Raskaana ja masentunut

Vierailija

Vanha masennus nostaa taas päätään. Olen raskaana ja lapsen pitäisi syntyä helmikuussa. Edellisellä kerralla sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen jota parantelinkin sitten vuosia masennuksen ja paniikkihäiriön muodossa. Olen kuitenkin lääkityksen turvin päässyt jaloilleni ja elänyt ihan hyvää elämää perheeni parissa.

Nyt en luonnollisesti syö mitään lääkkeitä, en ole hetkeen syönytkään sillä olen kokenut että pärjään ilman. Kuitenkin nyt vanhat oireet alkavat nousta pintaan ja ajatukset ovat aika karuja: koen, että en selviä tulevasta vauva-ajasta ja suuremman perheen äitinä olosta, elämäni on ohi eikä paikkani ole tässä, joudun käymään kaiken sen kamalan taas uudelleen läpi...

Miten tämän voi ottaa puheeksi neuvolassa? Uskallanko? Joudunko heti lasun asiakkaaksi (tätä en halua). Terkkari on nuori ja kokemattoman oloinen, pelkään että hän virkaintoisena ei osaa käsitellä asiaa kanssani. Onko kenelläkään kokemusta masennuksesta raskausaikana? Ja joo, tiedän että esim. lastensuojelu ei ole mikään mörkö eikä sieltä kukaan ole tulossa minua ja perhettäni piinaamaan, en kuitenkaan vaan tiedä miten tämmöinen aihe neuvolassa käsitellään...

Kommentit (2)

Vierailija

Voi olla että vanhaan lääkitykseen palaaminen olisi ajankohtaista viimeistään vauvan synnyttyä. Ihan luonnollista - monella mielenterveysongelmaisella kuitenkin on niitä hyviä ja huonoja kausia, on ihan ok myöntää itselleen että nyt pää on huonommassa jamassa ja että tarvitset lääkkeitä tukemaan mielenterveyttäsi. Vauva-aika on tarpeeksi hankalaa varmasti ilman mylläävää päätä, joten lasuista ymv. huolimatta puhuisin sinuna avoimesti neuvolassa siitä, kuinka alakulo on astunut mieleen ja pelkäät raskauden jälkeen meneväsi taas masentuneemmaksi, niin kuin aiemminkin.

Ei varmaan ole niin poikkeuksellinen tilanne että se terkkari siitä ihan hämilleen menisi, vaikka ei olekaan kokeneempi. Tsemppiä! Muista että aina on parempi puhua rehellisesti kuin jäädä hautomaan itsekseen, niin ne ongelmat vaan mörkööntyy entisestään.

Vierailija

Kummallista että jos neuvolassa tieto sun masennnuksesta synnytksen jälkeen et jos eivät ota puheeksi..

pakkohan sun on siitä puhua ettei tule taas noin ikävää pitkää toipumista?

Raskausaika on muutoinkin väsyttävää ja tää syksy tekee meille "täyspäisillekin" tepposet..

jaksamista ja tee kaikkea mukavaa jos se auttaa?Puhu kumppanin kanssa..

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat