Tekisitkö ilmaiseksi töitä (hoitoala)
Olen ollut hoitovapaalla ja kohta koittaa paluu takaisin töihin. Nyt esimies ehdottaa että menisin ilman palkkaa töihin opettelemaan uuden laitteen käyttöä joka tulee työpaikalle. Asennuskoulutus järjestetään koko henkilöstölle. Koulutus kestää puoli päivää. Menisin oppimaan laitteen käyttöä omalla ajalla ja ilman palkkaa. Joudun järjestämään lapsenvahdin siksi aikaa. Eli menisitkö ilman korvausta eli palkkaa omalla ajallasi töihin?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut hoitovapaalla ja kohta koittaa paluu takaisin töihin. Nyt esimies ehdottaa että menisin ilman palkkaa töihin opettelemaan uuden laitteen käyttöä joka tulee työpaikalle. Asennuskoulutus järjestetään koko henkilöstölle. Koulutus kestää puoli päivää. Menisin oppimaan laitteen käyttöä omalla ajalla ja ilman palkkaa. Joudun järjestämään lapsenvahdin siksi aikaa. Eli menisitkö ilman korvausta eli palkkaa omalla ajallasi töihin?
Menisin luultavasti tuossa tilanteessa... riippuu toki hiukan laitteen tärkeydestä työssäni...
Hoitajana minulla on myös vastuu pitää yllä taitoani/työkykyäni.
Ja työnantajalla velvollisuus järjestää koulutus. Jos työ ei ole vielä alkanut ja olet virallisesti hoitovapaalla, ei todellakaan ole velvollisuutta mennä. Saat sen koulutuksen toiste.
Kirjoitinko että menisin koulutukseen koska kokisin sen jotenkin velvollisuudekseni?
Jos kokisin koulutuksen tarpeelliseksi menisi. Työnantaja voi myös tarjota mahdollisuuden (ilmaiseen) koulutukseen vaikka ei sitä varsinaisesti vaadi.
Muutamassa vastaavassa koulutuksessa olen omalla ajalla jopa ollut esim vapaa päivänä.
Tällainen vääntö yhdestä puolen päivän koulutuksesta? Minusta jos hakeutuu asiantuntija-alalle, on velvollisuus ylläpitää ammattitaitoa myös silloin, kun on poissa työelämästä esimerkiksi juuri hoitovapaan vuoksi. Ei ole kovin reilua työkavereita kohtaan, jos yksi palaa hoitovapaalta ihan ummikkona. Aloilla, joissa käytetään tekniikkaa ja teknologiaa, kaksi-kolme vuotta on todella pitkä aika ammattitaidon ylläpitämisen ja päivittämisen näkökulmasta. Itse työskentelen opettajana, ja todellakin osallistuisin vapaaehtoisesti ammattitaitoa ylläpitäviin koulutuksiin, mikäli olisin äitiys-, vanhempain-, hoito- tai muulla virkavapaalla. Käytännössä näin olisi pakkokin tehdä, jos tänä aikana esimerkiksi opetussuunnitelmat muuttuvat tai luokkien teknistä varustelua tai oppikirjasarjaa vaihdetaan. Ei voi vain pätkähtää ensimmäisenä työpäivänä luokan eteen.
Työnteko on sitä että saadaan jotain aikaan, esimerkiksi hoitoalalla hoidetaan potilaita.
Jonkin laitteen käytön opettelu ei ole työntekoa.
Vai maksaisitko AP kampaajallesi tuntipalkkaa siitä että hän käy vaikkapa viikonlopun kurssilla tutustumassa uusiin tuotteisiin ja laitteisiin?
Vierailija kirjoitti:
Työnteko on sitä että saadaan jotain aikaan, esimerkiksi hoitoalalla hoidetaan potilaita.
Jonkin laitteen käytön opettelu ei ole työntekoa.
Vai maksaisitko AP kampaajallesi tuntipalkkaa siitä että hän käy vaikkapa viikonlopun kurssilla tutustumassa uusiin tuotteisiin ja laitteisiin?
On se työtä, mutta ei 'laskutettavaa' työtä. Pitäähän kampaajan myös harjata hiukset pois lattialta, ei siitä erikseen laskuteta.
Jos siitä muutkin saavat palkan niin pitäähän sinunkin saada.
Tottakai menisin ja olisin vain iloinen kun saan tällaisen vaihtoehdon. En ymmärrä edes miksi asiasta pitää nostaa tuollainen meteli, silkkaa typeryyttä se on. Luen muutenkin ihan jo ihan mielenkiinnosta työhöni ja alaani liittyviä materiaaleja ja kehitän niin ammattitaitoani jatkuvasti - ja olen työssäni todella hyvä. Tämä asia näkyy myös palkassani ja osaamisessani. Koskaan ei saa pysähtyä sijoilleen ja jäädä toimettomana makaamaan jos voi tehdä jotakin oman arkensa ja tyytyväisyytensä eteen. N41
En menisi. Olen itsekin hoitovapaalla ja käyn silloin tällöin heittämässä keikkaa omalla työpaikalla mutta palkatta en töitä tekisi.