nukkua meidän nurkissa. Ok sinänsä mutta nyt kaikki muut ovat päättäneet mennä sinne myös tietäen että se tarkoittaa että me emme pääse mukaan.
Olenko lapsellinen kun olen pahoittanut tästä mieleni vai oletteko samaa mieltä että tämä on tosi törkeä temppu? Voimme toki viettää perhejoulua ihan oman perheen parissa ja pitää hauskaa mutta tätä toista sakkia en tämän takia halua nähdä koko jouluaikana enkä nyt edes halua kutsua heitä vauvaa katsomaan kun syntyy. Tuntuu siltä etteivät he välitä meistä ollenkaan.
Kommentit (230)
Missä päin sun muu perhe asuu ap? Jos ajattelivat, että helpompi mennä siskolle? Kummallista kyllä silti..
Vierailija kirjoitti:
En kyllä itse jaksaisi emännöidä joulua viimeisimmillään raskaana. Ehkä ne muut näkevät asian niin etteivät halua rasittaa sinua liikoja.
Kaipa asiasta olisi voitu keskustella hyvässä yhteisymmärryksessä ja tuoda tämäkin näkökanta esille?
Vierailija kirjoitti:
Aikuistu!Sinulla on nyt ihan oma perhe, joten tästä lähtien sinä vietät joulujasi oman perheesi kanssa. Ikävää, kun tämä tuli näin yllättäen ja suunnitelmat muuttuivat, mutta onhan jouluun aikaa vielä toista kuukautta. Voitkin nyt järjestää ihan ikioman joulun sellaiseksi kuin olet aina ajatellut, siis ilman sisaruksia ja vanhempia.
Minua ovat aina säälittäneet ne lapset, joiden omassa kodissa ei koskaan käy joulupukkia eikä ole mitään oikeaa joulua, vaan se on aina vietetty vieraitten nurkissa. Olen varmaan vanhanaikainen, kun minun lapsuudessani oltiin jouluna kotona, ja vasta tapaninpäivänä lähdettiin tapaninajelulla kylään.
Oletko ajatellut, että kaikilla ei ole mahdollisuutta nähdä mummoa ja pappaa kuin pidemmillä lomilla? Mekin olemme viettäneet muutamia jouluja vain oman perheen kesken, mutta koska molempien suku asuu yli 600km päässä, sinne ei ajella tapaninpäiväkyläilylle.. ja joulunpyhät on sitten aika yksinäisiä lapsillakin. Kavereille kun ei kehtaa päästää ja kaveriperheetkin käyvät vain sukulaisissa tuolloin.
Meillä lapset ovat innoissaan kun tänä jouluna lähdetään mummolaan ja nähdään taas kesän jälkeen isovanhempia. Ja päästään serkkulaankin leikkimään.
Mutta kaikilla on omat tapansa. Meille sukulaiset on rakkaita, joita haluamme nähdä kun siihen on mahdollisuus.
Kannattaisiko sun puhua vanhempiesi ja veljesi kanssa ja kertoa omat fiiliksesi asian suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattele järjellä. Kerroit, että raskautesi on loppumetreillä jouluna etkä sen vuoksi halua matkustaa jouluksi satojen metrien päähän. Tämä on ihan ymmärrettävää. Ymmärrettävää on myös se, että koska synnytyksesi voi käynnistyä milloin tahansa ja saatat ilmoittaa sukujoulun peruuntumisesta ihan viime hetkillä (vaikkapa aaton vastaisena yönä tai aattoaamuna), niin siskosi, veljesi ja venhempiesi on varmuuden vuoksi hankittava kaikki jouluruuat myös omiin koteihinsa. Varmasti ymmärrät itsekin, ettei tässä olisi oikein mitään järkeä?
Tai joulu luonasi peruuntuu, kun sukulaisesi ovat jo puolessa välissä matkaa tulossa.
Miksi se joulu olisi pitänyt perua? Jos kaikki on valmiina ap:n luona, niin miksi muu jengi pitäisi häätää pois? Ap käy miehineen synnyttämässä, mies tulee takaisin muiden luo heti kun ennättää ja ap vauvan kanssa sitten kun lasaretista pääsee. Jos ap:llä on vanhempia lapsia, heidän hoitonsakin synnytyksen aikana olisi ollut hoidossa, kun sukulaisia on paikalla.
Viikosta toiseen samoja Sisko- JouluProvoja. Vaida edes aihetta tai kirjotustyyliä. Hoh-hoh- hoi.
Ne muut haluaa viettää joulun lapsuusmaisemissa maaseudulla eikä kaupungissa siskon ahtaassa kaupunkiasunnossa? Mun mielestä erittäin ymmärtää.
Miksi ette viettäneet viime vuonna joulua yhdessä? Ette halunneet ulkomaille vai teitä ei edes kutsuttu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattele järjellä. Kerroit, että raskautesi on loppumetreillä jouluna etkä sen vuoksi halua matkustaa jouluksi satojen metrien päähän. Tämä on ihan ymmärrettävää. Ymmärrettävää on myös se, että koska synnytyksesi voi käynnistyä milloin tahansa ja saatat ilmoittaa sukujoulun peruuntumisesta ihan viime hetkillä (vaikkapa aaton vastaisena yönä tai aattoaamuna), niin siskosi, veljesi ja venhempiesi on varmuuden vuoksi hankittava kaikki jouluruuat myös omiin koteihinsa. Varmasti ymmärrät itsekin, ettei tässä olisi oikein mitään järkeä?
Tai joulu luonasi peruuntuu, kun sukulaisesi ovat jo puolessa välissä matkaa tulossa.
Miksi se joulu olisi pitänyt perua? Jos kaikki on valmiina ap:n luona, niin miksi muu jengi pitäisi häätää pois? Ap käy miehineen synnyttämässä, mies tulee takaisin muiden luo heti kun ennättää ja ap vauvan kanssa sitten kun lasaretista pääsee. Jos ap:llä on vanhempia lapsia, heidän hoitonsakin synnytyksen aikana olisi ollut hoidossa, kun sukulaisia on paikalla.
Aivan! Jos kaikki menee hyvin, niin lapsi on todellinen pieni joulun ihme. Ja tuo isompien lasten hoidon järjestyminen synnytyksen ajaksi on pelkkää plussaa. Joulun aikaan voi olla nihkeätä repäistä hoitaja jostain, jos veli perheineenkin on poissa.
Vierailija kirjoitti:
Ne muut haluaa viettää joulun lapsuusmaisemissa maaseudulla eikä kaupungissa siskon ahtaassa kaupunkiasunnossa? Mun mielestä erittäin ymmärtää.
Eli sovituista asioista ei tarvitse pitää kiinni... Miksi sitten edes sopia asiasta, jos se on niin epämiellyttävää? Onko sulla lapsia? Opetatko heillekin, että luvattuja asioita ei tarvitse tehdä? Onko sulla duuni? Jätätkö työssäkin ei kiinnostavat mutta sovitut asiat hoitamatta?
Ehkäpä tuossa tulikin se vastaus miksi suunnitelmat muuttuivat! Kaikki eivät halua olla lapsenvahtina jouluna!
Vierailija kirjoitti:
Viikosta toiseen samoja Sisko- JouluProvoja. Vaida edes aihetta tai kirjotustyyliä. Hoh-hoh- hoi.
Ei tämä välttämättä mikään provo ole. Esimerkiksi meillä eivät appivanhemmat ole viettäneet kuin yhden joulun. Miehen sisko asuu lähimpänä (2,5 h matkaa) vanhempiaan, joten aluksi sisko perheineen oli mummolassa tai päin vastoin. Myöhemmin, kun ulkomailla asuva miehen veli perheineen alkoi tulla Suomeen jouluksi, he menivät miehen siskolle ja samoin isovanhemmat tai sitten he viettivät joulua mummolassa. Meiltä on matkaa isovanhemmille lähes 5 tuntia ja miehen siskolle yli 5 tuntia, emmekä olisi mahtuneet sen kummemmin mummolaan kuin miehen siskollekaan, joten päädyimme viettämään joulua oman perheen kesken.
Myöhemmin isovanhemmat alkoivat matkustaa miehen veljen luo jouluksi, koska lasten piti kuulemma saada kotijouluja ja anoppi halusi auttaa jouluvalmisteluissa. Tästä miehen sisko rupesi tykkäämään huonoa. Ikävä sanoa, mutta olen tuntenut tästä pientä vahingoniloa.
Voisitko kertoa vanhemmillesi veljellesi ja siskollesi siitä, että sinä pahoitat mielesi. Ja että terveyden kannalta teidän pitää toimia noin. Miksi muut eivät voi tulla teille? Ja sisko jää kotiin lastensa kanssa?
Jos te kaikki kerran olette sopineet tuon. Voivat tosi ajatella, että iso juhla teillä on sinulle liian rankka kun olet viimeisillään raskaana.
Ymmärrän tunteesi. Meillä kun oli vauva, niin kaverit eivät kutsuneet yhteiseen iltaan...varmaan ajattelivat ettei me jakseta. Mutta olisi kiva ollut, jos olisi kysytty. Oltais voitu itse päättää.
Ihmiset on ajattelemattomia.
Taitaa olla nyt kolmas aloitus miten sisko pilaa joulun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan! Jos kaikki menee hyvin, niin lapsi on todellinen pieni joulun ihme. Ja tuo isompien lasten hoidon järjestyminen synnytyksen ajaksi on pelkkää plussaa. Joulun aikaan voi olla nihkeätä repäistä hoitaja jostain, jos veli perheineenkin on poissa.
Mun mielestä on törkeää muuttaa suunnitelmia, varsinkin jos ne kerrotaan ap:lle vasta, kun muut ovat jo kehittäneet valmiin suunnitelman miten aikovat joulun viettää. Sen sijaan jos ihmiset alkavat epäröidä suunnitelmia ja varasuunnitelma muotoutuu pikkuhiljaa niin ettei se täysin yllätyksenä tule kenellekään, ymmärtäisin itse tuon paremmin.
Noi ulkomaanmatkat joissa jätetään joku perheenjäsen ulkopuolelle taas on jotain käsittämätöntä. Siis jos ei edes kysytä mukaan.
Ja itse en haluaisi joutua "yllättäen" lapsenvahdiksi. Omissa nurkissa on muutenkin mukavampaa ja vähemmän stressaavaa, ja sitten ollaan vieraassa kodissa ilman isäntäväkeä, mutta lapsista täytyykin pitää huolta? Ei kiitos, siitä pitää sopia erikseen.
Pahimmillaan se oma sukulainen (ap) joutuu olemaan sairaalassa useamman vuorokauden.
Naurettavaa että joku täällä väittää tätä provoksi..eikö teillä ole mitään perhe- tai sukuongelmia? minunkin siskoni on pilannut kaikki jouluni viimeisen 20 vuoden ajan. siitäkin saisi hyvän aloituksen. joku tuolla jo kirjoittikin, että ihmetyttää, että täällä ei osata asettua ap:n asemaan. pitäisi ottaa lähtökohdaksi se että jos ihminen kaipaa neuvoja ja vertaistukea, yrittää asettaa itsensä ensin sen ihmisen asemaan, joka kertoo että mieli on pahoitettu. Sitä kautta voisi sitten lähteä miettimään asiaa. Miten täällä on niin vaikea ymmärtää toisen kokemusta? mitä te muut kommentoijat täällä oikein teette, kun ette usko alkuperäisen kirjoittajan kokemusta, vaan automaattisesti asetutte jollekin puolelle, tässä tapauksessa toisen ihmisen puolelle, tietämättä laisinkaan tämän toisen kokemusta? ap:n kokemus sentään tiedetään. Ja kielipoliiseille: kun kirjoittelen keskustelupalstoilla, en käytä isoja kirjaimia tai välimerkkejä tietoisesti välttämättä oikein. alkanut todella rassata kun aina on joku kielipoliisi paikalla jolle kirjoituksen sisällöllä ei ole mitään merkitystä jos lauseet on aloitettu pienellä kirjaimella. Deal with it.
Niin, aika useinhan se on oma napa joulunvietossakin lähinnä. En kyllä ymmärrä, että ilman kunnon syytä mennään jo sovittu asia perumaan yksipuolisesti.
Vierailija kirjoitti:
Viettäkää joulu ihan oman perheen kesken. Nauttikaa. Voi olla, että muut tajuavat vasta, kun ette ole paikalla.
Eihän nuo näköjään tajunneet viime joulunakaan. Ap:han kertoi että heidät oli jätetty (?) silloinkin pois joulun vietosta. Ennemminkin miettisin että siinä on muu suku huomannut kuinka paljon kivempaa on ilman ap:n perhettä, ja nyt haluavat viettää toisenkin joulun ilman heitä :/.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on törkeää muuttaa suunnitelmia, varsinkin jos ne kerrotaan ap:lle vasta, kun muut ovat jo kehittäneet valmiin suunnitelman miten aikovat joulun viettää. Sen sijaan jos ihmiset alkavat epäröidä suunnitelmia ja varasuunnitelma muotoutuu pikkuhiljaa niin ettei se täysin yllätyksenä tule kenellekään, ymmärtäisin itse tuon paremmin.
Noi ulkomaanmatkat joissa jätetään joku perheenjäsen ulkopuolelle taas on jotain käsittämätöntä. Siis jos ei edes kysytä mukaan.Ja itse en haluaisi joutua "yllättäen" lapsenvahdiksi. Omissa nurkissa on muutenkin mukavampaa ja vähemmän stressaavaa, ja sitten ollaan vieraassa kodissa ilman isäntäväkeä, mutta lapsista täytyykin pitää huolta? Ei kiitos, siitä pitää sopia erikseen.
Pahimmillaan se oma sukulainen (ap) joutuu olemaan sairaalassa useamman vuorokauden.
Onhan siellä hyvänen aika ap:n mies paikalla lapsiaan kaitsemassa muun paitsi itse synnytyksen ajan, synnytyksessä taas tuskin koko joulua menee.
Ja kiitos ei nyt tähän niitä "minulla kesti 3 vuorokautta synnyttää"-tarinoita, jotka ovat harvinaisia.
Minun lapseton siskoni on ollut kaitsemassa meidän vanhempia lapsia synnytysreissujen ajan, ja joka kerran suurimman osna siitä ajasta ovat lapset olleet unten mailla :)
Osalla vastaajista ihmeen syyllistäviä vastauksia. Esim. epäilyt, ettei Ap ole sopinut yhdessä muiden kanssa joulun vietosta heillä, että Ap on itsekäs, koska hän ei ymmärrä, ettei sisko halua ajaa hänen luokse viittä tuntia ja että Ap:n pitää olla tyytyväinen, kun muut selän takana ovat päättäneet säästää Ap:n vaivoja viettämällä joulua eri tavalla kuin oli sovittu. Miksi muilla lapsuuden perheenjäsenillä on oikeus päättää yhtään mitään aikuisen ihmisen puolesta, joka ei ole holhouksen alainen, jos kerran asiasta sovittu jo aikaisemmin nimenomaan ottaen huomioon Ap:n raskaus?
Ap, olet loukkaantunut ihan syystä ja mielestäni sinun kannattaisi tehdä asia selväksi vanhemmillesi ja sisaruksillesi.